Guide: Konvertera din RAZR till en RAZR MAXX

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av Vicious, 13 dec 2012.

  1. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Orginal Motorola RAZR har som många vet lite bristande batterikapacitet, trots det 1780mAh stora batteriet.
    Många gånger har jag upplevt att min RAZR har klarat sig betydligt kortare tid än många, i min mening, motsvarande telefoner såsom Samsung Galazy SII, Sony Xperia S m.fl.

    Den största strömslukaren är skärmen som jag tycker är riktigt ljusstark. Genom att köra på automatisk ljusstyrka och även justera ner till den lägre nivån så håller batteriet lite längre, jag har dock aldrig lyckats få mer än ca 2-2,5 timmar "skärm på" tid. Genom att ha telefonen i standby så mycket som möjligt så har jag ibland kunnat ha min i två dagar utan att laddda under natten.

    En dag när den externa högtalaren gav upp (efter en rejäl smäll ner i golvet) på min RAZR och garantiperioden gått ut, så beslutade jag mig för att köpa ett "kit" och uppgradera den till en RAZR MAXX.
    Cellphone Repair Shop har kitet till salu men de skickade inte till sverige när jag kollade. En annan sida jag såg: ETrade Supply hade däremot alla delar som behövs för konverteringen och skickade internationellt. Priserna som var då gjorde också att ETrade var billigare.

    Ca 1000kr fattigare och nästan två veckor efter beställningen så fick jag till slut delarna och jag ska här visa hur jag gick till väga för att konvertera min RAZR.

    Inann du börjar! Ta gärna en fullständig backup på telefonen om olyckan skulle vara framme. Stäng av telefonen och ta ur minneskort och simkort.

    Du behöver:
    • Torx T5
    • Torx T3 (T4)
    • Något smalt och gärna lite mjukt för att "bryta isär" telefonen
    • Dubbelhäftande tejp, jag använde 6mm bred.

    OBS! VARNING!
    Jag tar inget som helst ansvar för eventuella skador, på person eller annat, som kan uppstå som en följd av att någon följer den här guiden!


    [​IMG]
    Här ser vi alla delarna jag beställde. Vissa kommer se ganska fort att en del saknas men det återkommer jag till. Jag rekommenderar att man köper alla delarna, förutom loggan som är valfri, för att få bra passform och förenkla vid återmontering.
    Från vänster till höger:
    RAZR MAXX batteriram
    RAZR MAXX batteri, EB40
    RAZR MAXX "batteridörr", svart utan operatörslogo
    RAZR MAXX bakstycke, version B
    RAZR MAXX logo, svart (Valfri)

    [​IMG]
    Börja att ta isär RAZRn i ett hörn genom att sticka in något smalt i springan mellan "batteriluckan" och mittendelen. Något av plast är att föredra men jag hade endast skruvmejsel. Det spelar ingen roll om man inte bryr sig om att det kommer bli fula märken i mittendelen och batteriluckan. Båda dessa kommer ändå att bytas men det kan vara kul att ha kvar de gamla i bra skick.
    "Hullingarna" på batteriluckan är riktade in mot centrum av telefonen så för att få lös dessa så bänder man försiktigt kanten på batteriluckan ut från centrum.

    [​IMG]
    Fortsätt runt hela kanten på telefonen. Det kan vara lite besvärligt vid minnes- och simkorts luckan men det går med lite pillrande. Hörnen är även de lite jobbiga men kom ihåg att ta det varligt.

    [​IMG]
    När batteriluckan är lös hela vägen runt telefonen så sitter den endast fast med en klisterremsa mot batteriet, dra försiktigt lös batteriluckan.

    [​IMG]
    Till vänster ligger den gamla batteriluckan, till höger den nya och i mitten ligger telefonen med batteriet exponerat.

    [​IMG]
    Här ser man den lilla gummihuvan som sitter över polskruvarna för batteriet. Ta bort den för att komma åt skruvarna.

    [​IMG]
    Skruva sedan lös de 2 Torx T5 polskruvarna som håller fast batteripolerna i kretskortet.

    Det är i den här ordningen jag gjorde det men huvan och skruvarna kan gärna sitta kvar tills senare för att minimera risken för kortslutning av batteriet.

