Acer CloudMobile S500

Diskussion i 'Acer Allmänt' startad av robcar, 16 okt 2012.

  1. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    En intressant modell från Acer som redan visades upp i feburari på teknikmässa och nu äntligen går att köpa.

    [​IMG]

    Platform: Android Ice Cream Sandwich
    CPU speed: 1.5GHz Dual Core Snapdragon S4 8260A Processor
    Display: 4.3-inch IPS display with HD resolution 1280x720 pixels ( 342PPI )
    Network: DC-HSDPA 42mbps 900/1900/2100MHz / EDGE/GPRS 850/900/1800/1900MHz / (Band frequency, HSPA availability, and data speed are operator dependent)
    Memory: Internal phone storage: 16GB / RAM: 1GB / microSD slot (up to 32GB)
    Camera: BSI Sensor / 8 Megapixel Auto Focus Camera with LED Flash / Front VGA camera / Full HD recording
    Connectivity: Bluetooth® 3.0 / Wi-Fi 802.11 b/g/n / 3.5 mm stereo audio jack / micro-USB / NFC
    GPS: A-GPS

    Utmärkelse
    [ CloudMobile™ S500 vann iF Design Awards 2012, Computex Best Design 2012 och Computex Design & Innovation 2012 ]

    Test av mobilen
    http://www.phonearena.com/reviews/Acer-CloudMobile-Review_id3147

    Går att köpa här
    http://www.expansys.se/acer-cloudmobile-233266/

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Last edited: 19 okt 2012
  2. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Den finns för 2400 kr på Expansys så det känns ju som ett väldigt bra pris för det man får.
     
  4. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Absolut! Skulle säga att det är bland de mest prisvärde Smartphone man kan köpa idag.
    Kvaliteten är god och hårdvaran är senaste Snapdragon S4 och en bra BSI kamera.
    Skärmen är fantastisk.

    Finns en läckt Jellybean firmware från Acer som man kan flasha in, den ska fungera väldigt bra enligt dom på Modaco forumet.
     
  5. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Hur är batteritiden?
     
  6. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men ska man faktiskt ringa med den verkar det inte så bra...

    "Call quality with the Acer CloudMobile is average at best. The earpiece is surely loud enough, but the voice tones it emits are so muffled that we weren't always sure what the other party was saying."

    I 2000 kr-klassen hade jag nog tittat på några kinesiska quadcores istället...
     
  8. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra


    Inget säger att en random kina-mobil kommer ha bättre talkvalitet. Det är ett lotteri och vad jag kan se så får man betydligt sämre kvalitet och äldre komponenter /mer budget komponenter för pengarna. Sämre skärm etc.

    Det finns Quad-core som är sämre än denna Snapdragon S4 SoC den verkar också vara strömsnål då det lilla batteriet håller längre än vad alla tror som testar.

    Kameran har no-lagg när man tar foto tex och mycket sånt man inte får i billiga kina mobiler.

    Jag har själva hållt en S500 i handen och det är kvalitet man håller i, känns solid.
    Dessutom har den fått designpris vilket är trevligt då den ser syngg och unik utformning.

    Det gick visst ringa utan problem... om man kollar på flera tester. Desuttom kan sånt ändra sig i och med uppdateringar för det var ett tag sedan den testades.

    GSMarena:
    Receiving and making calls on the CloudMobile S500 was trouble-free. Its phone app displays your most used contacts in a tile-like view first, followed by an alphabetical list of all your contacts. It also features smart dialing, and it searches for matches in both the contacts' names and phone numbers - you can see the full list of results by hiding the keypad. Voice dialing can also be used via the microphone icon.



    Länka gärna än bättre kina mobil för samma pengar. Ink moms så klart och ev frakt.
    Sen bör du ha en källa på om skärmen håller en bra kvalitet samt digitizing och chassit håller en normal nivå med de större seriösa tillverkarna.

