Fråga: NFC i verkligheten.

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Brother_B, 17 jan 2013.

  1. Brother_B

    Brother_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vart kan man hitta NFC ute i verkligheten, eller är det så att man måste köpa egna NFC taggar för att kunna utnyttja, varför ska man då ha det i telefon ?

    Usch nu låter jag så där negativ igen, det jag menar är, kan man använda telefonen för att låsa upp dörrar och dyligt.
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det finns väl knappt något användningsområde alls här omkring numera och nu när tekniken redan är gammal är den ju dessutom påväg bort ut betalsystemen innan den kommit så det är väl lite som det gamla bevingade "internet är en fluga" bara att det stämmer denna gången.
     
  3. Brother_B

    Brother_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Låter ju riktigt tråkigt.
     
  4. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag tolkar det mer som att tekniken fortfarande är så ny att det knappt finns nånstans där det är värt att använda det än. ICA har ju pratat om att börja med NFC-betalning, men det tar något år att få fram och det skulle nog testas i ett fåtal butiker innan det kommer på bred front. Och dessutom är det ju en internationell standard, så Apple kommer aldrig att tillämpa den på sina telefoner, utan uppfinna en egen teknik som inte är kompatibel med något annat system, som vanligt. Därför kommer man bara åt ca hälften av smartphoneanvändarna med NFC, även då alla med Android-telefoner skaffat tillräckligt nya telefoner för att de ska stödja tekniken.
     
  5. SALVETA

    SALVETA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hade ju varit så trevligt om man kunde läsa in sina nycklar och busskort och slippa ha med dom och bara använda mobilen istället, men det hade ju varit för osäkert :(
     
  6. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    I dagsläget får du nog använda egna taggar och vänta på att butiker etc. börjar använda det.

    En nackdel lär ju vara att vi här inte kommer kunna utnyttja Google Wallet utan alla kommer med sitt eget sätt att betala och appar då alla vill tjäna pengar. Tycker annars iden att betala med Google Wallet i butker genom att bara hålla fram telefon sedan slå in en kod är smidig. Självklart kopplat till ditt kredit- eller betalkort som ligger i Google wallet som den drar pengarna från.

    Som sagt innan kunde man lägga in sina övriga kort som medlemskort, rabattkort och busskort i en och samma app skulle det vara något. Men på just den fronten är vi långt efter och Sverige hamnar efter rejält för varje år med ny teknik gentemot hur långt fram vi var för 10-15 år sedan.
     
  7. BMarkusK

    BMarkusK Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag håller med. Tekniken finns där men sen så skapas det olika sätt att använda den och alla skall försöka få sin del av kakan och det resulterar bara i att det blir massa krångel. Man vill ju använda EN tjänst och inte behöva använda flera olika tjänster beroende på vad man ska handla och göra.

    Är ju samma sak nu med att man inte får betala med SMS. Då skall företag komma ut med sina egna tjänster och man kommer behöva ha 100 olika appar och lösenord till olika tjänster. Hade varit bättre om man enas om en tjänst.

    Så boven i dramat är alla företag som är pengakåta och vägrar samarbeta. Tekniken finns där, men inte viljan.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2