Din mobiltelefonhistoria?

Diskussion i 'Off Topic' startad av mannyb, 25 maj 2009.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Skriver bara mina smarta telefoner, listan skulle bli för lång annars :)

    Nokia 9500 (ett as till telefon men den var bra)
    Nokia 9300
    Sonyericsson P990i
    Sonyericsson M600 (Haft 2)
    Sonyericsson P1i (Denna hade jag längst av alla för den var så otroligt bra)
    Htc Legend
    X10 mini pro
    X10 mini
    Xperia Ray
    Motorola Defy
    Htc Desire HD
    Xperia Arc S
    Htc Desire S (2 St varav en har jag kvar)
    Xperia S
    Samsung galaxy S2
    Samsung Galaxy S3
    Nexus 4 (Använder nu)
    Iphone 4S 16 Gb (Använder nu)
    Kommer troligtvis byta Nexus 4:an till en Samsung Galaxy S4 innan sommaren
     
    Last edited: 18 mar 2013
  2. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Siemens C30
    I högstadiet var kända hitlåtar som monofona ringsignaler värsta grejen. Jag hade inte råd med Nokia 3310 så jag köpte en blå dildo med röd belysning istället.
    Den blev kvarglömd i en byxficka och hamnade i en tvättmaskin. RIP.

    Ericson A2618s
    Fick låna en gammal telefon av pappa ett tag. Den hade WAP och spelet Erix som var en variant på Jezz ball och snake. Häftigt! :P

    Motorola CD160
    Nåt blev tokigt med den förra telefonen så jag fick ta över mammas gamla telefon, för att de tyckte att jag skulle ha en mobil så jag kan ringa. Gick nog i nian då.

    Nokia 3510i
    Färgskärm hade blivit coolt och den här fick jag i julklapp eller födelsedagspresent, typ nån gång i nian/ettan tror jag.


    SonyEricsson V600
    18 år gammal och första abonnemanget. Ett vodafone pott 199 tror jag. (Ja. Vodafone.)

    Nokia 6220 Classic
    Minns inte varför jag skaffade den här. Kanske för att bindningstidet på abonnemanget gått ut. Symbian S60. Multitasking och överskådlig kalender med synk til PC Suite. Började använda digital kalender, då för ett tiotal år sen. Tror mitt egna minne har blivit avsevärt mycket sämre se dess.

    SonyEricsson K750
    Bindningstid slut. Erbjudande om ny telefon. Tyckte det kunde vara spännande med nåt nytt än S60 och hade hört att kameran i k750 var grym. Det var den, men jag hatade att inte kunna hoppa mellan program och kunna kopiera text, nummer och annat mellan tex kalender och sms. Bytte den i affären efter en vecka.

    Nokia 6110 Navigator
    Hade vant mig vid S60 och GPS i mobilen hade börjat bli vanligt. Nokia N95 var flaggskepp och våt dröm men jag hade inte råd. Tog det näst bästa.

    SonyERicsson K610
    Nåt blev knas med min 6110 så jag fick ha lånetelefon en vecka. Värsta veckan i mitt liv, kanske, typ. Utan min kalender utan möjlighet att smidigt hoppa mellan olika program, ischlopischlo. Fick tillbaka min nokia-smartphone efter ett tag som tur var och den lever än.

    HTC Gratia
    Bindningstid slut och jag förlängde abbbet mot en ny telefon. Fortfarande ett pott 199 som mitt första fast HTCn är lite fräckare än en av SonyEricssons första 3g-telefoner.
    Den ville testa hur det var att bada i toaletten och jag hann inte säga emot. Efter att ligga i ris i två dagar funka den helt okej. Men några månader senare slutar högtalare och mikrofon att fungera och min Gratia blir en väldigt liten surfplatta. (Allt annat funkar ju utom att ringa med den.)

