HiMedia Q serie.

Diskussion i 'TV' startad av IQEL.se, 7 feb 2013.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Ber om ursäkt isåfall! Har varit så många Google Translate-användare här på sistone så när jag skummade igenom fick jag en flashback haha!

    PM:ar dig imorgon med lite tips och frågor!

    Mvh Christoffer

    Skickat från min LG Optimus G via Tapatalk 2
     
  2. oidia

    oidia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Detta va mest för att hjälpa dig då jag vet att dom flesta drar öronen åt sig om det saknas organisationsnummer och även telefonnummer.

    Men nu när du nämner det kan jag ju passa på att fråga om det är du som tagit fram CE / ROHS2 certifikat för F10?
     
  3. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Hej,
    Som jag nämnde tidigare” Kära konkurrent!
    Tackar för din synpunkt! Vi skall reda ut det.
    Vi skriver också att vårt org. nr. kan lämnas på begäran på vårt hemsida.
    Finns det krav att hänga ut sin org nr så gör vi det, inga konstigheter.”
    Ser att ni har fortfarande inte fixat avtal på eran hemsida. Det tycker jag ni borde göra.

    Jag har jobbat som elektronikutvecklare senaste fem år. Jag har varit på Intertek Semko ett bra antal gånger för att certifiera mina eller mina kollegors produkter. Vi tar inte in en skruv förrän vi har fått in CE RoHS certifikat! Jag kan göra min professionella bedömning av nya produkter som importeras av oss om de har säkerhetsproblem/ kvalitetsproblem osv.

    Vi har inte telefonsupport så länge. Vi skall göra vårt bästa för att våra kunder blir nöjda med sina köp hos oss. Om någon vill absolut bli kontaktat via telefon så visst.

    Jag har testat ett antal produkter som inte finns på Svenska marknaden än. Till ex VS ATV 103 från http://www.vissontech.com/, som är en äldre bror till ATV 106/ Tronsmart. Måste säga att den inte gick igenom hos oss. Enligt påstående från säljare hos Vissontech (två veckor förre CNY) så skulle det vara deras mest beprövade produkt! (då jag sa att jag är ute efter kvalité produkt och pris var inte prio nr 1 för oss). Då sa hon direkt att jag skall vänta med ATV106/ Tronsmart, eftersom den är inte helt färdig än. Jag har fattat från vårt samtal med säljare att man skall vänta några månader till.
    ATV103 gick aldrig att köra i 1080P, då den kraschade efter ca 3min. Och jag blev nästan rädd för att TV skulle få stryk för det konstiga beteende som jag såg under test tiden. 720 läge gick dock ganska bra. Ljud var ok.
    Lådan på ATV 103 kändes väldigt plastig och under all kritik! När jag skulle granska elektroniken inuti så gick det inte att öppna lådan utan att förstöra den. Den var hälften skruvad och hälften limmad. Plast lådan är gjord av tunt billig plast som sviktar i händerna. Plus den irriterande blinkande lysdioden på frampanelen som skulle ge en indikation att apparaten ”mår bra”?
    Så mitt råd gällande Vissontech/ Tronsmart att ni trycker på tillverkaren att de levererar det de lovar.

    Tack för era synpunkter.
    MVH
     
    Last edited: 12 feb 2013
  4. fenne

    fenne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad är skillnaden på cpu 3716c och 3716m?
     
  5. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Det finns en sticka från Himedia också som heter Q4 ser jag på Ebay. Har du testat den och valt att inte ta in den?
     
  6. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej
    Nej den har vi inte testat. Vi tänkte börja med Q3, Q5, Q10
    Kommer det finnas efterfråga på andra produkter från denna tillverkare så kan vi ta in de med.

    mvh
     
    Last edited: 13 feb 2013
  7. oidia

    oidia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det finns krav, kolla det... :)

    Angående CE intyg om ni själva tagit fram detta är det bara gratulera då detta i övrigt är en mycket prisvärd kontroll.
    Ja.. jag vet att vi varit dåliga att uppdatera våran hemsida för privatförsäljning. Har sagt till att de ska kolla på detta igen. Men nu va inte detta en tråd om oss?
    Förstår att ni väljer att inte ha telefon support då det sparar mycket tid i början.