    [​IMG]
    Ta lös plasten som sitter vid kameran och högtalaren i toppen av telefonen, det gömmer sig nämligen en skruv under denna som håller fast bakstycket.
    Är man inte försiktig så blir det såhär. Det är nu jag svär då jag inte har någon ersättningsplast att klistra på då jag trodde den skulle följa med.

    Skruva loss alla skruvar som håller fast bakstycket, totalt 10 st, 7st silvriga T3, 3st svarta T5 längst ned på telefonen. Jag har tyvärr ingen bild på detta.
    Jag tror storleken på de silvriga är Torx T3 men det minsta jag hade var T4. Det gick vägen att använda T4 om jag pressade hårt neråt för att den inte skulle slinta och förstöra skruvarna. Vissa blev lite trasiga trots detta men jag fick både isär och ihop telefonen 2 gånger.

    [​IMG]
    När alla skruvar är lossade så kan man lossa bakstycket på samma sätt som batteriramen. Stick in ditt smala verktyg och bänd försiktigt lös från frontstycket. Här är det viktigare att vara försiktig då jag inte byter framstycket på min telefon och jag vill inte ha fula märken i det.
    Börja att lossa i nederkant på telefonen då man sen måste "lyfta" bakstycket upp över kontakterna för USB, HDMI och stereo ut.
    Så här skitigt kan det vara innuti efter >1 års användning!

    [​IMG]
    När bakstycket lossats exponeras kretskortet och batteriramen.
    Lossa de 3 silvriga Torx T3 skruvarna som håller batteriramen. Det är egentligen inte förrän nu man behöver ta lös gummihuvan över polskruvarna för att sen skruva lös dessa.
    Använd sen den blå "Battery Removal" fliken på batteriet för att dra lös det från telefonen. Det sitter fast ganska hårt mot EMI sköldarna med en klisterremsa.

    [​IMG]
    Batteriet är här borttaget och även batteriramen. Längst upp på kretskortet kan man se bakstycket av den externa högtalaren som pajjat. Själva membranet och spolen satt kvar i bakstycket.

    [​IMG]
    Gamla batteriramen t.v. och den nya ramen t.h.
    Man kan se att den nya är något högre.

    [​IMG]
    Sätt dit den nya batteriramen och det nya batteriet. Mitt batteri hade ingen klisterremsa på sig, varken fram eller bak, så det låg först helt löst innuti telefonen. Efter att jag använt telefonen så ett tag så blev jag mer och mer irriterad över att chassit flexade lite här och var. Jag öppnade därför upp igen och satt fast batteriet med ett par remsor dubbelhäftande tejp mot kretskortet, jag rekommenderar att man gör det på en gång.
    Skruva fast de tre silvriga T3 skruvarna som syns på bilden.

    [​IMG]
    Skruva tillbaka polskruvarna och sätt dit gummihuvan igen.

    Innan det nya bakstycket sätts på plats så kontrollera att alla plastfilmer tagits bort. För mig satt det en på batteriet, på sidan mot batteriluckan, och en gul på insidan av batteriluckan, över kameralinsen.

    [​IMG]
    Tryck dit det nya bakstycket, börja längst upp vid kontakterna.

    [​IMG]
    Fortsätt trycka fast bakstycket genom att arbeta dig ner mot botten av telefonen.

    Det är lite trixigt att få fast bakstycket vid simkorts luckan men det hjälper om man öppnar denna och trycker ner med en spårmejsel mitt emellan simkortshålet och hålet för minneskortet.

    [​IMG]
    Bakstycket på plats, till höger ligger batteriluckan. Snart klart!
    Här har jag skruvat fast alla skruvarna som håller bakstycket igen.

    Innan batteriluckan trycks fast på telefonen så ta lös alla skyddsfilmer, en över en klistrig gummitätning nere vid mikrofonen, en över kameralinsen, två på batteriluckan, en över blixten. Totalt 5 stycken.

    [​IMG]
    Så här kan det se ut om man som jag glömt att ta bort skyddet för kameralinsen. På insidan av bakstycket. :mad:
    Bara att ta isär igen för min del...

