Funderar att börja studera, blir 29 nu i April. Vad har ni för råd?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Marooned, 16 apr 2013.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Efter att ha bott i Spanien, Stockholm och Skåne lite varstans och jobbat med allt möjligt som grafisk design, restaurang, göra gravstenar (!), säljare i butik, vård & omsorg osv osv så är jag arbetslös sedan Januari 2013 (första gången i mitt liv).

    Känner att det är dags att jag en gång för alla tar tag i någonting. Jag pluggade aldrig efter gymnasiet för att jag var så jävla skoltrött och hade redan bestämt mig för att flytta utomlands. Har alltså inga lån eller så.

    Tanken var väl att jobba lite här och där tills jag hittar yrket för mig. Har testat många yrken men inte riktigt hittat mitt än. Eller så har jag inte varit på rätt ställe helt enkelt. Men det är dags att ta tag i utbildning nu känner jag innan jag blir för gammal och innan jag träffar någon som vill ha barn, hund och villa.

    Så min fråga till er som har egna företag, pluggat och eller jobbar idag och har längre erfarenhet vad ni skulle plugga idag om ni kunde få välja? Baserat både på hur marknaden ser ut och vad ni är sugna på och varför.

    Att plugga till sjuksköterska är väl inget man direkt ska satsa på om man vill tjäna pengar utan mer för att hjälpa andra som ett exempel. Vad skulle ni rekommendera mig att sikta på om jag vill ha en hyfsad utbildning, ha möjlighet att tjäna okej i framtiden 20k +/mån brutto iaf.

    Då väljer jag bort att läsa till läkare eller annat som tar flera flera år. Utan något som är rimligt för en snubbe som är lite smartare än genomsnittet får jag nog säga och som har lätt för att lära sig nytt, bara viljan finns.

    Förr hörde jag alltid att bli någon form av ingenjör! Men måste väl finnas annat än just det för att skaffa sig ett hyggligt leverne?
     
  2. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tänker lite på arbetsförmedlingens hemsida. De har ju ett intressetest man kan göra för att bena ut lite om hur mycket man är intresserad av olika saker. Funkar rätt bra enligt min mening.
    Sen har de ju en sida med yrkesprognoser. Då kan man få ett hum om vilka yrken som de kommer vara lätt att få jobb eller lätt att bli arbetslös i framtiden.
     
  3. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad tycker du är intressant och kul? Att välja något som du brinner för på förhand kommer hjälpa dig, både i skolbänken och i yrket. Sedan är det klart att man kanske får göra en kompromiss med lön, för det är trots allt en viktig del av ens vardag. Men jag hade iallafall börjat med vad jag tycker är intressant och kul.
    Det är ju trots allt något du skall jobba med i ca 30år +.. vill iallafall inbilla mig om att de åren är lättare att genomlida på ett arbete man faktiskt trivs på, och med.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    du ska plugga något du är intresserad av och verkligen brinner för som tidigare skrev. Att plugga något för pengarna som kan finnas på andra sidan är inte bara dumt utan jävligt dumt ;)
     
  5. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Men jag håller med ovanstående. Du ska studera något du verkligen tycker är roligt. Ta olika kurser på universitet/högskola för att känna dig fram
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag hade valt samma sak som jag redan valt, dvs. civilingenjör, men istället för elektroteknik så hade jag valt datateknik eftersom det är där jag har mitt intresse.
    Som civilingenjör har man en väldigt bra grund att stå på. Visst, det tar några år, men det är jättekul...de 2 första åren är ganska tunga rent studiemässigt, men oj så roligt det är när det gäller allt vid sidan av. De 2 sista åren är jättekul studiemässigt och med mindre fokus på aktiviteter vid sidan av.

    Civilingenjörsutbildningen är inte svår, men matten kräver sina offer. Det gäller bara att man anstränger sig och vill klara den och inte slöar för mycket (som jag gjorde :) men det får man betala för senare när man ska plugga i kapp).

    Min profil är systemutveckling med fokus på Java och mobililitet, men har en stor bredd och teknikintresse. Det finns mycket jobb, bra lön och förmåner, kul på jobbet och allmänt gôtt.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag fyller 30 nu i maj och är precis klar med min tvååriga utbildning. Jag pluggade logistik / inköp.

    KY, eller om de heter YH nu, skapas av näringslivet. Det vill säga att utbildningarna finns om det behövs folk inom området och tas bort ifall det slutar vara sug efter arbetskraft.

    Jag ville inte sätta mig i flera år eftersom jag snart vill börja skaffa hus, familj och annat.

