Betala TV-avgift för dator och surfplatta

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sorid, 22 jan 2013.

  1. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Din sarkasm har en poäng men nu är ju public-service bra mycket mer än bara underhållning. Underhållning kanske inte ens borde ingå i public service, vad vet jag.

    Det handlar heller inte om att betala för andra, det handlar om att alla ska dra sitt strå till stacken och tillsammans ha ett oberoende media. Det är så vi har bestämt men kanske inte så det utförs (enligt många), och kanske inte så vi ska ha det (enligt många). Men att jämföra med DVD-filmer är helt irrelevant.
     
  2. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För att undvika missförstånd. SR/SVT ska aldrig och kommer aldrig finansieras via skattepengar. Förslaget var däremot att avgiften skulle ligga på skattesedeln, men vid sidan av skatten, precis som kyrkoavgift eller begravningsavgift.
     
  3. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo jag avundas Finland och era politiker för de gör saker enkla och fattar vad det handlar om.

    I en demokrati måste man ha en neutral "Public Service" där alla kan framföra sina åsikter i en sann demokrati.

    Stort cred till era politiker !!
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vansinne.
    Det är otroligt fult gjort av Svt att lägga ut sina program på internet och göra dem tillgängliga för alla som vill se, och sedan i efterhand komma och gnälla om att de vill ha betalt för det.
    Är ju som att lämna sin mobil obevakad på en offentlig plats och sedan bli förvånad när den bli stulen. Gör man något fritt- eller lättillgängligt för alla så får man skylla sig själv.

    Jag har alltid hatat tv-avgiften och nu hatar jag den ännu mer. Jag förstår inte logiken i det: allt annat som man betalar för försvinner ju om man slutar betala. Vill du inte ha internet så sluta betala för det, vill du inte ha ett hem så sluta betala hyran, och så vidare. Men på något jävla vänster kan man aldrig bli av med Svt.

    Jag är arbetslös och har helt ärligt inte råd att betala tv-avgiften. Även om jag lever så snålt jag kan så skulle jag ändå inte ha råd med tv-avgiften. Så är det bara, och jag önskar att Radiotjänst kunde fatta det.
    Eller åtminstone gå med på att göra undantag för folk som lever på existensminumum. Det finns folk som av olika anledningar (utmätning på lönen, stora skulder, många barn, inget jobb, osv) har jävligt lite pengar att leva på, varför kan inte Radiotjänst ta hänsyn till det och göra undantag för människor som redan är ekonomiskt utsatta?

    Man tycker ju att gamla hederliga och goda Radiotjänst som påstår sig vara så duktiga skulle kunna göra ett undantag för folk som lever fattigt, men det gör de inte. Betalar man inte tv-avgiften så går det till Kronofogden så småningom, OM man inte till och med får böter för att man har smitit. Och vad händer då? Jo man får ännu mindre chans att kunna betala tv-avgiften eftersom man har skulder på grund av tv-avgiften.

    Lite matte som exempel:
    Jag har en inkomst på cirka 7000 i månaden, hyran är på 3600, efter diverse räkningar (nödvändiga som el, hemförsäkring och tandvård, och onödiga som internet och mobil) har jag ungefär 2500 kvar att lägga på mat, hygienartiklar, eventuella kläder och skor, transport (busskort) och annat. Att köpa julklappar till min familj och mina vänner är uteslutet och något festande på min födelsedag blir det bara om mina vänner bjuder.

    Jag kan verkligen inte se hur jag skulle kunna ha råd med tv-avgift också.
     
  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag har spärrat SVT Play via min ISP Bahnhof. Hur vidare hållbart det är återstår att se. Jag är inte vidare sugen på att betala för en tjänst som jag inte nyttjar.

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Yep och det handlar ju i slutändan om att alla som bor i ett land ska kunna bli informerad om olika saker på ett neutralt sätt.

    Så det är en ren demokratifråga att ha en publicservice-tjänst.

    Det handlar inte om underhållning och vad man tycker om ....SVT har bara skitprogram bla bla, SR/SVTs främsta uppgift är att se till att vi som bor här i landet kan informera oss om vad som händer och sker.
     
  9. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    har löst problemet med spärra allt med tv och radio på dns nivå
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Var informerar du dig då om vad som händer ?

    Flashback ?
     
  11. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Kanal5. Det kanske motsvarar kraven på allvar och innehål.
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Hmmm... vilka äger Kanal 5 och vart vill den ägaren styra vad tittare har för åsikter ??

    Sen har de säkert ett /ignore filter.....:teeth:;)
     
  13. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Den ägaren knuffar tittarna mot bekymmerslös konsumtion samt fokus på yta. Och vad svarar dom? "I'm lovin it".
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Aha...:teeth: "The US way"...:P

    I USA har man ju ingen "public service" och i senaste presidenvalet så la man ner miljarder $$$ på reklam där kandidaterna pucklade på varandra med fåning reklam.

    Men vi kanske är på väg ditåt? ....:P:P
     
  15. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Och politikers trams är vi befriade från här menar du? Mona Sahlin spädde ju även på dramatiken när hon visade nyanlända hur man röstar på sossarna.
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau... men vi kanske behöver en publicservice-tjänst där man iaf försöker vara neutral samt ger partier av betydelse chansen att framföra sin uppfattning.

    Jag är iaf beredd att betala det via skatt och som jag tidigare skrev så finns med många länder där medborgare skulle ge sitt lillfinger för en neutral TV-kanal.

    Den amerikanska vägen är enbart fånig och ännu värre med diktaturer där man styr vad som visas samt vad som sägs...:P:P
     
  17. Droid113

    Droid113 Guest

    AXESS TV sänder rätt så bra program om samhälle och historia och är gratis fast är i digitala nätet, och betalar man finns Disc. Science, Disc. World och History Channel.

    Ontopic så tycker jag som Reconnnn (minns inte hur många n :ehm:), de som betalar får inloggningsuppgifter.
     
  18. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har ingen TV. Men när det väl gäller föredrar jag dokumentärkanaler samt vetenskapliga sådana, såsom Discovery och National Geographics.
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men hur skapar du dig åsikter och vad du ska rösta på ??

    Jag känner inte till någon sida inom Internet förutom då "publicservice sidor som Svt) där man kan få en neutral bild utan /ignore.

    Man måste ju ha flera åsikter för att själv kunna ta ställning till något i en demokrati.
     
  20. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Menar du på allvar att du röstar baserat på det du ser på tv?!