Problem: Fast i bootloader/recovery, utan fungerande ROM.

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av ludnell, 15 jan 2013.

  1. ludnell

    ludnell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej!

    Okej grabbar och flickor, nu har det kört ihop sig rejält här för mig. Åtminstone så vitt jag vet.

    Imorse kikade jag in på miuiandroid.com för att uppdatera min ROM i min HOS. Från en äldre version till nya 3.1.1.

    Jag funderade ett tag på om jag innan skulle trycka wipe data/factory reset, läste på några minuter, och beslutade mig för att inte göra det, utan gå wipe cache -> install ROM.

    Gjorde detta, och allt stod som successfull etc, men därefter gick någonting snett. Jag kom inte längre in i booten än "HTC Quietly Brilliant". Laddade mobilen fullt, prövade igen etc. Sedan, i smått panik och ilska, beslutade jag mig för att trycka "factory reset" i bootloadern, för att egentligen bara se vad som händer.

    Har installerat TWRP nu för att kunna använda "ADB Sideload" via Hasoon200's "HTC One S All-In-One ToolKit", hämtat från xda. Ingen ROM jag försöker med fungerar. Det kommer upp "Error: skipping MD5 check, no MD5 file found." Är det detta som gör att det spökar?

    Vet inte ett dugg vad jag ska göra! Är det någon som har lust att hjälpa?

    Behöver ni mer info så säg till.

    Tusen tack på förhand

    Kindest regards
    ludnell
     
    Last edited: 15 jan 2013
  2. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Du lär ha laddat ner en dålig så kallad bad download.

    Prova ladda ner ROMen igen.

    Wipe allting.

    Sen bockar du av MD5 check skiten i TWRP. Så slipper du medddelandet.

    Läs här

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2002582
     
    ludnell gillar detta.
  3. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    En sak till. Glöm inte och göra en System Partition Wipe också.
     
  4. ludnell

    ludnell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Allting är avbockat TWRP. Den är ändå tvungen att checka MD5 på ROM tydligen.

    Jag har laddat ner 3 olika ROM och själv kollat MD5 med hjälp av en checker här i windows, och de skiljer sig inte någonstans.

    Problemet numera är att min mobil beslutat sig att INTE upptäcka SD-kortet. Så nu jag är utan ROM och SD-kort.

    Googlar hela tiden och försöker hitta tidigare trådar på xda etc men mycket av de som ibland (för andra enheter, ingen HTC One S änsålänge) löst problemet är lika med hebreiska för mig.

    Fan, jag tyckte det var enklare att roota och flasha med min HTC Desire 2010. Haha.

    Det finns inga tjänster eller firmor man kan skicka in sin telefon till med root/flash/ROM-problem?

    Vet du hur jag ska gå vidare?

    Tack för ditt svar
     
  5. robban87

    robban87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vanligtvis när man flashar en uppdaterad rom av samma utvecklare som den man har så behöver man inte wipa data (factory reset) om inget annat sägs såklart. Cache skadar inte att wipa så det gjorde du rätt i. Så jag tror inte det kan ha varit det som orsakar problem. Det kan förvisso vara så att du flashat en bad download men det finns lite andra grejer du kan testa så detta inte nödvändigtvis behöver vara fallet. Jag har på min One S också fått vad som kallas för soft brick, likaså min polare som har en One X (de verkar vara byggda efter samma principer). Soft brick är då att mobilen fastnar på "Quietly brilliant".

    Jag håller med dig om att det var lättare förr men HTC's "kompromiss" med att låsa upp bootloadern verkar vara att man hur som helst inte kan flasha in en rom. Efter bootloader hboot v. 1.06 (tror jag) så kan recovery inte längre skriva till boot partitionen. Detta gäller samtliga telefoner i One serien (har sett det på både min egen One S och min polares One X) och det man får göra är att innan man flashar in rom:en, så extraherar man boot.img ur rom-zip:en och flashar den manuellt via fastboot (eller genom hasoon200:s script-verktyg, dock litar jag inte på script och vill köra allt manuellt helst). Efter att du gjort detta går du rebootar in i recovery och flashar in romen som vanlig, för säkerhets skull bör du göra full wipe innan.
     
  6. ludnell

    ludnell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nu är det löst. Hoppade in i TWRP's IRC kanal och fick personlig hjälp av dem där.

    Jag var tvungen att:
    1. Mounta SD-kortet som storage via Recovery
    2. Formatera det som FAT32
    3. Flasha via fastboot manuellt.

    Tack för era svar!
     
  7. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Hehehhe bra att det löste sig.