Hur ta reda på vilken operatör telefonen är låst till?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Defeat, 28 jan 2013.

  1. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej! Köpte en htc one s begagnat. Den skulle vara låst till 3, men har testat tre olika upplåsningssajter och alla har misslyckats att låsa upp den. Börjar misstänka att den är låst till någon annan operatör.

    Har själv telefon och det fungerar inte, återstår Telia och tele2 med andra ord.

    Går det på något smidigt sätt ta reda på vilken operatör den är låst till?

    Mvh
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Finns det några 3Appar på telefonen? Typ 3Mobil-TV eller liknande? Om du kollar i dina bokmärken för stock-webbläsaren, finns det något bokmärke till någon operatör där?
     
  3. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Appar har jag redan kollat efter. Bokmärken var smart! Dock var det ingen länk till någon operatör där tyvärr.

    Brukar 3 kladda ned telefonen så man kan utesluta dem? Hur är det med Telia, tele2 och halebop, lämnar de spår efter sig?

    Tack för hjälpen hittills !
     
  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Enklast är att beställa ett kontantkort från dem olika operatörerna och testa, kontantkorten är gratis ;-)
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 brandar en del av sina telefoner, HTC One S är en av dem. Tele2 och Telia/Halebop gör det sällan. Telenor brukar köra in bokmärken.

    Du kan ju kolla mjukvaran också, är den 3 låst så ska det vara denna: 2.38.771.5 med Android 4.0 - har den fått Android 4.1 så är den inte låst till 3.

    Hur du går vidare kan ju vara att ringa till operatörerna och höra om de kan se om den är låst till dem eller att du testar ett simkort från varje operatör för att se vilken den fungerar med.
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    En snabb fråga bara:
    Har han visat att det fungerar att ringa med den?
    Undrar då en varningssignal i mitt huvud säger att om man köpt en begagnad telefon som inte går att få någon täckning med kan vara stöldspärrad :/ Har du fått kvitto till den? Isåfall stämmer IMEI-numrena på kvittot och om du går in under inställningar?
    Enklaste sättet borde nog att knalla in på the Phone House som säljer alla slags abonnemang och kolla om de kan ta reda på vilken operatör den är låst till genom att testa olika SIM-kort i den.

    PS. Fick just idén om att skriva en "Att tänka på vid handel mellan privatpersoner" som jag lägger upp under allmänt och som förhoppningsvis kan bli klistrad där. Sätter mig imorgon och skriver en så lägger jag upp den under allmänt, kanske vore något att klistra isåfall?
    @mannyb
    @hund
    @bernard

    Edit: Får inte det att fungera med att tagga via mobilen, någon som kan citera detta inlägg och tagga någon admin så de ser detta?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  7. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Konstigt, den är inte 3-brandad och den går inte att låsa upp när man säger att den är låst till 3. Men den har android 4.0.4 med 2.38.771.5 och det finns ingen nyare när man söker.
     
  8. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Blev lite lurad av killen. Han hade skrivet att den va helt nya från verkstad och lagt upp en bild på en grå one s (den jag ville ha). Mötte upp honom och kollade telefonen, såg att det var den svarta men orkade inte bry mig. Såg senare att den hade små repor på sig så den var INTE ny.

    Kvittot låg inte i kartongen som han sa. Han svarade inte på mailet förrän jag hotade med polisanmälan, då sa han att han skulle maila kvittot.

    Imei-numret på kartongen stämmer med telefonen dock, oklart hur mån får tag på kartongen när man snor en telefon?

    Är det någon idé att polisanmäla, har adress och namn på killen (om han inte döpt om sig på blocket...)?
     
  9. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hur beter sig en stöldspärrad telefon? Den startar utan problem utan simkort och går att använda med wifi. Sätter jag i mitt simkort ber den direkt om en 8-siffror kod
     
  10. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    En stöldspärrad telefon kan gå att använda via WiFi har jag för mig om, men 8-siffrig kod har jag dock inte hört talas om..
    Som sagt tidigare, bästa för dig är nog att gå in på the Phone House eller liknande och säga som det är. Du köpte en telefon begagnad som skulle vara låst till 3 men det funkar inte och du misstänker att den kan vara stulen och skulle behöva ha hjälp att ta reda på om den är låst till någon annan operatör eller om den är stulen, de hjälper dig säkert!
    Vi här kan tyvärr inte göra så mycket förutom att ge tips och tror att gå till TPH är bästa för dig :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  11. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har jobbat hos operatör förut.
    Har varit med om att låst mobil -> låst upp operatörslås -> installerat uppdatering till operativet -> mobilen låst igen -> går inte att låsa upp igen
     
  12. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag var inne på 3 och kontrollerade imei. Telefonen var inte stöldspärrad tack och lov!

    Dock går den inte att låsa upp via de företag jag testat med. 3 sa att de kunde låsa upp den eftersom den inte var skriven på ett abonnemang, men då behöver de kvitto (väntar på kvitto från säljaren).

    Är det någon idé att be 3 testa att låsa upp den även om tre andra företag har misslyckats, eller tror du den har råkat utför precis det du beskrev? Hur gör jag om den inte GÅR att låsa upp, kan 3 hjälpa mig ändå eller är jag körd?
     
  13. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Var faktiskt 3 jag jobbade på.
    Var före androids tid.
    Ligg på dem om det är det jag beskrev som du råkat ut för.
    De hade på den tiden en speciell avdelning som bla hanterade upplåsningskoder.
    Var nästan tio år sedan jag jobbade där, scenariot jag beskrev bör ha hänt fler ggr.
    Borde finnas lösningar, kanske inte det enklaste men ligg på dem.