[Halebop] Extra avgift när man tecknar via ÅF?!

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Spannen, 7 feb 2013.

  1. Spannen

    Spannen Baby Droid

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Osäker på om detta är rätt forum, men skulle vilja varna folk om detta enligt mig väldigt sneaky sättet att suga ut lite extra pengar.

    Köpte en mobil på elgiganten med halebop rubbet 24 mån. Försäljaren sa inte ett knyst om någon engångsavgift. Ser dock att den står med på elgigantens hemsida.

    Nu fick jag första fakturan, och där är 249kr "Engångsavgift". På halebops hemsidan kan man efter lite letande hitta "Om du tecknar ditt abonnemang via en återförsäljare så tillkommer en engångsavgift på 249 kr."

    Inte nog med att mobilen varit lite billigare om jag köpt den direkt från Halebops hemsida, så blev kalaset nu ytterligare 249kr dyrare? Jävligt svinigt enligt mig.
     
    Last edited: 7 feb 2013
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Ibland "glömmer" återförsäljarna att berätta om den lilla detaljen. Inte OK!

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  3. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Var precis samma sak när jag skulle skaffa en Sony Xperia Acro S med Tele2 hos Phonehouse. Gick inte att förhandla bort avgiften heller. Köpte istället av Cyberphoto som hade fri frakt och anslutningsavgift på endast 99kr istället. Telefonen kom med posten dagen efter.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du ska få information om det när du tecknar tycker man. Ofta, inte alltid, går det dock att förhandla bort den :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  5. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte vad ni värderar, men för mig så känns 249:- som en droppe i havet.
    Ponera att du tar den på Halebops hemsida, vem tar du kontakt när/om du får strul med telefonen och behöver skicka in på service? En chatt?
    Låt säga att du går in till valfri ÅF, personligt bemötande och service i en butik som du kan vända dig till närsomhelst ifall du har frågor angående telefon eller abonnemanget.
    Vissa är visserligen snikna och köper telefonen från lågprissidor för att sen förvänta sig gratis service i närmsta Phonehousebutik, det tycker jag är extremt fult att göra.

    Inte köper du en köttbit på lidl för att sen gå in på bästa kötthaket i stan' för att låta dem tillaga köttet?

    Självklart är det en sak ifall säljaren medvetet undanhållt anslutningsavgiften för att kunna ta säljet.

    Om man nu ser det från denna sida, är verkligen 249:- så jävla farligt?

    I värsta fall får ni väl be säljaren kompensera med något skal eller liknande, även fast det inte är ett måste så sker detta relativt ofta.

    Go' Kväll!
     
    jnsson gillar detta.
  6. Spannen

    Spannen Baby Droid

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle väldigt gärna vilja hålla med dig. Tycker egentligen bäst om att köpa saker över disk, men de senaste åren har det tyvärr bara blivit sämre och sämre. Nu kan jag inte gå in i en butik och köpa något utan att ha en gnagande känsla av att bli lurad. Denna känsla visar sig allt som oftast också vara sann när man väl kommer hem och kan undersöka lite närmare.

    För att väldigt kort summera min upplevelse av detta köp:
    Säljaren ljög om hur länge ett erbjudande gällde för att få mig att slå till direkt. Det tog längre tid att få telefonen än vad säljaren lovade, MYCKET längre tid än om jag köpt den från nätet. Det blev dyrare än vad säljaren berättade.

    Kort sagt hade min affär nästan varit bättre på ALLA fronter om jag bara beställt skiten över nätet... och jag tycker det är förbaskat synd att det ska vara så. Den stora anledningen att stödja fysiska butiker är ju den personliga servicen, men vad är den värd om man bara blir ljugen för och lurad?
     
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Självklart ska säljaren alltid informera om priset.

    Köparen måste ju alltid få rätt info men tyvärr missas det ofta. Men köparen har också ett eget ansvar vid bindande avtal.

    Av egen erfarenhet då jag tidigare arbetat på phonehouse vet jag att den enda engångskostnad vi i butik kunde ta bort är telenor och tre. Telia, Halebop och tele2 där kommer inträdet på fakturan.



    Sent from my {HTC8X} using Board Express
     
    Last edited: 10 feb 2013
    Concha gillar detta.
  8. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Tele2 har endast 99 kr i inträdes/förlängingsavgift. Om du tar en förhöjd då tillkommer det 150 kr till vilket blir 249.

