Problem: Nackdelar iom Jelly bean-uppgraderingen

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av DaddyCool, 13 feb 2013.

  1. Grovst

    Grovst Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Problem med JB

    Har fått problem med ringsignalerna då telefonen nu mera använder samma signal för samtal och SMS oavsett hur jag ändrar :(
    Har även fått mindre arbetsminne ca 420-310MB det jämnar väl ut sig iom bättre flyt i program och appar :)
     
    Last edited: 16 feb 2013
  2. Alexanderh

    Alexanderh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går att ladda ner den gamla vibrationssignalen för sms? Gillar ingen av dom nya och ingen som jag gör själv blir bra.
     
  3. hennish

    hennish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gjorde JB-uppgraderingen via Kies (efter en massa strul med att ansluta den - tror att jag har glapp i kontakten på ngt sätt) och hade alla relevanta inställningar kvar (system + appar) sånär som på alla ikoner/mappar/widgets på hemskärmarna.

    Hade lite problem med hängningar som jag misstänker har med Swiftkey att göra, då den var gemensam nämnare varje gång. Testade att göra en app-data-backup med Carbon (som faktiskt funkar lysande när man väl får kontakt via USB - ev. samma anslutningsstrul som till Kies) och därefter en Factory Reset.

    Finns det någon heltäckande guide över hur man kan få backup på _allt_ på en Android-mobil? Just nu känns det som om informationen är väldigt spretig, och åsikterna går isär om vad som funkar och inte.

    Jag lyckades iaf få tillbaka följande saker/inställningar m.h.a. lite olika backup/restore-medoder:

    1. WiFi-uppkoppling + lösen + ev. några övriga systeminställningar - Kom igång så fort jag autentiserade mig mot Google vid första uppstarten efter FR.

    2. Apparna - Installerades automatiskt igen via Google Play via samma mekanism som punkt 1. Tur att den som sagt fick upp WiFi först. :)

    3. Apparnas inställningar - Dessa fick jag läsa tillbaka via Carbon, vilket jag gjorde för de appar som jag tyckte var relevanta. Resten (typ Dropbox, Facebook, Chrome o.dyl.) har jag helt enkelt låtit bli att återställa, då det inte är mycket mer än att göra en inloggning, och sen är man på banan igen.

    4. SMS, MMS och samtalsloggar - Dessa läste jag tillbaka från backup m.h.a. MyBackup Pro som jag gjorde innan FR.

    Nu håller jag på och går igenom apparna en efter en, och det mesta verkar lira fint. Jag är väldigt nöjd med JB än så länge, även om det är mest mindre förbättringar, typ att e-postprogrammet nu berättar vilken tid den har senast synkat (vilket jag störde mig stort på i ICS).

    Ett STORT problem är dock att kontakthanteraren har spårat ut totalt: Den har "associerat" ihop kontona helt random, så t.ex. person A syns inte längre i listan, då den har blivit ihopkopplad med person B. Jag måste nu alltså sitta och manuellt kontrollera varenda kontakt, dess associationer och korrigera dessa manuellt. Inte så positivt.

    Dessutom är kontakthanteraren (är det Samsung som har skrivit denna, eller är det Androids?) lika bökig som vanligt. Man måste liksom klicka 3-4 gånger för att hitta en kontakt och ringa upp den. Borde kunna vara betydligt smartare gjort.

    En sista sak: Om jag går in och kollar efter OTA-uppgraderingar säger den numera "Enheten har ändrats. Programvaruuppdateringar är inte tillgängliga". Vad innebär detta? Bugg?

    Någon som har stött på liknande upplevelser som jag?
     
  4. sureco73

    sureco73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 17 feb 2013
  5. sureco73

    sureco73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde du en FR innan uppgraderingen?
     
    Last edited: 18 feb 2013
  6. nakti

    nakti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Batteri Tiden är mycket bättre än ICS och iof har jag bytt batteri till 2000mAh. Så inga nackdelar med Jelly Bean.
     
