Diskussion: Testpiloter och tidiga användare!! - Batteritiden???

Diskussion i 'Optimus G - Allmänt' startad av danwhistler, 25 feb 2013.

  1. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Hej vänner och entusiaster!


    Det har varit lite dåligt med inlägg i optimus G trådarna senaste dagarna!

    Nu när ni har hunnit använda telefonen någon vecka, hur ser det ut med batteritiden!

    Det är framförallt batteritiden som jag är intresserad av att få höra om!

    Klarar den med 24h med "normal användning"(antagligen världens mest svårdefinierade term)?

    Hur upplever ni batteritiden och vad kan ni jämföra med?

    :cool:
     
  2. pranga95

    pranga95 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    generellt så är jag inte så imponerad på batteritiden, men då har jag inte kört med någon batterispar funktion på

    jag fick maximalt en skärmtid på 3,5 timmar med 50 procent i ljusstyrka med 4G UPPKOPPLING och 30 minuters spelande med lätt till tungt användande innan den gav sig
    även en udda sak som jag märkte till är att batteri indikatorn visade att jag hade cirka 15 procent kvar på batteritiden men på plötsligt så efter kanske 2-3 minuter så droppade den till 5 procent om gav sig

    enligt mig så har den en sämre batteritid om man jämför den med en galaxy s3 , men jag ska göra flera batteritester inom kort så jag kanske ändrar min åsikt om batteri tiden.
    mvh/ Daniel
     
  3. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    ojdå, det låter ju inte lovande!

    Ja, kör på och håll oss uppdaterade:D
     
  4. pranga95

    pranga95 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lite off topic här men har du något önskemål på något test som du vill att jag ska köra med Optimus G ??
    mvh/ Daniel
     
  5. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Batteritid är ganska svårt att mäta. Men om du inte spelar eller gör något som kräver mycket kraft så har du nog en 4-5 timmar skärmtid. Ska försöka hitta något bra test man kan jämföra med.

    Kan i alla fall säga att när jag lät telefonen bara ligga med lägsta ljusstyrkan och skärmen på så fick jag en 9 timmar ungefär.
     
    Last edited: 26 feb 2013
  6. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Jag får runt 4-5 timmar med surf. 50% ljus och 4g :)

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
     
  7. Snytbaggen

    Snytbaggen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat batteritiden under load, men de dagar jag knappt använt den och den mestadels legat i idle har jag lätt klarat över ett dygn.
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Sämre än S3 4G? Annars jämför du äpplen och päron...

    Sen kan jag tipsa om att Qualcomm BatteryGuru fungerar rätt så bra för att få längre batteritid.
     
  9. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Väldigt OT men om en mobil har tillgång till 4G uppkoppling, har man bara användning för det när man har internet via operatören eller gäller det även via wifi? Har en Nexus 4 men måste erkänna att denna telefon ser väldigt intressant ut eftersom priset inte blev över 5000 som jag trodde.
     
  10. joacim88

    joacim88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker att batteritiden är helt okej än så länge. Jämför man med min Galaxy S2 så skulle jag säga att den har något bättre. Laddning 2-3 dag.

    En sak jag märkte dock var när jag skulle spela spel på mobilen som var lite tråkigt. Hade 21% batteri och startar spelet Need for Speed Most wanted. 30 Sek in så klagar den på att det är 15 % kvar av batteritiden. Då kanske man tänker, äsch jag hinner ju köra en bana men 30 Sek senare klagar mobilen på att det är 4% kvar av batteriet. Och innan jag har hittat min laddare så är mobilen död. Inte coolt. Så mobilens batteriindikator kan vara lurig.
     
  11. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Bara över mobildata, när wifi är igång stängs mobildata av, numera erbjuder de flesta operatörer 4g, till exempel 3 har 4g bara du har det tillgängligt med täckning och att mobilen klarar det.
     
  12. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Fantastiskt kul att forumet fått tillgång till så många testpiloter!

    Batteriet är mig för egentligen det som skulle få denna telefonen att falla, och inte bli ett köp!

    Om ni surfar 30min konstant eller 60min för den delen på lite tyngre sidor som expressen, aftonbladet eller DN, hur mycket slukar det av batteriet, jag tänker om ni surfar 3/4g? Det är som ni säger svårt att uppskatta varandras mätningar, men allt är av intresse!

    Keep up!:)
     
  13. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER


    Kanon!!

    Jag skulle gärna vilja veta hur mycket en längre tids konstant surfning på en mer krävande sida tar av batteriet, gärna om du någon gång surfar minst 30min konstant.

    Hur ofta laddar du själv mobilen?
     
  14. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Dags att läsa lite nyheter då. återkommer om 30 min och säger hur mycket den gått ner. sätter skärmen på 50%, fast inomhus kan man lätt köra 0%. Finns det mycket intressant att läsa kör jag bägge 30min vardera.
     
  15. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Riktigt snyggt jobbat! Kul att ni tar er tid!!

    Ska bli spännande detta:D
     
  16. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Okej, sorry att det tog lite mer tid än beräknat, Anarchy Online kom tillbaka efter en server merge och behövde ninja lite områden ;)
    OnT: Expressen 30min på 50% ljusstyrka gick batteriet från 100%->92%, varav jag tittade en liten filmsnutt på 53s, resten så läste jag några ganska tråkiga artiklar. Jag hade 4G på och laddningen mellan sidorna gick som smort, fastän jag bor lite taskigt till, 1-2 sträck täckning inomhus. Kan testa lite mera i natt med 0% och 3G.

    EDIT: Jag gjorde lite mera läsning och satte den till 0% och då gick den ner 10%, så jag satte upp den på 50% och körde 30 minuter till och gick även då ner 10%. Så ja, man får väl tolka det som att batteriet stannar lite längre på 100% innan det börjar sjunka och att det inte är sådan stor skillnad mellan 50% och 0% ljusstyrka. Sedan är ju testet inte direkt identiskt, men ger en indikation att man borde kunna surfa på rätt tunga sidor en 5 timmar ungefär.
     
    Last edited: 27 feb 2013
  17. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Jag tycker batteriet är helt klart godkänt, efter en dag med "normal användning" hade jag med 20 timmars standbytid och 2,5 timmars skärmtid 18% kvar :) med 4G påslaget alltså. Tycker att batteritiden är mycket bättre än på min Galaxy S II, fast den får nog läggas ner i en låda för gott snart, på en dag har S2an dragit mer batteri med bara standbytid och ingen skärmtid alls, än Optimus G med flera timmars skärmtid. Men jag inser ju såklart att något är fel då det inte ska vara så, så ingen riktigt schysst jämförelse kanske ;)
    Laddar iallafall Optimus G varje natt och har aldrig behövt sätta den på laddning på dagen. Så jag är helt klart nöjd! :)
     
  18. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    alright! Stort tack killar!!

    Är ni fortfarande nöjda med batteritiden efter ett par dagars användning??
     
  19. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Jag har inga problem att täcka en dag med batteritiden i alla fall. Kör man även över wifi när man kan så sparar man en del batteri med. Just nu har jag surfat runt lite lätt på wifi och eco mode påslaget och den står på 86% efter 1 timme och 28 minuter.
     
  20. ZteBladeManiac

    ZteBladeManiac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    har man inte eco läget på tycker jag den drar lite väl mkt batteri. Men inte kollat så mkt på det området ännu, men spontant sätt så räcker en laddning en dag. Trots att man inte gör så fasligt mkt. Lite större batteri tycker jag hade varit berättigat... 2300 mAH iaf.