    Köpte du med eller utan förhöjd när du köpte din acro S. Var det utan förhöjd då är det bara 99 kr som tillkommer. Om säljaren sa 250 då gav han dig bara fel information. Inträdet på tele2 är inget en säljare på phonehouse själv kan lägga till. Hade du handlat där hade inträdet hamnar på 99 kr ändå oavsett vad säljaren sa.

    Försvarar inte dem, även om de är min tidigare arbetsgivare, men vill bara förtydliga hur det fungerar hos dem. :)
     
  9. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T

    Tyvärr så stämmer det att det händer rätt ofta. Det finns säljare med samvete och det finns säljare utan samvete. Säljare med provision agerar oftast åt det hållet. Inte alla för självklart finns det dem som inte bara drivs av pengarna. Mitt tips till alla är att kolla priset på nätet först. Därefter gå till butik. Läs även på om telefonen som ska köpas och inte bara lyssnat på säljharen. I många fall kan butikerna matcha webpriser (Inte alla fall med många. Vet att halebop eller comviq.se är svårmatchade) Men tele2 och Tre brukar inte vara några bekymmer.


    Man är själv skadad av branchen. Svårt att lite på säljare. Jävligt trist att ärliga människor blir lurade ute på marknaden. Dont like
     
  10. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Vad förutom anslutningsavgiften ljög säljaren om?
    Tyvärr så finns det inget som säger "såhär mycket kostar telefon x med abonnemang y" utan alla har rätt att paketera lite som dom vill. En bra affär är när både säljare och kund är nöjd, om man ser det objektivt.
    Som föregående talare sa, så kan man inte förvänta sig en direkt prismatch mot halebop eller comviqs hemsida. Köper man i butik så kommer det faktiskt bli lite dyrare, men i gengäld mot att man har ett ställe som ger en service.

    Nu till ditt fall: Extremt tråkigt att säljaren var en scumbag, jag själv är inget fan av El-giganten då deras säljare nästan uteslutande vart så genomskinliga i deras försök att sälja på något "dyrare" oavsett om de gäller telefon, dammsugare eller en tv att man faktiskt ser stämpeln "provsionshora" i pannan på denne.

    Ett tips till alla som står i valet och kvalet till att köpa en ny telefon med abb: Kolla på nätet vad det kommer att kosta, jämför detta sedan med en fysisk butik. Var beredd på att det kommer medföra extra kostnader såsom anslutningsavgift, osv. Är detta sedan acceptabelt för er så slå till, säger säljaren att det är sista dagen för kampanjen så ta en vända och kolla upp de på internet.
     
  11. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Du vet väl att säljarna på Elgiganten inte har någon provision på produkterna? Dom har provision på försäkringar.

    Mvh Kristoffer

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  12. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Rätt och fel.

    Vi tar försäkringarna först: Där är det ren provision = nå en gräns på säg 6 lakan och du har din bonus.

    Sett till försäljningen då, varje avdelning har en budget som de skall uppnå, olika varor ger olika mycket täckningsbidrag (TB).
    Vid varje uppsälj så genererar det självklart mer TB, ju mer TB du gör gentomot din budget resulterar i högre bonus/provision/vad du nu vill kalla det. Sen spelar självklart andra faktorer in, hur många timmar du jobbar, osv.

    Med det sagt, inget fel med att göra uppsälj, det är ju en del av försäljaryrket (få kunden att köpa den dyrare tvn än bara lockvaran som genererar mindre TB)

    Det jag klagade på angående ladans säljare är att de är alldeles för genomskinliga, en säljare skall absolut göra sitt bästa för att göra både kund och företaget nöjda. En säljare som inte jobbar med någon form av provision/bonus är ingen säljare utan en expedit.

    Exempel på detta: Jag går in och ska köpa min TV som jag spanat in på webben, kan således det mesta om den gällande vesäntliga nyckeltal (hz,tum osv)
    Gör klart för säljaren att "denna" modell har jag kikat på, den skall jag ha.
    Varpå säljaren leder bort mig från den modellen och föreslår den dyrare varinten med argumentet (den har ju mer hz, den du tittade på har bara 50hz), jag går sedan tillbaka och pekar på symbolen 400 hz (CMR visserligen, men inga 50hz), säljaren skäms lite och det resulterar i att jag kör en collect@store istället.

    Nu var detta en komprimerad version av vad som hände, saker som även sades av säljaren:
    -Jag har minsann vart på samsungs roadshow och har full koll på deras produkter.
    -Denna svarta tv passar bättre än den vita i ditt hem(jag har hela mediahyllan i uteslutande vitt = NOLL behovsanalys)
    Sist men inte minst: -Jag gör mer förtjänst på denna modell.
     
