Parsing av html, rättigheter?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Zidde, 20 jan 2013.

  1. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Jag har en lite mer teoretisk/juridisk fråga som angår apputveckling.
    Är det någon som vet hur det ligger till med rättigheter när man parsar HTML från en specifik webbplats i en app?

    Alltså vad man kan göra ur en juridisk synpunkt utan tillåtelse från utgivaren.

    Exempelvis så undrar jag vad som gället om jag t.ex. skriver en app som periodiskt parsar information från en specifik webbplats. Säg t.ex. ett sportresultat eller en aktiekurs.

    Jag tänker rent spontant att det borde fungera som vilken webbläsare som helst, man hämtar ändå bara information som ändå är tillgänglig. Dock så skulle såklart en väldigt populär applikation kunna öka serverbelastning o.s.v.

    Vad tror ni? :)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    All annan användning än att bara presentera sidan tror jag kan anses vara upphovsrättsbrott eller annat brott. Att ladda ner en sida med aktieinformation och sedan bara presentera aktiekursen utan resten av sidan är ett recept på att bli illa omtyckt och förmodligen spärrad från den sidan på alla lagligt möjliga sätt. Men gör man en app som bara man själv använder så lär det inte vara något problem för då märks det inte.

    Bättre alternativ är att leta vidare och se om informationen finns tillgänglig på annat sätt, t.ex. via något API eller RSS-flöden.
     
  3. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det låter helt klart rimligt! Men jag är ändå intresserad om det finns någon som verkligen vet ifall detta är olagligt eller bara otillåtet. :)

    Sedan så tänkte jag inte för eget bruk heller egentligen, utan för en app som skulle kunna finnas på market.
     
  4. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Hej,

    Det är upphovsrättsbrott av stora proportioner du är på väg mot. :-)

    Principen är densamma som att man får "låna" några takter från en låt, att man får citera i begränsad omfattning från en tidning, att en lärare får kopiera enstaka sidor från en bok, etc. Men så fort det blir mer än bara lite data så är det upphovsrättsbrott och kan ge dryga böter eller fängelse.
     
  5. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Där ser man! Dock så är det ju inte så orimliga konsekvenser om man ser det ur upphovsrättshavaren synpunkt! :)

    Tack för svaren!
     
  6. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Men, är inte det lite samma sak som att använda en rss feed eller till och med en webbläsare?
    Hur kan det vara olagligt?
    Sorry för lite hijack av tråden men blev lite fundersam :P
     
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Skillnaden ligger i vad upphovsrättsinnehavaren vill uppnå. Om inget anges så gäller den striktare tolkningen, dvs informationen får inte vidarespridas i någon from.

    När man bygger en webbsida eller en RSS feed så gör man det oftast för att tillfredsställa sina kunder. Det kan vara t.ex. så att man vill säkerställa att ens kunder slipper reklam, om någon då vidarepublicerar ens data på en reklamsida så har man ju motarbetet det syftet som den som äger informationen hade.

    Även det omvända kan gälla, en upphovsrättsinnehavare publicerar med reklam på sin sida för att få råd att underhålla sin information, om någon då snor den och skickar vidare utan reklam, eller ännu värre med egen reklam, så har man ju effektivt snyltat på denne personens inkomst och omöjliggjort det användande som var avsett.

    Den information som publiceras görs det för ett visst syfte och ett visst ändamål, det är inte upp till mig att betrakta den som fri bara för att jag får ta del av den. En hårddragen liknelse kan vara att bara för att jag har parkerat min bil på offentlig parkering, och om jag struntat i att låsa den, så innebär det inte att vem som helst får gå in i den och se om där finns något spännande.

    Så långt brukar de flesta hänga med någorlunda. Men hur är det då med API:er? Det är faktiskt precis samma sak. Om ett API inte är tänkt att vara offentligt så är det inte det. Vanligt är t.ex. att det finns regler kring att man inte får tanka ut stora datamängder, utan man får ställa specifika frågor. T.ex. bussbolag brukar inte tillåta att man hämtar hela tidtabeller, däremot kan man ställa frågor om när bussar avgår kring en viss tidpunkt.

    Ett väldigt enkelt sätt att få en känsla för vad som är ok, är att fundera på hur jobbigt det är att genomföra. Att läsa en hemsida i en webbläsare är enkelt, det är vanligtvis ok. Att bygga ett program som filtrerar ut information är betydligt mer jobb, och därmed inte ok.

    Att saker går att göra, betyder inte att det är tillåtet. Jag kan med lämpliga verktyg skryva av hjulen på grannens bil, men jag får inte göra detta utan tillstånd. Jag kan med lämpliga verktyg demolera en busskur, men det får jag normalt sett heller inte göra. Jag kan med en traktor köra genom fönstret på ett varuhus som har saker jag vill äga, men det brukar heller inte uppskattas. Osv...
     
  8. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Hur tänker du där?

