Varför är android-användare så snåla?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Brödrost, 26 mar 2013.

  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Varför är android-användare så snåla?

    Ja för det verkar vi vara. Jag baserar det på kommentarerna (och ofta recensionerna) av appar både på svenska och utrikiska sidor. Kostar appen mer än en dollar eller två måste alla reservera sig för att den minsann kostar en massa och om det ens är värt att prova den; eller ge alternativ som fungerar nästan lika bra men är GRATIS!!!

    Ett bra exempel är när det diskuteras om hur svårt det är att hitta en bra podcast-app, eftersom många kostar vad som motsvarar en stork stark i sverige. :eek:

    Vad i helvete? Ett program du förmodligen kommer använda flera dagar i veckan får inte kosta mer än en mosbricka eller en stor stark du grisar i dig på tio minuter annars? Mindre än vad du förmodligen slösar i månaden på onödiga abonnemang och tilläggstjänster på ditt mobil, tv och internet-avtal. Eller varför inte de tusentals kronor du slösar på medlemskap i svenska kyrkan varje år om du inte är troende.

    Våra telefoner, plattor och android-stickor har fantastiskt funktionalitet redan, mycket tack vare programmerare som ger bort sin arbetstid gratis eller nästan gratis. Ibland undrar jag vilka appar vi hade haft om det normala vore att lägga 30-100 kronor på en app.

    Jag är inte programmerare själv, bara teknik-nörd. Låginkomstagare dessutom.

    SKÄMS på er!
     
    Zimmerman, GuiceU, jompzan och 1 annan gillar detta.
  2. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag tänker då inte ta åt mig.
    Men vart vill du komma? Upplever inte samma sak. Det får helt enkelt låta sig vara utbud/efterfråga som avgör och troligen är det så och inte efter hur många snåljåp-kommentarer det finns.

    Tyvärr är efterfrågan hög på en stor stark trots sitt höga pris. Vad vi dock vet så är alkoholskatten mycket effektiv vad gäller att sänka efterfrågan.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag är programmerare själv och föredrar helt klart att använda en fri applikation där jag själv kan gå in och modifiera källkoden om jag så skulle önska. Om det finns ett fritt alternativ är det för mig en självklarhet att använda och rekommendera det alternativet framför att betala för ett alternativ som begränsar mina möjligheter.

    m v h Henrik
     
    Boss302 gillar detta.
  4. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Jag köper själv appar som är välbyggda och som jag använder ofta, även om de kostar uppåt 50-60 kr.

    Problemet är väl att det finns så mycket appar att man inte VET hur ofta man kommer använda den. Antingen tröttnar man, eller hittar ett alternativ som gör samma sak lite bättre.

    Känns inte motiverat att ha betalat för en lång lista med oanvända appar.
     
    PsychoCheF, Svampen och GalaxySexus gillar detta.
  5. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Vi är inte alla snåla, men jag håller med att man kan lätt få det intrycket från forum ibland. Det är dumt att inte köpa tycker jag för flera anledningar. För det första så är det som att säga tack till utvecklaren och för det andra så är det bevisat att appar som konstant hämta reklam till din mobil är batteri tjuvar!!
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag skulle snarare säga att mainstreamkonsumenten är "snål", om man nu kan uttrycka sig så.
    Personer som har större inblick i Androidvärlden, ekosystemet och är aktivt intresserad har nog lättare att förstå varför en app har ett visst pris

    /Tapatalk
     
  7. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ber om ursäkt för min sura och griniga ton!

    Fast det känns som att vi fastnat i en kultur där en app SKA vara billig. Därför kanske det är bra att någon gnäller från andra hållet också. :)

    Är det verkligen så med alkoholskatten? Jag tror snarare att det är monopolets begränsande tillgänglighet som gör störst skillnad.

    Absolut; men fri källkod och att betala för en kompilerad app på google play står väl inte i motsats till varandra. Finns många trasiga officiella appar som säkert skulle kunna fixas om källkoden var öppen. Spotify gör mig vansinnig, saknar fortfarande mycket från den gamla appen pre-ics. Och de tjänar ju sina pengar på prenumerationer, inte app-försäljning.

    Japp. Google skulle kunna erbjuda längre ångerperiod än 15 minuter.

    Så är det nog.
     
  8. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag ska bara gå off-topic en gång. Fast det kanske blir topic för du tog upp det.
    Den begränsade tillgängligheten som är i form av monopol har otrolig stor påverkan också. Nykterhetsrörelsen och politiker brukar framhäva alkoholskatten som effektivast, utan att försumma monopolets goda effekt. Iofs väldigt svårt att jämföra dem eftersom under monopolet så har skatterna ändrats.
    Även om det e lite begränsad tillgång så tänker man väl att folk som vill ha mycket bunkrar upp sig när de väl gör besök. Den effekten minskar nog med ju dyrare det blir.

    :)

    Åh just det. Androidappar: håller med om att det borde vara accepterat att gnälla åt andra hållet. Vi ska väl ha yttrandefrihet och demokrati. Så javisst!

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det här har jag faktiskt inte varit med om. Sett någon post någon gång borta på XDA-forumet där någon gnällt för att man måste köpa en "extra" app för att få alla funktioner i någon ROM.

    Fattar inte grejen. Klart man köper appar, speciellt om det är extra-appar i någon ROM som några personer suttit och jobbat med i otaliga timmar.

