Problem: Telefonen använder upp all min surf!

Diskussion i 'Optimus G - Allmänt' startad av androb, 17 apr 2013.

  1. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag har för ungefär en vecka sen köpt en Lg optimus G. Jag skaffade även då Halebop rubbet som gav mig 4g nät och 3gb surf.
    Nu idag tog min surf slut. Den har alltså dragit 3gb surf på en vecka, och då har jag stängt av data trafik i mellan varven för jag såg att den drog så oerhört mycket. På 10 minuter när den enbart får ligga med data trafik tillåtet kan enbart "operativsystem android" göra av med 100mb+- ? Nu är det så att jag har googlat på detta men får inte fram några svar för Optimus G, bara liknande problem på andra mobiler, men deras lösningar var att stänga av kontosynkningar och att gps:n inte ska få uppdatera plats hela tiden, och även vissa speciella program. Jag har stängt av gps, men andra mobiler har andra program som inte finns på min, så jag kunde inte hitta program att stänga av som andra hade gjort. Hade jättegärna fått några tips om vad jag skulle kunna göra för jag skulle verkligen vilja kunnag ha datatrafik tillåtet utan att 3gb görs av med. Min gamla lg gjorde jag knappt av med 1gb i månaden så jag tycker detta är jättekonstigt!
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Finns det någon OTA uppdatering eller så som den kanske försöker hämta? Annars skulle jag rekommendera dig att göra en fabriksåterställning :)
     
  3. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snabbt svar:). Är väldigt ny med mobiler så har ingen aning faktiskt. Var kan jag hitta om den uppdaterar?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle tro att du hittar det under inställningar - om och sedan typ programuppdatering eller så. Jag har inte en Optimus G så jag vet inte vad det kan heta i menyerna :)
     
  5. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hittade det men det fanns ingen uppdatering tillgängligt så får prova att återställa den sen :) skriver om det fungerade. Tack så mycket än så länge!
     
  6. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Låter riktigt mysko. Kan du bifoga bild på dataanvändning om du går in under inställningar? (håll ner på/av-knappen och volym ner samtidigt). Har du några bilder eller enormt massa mail eller så som kan tänkas synkas?
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du har inte lagt in något konstigt som Google+ som sitter och vill ladda upp alla dina filer på internet eller så?
     
  8. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har loggat in mig på mitt google acc (gmail, youtube, google+) men stängt av min synkning då det uppdateras först när jag går in i programmen. Försöker ladda upp en bild på hur det ser ut men program som youtube, google+ har egna ikoner och datamängd och dom har skickat och tagit emot max 30mb har jag för mig.
     
  9. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  10. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Laddar du hem appar från playstore över Wifi eller 4G? De kan ju dra en hel del om de laddas hem/uppdateras. Tänk på att datamängd över Wifi också räknas in i detta, men du har fått meddelande från Halebop att du använt upp allt denna månad?
     
  11. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @wargreymon Jag brukar ladda ner över wifi, kanske nån enstaka liten app genom 4g. Men den får inte uppdatera automatiskt heller, eftersom jag stängde av det. Och på bilden är det enbart datatrafiken genom 4g som visas för jag kan trycka på wifi som du ser där på bilden så visar det de som skickas och tas emot genom wifi. Och ja, fick ett meddelande idag från halebop om att det är slut :( Men det är konstigt för jag kan liksom va inne där det visar datamängd och inget annat är startat på mobilen, och mätarn på "operativsystem android" bara stiger.
    Idag när jag började skicka så hade det skickat runt 400-450mb sen igår, nu är det uppe i 723mb enbart utav "operativsystem android". Jag blir inte klok på detta!
     
  12. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Tänkte jag inte på att det fanns två flikar haha. Testa med en full återställning och sedan helst testa med ett annat gmail konto först. Sedan installerar du en app åt gången och ser när det börjar igen.
     
  13. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha :) ok ska prova detta när jag kommer hem från jobbet sen, tack så mycket!
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är inget som ligger och kör om du kollar "aktivitetshanteraren"?
     
  15. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ne jag är inne där ganska ofta och stänger ner allt för att ha så mycket ram ledigt som möjligt!
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att ha så mycket RAM ledigt som möjligt är onödigt... tar bara längre tid att starta appar, Android själv fixar RAM när det behövs.

    Om du vill ha mer detaljerad dataanvändning så kan du roota telefonen

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2181103

    och installera betterbatterystats

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1179809

    och sen slå på network monitor.
     
  17. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag lyckades dra 6 GB på 10 dagar efter jag fick min OG, fick köpa till extra 10 Gb för att safea. Men jag tror det är en vanegrej. Tex. om jag tidigare kollade på youtube (720p) på tunnelbanan och täckningen går ned nog för att videon ska börja buffa, så brukar jag oftast inte titta klart utan sätter på musik istället.

    Sen jag fick min OG och tillgång till 4G nätet så händer det nästan aldrig att videos börjar buffra. Och jag kan alltid se dem klart. Men att androidOS ska ta så mkt förstår jag inte. Vad inräknas där?

    [​IMG]
     
    Last edited: 18 apr 2013
  18. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm det var väldigt mycket va din drog. Men ska det verkligen vara så? Tycker det är lite väl mycket, och ifall man ska behöva fylla på hela tiden blir man av med lite för mycket pengar.

    Gjorde däremot en återställning av mobilen och allt var bra tills jag fyllde på surf och då tog det ungefär 5min så var jag uppe i hundra mb
     
  19. androb

    androb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror jag har hittat problemet. Det verkar vara som gambit sa. Det stiger bara på youtube. Facebook och chrome drar i princip ingenting. En film på yt däremot gör att mb springer iväg. Synd för jag är yt beroende :(
     
  20. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Dags för abonnemang med fri surf, fria samtal är väl skitsamma för oss nördar ;)