    Om jag äger en tidning och anställer en journalist för att samla ihop sportresultat så måste jag ge denne en lön. Ett sätt för mig att kunna göra detta är att se till att jag gör det så bra att andra vill köpa mitt resultat. Om då någon snor det rakt av så får jag ingen inkomst, min journalist får ingen lön och han förväntas jobba gratis? Hur är det inte dåligt för mig och min anställda journalist?

    Om det nu är så att det inte ger orimliga konsekvenser för mig så har jag sannolikt inte något emot att dela med mig informationen. Enklaste sättet är att fråga om man får använda den som du tänkt. Om du får ett nej, så är det så att den som äger informationen sannolikt inte håller med om ditt postulat ovan.

    Så med andra ord, frågar man inte får man inte. Frågar man och får ett nej så får man inte. Frågar man och får ett ja så blir alla glada. :-)

    Återigen det är inte du som läser informationen som bestämmer vad upphovsrättsinnehavaren förlorar, tycker är rimligt etc.
     
  9. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Tja, hur kan det vara olagligt att sno någon annans arbete?

    Man kan resonera utifrån ett filosofiskt perspektiv, men jag tror inte det var det du tänk dig. Däremot kan jag krasst konstatera att i det samhälle vi lever i så är stöld att betrakta som något vi inte gillar.

    Hur kan man inte ha koll på detta? Anar jag att du snart får ett hårt uppvaknande i fängelset?
     
  10. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nu missuppfattade vi nog varandra. Jag menar naturligtvis att det är rimligt för upphovsrättsinnehavaren att ha ensamrätt till sina alster om inget annat anges.

    Sedan så är det som du säger, det enklaste är helt enkelt att höra sig för vad som är tillåtet och inte.
     
    evening.beam gillar detta.
  11. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Men så du menar att vi snor någons arbete nu när vi är här på forumet?
    Som jag uppfattade ts inlägg så vilja han adda någon sak likt en rss feed eller något shit i en app, och jag ser inte hur det skulle vara mer annorlunda än en webbläsare. Men jag kan ha fel :)
     
  12. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om du trollar nu eller om du är seriös? Jag ska försöka förtydliga en gång till, men börjar med att besvara dina funderingar.

    Nä, om man bemöter en diskussion på forumet så snor man ingenting. Ett syfte med forumet är att ha en diskussion.

    Att använda en RSS feed eller liknande för eget bruk som det är avsett är heller inget problem. Det är däremot inte tillåtet att ge den till andra. Och det är definitivt inte tillåtet att ge en modifierad variant till andra.

    Att använda på det sätt som är avsett för rss, websida etc, dvs för eget bruk, är ju naturligtvis ok, eftersom det är i linje med vad som är avsett. Att använda på annat sätt, att sprida, att modifiera etc är inte ok.

    Att köra en bil på vägen om man har körkort och uppfyller övriga villkor är ok (avsett bruk), att köra samma bil på en cykelstig är inte ok (inte avsett bruk) även om detta går att göra. Att måla om i sitt eget hem är ok (avsett bruk), att ta samma färg och måla utsidan av andras hus är inte ok (inte avsett bruk).

    Hela poängen är alltså vad som är avsett bruk.

    Du får gärna förtydliga vad det är som är otydlig i detta resonemang.
     
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Men hur är det med den där journalisten egentligen? Är han inte lite att jämföra med de program som trådskaparen har för avsikt att skriva? Trådskaparen har för avsikt att lägga ned en massa arbete på att skriva program som skall samla ihop sportresultat, aktiekurser eller något annat och sedan presentera detta för sina kunder/läsare.

    Eller menar du att den hårt arbetande journalisten själv skall sparka in alla bollar i mål och springa maratonlopp för att sedan rapportera "sina egna" resultat som han har upphovsrätten till?

    Information på websidor skyddas av copyright såvida det uttryckligen inte står något annat (som t ex FDL-licens). Detta innebär att man inte utan lov får kopiera data från websidor. Man får t ex inte periodiskt hämta aktiekurser på en websida för att bygga upp en egen databas med historik utan tillåtelse från websidan.

    Som jag ser det är det dock skillnad på att kopiera och att presentera. En webläsare presenterar en websida precis så som upphovsmannen tänkt sig att den skall presenteras. Olika webläsare kan presentera sidor lite olika. En app kan vara en webläsare avsedd för att presentera bara en specifik websida.

    Jag är inte jurist, men jag är inte helt säker på om det er mera olagligt att skriva en app som visar delar av data från en hemsida ( t ex en aktiekurs ) utan reklamen från samma sida än att ha ett webläsarfönster vars storlek anpassats till att bara visa intressanta delar och reklamen bortscrollad.

    m v h Henrik
     
  14. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Ha ha, jo man kan kanske tolka det jag skrev på det sättet, men det var inte så jag menade. Om en journalist i detta fallet snor sin information från en annan webbsida så gör denna naturligtvis samma fel.

    I mitt exempel utgick jag från att man som journalist har bevakning på plats. T.ex. går på en fotbollsmatch för att sedan rapportera resultatet på sin egna hemsida. Andra publicister får själva skicka egna journalister eller köpa från en som var på plats.