    Gärna samma intryck som:

    GSMarena

    "Still, there’s no such thing as a perfect smartphone, but the Acer CloudMobile S500 ticks so many of the right boxes, that it’s off to an excellent start. Let’s see if the positive impressions stand after the unboxing and hardware inspection. We start right after the jump."

    "Handling the Acer CloudMobile S500 is a breeze and we really enjoy the comforting feel of the rubberized back panel and side frame. Many will frown at the all-plastic construction but the smartphone is undoubtedly well made."
     
  9. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Det är bara att kolla på omdömena på telefonen på Expansys.
    Den får topp betyg med beskrivning på vad de tycker är bra med mobilen.

    En billig kina no-name är med all säkerhet sämre på det mesta även om det står med stora bokstäver QUAD-CORE .
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vad någon som heter "AcerFAN" skriver är säkert representativt för vanliga användare... Jag har läst kommentarer på GSMArena och bland annat ska batteritiden vara katastrofal.

    Sen, vem talar om noname? Litar nog mer på Huawei, ZTE, Lenovo än på Acer när det gäller mobiler.
     
  11. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra


    Visst, förstårligt om du tycker så. Acer är inte speciellt kända inom Android världen eller har många telefoner som man kan relatera till. Inte konstigt heller eftersom de inte säljs i svenska butiker.

    Men faktum är att denna telefon har fått för det mesta bra kritik, i min värld ligger Acer före i förtroende än de du nämner. Inte för att jag tycker att de är dåliga märken.

    Det finns alltid några som klagar vilken telefon det än gäller, det finns också en del som skriver om telefoner som de aldrig haft så ta med en nypa salt.
    Det finns dock många som är väldigt nöjda med den och när man kommer till kina tillverkare brukar det vara något de sparat in på som man märker när man har mobilen i handen. (Egen erfaranhet)

    Alla har olika förväntningar. Batteriet kommer inte hålla 2 dagar vid vanlig användning men det är o andra sidan inte många telefoner som gör det med kraftfull hårdvara.
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag hittar väldigt många recensioner som säger att batteriet och ljudet är katastrofalt dåliga, så jag tror att det är riktiga problem.

    Kameran ska vara dålig för att vara 8MP.

    Om du tror att denna lur är bättre eller prisvärdare än allt från Huawei, ZTE och Lenovo har du nog bara koll på den svenska marknaden...
     
    Last edited: 25 mar 2013
  13. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    ZTE och Lenovo gör B mobiler. Jo har fullt tillräckligt kolla på det mesta även utanför sverige.
    Huawei får till bra mobiler men ofta sviker kvaliteten eller något annat som inte är i klass med större märken.

    Sluta klaga ge ett bättre exempel på en mobil med samma pris från något annat märken.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Lustigt att du säger att 100 olika modeller från ZTE, Lenovo och Huawei är "B" medan denna mobil som blir sågad i recension efter recension skulle vara bättre. Acer är ju definitivt ett "B"-märke bland datortillverkare så det är inte så konstigt...

    Intressantare alternativ:

    Huawei U9508 - 2GB RAM, Quadcore, 2150mAh batteri, pentaband UMTS. Kostar som din Acer ClouldMobile. Många positiva recensioner och många nöjdare användare på XDA. Finns även i europeisk version som Ascend G615, den har väldigt många positiva recensioner på amazon.de, många tycker den än bättre än andra mobiler i 2000-3000 kr-klassen.

    ZTE V970 - Dualcore, Dual-SIM, kostar ca 900 kr att importera. Väldigt många recensioner som prisar den och många nöjda användare på XDA. Tyvärr ingen frontkamera.

    ZTE V987 - Quadcore under 2000 kr. 5"-skärm och dual sim fully active.
     
  15. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Acer har hög status och trovärdighet inom IT.
    Acer gör datorer både billigare och dyrar och det flesta är nöjda vad jag uppfattar.

