Billaddare + GPS

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Sper, 5 maj 2010.

  1. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Köpte en HAMA bil Laddare, Quick loader stog de.

    Till Problemet. När jag kör ett GPS program tex Navigon eller Waze så laddas inte telefonen alls. Kanske 1% på 1 Timme. Stänger jag därimot av GPS och Släcker skärmen så laddas telefonen rätt bra.

    Nåt fel på laddaren eller dra telefonen så mycke ström med GPS på att den inte kan laddas under använding?

    Min Iphone kör GPS program och laddas bra när den sitter i bilen.
     
  2. xistan

    xistan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns många diskussioner kring detta redan, men det är ett faktum att Desiren drar mycket ström då den är aktiv (vilket väl även batteritiden vittnar om). så mycket ström att det är problem att få laddning då man har krävande funktioner igång, exempelvis GPS-mottagaren, skärmen (hög ljusstyrka för att kunna synas i bilen), 3G/2G roaming mm. Än värre med USB-laddning då telefonen snarare tappar laddning om man samtidigt jobbar med den trots att kabeln är ansluten.

    iPhone är troligen mer strömsnål under drift, därav tar den laddning även då du har GPS-mottagaren igång.
     
  3. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Se vad du får för strömstyrka från laddaren, är det 500 eller 1000mA?

    I bilen bör du ha en laddare som kan producera 1000mA, för att få ut maximalt.
     
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Blandar ni inte ihop lite nu. Själva GPS -mottagaren tar ju minimalt med ström.
    Kör man sen ett navigator program med nedladdade kartor, alltså allt offline, ja då går det faktiskt inte så mycket ström åt.
    Iofs. en USB-billaddare ger offtast inte mer än 500Mamp. men räcker ändå gott till om man kör ovanstående. Däremot inte till Google-maps, Waze och likn. online program.
     
  5. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

  6. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    En generell GPS-mottagare dra mellan 50-100 mA under drift beroende på vilken modell och antalet volt den kör på (standard är ca 3V om jag inte har fel.) Detta borde betyda att när GPS-mottagaren är igång (alltså när en parabol syns i notification bar) ökar batteriförbrukningen med 10-20% (Antag att en USB-laddare á 500mA ger ±0 i laddning under vanlig drift utan GPS men hyfsat hög CPU belastning som video eller liknande). Jag vet inte om du anser 10-20% ökning försumbart...:eek: använder man då också hög ljusstyrka med en vit/ljus bakgrund kommer det att döda batteriet på ganska kort tid. Men precis som du säger så är även 3G och datatrafik en batteridödare av stora mått. Dessa tre faktorer i en kombination (Waze, google maps etc.) så är det inte så konstigt att batteriladdaren har svårt att hänga med.

    Jag ska också tillägga att jag inte har gjort någon vidare vetenskaplig undersökning i ämnet och att rättelser är varmt välkomna av någon med expertis inom området :).

    Som så många andra innan mig skriver: Se till att skaffa en 1000mA laddare till bilen, annars kan (kommer?) du bli besviken!
     
  7. Fritte

    Fritte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte gjort ett så vetenskapligt test men jag var precis och köpte en 1000mA laddare till bilen och kopplade in min desire, slog på GPSen och CoPilot för at navigera mig hemmåt.
    Restiden var ca. 10 minuter och om man kan tro batterimätaren så hade jag mindre ström i batteriet när jag kom hem än när jag startade resan.
     
  8. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Har en HTC laddare på 2 a men de e mini usb på den. Anta jag få klara mig på denna :)
     
  9. Fritte

    Fritte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Finns det någon pålitlig app/widget som visar batteristyrkan i % eller mA som jag kan använda mig av?
     
  10. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Battery time lite kör jag
     
  11. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Om jag stänger av skärmen och låter Waze vara på så verka den ladda bättre. Antar att waze fortsätter spåra min GPS ? =P

    Likaså om man kör med navigon, Skärmen behöver ju inte vara på när man ha en raksträcka på 5 mil =P
     
  12. the_wanderer

    the_wanderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte en noname laddade på Kjell (500mA), körde med maps brut Navigator 30 mil utan att den laddade ur, va fullladdad när ja kom fram
     
  13. Fritte

    Fritte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det kan ju vara trevligt att ha skärmen på om det kommer någon intressant POI.
    Men jag tycker det är konstigt att telefonen laddar ur om man kör med GPS och skärmen tänd när man använder sig av en 1000mA-laddare.
    Det måste ju vara något som är fel någonstans.
     
  14. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ja... 1000mA ska räcka för att trycka in kräm även om allt är påslaget. Däremot kan själva telefonen kanske ha hårdvaruproblem med laddning när för mycket annat pågår?

    Kanske kommer det ut för mycket ful-el ur laddaren som telefonen filtrerar bort?
     
  15. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Hm jag har en HTC laddar med Mini USB. De står 2 A på den, De är 2000mA väl?

    Frågan e om man våga använda den på en Desire med en adapter som gör om till Micro USB anslutning....
     
  16. Xumbik

    Xumbik Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    2A = 2000mA, ja, m = milli = tusendel.

    2000 tusendelar är 2... vanliga delar? :D haha.
     
  17. TBD

    TBD Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför skulle man inte våga det ?
     
  18. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det är lugnt, telefonen tar så mycket den vill.
    Säker på 2A? Apmycket... :)
     
  19. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag tycker oxå de lätt mycke. Då Ipad laddare ligger på 2A.

    Men de står på hylsan, I/p 10-30VDC och O/P 5.0v 2A
     
  20. MrBlom

    MrBlom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag är inne på min 5e laddare.
    Den sissta är på 1.2A men det funkar fortfarande inte att använda gps+google maps i bilen
    batteriet går bakåt :(

    var hitta du 2A laddaren ?

    och en dum fråga men efter som jag har testa 5 olika laddare
    med samma sladd
    så kan det var en dålig sladd ?

    /J
     
    Last edited: 6 maj 2010