Förslag på utveckling

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av sockan, 1 jun 2009.

  1. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    En ny bra kamera applikation med stöd för photogrammetry, för att få reda på vad det är så läs länken nedan. Men i princip så kan man säga att det fungerar som så att du tar en serie bilder runt exempelvis en vas eller en staty och sedan så kan man extrahera ut en 3D modell med den bildserie texturmappat på 3D modellen på. Detta gör det lätt att återskapa naturtrogna 3D modeller utan att behöva använda sig av komplicerade dyra laserskanners.

    Precisionen är ju naturligtvis inte densamma som hos en laserskanner men det är en kul grej samt att det är användbart för många av oss som sysslar med 3D grafik.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Photogrammetry

    Liknande applikationer för Windows:
    http://www.photomodeler.com/

    http://agisoft.ru/products/photoscan/professional

    http://www.photosculpt.net/

    Applikationen får naturligtvis kosta pengar, men gör gärna en gratis publik beta först för att underlätta felsökning och feedback från en större grupp användare.

    / Magnus
     
  2. Fabban

    Fabban Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej.
    jag skulle vilja ha en App som loggar när en surfplatta används och vad som görs på den, detta för att få koll på hur min son använder använder surfplattan nattetid.

    /fabban
     
  3. Danne...

    Danne... Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    App för att batch-justera exif-tid i foton...
    Finns en hel del små program till windows till detta tämligen vanliga problem att drumlar varit ute och rest i andra tidszoner utan att ställa om tiden i kameran =P
    Hittar inget alls till Android.
     
  4. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Här har vi en enkel en för att kolla om man har rätt körkortsbehörighet för en specifik kombination av bil och släpvagn samt hur mycket man får lasta på släpen:
    4 variabler 0-3500 som vi matar in i 4 "rutor":
    A: Dragfordonets totalvikt
    B: Dragfordonets tillåtna släpvagnsvikt
    C: Släpens totalvikt
    D: Släpens tjänstevikt

    och efter ett tryck på en "Beräkna"-knapp räknar vi lite logik:
    A+C<=3500 eller C<=750 = B-behörighet
    A+C 3501-4250 = B96-behörighet
    A+C>=4251 = BE-behörighet
    D>B = Ogiltig kombination

    Och vi får lasta C-D om C<=B annars B-D

    Nån som är up for it? :-)
     
  5. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Sure :) Låter inte allt för komplicerat! Förstog dock inte denhär delen:

    A+C 3501-4250 = B96-behörighet

    Kanske jag som är lite efter men lust att förklara den? :)
     
  6. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag försöker: Om summan av A+C hamnar i spannet 3501-4250kg så krävs den nya körkortsbehörigheten som heter B96
     
  7. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ahh! Nu föstår jag, det skulle jag kunna försöka mig på imorrn! :)
     
  8. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Inte om man har gamla BE :-)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  9. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    näe, inte "nya" BE heller, men då BE, oavsett ålder, övertrumfar både B och B96 borde det inte vara nödvändigt att speca annat än minimikraven för en specifik kombination. Borde gå att komma åt med att formulera svaret på beräkningen tex såhär:"Kombinationen kräver minst X-behörighet och du får lasta Y kg på släpen."
     
  10. Sveneric

    Sveneric Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan inte S-note spara i nåt video format?

    Jag blev så glad när jag såg denna 10.1 Samsungplatta med penna. Som mattelärare Som flippar mitt klassrum (och det är en metod i stor framväxt) kunde jag HO skriva direkt på plattan , spela in skärmen i S-note , lägga ut på YouTube , och sen länka från min hemsida . Trodde jag! Men ack så jag blev Lurad! S-note sparar ju bara i jpg pdf och snf . MEN JAG VILL HA VIDEOFORMAT!

    Hjälp mig nu! ska jag använda nåt annat program eller snarast gräva ner plattan bakom dasset? Kännu mig lurad!
    //Sveneric
     
  11. leobjorkman

    leobjorkman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    hej.
    jag tror inte Sonen skulle uppskatta detta om han kom på dig, detta är dock bara en vild gissning.


    /leobjorkman
     
  12. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Vet att jag sökte efter detta för några år sen, nu är det på tapeten igen men hittar inget.

    Skulle vilja styra tex surfplattan med mobilen. Men utan internet och nätverk.
    Grabben brukar kolla på film bak i bilen, själv sitter vi fram. Ny med den nya bilen är det ännu längre till plattan.

    Så finns det inget liknande team view fast över blåtand?
    Alternativt att man kan välja något på mobilen och skicka för att visa på plattan, som en extra skärm.

