[Telia - Halebop] Tre månader bindningstid kvar på Telia men vill byta till Halebop.

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Hubbatix, 4 mar 2013.

  1. Hubbatix

    Hubbatix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hej!

    Min bindningstid hos Telia går ut om knappt tre månader så jag kan byta abonnemangsform/förlänga hos dem nu. Jag vill köpa en HTC One och förlänger jag hos Telia med Mobil Total Mellan (1500 min, 1500 SMS, 3GB surf) i 24 månader så landar månadskostnaden på 499 bagare.

    Men med Halebop Rubbet (300 samtal, 3000 SMS, 3GB surf) så skulle jag komma undan med 399:-/mån. Ganska stor skillnad utslaget på 24 månader tycker jag. Och jag antar att mottagning och surfhastighet blir detsamma eftersom de använder samma nät(?).

    På Mina Sidor hos telia.se står det att jag kan byta abonnemangsform till Telia Refill, vilket ju skulle innebära 0:- i fast månadskostnad. Är det möjligt att byta till Refill, avsluta abonnemanget i förtid och sedan flytta över mitt nummer till Halebop? Jag är förmodligen dum i huvudet och har missat/förbisett något helt uppenbart här, men frågar man inte får man inga svar...

    *Girig, snål och otålig...* :P
     
  2. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag har faktiskt avslutat mitt abonnemang hos Telia så att det blir Refill, sedan tänker jag fixa ett nytt hos halebop med rubbet som student och få det även 50kr billigare än vanligt också :) så, ja, du kan göra det
     
    Hubbatix gillar detta.
  3. Hubbatix

    Hubbatix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Min tanke med att ombilda abonnemanget till Refill är ju att minimera kostnaderna ifall Telia vill ha betalt (och det lär de väl vilja ha...) för de kvarstående tre månaderna på bindningstiden. Så det funkar alltså så enkelt och huxflux kan jag be Halebop ta över mitt nummer?
     
  4. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det är möjligt att avsluta abonnemanget i förtid men du får en slutfaktura på de sista månaderna till bindningstiden slut eller uppsägningstiden vilket som nu kommer först. Halebop har ju samma nät som Telia på gott och ont. Däremot har de ingen kundtjänst annat via mail och chat vilket ju kan vara oerhört frustrerande men du kan ju alltid få hjälp här :-)
     
    Hubbatix gillar detta.
  5. Hubbatix

    Hubbatix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Precis, därav min tanke med att omvandla abonnemanget till Refill. Hur ska de kunna kräva mig på månadskostnad om jag inte har någon, liksom?


    Japp, detta forum är en jättebra resurs! Oftast får man ju svar på sina frågor utan att behöva ställa de själv. :)
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har tecknat ett avtal med X antal månaders uppsägningstid (oftast tre) och eventuellt med bindningstid, så de skulle kunna kräva dig på den månadskostnaden när du gör om ditt abonnemang till ett kontantkort :)

    För övrigt så är det ingen uppsägningstid när du byter från Halebop till Telia eller vice-versa. Har du bindningstid kvar hos Telia och byter till Halebop, så hoppar ditt nya Halebop abonnemang igång direkt efter bindningstiden gått ut hos Telia. Har du ingen bindningstid kvar så aktiveras Halebop-abonnemanget direkt när du sätter in det i din telefon, då avaktiveras även Telia-abonnemanget utan uppsägningstid.
     
    Hubbatix gillar detta.
  7. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag väntar in dem 3 månaderna så klart :) lagom till att eventuell galaxy s4 kommer kanske
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag gjorde det för ett halvår sedan ungefär. Tror till och med jag hade 4 månader kvar med Telia, men det gick utmärkt ändå!
     
    Hubbatix gillar detta.
  9. Telia Kundservice

    Telia Kundservice Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag vill bara informera om att kunder får byta mellan Telia till och från Halebop utan att slutfaktureras, under förutsättning att bindningstiden har kortare tid än 3 månader kvar.

    Kravet är att kunden i samband med abonnemangsformsbytet binder upp sitt abonnemang med en ny bindningstid som ska börja gälla efter den befintliga tagit slut, så kallad flexibel bindningstid.

    Med vänlig hälsning,

    Annica, Telia Kundservice
     
    Hubbatix gillar detta.
  10. Hubbatix

    Hubbatix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Härligt, tack för det svaret! :-)
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag lånar tråden lite: Jag har också några månader kvar på min bindningstid, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bara binda om i 24 nya månader mot att jag "får" en ny mobiltelefon. (notera citattecknen). "Problemet" är bara att den abonnemangsform jag har för närvarande, "Telia Mobil Prata på med surf" inte finns längre, så jag antar att en ombindning även betyder byte av abonemangsform. Mitt abonnemang kostar 98 Kr/månad och tillåter 1GB datatrafik/månad. Det som ligger närmast till hands bland de abonnemang som Telia nu erbjuder är Telia Mobil Total Liten för 199 Kr/månad men 0.5 GB datatrafik/månad. Dubbelt så dyrt och hälften så bra. Hur tänkte Telia då? Nu ingår visserligen en del samtal och SMS i mobil total, men min mobilfaktura brukar landa på ca 200 Kr/månad + 100 Kr i förhöjd avgift för telefonen.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du förlänger ditt abonnemang med en ny telefon så är det de nuvarande prislistorna som gäller, tyvärr. Men kolla vad Halebop kan erbjuda, något de har kanske är intressant?