    Dom gör även dyrar ultrabooks i aluminium och andra premuim grejer.
    Ta en titt.
    http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/home

    Du verkar ha stannat kvar i tiden för 8 år sedan...


    ZTE V987
    5" med 720p upplösning. Det är väl lite en smakfråga om storlek?
    S500 har 720p på 4.3" som ger skarpare bild och en smidigare mobil.
    Den väger 224g vilket är sjukt mycket i mobil sammanhang och den är stor.
    Chipset , proccessorn och GPU verkar inte var någon höjdare heller.
    Uppdateringar kommer du få av Acer och från forum, mindre osäkert från ZTE?

    V970 är inte jämförbar. För mycket budget mobil.

    Huawei H9508 var jag faktsikt inne på att köpa för några månader men..
    Huawei HiSilicon K3V2 är liknande som gamla Tegra 3. Båda är tillverkade i 40nm, Snapdragon S4 är tillverkade i 28nm.
    Baksidan är plastig.
    Du får nog lägga ut mer än 2000 för denna mobil med tull och frakt.


    Sist men inte minst är Acer Taiwanesiskt likt HTC. Bara en notering...
     
    Last edited: 27 mar 2013
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Acer är knappast hög status någonstans, varken nu eller för åtta år sedan. Tack, men jag har varit i Taipei och Shenzhen flertalet gånger och har inga problem med vilka företag som kommer varifrån.

    Baksidan på Huawei U9508 är plastig!? Precis som på Galaxy S4 då alltså... Tror jag överlever, inte minst som man måste punga upp med dubbla pengarna om man ska ha en bättre telefon än denna. Nu köper jag telefon efter funktionalitet snarare än vad som har teflonmålad plast (HTC). Inte köper jag mobil efter tillverkningsprocessen när man tillverkar processorn heller, inte för att 28nm verkar ha hjälpt Acer heller. Tull betalar jag av principskäl inte. U9508 får en ny utvecklingsversion av mjukvaran varannan vecka...

    V970 får 5500 på antutu jämfört med 6900 på Acern, så de är ganska jämförbara. Hellre att man hör vad motparten säger än 1500 poäng mer på antutu... Det finns uppdateringar från ZTE och det finns custom roms från XDA-forumet.

    V987 väger 165g med batteri... Persoligen tror jag MT6589 kommer vara väldigt prisvärt inom några månader.
     
  17. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra


    De få telefoner Acer har gjort har fått god kritik överlag.
    Även om det finns svagheter så klart, precis som andra mobiler.

    Det finns bra plast/konstruktion som känns bra och det finns dålig plast som kan repas, knacka, tappat färg och spricka osv.

    Det finns mycket support för Acer S500 på http://www.modaco.com/forum/671-acer-cloudmobile/

    Sålänge du inte kan få Huawei U9508 för samma pris som S500 blir det svårt att jämföra rakt av.

    Sen beror det ju på vad man vill ha personligen... vill man 4,3" skäm eller inte? tex. Vill man ha Acers design eller inte?

    Du kan inte undkomma att Acer S500 har fått pris för sin design.
    Det säger nått om telefonen.

    Vi kommer ingen vart... dags att slutföra? :teeth:
     
  18. Evronius

    Evronius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill bara börja med att säga hej och tala om att jag är ny här. Detta blir mitt första inlägg här på Swedroid.

    Hur som... Jag har iaf köpt mig en sån här fin lur nu. hade en Samsung Omnia W innan denna. Men jag har ägt några Androider tidigare också. Hur som så gjorde jag lite efterforskning och så innan jag tog mitt beslut att importera mobilen.
    Efter drygt ett dygn med mobilen så kan jag iaf säga några saker om den.

