GPS på Htc Desire?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av aneell, 8 maj 2010.

  1. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    lutar nu lite mellan desire och n1 båda har för och nackdelar.
    Något som väger tungt för mig är gps i mobilen. Funkar a-gps i desire bra här i sverige? ni som har en vad tycker ni, går den att lita på när man ska köra till ett nytt ställe? :P

    Och ännu viktigare går det att spara kartorna på minnet och använda gps sen offline? Så man slipper vara uppkopplad till nätet? :)

    mvh
     
  2. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har hunnit använda mycket GPS nu i 14dar sen jag köpte min Desire.
    Fungerar starkt, inga problem och framförallt så är den mycket noggrannare än min iPhone 3GS.

    Laddade ner Navigons Europa kartor via Android Store.. man får testa hela Europa kostnadsfritt utan som helst några förpliktelser. Kartorna laddas ner på mitt minneskort (ung. 2GB utrymme tar dom) Alla som vet så är Navigon ganska tydlig och enkel att handskas med. Bra gränssnitt.

    Ska efter testperioden testa NDrive och några andra navigationsprogram som man kan ha Offline.. sen så får man köpa nåt utav dom.. för det är ett måste iaf för mig.

    Annars så tycker jag att online versionen av Google Maps är suveränt bra... så länge man är uppkopplad till nätet.
     
    Last edited: 8 maj 2010
  3. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    vilket lättnad att höra... bollar här mellan N1 och Desire, brossan åker till florida på tisdag så måste bestämma mig :) lönar sig inte att köpa desire i usa kanske? är desire och N1 likvärdiga inom gps navigering o sånt? någon som kanske vet :)
     
  4. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    en sak som bör tänkas på med GPS'er i mobilerna är att dom har få motagare och framförallt är långsamma på att uppdatera!

    Jämfört med en vanlig bil gps så är den långsam (den varnar för en sväng när du passerat den, typ) och oprecis och framförallt tar den längre tid på sig att få en fix. En vanlig GPS få fix på några sekunder, medans nallen kanske tar 30-60 sekunder på sig beroende på plats o tid.

    Det är väl en bra nödlösning men en 60+ kanalers GPS motagare är mäkta överlägsen mobiltelefonernas gps idag. Dock kan du ju kompromissa o köpa en blåtands-gps och ha till telefonen (om det fungerar på android vet jag inte, dock gör det det på windows mobile och andra platformar).
     
  5. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Fast det har jag inte märkt med Navigon som jag har i min Desire. Den mäter i stort sätt exakt. Har inte ännu lyckats med konsten att den uppger mig fel..
     
  6. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Trådstartaren frågade om agps men Desiren har ju vanlig gps också. Jag brukar ha kontakt med 7-11 satellitter då. Märker ingen långsamhet som aneell tycker sig göra.
     
  7. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    A-GPS är inte direkt att lita på... (den är sällan exakt direkt)

    A-GPS är helt enkelt vad det betyder... Assisted GPS, det vill säga att det finns ett GPS chip som får hjälp av den inbyggda telefondelen som i sin tur tar hjälp av GSM/UMTS sändarna
     
    Last edited: 8 maj 2010
  8. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Samma här. Den låser blixtsnabbt. Tar jag upp luren ur fickan för att knäppa ett kort, så har den oftast låst när jag riktat in kameran och ska knäppa kortet. Den låser alltså på satelliter, det är inte trianguleringen jag pratar om, den är värdelös.

    Den är också helt exakt när man kör efter den. Ingen fördröjning alltså.
    Det som jmkhenka pratar om känner jag igen på iphone, men absolut inte på Desire.
     
  9. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Klart att Desire har bättre GPS än en iPhone. Framför allt så är den snabb att hitta satelliter
     
  10. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    GPS:en i min Desire är klart mycket bättre än i min två år gamla Garmin Nüvi, hittar satelliterna på nolltid i jämförelse. Som minst 8-9 satelliter med en noggrannhet på mellan 3-6 m. Är görnöjd med den, mer noggrannhet behöver inte jag ivf. Hur de olika programmen är har jag inte en susning om, jag kör på Google maps och har inget renodlat GPS-program än så länge.
     
  11. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fast har man inte ett fristående navigeringsprogram som Navigon, Ndrive osv. som är lagrat på ditt minneskort.. Då har man inte en susning hur riktig GPS fungerar i verkliga livet. För dessa program går ju utan internetuppkoppling.

    Och Google Maps går ju på internet (A-GPS) och slukar en massa MB.. och utan internet funkar den inte
     
    Last edited: 8 maj 2010
  12. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Eh? Jo, GPS:en är inte beroende av de olika programmen, installera en GPS-testare så ser du exakt var du är (koordinater), hur många satelliter du tar emot, noggrannhet osv.
    Google maps använder förvisso internet för att ladda kartor och satellitbilder, men om GPS:en i telefonen är aktiverad så använder "maps" den för att positionera så resultatet är precis likadant fast med skillnaden att man kör på Googles kartor och inte med nåt naviprogs. kartor.

    Edit: Att det är A-GPS innebär att den har lättare att hitta rätt position eftersom den även använder mobilmaster för att positionera, det har inget med GPS:ens noggrannhet att göra.
    Men givetvis har en dedikerad GPS bättre kvalitet, styrka och noggrannhet. Jag konstaterade mest att jag tycker att det är en ruskigt bra GPS för att vara så smidig och i telefonformat.
     