    Kan hålla med angående tronsmart som vi håller på att testa. Dock så har de gjort mycket rätt med denna och det är den boxen som jag tycker funkar bäst än, tyvärr är det inte alla som gillar utseendet.
    Tror du att denna är bättre så ska jag lätt köpa en... håller den inte måttet får du tillbaka den ; )
    Är kanske jag som läser dåligt men ingen av dem är dubbelkärnig? Q10 verkar dock lockande med plats för disk.
    Tycker även att det kan framgå tydigare att en kontroll följer med, kanske en bild med då jag var tvungen att skumma för att hitta detta...
    Är det v8 som gäller?(med tanke på det kinesiska nyåret)
     
    Last edited: 12 feb 2013
  8. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,
    Vi skall se över vår hemsida.
    Tack för alla dina tips!
    Om du kollar i beskrivningen på varje enhet, så står det faktiskt vad som följer med. Fjärrkontroll, HDMI kabel..
    Som sagt, håller fortfarande på att putsa vår hemsida. Skulle vara trevligt att höra från någon mer här på forum vad ni tycker om hemsidan. Fast det kanske inte hör ämnet på denna forum.
    Ja, det är V8 för Q3 och Q5 men Q10 kommer lite senare. Preliminärt V10
    MVH
     
    Last edited: 14 feb 2013
  9. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag skrev lite om det tidigare. Eller ville du ha lite tolkning av datablad på de två?

    MVH
     
  10. fenne

    fenne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lite tolkning hade varit bra tack :)
     
  11. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,
    glömde nämna att HiMedia Q serie går att styra med en Smartphone. Du installerar en app som omvandlar din Smartphone till fjärrkontroll/ tangentbord och mus. Bilden du ser på TV skärmen syns även på din telefon. Testat på HiMedia Q3,Q5 och Q10 tillsammans med flera olika Android telefoner.

    Bilder, filmer som finns i din Smartphone kan visas direkt i TV via medföljande programvara.
    Du kan även använda G-sensor som du har inbyggd i din telefon när du spelar spel. Till ex snowboardåkning.
    APK HiControl används som fjärrkontroll.
    APK HiShare används för att streema dina bilder, musik eller video direkt till TV.
    Går att ladda ner här: http://www.iqel.se/support-14033563
    MVH
     
  12. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Anledningen att vi inte har org. nr. helt öppen(lämnas på begäran) är företagets säkerhet. Och det är ok att göra så enligt SDH svenska distans handel, skatteverket och bolagsverket. Man får det om man undrar via mejl och även på fakturan.
    MVH
     
  13. hfohrman

    hfohrman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    Telefon 2:
    Honor 9
    Platta:
    Mediapad T3 10.
    Platta 2:
    Surface Pro Classic
    Blir lite fundersam på detta med CPU.

    Er box har ju en "ARM Cortex A9 1GHz" och då antar jag att det är en "single core" för annars borde det väl stått något annat.

    Dom flesta stickor idag verkar ju ha "Dual Core ARM Cortex A9 1,6GHz"
    Verkar ju på mig som lekman att det är en himmelvis skillnad.

    Hans
     
    IQEL.se gillar detta.
  14. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det Verkar som att många "hänger sig" på antal cores och Hz som står i beskrivningen om stickor. Det kanske kan låta fint med "Cortex A9 1,6GHz"
    Vi tänker istället på systemprestanda och helheten! Och vad man får med en produkt, dvs vad en produkt levererar. Vi tänker på byggkvalitet och antal buggar vid val av våra produkter.
    HiMedia boxar levererar ren prestanda i form av en riktig 1080p HDVideo med bra ljud DTS-HDMA, TRUEHD 5.1/ 7.1 bioljud. Du kan koppla din hemmabio ljudanläggning via ett antal inbyggda anslutningar. Vilken sticka har det?

    HiMedia Boxar har en riktigt bra WLAN med extern antenn + RJ45 upp till 1000M(q10). Vilken stycka eller box på marknaden klarar det?

    Om du vill ha en riktig Mediaspelare/ media extender så gör de boxar oftast MYCKET bättre jobb jämfört med stickor trots sin single core!
    Dual Core är förresten på gång...:-)

    Vilken stycka kan fjärrstyras från din mobil?
    Kan du dela innehållet från din mobil direkt till din tv via stycka? Och är det tillfredsställande WLAN bandbred/stabilitet vid överföring då?:-)
    Till HiMedia boxar följer med HiControl och HiShare APPk och du enkelt kan ordna det ovannämnda.

    Annat gått med HiMedia boxar är inbyggd support för Samba och NFS nätverk.
    De klarar NTFS,FAT32,EXT3,EXT2.
    Du kan koppla till en extern HDD via "External Hot Swap SATA+power interface" på en Q5a eller koppla till en intern HDD till en Q10. Ja, och så klart via USB portar.
    MMC/SD/MS 3-in-1 card reader.
    Och allt detta i en snygg aluminium låda som ger mer exklusiv känsla.
    Jag har inte sett en annan box som är minst lika snygg.

    Har Du förslag på andra nya för Sverige produkter så är vi tacksamma för tips.

    Snälla jämför inte stickor med de boxar, det är helt annan klass.

    mvh
     
    Last edited: 3 mar 2013
  15. jensa4ever

    jensa4ever Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej här kommer ett lite sent inlägg i den här tråden, men vill dela med mig lite av mina erfarenheter från HiMedia Q5 boxen.