    Samsung Galaxy S3
    Kommentarer överflödiga. <3 <3


    Förresten... tror ni en sån här tråd är intressant för inbrottstjuvar eller? :P
     
  3. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Min är inte så lång för jag har alltid haft 2 års kontrakt på de senare mobilerna...
    Nokia 8210 (Sjukt nöjd! Ser det som ett barn till 3310)
    Nokia 3310 (Sjuukt nöjd! Vem är inte nöjd med sin 3310, har t.o.m kvar den och med egna ringsignaler!)
    Sony Ericsson T610 (Grymt nöjd, min första färg skärm och 2,1 megapixel kamera om jag minns rätt)
    Samsung Sgh e700 (Inte jätte nöjd, men väldigt roliga spel för att vaa på den tiden)
    LG u83601 (Efter att jag haft den var den borta i ca 3 år, hittade den sedan under soffan...)
    Sony Ericsson Z800 (Lika bra som LG'n ovan, de båda var väldigt lika)
    Sony Ericsson W660 (Sjukt nöjd! Min första Walkman mobil och den kunde ha mkt musik! Överlevde även ett dopp i toan...:innocent:)
    Sony Ericsson W995(Hyfsat nöjd de gånger jag hade den, lite laggig och gick ofta sönder och telenor tog alltid sönder något annat när den var inne på lagning... Köpte den för kameran mest men telenor förstörde hela känslan av mobilen....)
    iPhone 4 (Använder nu. Min första Smartphone faktiskt, är nöjd men tröttnade på alla begränsningar osv redan efter 1 år så nu är det äntligen nära till jag kan köpa Android och för första gången inte köpa med 2 års bindning!)

    Bilder på alla mina mobiler genom tiderna har jag nere i min fina lilla signatur :)
    wheelie87wheelie87; Haha det beror nog väldigt mycket på, men man skriver oftast inte ut hela sitt namn/adress på forum och liknande?
     
    Last edited: 13 mar 2013
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Uppdaterats lite sedan sist... (jag måste lägga in bilder på de äldsta, de är så fräcka)

    Motorola Personal Phone
    [​IMG]
    En telefon vi hade innan telefoner var coolt. Fick ha med mig den på läger och annat man gjorde.

    Ericsson Hotline
    [​IMG]
    Första telefonen jag fick ha med mig själv ut alltid. Var egentligen min plastfarsas jobbs telefon men de hade fler så jag kunde ha en. Skämdes dock så den låg mest hemma faktiskt. INGEN hade telefon och speciellt inte någon som fortfarande gick i typ 2:an.

    Motorola CD160
    [​IMG]
    Min första riktigt egna telefon! Har så sjukt många minnen. Första telefonen när det aldrig någonsin hade funnits telefoner tidigare var sjukt stort. Gick i 7-9:an. Jag och min kompis, som också heter Christian, var de enda två som hade telefon just då. Självklart i bältet i en liten väska. Det ingav tamejfan respekt.

    Philips Fizz
    [​IMG]
    När min Motorola var gammal fick jag min mammas gamla telefon som var betydligt bättre. Lättare, smalare och snyggare. Har för mig att den hade polyfonska, eller vad det nu heter, signaler dessutom men är inte säker. Den var snorfräck i alla fall. Köpte nya antenn till den inne i stan och allt. En sådan där liten plupp som blinkade blått när det ringde.

    Motorola CD 930 (har den kvar i orginalkartong)
    [​IMG]
    Min telefon jag hade när jag började gymnasiet där någonstans. Mina kompisar tyckte den såg ut som en tvål. Detta var också morsans gamla jobbtelefon. Pimpade den så gott det gick med olika antenner och så vidare tills jag tröttnade på att få min telefon kallad tvål så jag tjatade till mig lite pengar och köpte en Nokia 3110 som på den tiden var helt SINNESJUKT heta!