    Om inte annat något som en fjärrkontroll med nästa/föregående spår.
    Visar oftast filmerna med BS Player.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
  13. spice

    spice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro
    ROM:
    Q/EMUI11
    Info:
    Nova launcher!
    Platta:
    iPad Air (1st gen)
    Borsta tänderna..För små barn

    Jag kollade lite på Google PLay men vart mest förskräckt.

    Skulle hjälpa en mamma med autistisk barn med stora problem vid tandborstning och rekommenderade att kanske söka sig till en tandborsta lek-app..
    Det jag fann var mest avskräckande än något man ger till en 4åring att se på.

    Så mitt förslag är en spelapp som går ut på att man borstar tänder på olika djur och barn.
    Där spelaren får välja olika tandborstar, sätta på tandkräm på borsten och sen borstar djur/barnen.

    Den skulle tex visa hur det går till när man sätter på tandkräm på borsten, och hur man borstar.
    Kanske pedagogiskt med filmsnuttar där man visar ännu tydligare hur det hela går till..

    Spelet/apen skulle gå ut på att få lessna djur/barn att bli glada (visar leende när de borstat klart)

    Visst är det "simpelt?"

    Tyvärr är de som finns på Gplay alldeles för avancerade och enligt mig missar hela den pedagogiska aspekten med att lära ännu mindre barn att lära sig borsta tänderna.

    Just ja, peka-och-klicka på det mesta självklart.
     
    Last edited: 28 jan 2014
  14. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    En tanke som dök upp i min skalle på ett annat forum.
    OBS! Inte så värst genomtänkt kanske, vill bara delge min tanke om det skulle vara någon som nappar på idén och för den vidare..
    Nåväl:

    Om man som jag för en tid sedan vill måla något i (exakt) samma kulör som tidigare så kan man ju ta med sig ett färgprov till en färghandlare och få provet "analyserat".

    I mitt fall gick det bra men om man nu inte har möjlighet att ta med sig ett prov utan att ex. orsaka en skada på det befintliga då?

    Min tanke där var att man med mobilen kunde ta en bild och sedan analysera den. Det finns appar som kan känna igen vissa färger. Hyfsat. Min Ätteröd tyckte appen var Falu-röd.

    Många skulle protestera här eftersom det finns så många faktorer som spelar in, ljussättning, kameran, mjukvaran som ska analysera osv...

    Här tänkte jag mig då att om alla färghandlare (finns väl eg. inte så många olika nu då de flesta gått samman) kunde enas om en "kalibreringsskiva". En skiva med låt säga 7(?) olika färger.
    Man hämtar alltså denna skiva hos färghandlaren. Läser bruksanvisningen som säger att man ska placera skivan så att det blir samma förhållande som ex. den vägg man vill ta "färgprov på".
    Sedan får DIN App "lära sig" de sju olika färgerna, alltså sju förutbestämda färger.
    "Håll kameran framför färg 1" osv..
    Appen kommer då att se till att kameran tolkar dessa sju färger rätt och man kan analysera "sin" färg och få en kod som färghandlaren direkt kan bryta sin färg efter.
     
  15. DkY

    DkY Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Om någon är intresserad av att utveckla en app som ska användas av biodlare för att beräkna kvantitet socker när man ska invintra bin, hojta till.
     
  16. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Är det någon som skulle kunna göra en app som räknar ner tid? Inte vanlig timer utan en som räknar till given klockslag. Samt att man kan sätta larm vid olika tider innan man hamnar på noll.

    Exempel
    Jag har ett tåg/flyg som avgår kl 21:33 klockan nu är säg 18:04. Jag vill sätta nedräkningen på min givna tid dvs avgångstider och lägga larm säg 7min innan eller 1 min innan 2133. Det skulle vara så bra att kunna se hur långt tid det är kvar till avgång.

    Jag reser en del och har en del tider att passa och det är alltid så knepigt att kolla och räkna ut eller bevaka rätt tid.
    Den ska gärna fungera på Android klockan men det räcker med telefon. Gärna tydliga siffror på svart bakgrund.

    Någon?
     
    bernard och Mikael8.0 gillar detta.
  17. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
  18. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Kanske för avancerat...
     
  19. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Fungerar det inte med kalendern?
    På klocka med Android Wear så får du redan nu nedräkning minut för minut till nästa händelse i kalendern. Först visas tid och sen när det är tillräckligt nära händelsen så visas istället en nedräkning.
     
  20. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Nej.. Jag vill ha en nedräkning med minuter och sekunder. Sen skall det vara lätt att komma åt den dvs typ som en widget eller så.
    Lätt att ställa in tiden, lätt att se och lätt överskådligt.

    Tänk dig att du skall göra något på exakt tidpunkt, men fram till dess skall du hålla på med annat. Säg att du inte hinner bevaka tiden men du kan planera när du ska göra saken om du har känslan att aha nu är det 25 sekunder kvar.. Osv..