    Jag köpte min direkt ifrån Taiwan då jag inte kände till IQEL.se (ni borde indexera eran sida på Google) men det fungerade bra men blev bara marginellt billigare än på IQEL som borde ha bättre leveranstider.

    Jag är mycke nöjd med Q5:an. Jag har kört alla tänkbara videoformat och filerna ligger på min Windows burk och det funkar mycket bra. Har även streamat i webbläsaren från t.ex. Swefilmer mfl. och det fungerar också mycket bra, även om jag inte riktigt gillar standard webbläsaren i Android som är lite slö och laggig.

    Hade tänkt att köra alla "play" appar och de flesta funkar bra på den förutom Svtplay som inte går att köra.

    Jag lyckades att installera XBMC men fick googla fram en verison som var kompatibel med Q5:an, har tappat bort länken men googla på "xbmc for non neon" så hittar ni den. I XBMC funkar Svtplay pluginen bra.

    All hårdvara får bra betyg av mig och medföljande fjärr är riktigt bra. Man behöver dock ha tangentbord och mus/pekplatta för att kunna använda den fullt ut, speciellt i "play" apparna där man har svårt att klara sig enbart med fjärren.
    MEN HiControl appen (kör den på en gammal Android mobil) fungerar utmärkt och ersätter både tangentbor och mus om man vill.

    Den medfölajande "launcher:n" är inte den bästa så jag ska försöka byta den (hjälp mottages tacksamt) och det är en del förinstallerade appar för "asien-TV" som ska ta bort. Kan även tänka mig att behålla "launchern" om jag lyckas byta ut ikonerna (även här är jag tacksam för tips på hur man gör).

    Har aldrig använt AirPlay förut, men hela familjen använder det numera från sin respektive iPhone för att visa bilder och filmer och det fungerar jättebra.

    Nej jag är ingen säljare bara riktigt nöjd med min Q5:a! :D
     
    Last edited: 21 mar 2013
    IQEL.se gillar detta.
  16. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,
    Kul att du hörde av dig!
    Jaha, så du fick XBMC fungera på din Q5a ?!:-)
    Får jag fråga vilken firmware kör du?
    Jag hade nog inte testaad "non neon" versionen.
    Fungerar XBMC på din box som den ska då? Jag menar att allt flyttar på?

    Alla APPar är inte helt optimerade för all hårdvara. Gällande SVTPLAY så går den bra direkt i bowser och utan några lagg osv. Det som är bra med Android baserad hårdvara är att den så flexibel. Går det inte med APP så kan man testa en annan APP eller köra direkt i browser....

    Angående Launcher så har vi testad "Go Lanuncher". Den är rätt trevlig. Ja den ser bättre ut än originalet tycker jag. Men original luncher är enkel om man vill hitta snabbt. Så det är smaksak.

    Om du skall byta luncher gör såhär:
    1)Gå in på SETUP->APPs->HiMedia Launcher-> Remove default eller disable
    2)Ladda ner en ny launcher, installera.
    3)Efter omstart. Om den kommer att fråga vilken launcher du vill använda kryssa i rutan längst ner "använd som default" och välj "Go Launcher" om du har installerat den. Vid nästa omstart skall den starta med den nya.

    MVH IQEL
     
    jensa4ever gillar detta.
  17. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    jensa4ever gillar detta.
  18. jensa4ever

    jensa4ever Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har den har senaste fimeware från HiMedia som jag hämtade i förra veckan. Ja "xbmc for non neon" som jag installerade för några dagar sedan flyter på riktigt bra. Den svarar direkt i alla menyer och alla filer och stream som jag har testat flyter på bra. Någon sa att XBMC för android inte använder hådvaru encoder ännu och om det stämmer så funkar det förvånansvärt bra utan!
    Har där emot fått att XBMC bara har terminerat utan varning eller felmeddelande två ggr när jag har ändrat i inställningarna. Så jag kommer att hämta en ny version om ett tag för att se om de rättar den buggen.

    Ska testa "Go Lanuncher", tack för hjälpen.

    Jag har Play SE och den funkar men den är väldigt seg i uppdateringen av startsidan.

    Tänkte försöka installera icefilms plugin och aktivera XBMC subtitles med Undertexter.se för att se hur det funkar.
     
    Last edited: 21 mar 2013
  19. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER



    Men ifall du använder xbmc for non neon devices antar jag att du spelar upp filmerna via en extern mediaspelare t.ex MX Player eller?


    Jag testade den senaste non neon xbm från https://code.google.com/p/xbmc-android/downloads/list och den fungerar ju lysande. Dock är nackdelen att den öppnar videorna i MX Player vilket drar ner på hela upplevelsen.
     
    Last edited: 22 mar 2013
  20. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light