    Köper alltid appar som är välbyggda, har dom en "pro version" som man slipper reklam osv så köper jag alltid det med om det är en app jag använder mycket.

    Snålheten tror jag inte bara är Androidanvändare. Är nog även bland iOS också. Finns alltid människor som är snåla och vill ha allt för ingenting.
     
  10. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Någon som vet hur prisbilden är på apples appstore? Fler/dyrare betalappar?
     
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag körde iOS i många år. Tycker att apparna i appstore är/var dyrare än i playstore. Finns mycket mer gratisappar i Playstore med.
     
  12. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    vissa gratis appar finns inte som betal appar då blir det svårt att köpa dom

    sammt betala måste bli bättre alltså google present kort i stället för kredit kort
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag blev lite stött först men sen kom jag på att jag håller med. Köper själv appar efter att jag insåg detta för några år sedan :P

    Inte för att jag vill attackera just Android-användare. Den allmänna inställningen är att en applikation inte får kosta något alls eller på sin höjd som tre bugg...
     
  14. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag skulle gärna köpa appar - om jag kunde!
    Som 17-åring så är det ett helvete att handla på internet överhuvudtaget, det enda sättet som jag har hittat som funkar är SpendOns mastercard, och då betalar man nästan lika mycket till SpendOn som man handlar för...
    Sedan beror det ju på hur mycket pengar du har om en app är dyr eller inte, för en student som ska överleva på studiebidrag så motsvarar 30-100 kr mat för 1-2 dagar!
     
  15. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Vad finns det att whina om? Alla bestämmer själva vad de vill lägga pengarna på.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  16. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    hahaha...ja jävlar jag körde Iphone ett par dagar. innan jag fick min HOX.
    behövde en Hotmail app. Kollade på applestore. å en av dom kostade 75kr.
    Antingen så är man ju bra dum som köper den. eller så är man snål och använder webläsaren istället.
     
  17. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Antingen rör jag mig i fel kretsar eller hänger på fel sidor, men jag har inte märkt av så mycket gnäll för höga priser på appar, eller ovilja att betala. Tycker snarare att det är förvånande att folk ens betalar för sig, när de tidigare aldrig gjort det för varken stora eller små pc-program. Det är ju lika enkelt att kringgå betalnig på PC som Android.
    Tycker till och med att folks nya vana att betala för sig med mobil-appar börjar smitta tillbaka till datorer, så att man blir mer benägen att betala även där för att slippa cracks och virus.

    Nu tänker jag slå till på Calendar++ ;)
    https://play.google.com/store/apps/...t#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm9yZy5heWxpYW5zLmNwcCJd
     
    Last edited: 26 mar 2013
  18. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ja google play presentkort vore inte dumt. Google är inget vidare på internationella lanseringar; tog lång tid att ens få betalappar och vi har fortfarande inte det övriga mediautbudet på play.

    Den här artikeln handlar om barn under 16 och internetbetalningar, fem av åtta banker erbjuder internetbetalningar på sina kort. Är man över sexton är det förmodligen lättare.

    Ja det är den inställningen jag också känt av, men som tur är verkar de flesta inte hålla med om att det är så. :) Beror väl på valet av umgänge och internetkällor.

    Se mitt svar ovan om kort, ska inte vara något problem för en sjuttonåring om du väljer en av bankerna som hängt med i tiden. Måste vara tufft att inte kunna betala saker online enkelt. Och dina föräldrar har dessutom försörjningsplikt tills du är 21 om du pluggar på gymnasiet. :)

    Gnäller tillbaka mot det som jag uppfattat som en allmän snålhet när det gäller appar bara. Alla bestämmer såklart själva om de vill lyssna.

    Fast om man nu använder hotmail varje dag är en engångskostnad på 75 kronor ingenting. Chansen är att den som tjänar pengar på sin app lägger ner mer tid att utveckla den vidare.

    Jag hoppas det är så, och att mina erfarenheter är avvikande. :) Ser fram emot när NFC och google wallet blir naturligt att använda till vardags. Speciellt nu när mobiloperatörerna har kastrerat sin egna sms-betalningstjänst.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har på senare tid börjat köpa mer och mer appar, och ibland köper jag en app utan att ens kolla åt/testa gratisversionerna. De flesta spel som är bra kostar. En app jag inte kan klara mig utan, t.ex. är titanium backup och jag betalade lätt priset av en halv pizza (~40 kr) för den. Jag har nog spenderat närmare 700-1000 kr i appar hittills och det är inget jag direkt ångrar.

    En välgjord app som man vet att man kan behöva använda flertalet gånger är värd sitt pris. Jag har ingen inkomst utöver studiebidraget.
     
  20. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Så gör jag också, och det är synd när man hittar en app som man verkligen vill köpa men så finns det inget smidigt betalningsalternativ. Har nyligen gått över från Podkicker (betalversion) till Antennapod (gratis, ingen reklam och open source, men beta). Tyvärr kan man bara donera genom flattr eller bitcoin.

    Antennapod har 10.000-50.000 nerladdningar enligt play. Låt oss säga att den har 5000 regelbundna användare. Om 10% vore beredda att betala 20kr för att stödja utvecklingen trots betastatusen är det 10.000 minus avgifter till google play och eventuella skatter. Borde räcka till ett ps4 och en hel del spel när det släpps senare i år. :D

    Det handlar om egenintresse också, man vill att de appar man använder ska bli bättre så snabbt som möjligt.