  13. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Inträdesavgift tillkommer alltid om det inte sker på operatörens hemsida. Oavsett om det är i en 3-butik eller Teliabutik du tecknar abonnemanget i så är det endast på operatörens hemsida där man slipper den avgiften (man brukar dock kunna ta bort den).

    Inträdesavgift står ju även på avtalet och oavsett vad man tecknar för abonnemang idag (gym, tv eller whatever) så är det oftast en inträdesavgift.
     
  14. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sjukt nog så står det faktiskt inget om inträdesavgift på halebops avtal hos ÅF, tycker absolut att säljaren bör informera om detta.
     
  15. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Säljaren bör informera om det muntligt,... Men tyvärr händer det att det missas pga andra omständigheten i säljsamtalet...
     
  16. Buskavar

    Buskavar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag tycker att chatten på Halebop uppfyller kraven på personlig service. De tre-fyra gånger jag använt mig av chatt-supporten på Halebop har jag fått, vad åtminstone jag betecknar som, personlig service. Inga väntetider (nåja någon minut eller två) och bra bemötande. Alternativet hade varit att släpa sig iväg till en butik i snö och rusk.

    Det handlar dock om vad varje enskild telefonköpare peronligen föredrar och i övrigt håller jag med dig.
     
  17. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Absolut! håller med dig till fullo. Halebops chatt är väldigt bra och tillmötesgående, och du har lika mycket tillgång till den + att gå till en butik (när det är bra väder;) ) när man pyntar inträdesavgift i butik.
     
  18. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Jag håller med att chatten fungerar kanon. Hellre chatta än att sitta i telefonkö plus att hålla på med jobbiga knappval :)
     
  19. superg

    superg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu har jag råkat ut för samma sak och tyckte det var bättre att väcka en gammal tråd än att starta en ny.

    Köpte en telefon med Halebop Rubbet på The Phone House. Försäkrade mig där om att det inte kostade mer än månadsavgiften. Hittade inte heller något på kontraktet innan jag skrev på. Nu fick jag så min första faktura med en engångsavgift på 249:-.

    Mailade först Halebop och skrev att jag känner mig lurad, fick till svar: "Då detta vart upplagt av Phone House så är de dem ni ska ångra detta hos.".

    Gick ner till The Phone House och pratade med säljaren jag köpte telefonen av. Han var helt säker på att jag blivit informerad muntligen och jag har ju inga bevis för något annat, mer än att jag bara inte hört han säga det. Han kunde inte heller göra så mycket, men höll med om att det är lite fult av Halebop att som enda operatör inte ha med avgiften på kontraktet.

    Hörde då av mig till Halebops chatt och beskrev problemet igen. Utan några frågor fick jag avgiften krediterad. Jag är klart glad att slippa betala, men det är inte pengarna som stör mig utan deras försöka att blåsa mig. Jag hade ju kanske valt en annan operatör om jag känt till avgiften, men nu är jag fast i deras klor.

    En ÅF vill ju sälja och tjänar ju inget på att informera om avgiften även om dom måste. Tycker Halebop borde göra det enda rätta och skriva ut den istället för att bara länka till sina villkor.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju snarare upp till dig att läsa vad som står på avtalet och sedan lyssna på vad säljaren säger. Om du inte fått någon information what so ever från säljaren, är det ju dock en annan sak.

    Halebop skriver ju om det på sin hemsida: https://support.halebop.se/1007/butik-order-returer/7140/var-kan-jag-kopa-ett-halebop-abonnemang - det står även i deras prislista: https://www.halebop.se/content/prislistor/Abonnemang-Halebop-Rubbet.pdf
    Så kring det tycker jag att de har varit ganska tydliga.

    Blåst vill jag inte påstå att du varit i närheten av att bli, utan det har snarare varit så att du inte läst tillräckligt mycket vad du skriver på. Skulle tro att det nämns någon stans i avtalet eller på något annat papper du fått.

    Men nu är det löst åtminstone och det är väl så att det inte går att läsa på för mycket innan man tecknar saker och något som är viktigt att ha i åtanke är att priset på webben och i en butik nästintill aldrig är detsamma, kolla på t.ex Elgiganten, Media Markt osv. De flesta operatörer kör också med att de bjuder på engångsavgiften online men inte i butik..