    Nokia 3110
    Nokia 3210
    Nokia 3310
    Ericsson T200
    Nokia 6110
    Nokia 6510
    [​IMG]
    Fortfarande min älsklingstelefon. Fan så jag ångrade när jag sålde den. Såldes till en vrålsnygg tjej så jag kunde inte med att inte sälja den när hon väl kom hem till mig för att hämta den :P Hade blå display, var sjukt snygg (den är fortfarande snygg) och allmänt underbar. Det var något speciellt med den här telefonen... Hade låten "Freestyler" som ringsignal kommer jag ihåg :teeth:

    Ericsson 8850 eller nåt sånt
    Sony CMD J5
    Motorola A835
    [​IMG]
    Den här var seriöst revolutionerande när den kom. Videosamtal och allt! MP3-låtar som ringsignal och ja, allt var sjukt bra! Synd att den var stenful, behövde ett dubbelt så stort batteri (som då stack ut bak på telefonen) och hade världens sämsta kamera! Men fan så fräckt det var. Högtalartelefon med mp3-låtar laddade var strandhängets dröm.

    Här har ett virrvarv av telefoner, plussa på 5 som jag bytte emellan
    LG Chocolate
    [​IMG]
    Fan den snyggaste telefonen jag någonsin sett. Mina kompisar mobbade mig att jag hade köpt en brudtelefon bara. Bytte till den manligaste jag hittade :P

    SE M600
    [​IMG]

    På företaget jag jobbade på stod det mellan dessa och iPhone. Valde givetvis sådana här. Var sådär att skriva på men satan så fräckt det var med pekpenna :)

    SE P1 eller vad den heter
    SE W850
    SE Nån W-viktelefon
    Nokia E71
    HTC Magic
    Nokia 8500 (eller vad den heter, den där touch screen-telefonen)
    HTC Magic (en ny)
    SE T700i
    Acer Liquid
    Sony Ericsson X8
    Motorola Atrix
    Sony Ericsson Ray
    Nokia Lumia 800
    Galaxy Nexus
    Note 1
    LG/Google Nexus 4
    Sony Xperia Z1 Compact
    iPhone 5s


    Motorola:
    4 st

    Sony Ericsson / Ericsson / Sony:
    11 st

    Nokia:
    9 st

    Acer:
    1 st

    HTC:
    2 st

    LG:
    2 st

    Philips:
    1 st

    Samsung:
    2 st

    iPhone:
    1 st

    Totalt:
    33 st
    + ~5 jag hade genom jobbet (inkl lite iPhones m.m.) som knappt räknas.
     
    Last edited: 5 jan 2015
  5. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Se min signatur. Det är dock en HTC P4350 som saknas, WM6.5 samt en Nokia 6280. Dags att göra en ny bild tror jag :)

    Swiftly written with magic flow
     
    Last edited: 22 mar 2013
  6. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER




    Jisses vilken nostalgitripp med de där bilderna. Tack!
     
  7. WDS

    WDS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Som liten grabb på kanske 10 år var det väldigt "lyxigt" med en mobiltelefon och jag minns att jag verkligen, verkligen ville ha en - till varje pris! Slutade med att jag köpte den här telefonen för kanske 50 kronor bara för att ha en telefon att knappa på, haha! (Kunde inte ringa eller någonting alls, bara knappa in telefonnummer och lådsas-ringa. Kände mig ball.. :D)
    [​IMG]

    Jag minns inte modellen på min första riktiga telefon, jag minns dock hur den såg ut på ett ungefär. Hade skruvat av originalantennen och satt dit en antenn som blinkade - tufft som tusan! Kan ha varit den här modellen:
    [​IMG]

    Näst efter det var en T28:
    [​IMG]

    Nokia 3330:
    [​IMG]

    Efter det var det dags att hoppa på 3g-tåget med fantastiska VIDEOSAMTAL som jag ALDRIG NÅGONSIN använde, haha. Minns hur freakin' coolt det var med videosamtal och att kunna surfa runt på ap-fula hemsidor:
    [​IMG]
    Mobilen var helt värdelös. Men det var fräckt att vara först..