    Lönerna är ganska enkla att kolla upp. Min utbildning leder till en lön mellan 20 och 30 som ingångslön. Jag vet inte vad du tjänat innan men för mig är det ett nedköp med 10k jämfört med vad jag tjänade innan. Man får tänka på att det oftast inte spelar så mycket roll om man är 22 eller 32 i en ny bransch. Arbetslivserfarenhet spelar in men inte särskilt mycket.

    Jag pluggade eftersom jag ville ha en tjänst som är stabil, på en plats och med utvecklingsmöjligheter. Logistik är stort och med inköp i blandningen kan jag söka mig lite varstans.

    YH är också bra med tanke på att det är många som du och jag där. Snittåldern låg hos mig på kanske 25 istället för 20. Det gör att folk ville plugga på ett annat sätt än vad man kanske ville när man precis blivit myndig.

    Ingenjör är inget krav. Har du inte krav på miljonlön utan prioriterar annat framför pengar spelar det ingen roll. Siktar du på en lön mellan 25 och 30 gäller det mer att hitta rätt utbildning och rätt företag.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Gillar du datorer och skulle tycka det var roligt att programmera så finns det alltid väldigt mycket jobb och möjligheter, har funnits så länge jag har varit i branchen i alla fall (ca 10 år). Är själv inte programmerare men nätverkstekniker och när jag kollar datajobb så känns det som om 90% av jobben de söker är någon form av programmerare/systemerare. Något som har ökat de senaste åren är efterfrågan av testare också. Dessutom som datatekniker kan du jobba i alla brancher, när det går dåligt i en så finns det alltid någon annan som går bra.

    Swiftly written with magic flow
     
  9. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Om du inte verkligen är intresserad av akademiska ämnen så kan jag rekommendera en yrkesrelaterad utbildning. Drifttekniker inom fastighet exempelvis har jag hört genom branschkopplade är ständigt efterfrågade.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vill också studera vidare och ha velat det sedan jag tog studenten (tog studenten 2010). Fast det tar emot att studera såvida det inte är något jag verkligen vill. Distansutbildningar är ju ett sätt att undvika studielån på. Anmält mig till HT2013 men jag vet inte om jag tackar ja om jag kommer in.

    Ska ta och kika på yrkesutbildningar.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag jobbade extra på Elgiganten när jag pluggade i två år. Varannan helg plus bidraget ifrån CSN gav mig runt 10 att leva på i månaden. OB i handels är 100% som du kanske känner till.

    Jag pluggade inte distans och hat inga lån alls. Lite kämpigt var det någon gång då och då men absolut inga generella problem att hinna med :-)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  12. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Om jag skulle vara 29 och eventuellt skulle komma in på deras utbildning så skulle jag utan att blinka välja Kustbevakningen.

    Ett sådant här val har ju mycket att göra med vad man personligen vill göra. Finns det ingenstans där man kan göra en test för att se vad man skulle passa till för att få lite alternativ?
     
  13. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag är idag 35 och 2008 tog jag tjänstledigt från mitt jobb som skadereglerare på Länsförsäkringar för att börja plugga till fastighetsmäklare.

    Då fanns det både två och treårigt program man kunde läsa. Då det räckte med två år för att registrera dig som mäklare valde jag detta.

    Färdig 2010 fick jag jobb i en stad med ca 20k invånare och jobbar med detta fortfarnade idag och trivs riktigt bra med mitt jobb. Lönen är ett otroligt lyft från det jag hade på LF vilket oxå är bra men huvudsaken är att man trivs med det man gör.

    Ett mycket fritt jobb där du styr allt själv och lägger upp din tid som du vill.
    Jag jobbar nästan aldrig helger, kanske en helgdag per månad i snitt. Ibland kvällar men sin sagt, man styr själv.

    Träffar nya människor varje dag vilket jag tycker är roligt.

    Utbildningen idag tror jag är på tre år och i detta 10 v. praktik.

    Nackdelen är väl att det är provisionslön. För min del enbart provision. Vissa har en fast del oxå. Detta är ju både på gott och ont naturligtvis.

    Mycket spännande jobb tycker jag. Tycker man om att ha ett fritt jobb och träffa mycket människor så är detta ett bra jobb.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. tadde

    tadde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grafiska gränssnittsdesigners är The Shit. Samt interaktionsdesign. Framtidens ingenjörer ;)
    Kanske Hyper Island är ngt för dig?

    Arbetar själv som grafisk designer för responsiv mobil webb och appar!

    Har också hört att i interaktionsdesigners från Umeå universitet är duktiga och får oftast bra jobb.
     