    Jag börjar med de minus som den har och de är just kameran. Den är ganska grynig i många fall. Men får man till ett bra förhållande och låter kameran ta lite tid på sig innan man tar kortet så blir dom rätt hyffsade. Ibland riktigt bra, specielt när man inte använder blixten. Skall man bara fota för att lägga upp på facebook och liknande sidor så är den ok. Men att ersätta en vanlig liten kamera gör den inte! Där känns den mer som en gammal 2 Megapixelkamera. De är dock lättare att få hyffsad kvalitet på filminspelningarna. Så länge man slipper använda blixten så att säga.

    De andra negativa är mer eller mindre en bagatell om man kan leva med de. Svenska finns inte alls "Out of the Box". Vid uppgradering till 4,1 så kan man iaf välja svenskt tangentbord vilket underlättar rejält vid textning.
    De är väl de enda negativa jag har om mobilen såhär långt.


    De som är bra då! Först och främst. Den är skön och stabil att hålla i. Jag gillar den kombinerade plast och gummikänslan bakstycket har. Kvaliten på bygget tycker jag är prima. För sin storlek så tycker jag också den är väldigt lätt.

    Prestandan riktigt bra. Processorn har mycke kraft och presterar riktigt bra. Alla program jag nyttjar funkar överaskande bra på mobilen.
    Även grafikkortet presterar bra med de spel jag hunnit testa. Har inte slängt i något ruskigt krävande ännu tyvärr. Så jag får återkomma med de!

    Själva interfacet funkar bra och flyter också på överaskande bra vilket jag annars bara haft negativa erfarenheter av via tidigare Androider. Till skillnad från min förra Android som vart en SE neo så funkade faktisk 4.0 riktigt bra från början. Men orolig som man är så uppdaterar man till senaste direkt!

    Övrigt då... Ja, ljudet då. De finns bra valmöjligheter och inställningar från början i den. Dolby Mobile EQ tycker jag gör sitt jobb bra i musik och film. Själva högtalaren är väl ganska sådär, varken bra eller dålig. Något som däremot överaskade mig vart ljudet i headsets. Jag har testat med både den som följde med och med mitt andra från Koss. Till och med dom medföljande hörlurarna låter bra när man ser film och lyssnar på musik! Acer har lyckats snuskigt bra med ljudet när man använder headset. Slår man dock av Dolby Mobile EQ och kör inställningar på standard så låter allt ljud också standard.

    Bildskärmen verkar också bra. Har verkligen inget att klaga på den. Även film i HD ser riktigt bra ut på skärmen. Jag tycker att färgerna är klara och tydliga och jag har hittils inte hittat några tecken på konstigheter.
    Touchen är klockren med bra respons och träffsäkerhet. Även skrivandet känns bra då knapparnas storlek är väl anpassade till skärmen. (Givetvis så hänger de på ens händers storlek).

    Mer än så har jag inte för tillfället då jag inte hunnit testa och använda den mer. Men om de önskas så är de bara att fråga så skall jag svara så fort jag vet vad jag tycker!
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    S500 kostar 2058 kr fraktat hos expansys. Jag köpte en U9508 2GB fraktad för 2286 kr inkl skal. Så det är inga större skillnader.

    Sen var det inte designen jag klagade på (även om den ser ut som en Windows Mobile-telefon från mitten av 2000-talet) utan det som den recension du själv länkat till klagar på: batteritiden och ljudet när man ringer samtal.

    Men går det att ringa med den?
     
  20. Evronius

    Evronius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jodå :) de går alldeles utmärkt. Prata första gången i den idag. Både volym och ljudkvaliteten under samtal är rätt bra. Den man pratar i hörs bra, även utomhus. Så på den punkten har en del tester fel i, eller fått ett dåligt ex.
    Batteritiden tycker jag är sådär. Ungefär som min förra Android. Dock så är batteritifen fålig i jämförelse med Omnia W. S500 och Omnia W har samma storlek och styrka, men Omnian fixar nästa 2,5 dagar på en laddning. S500 vet jag inte ännu, men de lutar åt en gång per dygn.