Loggning

Diskussion i 'Allmänt' startad av ZiMMeN, 1 feb 2013.

  1. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Finns de nått logg program över appar som startas eller va som händer i mobilen, som man kan köra som även klarar av att man rycker batteriet å har kvar de som den loggat ?
     
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
  3. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det är skillnad på att göra en kontrollerad omstart och en okontrollerad omstart.

    Exempel på kontrollerad omstart är när du via telefonens knappar eller menyer stänger av eller bootar om telefonen.

    Exempel på okontrollerad omstart är att rycka batteriet. Sett från ett filsystems synvinkel blir det även en okontrollerad omstart ifall man plötsligt rycker ut mediat, t ex en USB-disk, utan att först berätta för operativsystemet att man tänker göra så.

    En applikation som skriver till en fil skriver oftast till en intern buffer i RAM som kan flushas ut på kommando eller då applikationen stänger filen. Så gör applikationer för att få bättre prestanda, det tar längre tid att skriva en byte till disk än att skriva en byte till RAM. När man ändå håller på och skriver till disk är det mera tidsmässigt lönsamt att skriva flera kilobyte på en gång.

    När applikationen väl skickat ut sina bits och bytes tas det om hand av operativsystemet. Det är operativsystemet som skall fundera över hur filsystemet är konstruerat och på vilken sektor bytes som hör till en viss fil skall placeras. För att vinna prestanda brukar även operativsystemet lagra data som skall skrivas i en buffer i RAM innan det skrivs ut till disken.

    För att krångla till det hela ytterligare har de flesta hårddiskar inbyggda cache-minnen. Där lagrar de data så att de kan skrivas ut vid senare tillfälle då det passar bättre då hårddiskens huvud passerar rätt sektor.

    Vad händer då vid en okontrollerad omstart?

    Om applikationen har data som den inte gjort flush på förloras dessa data.
    Om operativsystemet har kvar data i sin buffer förloras dessa data. Det kan innebära både att applikationer förlorar sina data och att filsystemet skadas och måste repareras.
    Om disken har kvar data i sin cache som den ej hinner flusha ut kan både applikationers data förloras och filsystem gå sönder.

    m v h Henrik
     
    ZiMMeN gillar detta.
  5. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Sweet svar mannen :D
    Då är jag med, tänkte in på att de va så. Lätt att vara efterklok om man så säger.

    Ja då får de helt enkelt bli Service för luren då.