Spontana tapp av WIFI-signal

Diskussion i 'Frågor och support' startad av RNB, 14 apr 2012.

  1. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Har kollat forat utan att hitta närmre kring detta ämne. Har dock läst om dylikt på andra siter så problemet verkar det som att folk har.

    Vad som händer är att WIFI till synes verkar slås av och sedan slås på, däremellan hinner 3G slå igång någon sekund. Telefonen är uppdaterad och routern är mycket nära och av modern sort.

    Filöverföringar och annat går annars helt smärtfritt och snabbt. Men just helt plötsligt så kan alltså WIFI försvinna i 5 sekunder, för att sedan kopplas upp mot igen.

    Problemet är när man använder WIFI i datakritiska använingsområden, tex samtal. Då innebär 5 sekunders nedkopplad uppkoppling att samtalet helt enkelt bryts. Jag har inte undersökt mer exakt hur ofta WIFI tappar anslutningen men det verkar som det är några gånger (2-5?) per timme iaf.

    Är det någon som kanske känner till anledningen till detta, och hur det går att motverka?

    Telefonen som avses är Galaxy Mini.
     
  2. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    min första tanke är att det kan hjälpa att tilldela telefonen en fast ip adress i routern kamske nåt att prova om du inte har gjort det?

    nåt annat råd kommer jag inte på för tillfället i alla fall.....
     
  3. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, ska prova i vilket fall. Återkommer med hur det fungerar!
     
  4. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Lovade återkomma, och hur mycket jag än provat så gör den fortfarande små avbrott i wifi-uppkopplingen, där den inaktiveras någon sekund eller två - varpå 3g går igång - och efter någon sekund så är wifi igång igen, och 3g släcks.

    Mysko!

    Om inte annat hade det varit intressant att veta vad som egentligen händer. Jag använder en stock rom (senaste) och har inte överklockat etc. Dock är det rootat. Wifi-signalen är mycket bra.
     
  5. CJ954RR

    CJ954RR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nu ser inte jag vad du har för telefon, men om du har Android 4.0.*, går in i Inställningar - Wifi - Avancerade inställningar och bocka ur "Undvik dåliga anslutningar".

    Den inställningen gjorde att jag fick samma problem som du och dom försvann när jag bockade ur denna.

    Lycka till :)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  6. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Många tack för input! Håller på att bli tossig på problemet då ett tapp i signal på någon sekund gör att tex en synkronisering på någon stor filöverföring helt bryts.

    Intressant att du haft samma problem och hittat lösning. Jag kör en Galaxy Mini och på v2.3.6. Var inne i avancerade inställningar och kollade men tror inte de lagt till den inställningen förrän senare versioner. Förrädiskt! :)
     
  7. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Dras fortfarande med dessa spontana tapp. Någon idé?
     
  8. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    En annan sak du kan testa, dock vet jag inte vad du har för router, är att i stället för att ha att routern växlar mellan kanalerna, bara använda dig av en fast. Detta gjorde jag med gott resultat.
     
  9. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Okay, finns det någon namngiven funktion för detta? Har en Netgear CG3100 router.
     
  10. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag har en Zyxel NBG4615, i den heter funktionen Auto Channel Selection.
     
  11. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kollade efter en manual till din router och fann detta: http://www.comhem.se/blob/view/-/19294/data/7513/-/Netgear_CG3100.pdf.pdf. I manualen sökte jag på "channel" och fann följande:
    Funktionen verkar heta Control Channel.
     
  12. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

  13. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Har du grannar runt dig som oxå har trådlösa routrar?

    angående tips om att byta kanal på routern så kan det oxå vara en idé att byta till en kanal som inte dina grannar använder

    appen Wifi Analyzer är himla smidig använder den själv och tycker nog att det trådlösa nätverket blev lite stabilare när jag valde en annan kanal än mina grannar....

    sen en liten undran varför har man både Wifi och det mobila nätverket igång samtidigt?
    kan inte det oxå orsaka små konflikter?? eller tänker jag helt fel?
     
  14. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tack för det tipset! Skall testas! Mobilen switchar automatiskt mellan 3g eller wifi baserat på tillgänglighet. Finns wifi så prioriteras åtkomst till det före 3g. Föredrar låga latensen på wifi vid ip-samtal bla.