    [​IMG]
    Den här lilla rackaren hade jag glömt att dra bort :P
    Tillbaks med allt igen!

    [​IMG]
    Jag satte några bitar dubbelhäftande tejp på insidan för att baksidan inte skulle kunna röra sig efter att jag satt ihop den. Jag behövde också sätta en bit papper mellan bakstycket och batterirammen, mitt emot strömknappen, för att den inte skulle flexa där.
    Den blå rektangeln illustrerar var jag satte pappersbiten och de röda var jag satte dubbelhäftande tejp. Tyvärr har jag ingen bättre bild på detta.

    [​IMG]
    Här är då även batteriluckan på plats. Börja med att trycka fast den från botten av telefonen och arbeta uppåt för att säkerställa att delarna sitter ihop som de ska. Jag lät ett skydd sitta kvar över blixten då jag saknade plastbiten som ska sitta över.
    Gissningsvis är dom här delarna avsedda för den spanska marknaden kanske? Modelo XT910, Ensamblado en China :teeth:

    [​IMG]
    Bra passform! Tight som en ***********!

    [​IMG]
    Andra sidan

    [​IMG]
    Sist men inte minst. Pièce de résistance!

    [​IMG]
    Jag använde mig av en smal spårmejsel för att försiktigt bända loss den gamla loggan. Rensa lite smuts innan den nya sätts på plats ;)

    [​IMG]
    Den nya loggan fastklistrad.

    Klart!

    Telefonen blev lite mera greppvänlig imo men den känns väldigt ovan såhär i början.
    Batteritiden kan jag inte säga något om då jag nu använt den i ca 2h och batteriet har sjunkit 3% enheter.

    Tack för mig!
     
    Last edited: 9 jan 2013
  2. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Och så en liten uppdatering med lite jämförande batteritid.

    Före bytet:
    [​IMG][​IMG]

    Efter bytet:
    [​IMG][​IMG]

    En dubblering av batteritiden ca. Detta är med samma ROM och inställningar.
     
    Last edited: 20 dec 2012
    Drenken gillar detta.
  3. glemmy

    glemmy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Helt mästerligt!
    Tack, detta uppskattas verkligen.
    En dag om jag ändrar min "vardag" och därmed behöver mer kräm kommer jag att genomföra detta.
     
  4. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Hur känns telefonen efter några dagar? Märkbar förbättring av batteriet?
     
  5. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag kör fortfarande på första laddningen i telefonen :D
    Har nu kört 1 dygn och 18 timmar sen jag tog den av laddning, 2,5h som skärmen varit på och 33% kvar :thumbup:
    Jag har märkt en sak jag ska åtgärda så snart jag fått tag på lämpligt material.
    På och runt M loggan där bak så kan man känna att själva kevlar "filmen" inte sitter fast mot batteriet, man kan trycka in den en liten bit varefter filmen "buktar ut" lite igen.
    Har beställt efter lite tunn dubbelhäftande tape som jag ska sätta emellan sen, lägger upp bilder på det med när det blir gjort :)

    Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
     
    edvinnn gillar detta.
  6. th0d

    th0d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Snygg och trevlig guide! Ang. batteriet i Razr OG; om ni deep-cyclat batteriet någon gång, alltså att ladda ur det tills mobilen självdör för att sedan ladda på fullt, så har jag märkt av en stor skillnad i ren batteritid i jämförelse med vanlig laddning. Jag lyckades gå ner ca 25-30% på 3 timmars skärmtid vilket är bra i jämförelse med "standard" laddning då jag går ner mellan 40-50%. Detta indikerar ju att det finns batterikraft som inte kommer till användning vid "normal" laddning. Om resultatet beror på felaktig hårdvara, dålig kvalite på batteriet alternativt ren fysik har jag ingen aning om (jag är ingen expert på batterier). Såvitt jag förstått är det ok att deep-cycla efter ungefär var 30 laddning, detta rekommenderar iallafall Apple sina kunder och rent tekniskt så är det ju samma batteriteknik som används - Li-on battier. Man skall dock inte göra detta för ofta pga Li-on batteriet kan skadas. Detta fenomen har jag även läst om i en av de enormt långa trådar på officiella US Motorola Razr forumet, ang just den dåliga batteritiden många upplevde efter ICS släpptes där.
     