  7. TriNitro

    TriNitro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Efter uppdatering till JB kan jag fan inte sätta något annat wallpaper till lockscreen än standardgrejerna som ligger i telefonen. Får fram där man ska beskära och jag trycker spara men det blir samma gamla skitbakgrund i vilket fall. Hurfan lyckas man byta sen JB? Måste man se till så bilden är en viss upplösning redan från början, vilken upplösning är det isf?
     
  8. NewfarM

    NewfarM Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Först är det ett jäkla gnäll om att man inte får JB i "tid" och när JB väl kommer händer detta! ;)
     
  9. inact_0022

    inact_0022 Guest

    Inte före men efter :)
     
    sureco73 gillar detta.
  10. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Vi hittar alltid något att klaga på. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    NewfarM gillar detta.
  11. sureco73

    sureco73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aha, så de funkar bra att köra factory reset efter då med god batteriresultat? Ska ta testa det då, tack.
     
  12. sureco73

    sureco73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  13. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Också testat detta och har inte heller märkt någon skillnad.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  14. cawi

    cawi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inbyggda mailklienten

    Batteritiden upplever jag att den är ganska oförändrad mot innan. Gick från 2.3 till 4.1 nu. Batteritiden är inte bra, men det var den inte från början heller - har alltid varit tvungen att ladda en gång per dygn.

    Vad jag däremot upplevt är att telefonen nu helt plötsligt laggar i gränssnittet. Mellan hemskärmar eller i programvyn med alla ikoner så hackar det då och då till när man bläddrar. Sånt förekom aldrig tidigare - och då hade jag ändå 9 sidor med appar och mycket innehåll på telefonen. Märkligt att alla pratar om "project butter", men resultatet i flytet blir sämre.

    Nåja, något jag tycker är ett problem på riktigt som jag inte vet om det är ett fel eller bara jag som inte förstår hur jag ska göra.

    Har ett Exchange-konto på jobbet som jag synkar med telefonen. Kalender funkar fint med Business Calendar. Men mailen... har använt den inbyggda mail-klienten med tillhörande widget. När jag öppnar ett mail som är större än x kb så laddas som standard bara en del av detta ner till telefonen. TIdigare när jag läste mail fick jag då trycka på "Load full message" eller något i den stilen, en knapp längst ner i läsvyn.

    Den knappen är helt bortblåst nu i och med uppgraderingen. De har gjort om en del i mailklienten (till det bättre mestadels verkar det som), och nu får jag aldrig upp frågan om att ladda ner hela mailet till telefonen. Då hade man ju varit nöjd om den helt enkelt laddade ner allt direkt - men icke. Nu får jag alltså mail där texten bryts mitt i någonstans och har ingen möjlighet att läsa klart utan att gå till datorn. Gahh!

    Någon som vet om de gömt en inställning någonstans kring detta? Eller har något helt hål i huvudet på Samsung och bestämt att det ska funka såhär?
     
  15. sureco73

    sureco73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken är den bästa launchern batterimässigt?
     
  16. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag kör med Apex och den tycker jag sköter det bra batterimässigt.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  17. Lyxfängelset

    Lyxfängelset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9
    Platta 2:
    Samsung
    Övrigt:
    Chromebook Acer C720
    Prova att gå in i inställningar för e-post kontot i fråga och se om du kan ändra gränsen för vad den ska hämta. Finns olika "Gränser" så att säga. Testa det, kan vara lösningen på ditt problem!:)
     
  18. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Glöm inte att många saker är automatiskt ifyllda efter uppdateringen så som auto update, auto sökning för update som synk och liknande grejer.
    Så kolla om det är så för man behöver ju kanske inte ha auto update med den senaste firmware även om de kan släppa mindre patch och liknande. Då lär man få reda på det...
     
  19. Lyxfängelset

    Lyxfängelset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9
    Platta 2:
    Samsung
    Övrigt:
    Chromebook Acer C720
    Rätt så urdålig batteritid! Tycker den blivit sju resor sämre än tidigare. Riktigt drygt!!
     
    MrSpokk gillar detta.
  20. MrSpokk

    MrSpokk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jo tack, märkt det också. Kasst.

    Fann väl nåt knep där man ska klicka ur batteriet en viss tid för att sedan starta om telefonen - nån som vet vad jag pratar om?