    Last edited: 8 maj 2010
  13. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ja, skillnaden blir ju oerhört enorm om man använder Google Maps (A-GPS) utomlands rent kostnadsmässigt eftersom man måste vara uppkopplad till nätet.. och då får man betala för varje MB.

    I Sverige är vi skonade eftersom man har billig Mobilsurf i Mobilen.

    Då är det mycket bättre att köpa ett Navigationsprogram som både fungerar i Europa och USA.. för undervika väldigt dyra kostnader .. sen är det ju suveränt att få talstyrd navigering och det får man tex med Navigon.
     
  14. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    vet inte om den är långsam :) var en fråga till er som hade desire/n1, men det måste inte vara a-gps, vanlig gps som visar var man är kan funka också, man kan ju följa kartan själv medans man kör och efter vad skärmen visar förbereda sig för att svänga höger/vänster osv.

    Viktigaste frågan för mig var om man kunde spara kartorna så man slipper hämta från nätet hela tiden och plus om detta funkar bra på desire? :P är gps lika bra på n1 som desire? kanske lite off topic att skriva på desire "forumet"
     
  15. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Man måste ha ett externt navigationsprogram för att kunna ha kartorna Offline utan internetuppkoppling. Då kan man navigera kostnadsfritt i de länder man har köpt kartorna för
     
    Last edited: 8 maj 2010
  16. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Men det har fortfarande inte ett dyft med hur GPS:en i mobilen fungerar att göra.
     
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag vet inte om det är jag som har missförstått hur A-GPS funkar, men hela vitsen med det är väl att GPS:en snabbare får fix eftersom den snabbt kan ta fram en ungefärlig position mha mobilmasterna?

    Sen när GPS:en väl har hittat satelliterna så använder den inte A-GPS längre eftersom satelliterna ger bättre precision?

    Så det enda A-GPS gör är att man får snabbare fix, nåt annat påverkar det inte?

    De vanliga GPS:er jag har (GPS:er som INTE har ett SIM-kort i sig) provat tar mycket längre tid på sig att få en fix än min Hero. Många bil-GPS:er har väl ett SIM-kort och dataabonnemang för att få trafikinformation? Och då har de antagligen A-GPS också.
     
  18. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Assisted gps - eller A-gps - system som kombinerar gps med information från mobilnätet. Syftet är att hjälpa mobiltelefoner att snabbt fastställa sin position. Det tar nämligen en halv minut eller mer för en ren gps-mottagare att fastställa positionen. Med Assisted gps kan en mobiltelefon på någon sekund hitta sin ungefärliga position. Därefter kan den leta efter gps-satelliter och räkna ut positionen mer exakt. Assisted gps hjälper också när signalen från gps-satelliterna är svag eller störd. Systemet bygger på ett system av servrar som är anslutet till mobiltelefonnätet.
     
    Last edited: 8 maj 2010
  19. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Kan bara konstatera att det fungerar utmärkt med GPS i mobilen. Sålde bil GPS'en för 3 år sedan, den blev bara en extra pryl att släpa på. Har inte testat något ordentligt program till Desire'n än men är övertygad om att det kommer att funka. Körde Tomtom på min Touch Cruise och det fungerade suveränt. Dock med en reservation, den svenska rösten Astrid. Hon var så långsam och lät drogad så det gick inte använda. Den irländska rösten fungerade bra. Men det jag verkligen väntar på nu är Garmin så att man kan få in Friluftskartan igen. HTC GPS'ens förmåga att hitta och behålla kontakten med satelliter är grymt mycket bättre än min bil GPS från Navigon var.
     
  20. RedMarathon

    RedMarathon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du laddar ner Navigon så sparas kartorna i ditt micro sdhc minne, du får frågan om du vill ta hem kartorna via pc eller mobil, jag tog hem dom via mobilen då jag har tillgång till wifi tog nästan 30 min.

    Sedan har du möjlighet att välja om du vill köra deras trial-version eller köp- version skillnaden är att i trial-verionen så måste du även ha ditt mobila internet uppkoppling aktiverad tillsammans med mobilen GPS-uppkoppling, är du i Sverige så blir det inte några dyra pengar för detta, men far du utomlands så kan det kosta dig mer än vad det smakar så då är det bättre du har köp-versionen som endast går på mobilens GPS-uppkoppling och kostar inget utan har samma funktion som mobila GPS:er som finns att köpa.

    Tanken med Navigons trial-version är att du har 30 dagar på dig att testa deras GPS program och sedan ev. köpa det, men du kan även köpa det innan dessa 30 dagar det kan du bestämma själv.

    En sak att tänka på under trial-versionen är att om du skall röra dig på områden som saknar mobil täckning så fungerar inte Navigons trial-version,
    men då du köpt den så går den ju efter satelliterna och då är detta inget problem förutom långa tunnlar så tappas kontakten men då den söker så snabbt satelliterna efter tunnlarna så är detta inget större problem.

    Det enda som kan vara tveksamt är om Navigon har kartor för USA, lämpligen ta kontakt med deras kundtjänst och fråga.

    Annars kan du snegla på CoPilot också ett alternativ.

    Har du möjligheter att köpa en Nexus One så köp den före Desiren då Google är så snabba med sina telefonuppdateringer! Då det i princip är samma telefon så fungerar GPS på samma sätt som i Desiren.
     
    Last edited: 9 maj 2010