  15. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag vill poängtera att jag inte vill utbilda mig till något bara för att tjäna massa pengar. Pengar betyder inte så för mig att jag vill tjäna en massa. Det är inte mitt mål. Självklart är det ju att få ett jobb som jag trivs med och tycker är kul och kan tjäna såpass att jag kan leva.

    Något jag helst skulle vilja är kanske att hitta någon utbildning/yrke som gör att jag har möjlighet att jobba utomlands.
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    <3

    Fler som tänker som jag. Jag halverar min bruttolön i och med min utbildning men kommer arbeta på ett sätt och med saker som gör mig gladare än innan.

    Fler borde tänka på det här sättet. De flesta av mina kompisar tänker precis tvärtom. "PENGAR PENGAR PENGAR". Sen klagar de på att de får jobba så mycket, långt hemifrån och så vidare :P
     
  17. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Haha, känner igen det där! Rätt roligt det där faktiskt. I vissa fall är priset väldigt högt för att tjäna mycket kulor.. :)
     
  18. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag skulle utbilda mig till någon form av projektledare/projektstyrning.
    Då är du inte styrd till ett visst yrke/branch utan kan jobba där vindarna
    blåser gynsammast för tillfället.
     
  19. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Å andra sidan, om du tycker att ingenjörsvägen låter spännande så är det utan tvekan värt att lägga 3-5 år på en utbildning dit. För som sagt så:
    Hamnar du på rätt jobb, ett jobb där du faktiskt är intresserad av det du jobbar med, så lovar jag dig att du kommer känna att dina fem år i skolbänken var värt det flera gånger om.
    Sedan är det klart att om du kan kombinera något du är intresserad av med något som ger en bra lön, ja, då är det bara att tacka och ta emot! :)

    Matten är i mångt och mycket ett nödvändigt ont. Man måste ha i åtanke att de första 1-2 åren på civilingenjörsutbildningar mer eller mindre är ett galler för att sålla (samt för att ge bakomliggande förståelse, i vissa fall. Går du Data kanske du inte *behöver* kunna härleda nyttiga satser för tredimensionella differentialekvationer...)

    Jag pluggade Teknisk Fysik, inriktning mot kärnkraft. Branschen kommer skrika efter folk de närmaste 5-10 åren, tveklöst. Alla som en gång drog igång den svenska kärnkraften är nu över 50-strecket och pensionsavgångarna har börjat hagla. Eftersom man så snällt drev igenom ett propagandakrig mot kärnkraften på 70-, 80- och 90-talet så finns det ett generationsglapp, vilket innebär att det snart fattas mycket folk! Tycker du att kärnkraft är spännande (och är någorlunda klipsk) så är du garanterad jobb. ;)

    Dessutom finns goda möjligheter att ordna sig...
    Åtminstone i konsultbranschen. Är helt underbart att styra sin tid som man själv vill. Frihet under ansvar, naturligtvis. Men samtidigt är det kul att känna att man faktiskt betyder något. Det innebär en del resande, vilket kan vara drygt ibland. Men att samtidigt veta att du kan ta ut din semester när du vill, flexa fritt, osv. är en skön känsla. Frihet under ansvar = guld!

    Mäklare är väl på sätt och vis också något liknande, dock provisionsbaserat (på gott och ont, antar jag) :)

    ---

    Slutsats: Vad är du intresserad av? Följ dina intressen. Om du börjar plugga när du är 30 så är du klar vid 35. Det är fortfarande 30-35 arbetsår kvar, och du ska FAN INTE PLÅGA DIG IGENOM DEM!:teeth:
     
  20. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att gå en utbildning som ger dig någon typ av examen har en del fördelar jämfört med att läsa fristående kurser. Framför allt är det mycket enklare för arbetsgivare att förstå ungefär vad man kan och det är lättare att matchas mot jobbannonserna. Även internationellt så är det lättare att sälja in sig. Det kanske nästan är ett tvång internationellt att ha någon typ av titel. I Sverige tror jag att det är lättare att ta sig fram utan titlar eftersom vi har mycket plattare företagsorganisationer jämfört med de flesta länder och man är "du" med chefen.

    Har du någon vision om var du vill vara om 5-10 år? Försök att se dig själv på jobbet i framtiden och se vad du gör då. Vill du driva eget företag, vill du vara anställd, vilken bransch, vilken roll...?
    Ett tips kan vara att skapa ditt framtida CV. Vad ska det stå där? Vem är du yrkesmässigt?
    Vad värdesätter du på jobbet? Trygghet, frihet, kort arbetstid, hög lön, internationellt arbete, resor, förmåner, kollegor, ansvar...