    Next up var LG's 3g-modell
    [​IMG]

    Nokia 5800 XpressMusic
    [​IMG]

    iPhone 3G

    iPhone 4

    Samsung Galaxy SII

    HTC One X

    Jag har för mig att jag har haft ca. 2 telefoner till men jag kan bannemig inte minnas riktigt alla :/
     
  8. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Älskar tråden ;)

    Min första telefon fick jag när jag konfirmerade mig, 14 bast är man väl..

    Tyvärr så var det en Motorola CD160
    [​IMG] Men klart som första mobil kände man ändå att man var ganska cool.. dock började ju vännerna strax därefter få Nokia 3310, så man ville allt byta.

    Blev då en Nokia såklart, men fick ingen 3310, fick en 3210
    [​IMG]

    Sen såg jag en vän som hade en T28, och jag blev förälskad i den, en sådan var jag tvungen att ha!
    [​IMG] Rankar den fortfarande som en av mina favoritmobiler, om inte den absoluta favoriten..

    Dock blev den stulen på gymnasien, dock blev min Nokia stulen också bara kort därefter.. Så var tvungen att köpa en ny telefon, blev en Sony CMD J70, lite ovanlig telefon om man ser på de andra normala under den tiden.
    [​IMG]

    Ny var det dags att få en färgskärm! Sony Ericsson T300
    [​IMG] Min första mobil där man faktiskt kunde köpa till en kamera till, dock skaffades aldrig en kamera.

    Tre började komma som någon redan nämnt, och jag skaffade mig en LGu8120, min första mobil med kamera.
    [​IMG]

    Clammobiler var verkligen inne, så nästa telefon blev en sådan också. En Sony Ericsson Z800
    [​IMG] En bra kamera på den tiden hade Z800. Mobilen kändes riktigt bra också.

    Nästa telefon blev en Nokia 6280, ingen aning varför faktiskt. Ångrar det köpet, gillade Z800 mer.[​IMG]

    Nästa telefon blev återigen en Sony Ericsson, nu var det dags för den väldigt populära. W910. [​IMG]

    Nu var det dags för min första touchmobil!! En LG Arena. (km900)
    [​IMG] En telefon som väl kändes bra, men som jag tröttnade på snabbt..

    Och skaffade därför en HD2, och jag blev förälskad igen!
    [​IMG]
    4,3" stor skärm, 1ghz snapdragon processor, den kändes verkligen före sin tid!

    Den hade jag fram tills jag kunde förlänga mitt abonnemang, då det blev en Galaxy S2 (som verkligen kändes perfekt), som jag hade i lite mer än ett års tid innan jag skaffade en HoX. Som mest var en "testa på" mobil, då jag väntade på att Galaxy Note 2 skulle presenteras. Såldes dock av, och jag tog Blade 3 erbjudandet, i väntan på att jag skulle förlänga mitt abonnemang och ta en S4.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kul att fler slänger in bilder :) I alla fall på de äldre och lite ovanliga telefonerna. Många här på forumet var ju inte ens födda när man sprang runt med de första telefonerna :P
     
  10. WDS

    WDS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Hahaha! Den jäkeln hade jag glömt / förträngt! Hade också den mobilen och köpte faktiskt kameran som man anslöt undertill. Den kameran var så urusel, så fruktansvärt dålig! Jag tyckte t.o.m. då att den var totalt kass. Men jag fotograferade ändå :)

    Det roligaste var ändå hur jag överförde bilderna till min bärbara dator ..
    [TRUMVIRVEL]
    Via IR (Infrarött)! Var tvungen att rikta IR-ögonen mot varandra med ca. 10 cm avstånd. Inget fick komma i vägen för signalen. Snacka om trådlöst :)

    Här har vi en med kameran ansluten:
    [​IMG]

    En bild tagen med kameran.. Snyggt va? ;)
    [​IMG]

    Välj upplösning...
    [​IMG]

    Ojoj vilken nostalgi! Tack Gorynytj :)
     
  11. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Fyller på min lista då, senast var någon gång i 2011 jag skrev :)

     
  12. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Första telefonen var en Philips pr557, sen fortsatte de av bara farten.
    Ericsson Ga318, 628, 688, 768, t65, t66
    Sony Ericsson T68i,k300, k700, w850, P990, x10 mini
    Philips Genie
    Nokia 5110, 3120, 3310, 8210, 6630, 6280, N95, 5800
    Sagem myx5
    Nec 616
    Iphone 4
    Htc Desire, One X
    Blev en liten lista med gobitar som Ericsson T66 och Philips Genie, har säkert glömt nån.
    Nuvarande telefon Note 2 har aldrig varit mer nöjd.
     