    Nja, det finns naturligtvis scenarion där det ryms gråzoner, så i många fall är det en tolkningsfråga. Men det som är viktigt för att styrka brott är uppsåt (även om man kan bli dömd även annars, t.ex. vårdslöshet).

    Om jag bygger en webbläsare som är generell så är det knappast ett problem. Om jag bygger en webbläsare som visar enbart en sida så kan det vara problematiskt, även om sidan är helt oförändrad. Om jag bygger en webbläsare som visar enbart en sida och enbart delar av den så blir det än mer knepigt. Men så kan jag gå ett steg längre och undvika periodicitet, jobba med små brottstycken (citat) etc och då kan det plötsligt bli ok igen.

    Det handlar om olika grader av återgivande och sammanhang som styr.

    Jag valde att tolka frågeställaren som att man vill dra nytta av annans jobb för egen räkning och då är man definitivt ute på hal is.
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Juridiskt sett så är det ganska klart att så länge det inte explicit är uttryckt att det är fri data så ska den anses vara skyddad.
    Om informationen däremot görs tillgänglig som XML eller via ett API så bör informationen kunna anses vara mer eller mindre fri att använda så länge det uttryckligen inte står något annat. Informationsägaren kan då enkelt styra belastningen på servern och tillgängligheten för informationen som tillhandahålls.

    Om du är osäker så fråga helt enkelt den som publicerar informationen om du får använda den. Beskriv syfte och hur många anrop du beräknas göra.

    Rent designmässigt ska du inte låta varje enskild app göra hämtning och parsning av data från en webbsida (onödig och okontrollerad belastning på webbservern och onödig mängd data som behöver skickas). Låt istället din server göra grovjobbet med insamlande av data. Ha sedan ett väldefinierat och begränsat API till den datan som alla appar använder för att hämta data från din server.

    Jag har själv en valutaomvandlingstjänst som hämtar valutor från ECB (XML-fil) en gång per dygn och skapar ett JSON-objekt av den datan. Oftare än så tyckte jag inte var intressant för de ändamål jag har med tjänsten. Alla klienter använder sedan den cachade informationen och skapar ingen onödig belastning hos ECB.

    Fundera på hur ofta informationen behöver uppdateras, kolla om det går att få tag i informationen via XML eller någon annan tjänst.
    Om du behöver scrapa sidor för att få fram det du vill ha så gör du troligtvis något som upphovsrättsinnehavaren inte vill.
    Fråga den som har skapat informationen. Du kanske kan få reda på hur du ska få tag i informationen på ett lagligt sätt.
     
    evening.beam gillar detta.
  16. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Det är just det där som jag inte riktigt förstår. Säg att jag gör en app som hämtar info från en viss aktiekurs tillgänglig gratis och för alla på en hemsida? Menar du då att den inte får visas i min app om jag skulle lägga ut den för allmänheten?

    Det är ju i stort sätt så en webbläsare fungerar.
    Sorry, Är fullt seriös, men troligen så har jag kanske missuppfattat något?
     
  17. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Ja

    Nä, absolut inte

    Då bör du börja med att läsa noggrant vad som skrivs och sedan ställa en relevant fråga.
     
  18. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Plockar du bort någon information som dem som skapat hemsidan vill visa eller ändrar utseendet på ett markant sätt så att det inte visas på det sättet som skaparen vill så bryter du mot deras copyrights.

    Det är även så att säg att dem har reklam eller annan information som dem vill att deras kunder ska se och du plockar ut bara den lilla information som du vill ha på sidan så får dem stå för ökad trafik utan att få något för det. Dem får alltså stå för kostnaden och du för intäkterna (måste inte vara pengar som är intäkter utan kan även vara rykte eller liknande).

    Ska man släppa en app som använder information får någon hemsida så ska man alltid kontakta dem och fråga om det är okej.
     
    x10_minipro och e7andy gillar detta.
  19. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Tänk själv om du driver en webbsida med en viss information. Du jobbar hårt och betalar troligtvis för ett antal tjänster för att få uppdaterad data som du sedan presenterar för dina användare.
    Utöver ren aktiekurs så har olika kringtjänster kopplat till aktiekurserna (och säkert lite reklam) som gör att du kan betala för de där tjänsterna.

    Sen kommer det x antal personer och tar den informationen som du betalar för och presenterar det för sina användare + reklam och lite andra tjänster så att de istället tjänar de där pengarna som betalar för informationen.
    Utöver det så ökar de belastningen på dina servrar vilket gör att du måste uppgradera minne och bandbredd vilket ökar dina kostnader.

    Vad skulle du tycka om det?

    Vad skulle du svara på om någon kontaktar dig och frågar om de får ta informationen och presentera i sin app, medan du får ingenting förutom att stå för notan?


    Ofta kommer svaret om man sätter sig själv på andra sidan ;)
     
    x10_minipro gillar detta.
  20. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Tack, Tänkte inte alls ur detta perspektiv förut utan tänkte bara på att det blir ju lite som en webbläsare (visa informationen från en hemsida)