    Drenken gillar detta.
  7. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jo jag har deep cyclat mitt gamla batteri nån gång emellanåt, det är ju vad man gör egentligen när man kör en batteri kalibrering.
    Jag har dock aldrig kunnat få mer än kanske 2,5h användning med orginal batteri, det har nog lite att göra med hur jag använder telefonen då det kan bli en del intensiv användning på morgonen och kvällen. Under dagen inte så mycket.
     
  8. th0d

    th0d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Batterikalibrering inifrån Android OS:et/valfritt recovery ger ingen som helst effekt på batteritid, det är endast placebo. Det som händer är att du tar bort/nollställer batterystats.bin som håller data - data som används av den inbyggda "Battery Use" tjänsten/appen. Effekten blir således 0. Batterystats.bin nollställs även vid avstängning/reboot/vid full påladdning. Läs mer här.

    Jag har läst på lite mer ang. just Li-on batterier och det visar sig att även denna typ av batterier har problem att hålla sig fräsha.

    Minns ni Ni-Ca batterierna i Nokia 3310? Ni-Ca har ett "minne". Laddar du ett sådant batteri från exempelvis 20% till 100% "glömmer" batteriet av den ursprungliga laddningen om 20% och kommer i framtiden endast ge dig 80%.

    Li-on är en helt annan typ av teknik som inte dras med samma problem som Ni-Ca, dock har den sina egna akilleshälar. Vid urladdning av Li-on battier, så byggs det upp kristaller i batteriet. Dessa kristaller försämrar batteriets kapacitet och gör det svårare för telefonen att få ett korrekt mätutslag om just återstående batteritid, vilket resulterar i sämre batteritid över tid. För att återfå bättre kapacitet och "nollställa" batteriet så måste en total urladdning ske. Enligt Apple så bör detta göras vid ungefär var 30:e laddning. Mellan dessa urladdningar bör batteriet laddas, för att inte skadas, mellan 25-40% kvarvarande laddning. Att överladda, t.ex. att låta mobilen sitta kvar i laddaren under hela natten, kan vara direkt skadligt för batteriet och reducerar livstiden. Läs gärna mer här och här.
     
    Drenken gillar detta.
  9. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    När man gör en batteri kalibrering så brukar man göra det med en deep cycle därefter, det var detta jag menade.
    Sen om själva wipe av batteristatistiken ger något eller bara är placebo låter jag vara osagt.
    Sen att det skulle vara skadligt att ha telefonen laddaren hela natten tror jag inte riktigt på då alla moderna apparater laddar i cykler när batteriet nått 100%
    Däremot blir kapaciteten lidande om man har laddaren i jämt, precis som med laptops.

    Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
     
  10. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    jag undrar om man gör detta kommer man att förlora sin garanti? t.ex om min telefon får ett fel efter att jag har bytt telefonen kanske en mjukvarufel och jag skicka in den till anovo för att fixa den och det står att jag har en razr och de ser att det är en razr maxx vad händer då? och om man beställer kan man betala i postförskott? för jag är under 18 och de brukar funka för mig att beställa grejer fast det är genom postförskott i sverige hur går det med utomlands då? elr kan man ens det. annars kanske man ska be någon annan att beställa åt en.
     
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    ja du förlorar garantin om du utför denna guide på din mobil
     
  12. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Senat jag kollade på sidan man kunde beställda prylarna ifrån då var de slut. :( Antar att alla här inne redan har köpt slut på deras lager ;)
     
  13. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Det finns delar på andra ställen med, såg nu att cellphonerepairshop hade delarna listade på amazon: Amazon Cellphone Repair Shop

    Har uppdaterat guiden lite då jag öppnade upp luren igen för att få bukt med lite gnekande och flex.
     
    Last edited by a moderator: 22 nov 2018
  14. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Någon annan som provat? TS, hur fungerar din maxx?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  15. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Min maxx funkar kanon!
    Brukar ladda var tredje natt vid normal användning, ca 3-4h skärm på.
     
    edvinnn gillar detta.