  13. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    nokia 5140 (First)
    nokia okänt nummer
    nokia 5310 xpressmusic
    samsung soul b u800 (tillverkad av metall!)
    nokia 5310 xpressmusic (så jävla tunn. Överlevde misshandel samt bad i havet)
    samsung spica i-5700 (första smartluren) (Hardbrickades) (studsade när man tappade den i marken)
    htc desire (Lcd'n pajade vid fall i skidbacke)
    samsung spica i-5700 (Ärvde syrrans, drog in cmw backupen från den gamla spican)
    samsung galaxy s2 (Bäst hittils)
     
  14. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Har gjort ett inlägg tidigare, uppdaterar med dessa!

    S II
    Galaxy Nexus
    Galaxy Mini
    S III
    Iphone 3g
    Lumia 800
    Iphone 4s
    Iphone 4s
    Desire
    4x HD
    S Note
    Arc
    x10Mini
    Nexus S
    Galaxy nexus
    Iphone 3gs
    Blade 3
    Optimus G
    S II
    Lumia 920
    X10mini
    S II
    Iphone 5

    Fråga mig gärna om det är något ni undrar :)
     
  15. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Massa sony ericsson walkman, typ ;P
    Htc Legend,
    Galaxy S
    Iphone 3GS
    Motorola Razr
    Samsung Galaxy S2
    Galaxy Nexus
    Samsung Galaxy Note
    Iphone 4S
    Htc One X
    SE X10i
    Lumia 800
    Nexus 4
     
    Last edited: 24 mar 2013
  16. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Vilken sjukdom lider du av? Det är inte normalt att byta telefon så ofta ;)
     
  17. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Har inte fått diagnosen ännu :(
     
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Min första telefon var en Nokia HD832 från 1992. Som jag hade 1995 och fick av min styvfarsa. Jag var då 12 år. Man drog ut antennen när man skulle ringa osv. Var en jävla imponerande telefon på sin tid! Iaf när man var 12 år och ingen polare hade telefon :)

    [​IMG]


    Efter det har jag haft (vad jag kommer ihåg).

    Ericsson T310

    Ericsson T28 (Beige färg, topp 3 bästa telefon jag haft)

    Nokia 6600

    Nokia 8910 (tror det är denna, man drog ut den för att få fram knapparna)

    Samsung U600 (denna var jävligt bra. Spräckte skärmen dock när den låg i min jeansficka på ett tåg mellan Hudiksvall - Sthlm)

    iPhone 2G (den första som släpptes, importerade den från USA)

    iPhone 3G

    iPhone 4

    Samsung Galaxy S3

    Samsung E1080i

    Idag har jag en Samsung Note 2 (3G)



    Är dom jag kommer ihåg. Har haft några till men minns inte vilka. Ofta fick jag ta över telefoner av min farsa som är en riktig tekniknörd och alltid köpte det senaste som kom ut (lite som Telenor snubben). Så tog jag över den "gamla".

    Jag måste vara en få som INTE har haft en Nokia 3310 också....

    Bästa telefonerna som jag haft är:

    Ericsson T28

    Samsung U600

    iPhone (den första som bara släppes i USA) den var så revolutionerande när den kom. Kunde sitta och leka med den i timmar.
     
    Last edited: 25 mar 2013
  19. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Min första telefon var en Alcatel HB-160, det måste varit 1993 eller 1994.
    Någon annan som har haft en sådan?
     

    Bifogade filer:

  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skulle gärna vilja veta din sjukdom. ;)