Problem: Galleri appen skriver över vid import av bilder från kamera

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Nicke4ever, 14 feb 2013.

  1. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är på resa i Sydamerika och hade tänkt att använda min n7 för att säkerhetskopiera bilder från digitalkameran. Visar sig dock att när jag använt två minneskort (och filnamnen då blivit identiska i vissa fall) har en del bilder skrivits över (och därmed förlorats, helt utan varning). Dessutom vill galleri appen inte hantera/importera video filer.

    Känner någon till något annat sätt att importera direkt från kameran? Använder alltså otg-kabel tillammans med kamerans USB-kabel, har ingen sd- kortläsare varför Nexus media importer och stickmount inte funkar.

    Lite besviken av att galleri appens import funktion är så bristfällig...

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  2. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Skapa 2 kataloger, eller fler och flytta bilderna dit med någon filhanterare, tex ES Filutforskare. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.android.pop

    Antingen att du gör direkt efter import, eller så hämtar du bilderna direkt från kameran med ES.

    Eller, så kan du kolla om det går att ställa om kameran så den inte nollställer filnamnen när du sätter in ett nytt minne. Den funktionen borde finnas då alla sparar bilder på disk förr eller senare.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  3. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Önskar jag hade tänkt på att byta namn på mapparna i tid, men det är en vettig lösning för att slippa framtida bildförluster.

    Det enda jag då saknar är att kunna importera filmerna ifrån kameran vilket galleri-appen inte gör.

    Du tipsar om ES, jag har tidigare använt Astro men installerade nu även ES och försökte klura ut vart jag hittar kamerans bilder utan framgång. Någon som vet hur man gör? [obs. att jag alltså kopplar plattan till kameran via USB, använder ingen separat sd-korts läsare]
     
  4. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det är inte lika men det är kanske till hjälp: jag använder en OTG kabel och brukar ansluta ett usb minne med hjälp av USB OTG Helper för att mounta (montera) minnet sedan använder jag mig av ES filhanterare. För att hitta minnet var det lättast att andra Hemkatalogen under inställningar till / istället för /sdcard eller vad den hette, i / finns en mapp som heter Storage som man klickar på och sedan USB OTG Drives därifrån kommer jag åt allt som finns på minnet, för att flytta filer håll fingret på den du vill flytta, är det många filer klicka på knappen näst längst upp till vänster. Hoppas det kan vara till någon hjälp
     
    Nicke4ever gillar detta.
  5. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Som foto-intresserad måste jag understryka vikten av att varje bil får ett unikt namn av dessa anledningar. Fixa inställningen i kameran så slipper du mecka och krångla i framtiden...
    Sen kan jag rekommendera "Nexus media importer" för OTG-överföring, använder det flitigt och verkar mångsidigt och pålitligt.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 2 mar 2013
  6. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som jag nämnde i mitt första inlägg hade jag redan nexus media importer men den vill inte samarbeta med min kamera över otg. Varken usb otg helper eller stickmount heller.

    Tolkar avsaknaden av andra tips som att det saknas andra program som kan kommunicera med kameran så inför nästa tripp får jag köpa en liten sdkortläsare.

    Tack för tipsen!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2