BlackBerry 10

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Ariozo, 12 apr 2013.

  1. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Mobil freak som man är har man ju kört det mesta och man testar ju allt som kommer ut, och själv är jag inte direkt någon iPhone människa. Körde ip5 som min dagliga men som alltid tröttnar jag snabbt på dess ui och setup, mobilen i sig själv är grym men för inte för mig.:)säger inte att iphone är skit)
    Men har väntat på BB10 ett bra tag för att se hur dom lyckats/misslyckats, och har nu kört min Z10 ett tag och väntar på Q10 så fort den kommer till sverige.

    Kanske bara jag som blivit trött, men nu med min Z10 känner jag inte ens samma sug efter ny mobil som man alltid gjort tidigare efter någon vecka med samma mobil. :)

    Säger inte att BB10 är för alla men värt testa om man söker något nytt. :)

    Och appar hade dom ju ca. 70.000 när dom visade upp BB10 och sägs vara över 100.000 nu och har dom flesta jag behöver. Och 2 jag använder på android/ios spotify & Instagram som inte fanns i BlackBerryWOrld var det ju enkelt att göra en "Sideload" på från en android app. Så då hade man även instagram snabbt och enkelt.
     
  2. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

  3. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Last edited: 12 apr 2013
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Köpte mig en Blackberry Z10 idag faktiskt och får den på posten imorgon förmodligen. Jag har blivit en riktig telefongeek sedan jag köpte min första Android förtyp 2 år sedan och jag har provat på flera olika system som intresserat mig i min nyfikenhet. Dock har jag aldrig och kommer aldrig köpa en iPhone. Aldrig någonsin.

    Blackberry ser intressant ut i den mening att det är uppbyggt på svepande. Sedan jag körde Nokia N9 och MeGoo så älskar jag det upplägget fullkomligt.

    Min plan är inte att göra mig av med min Note 2 som jag idag kör. Utan min plan är att ha en andra mobil som man kan ha med sig när man inte vill ha en stor klumpig phablet i fickan vilket faktiskt kan vara lite jobbigt i vissa situationer. Så att ha en Note 2 och Z10 att växla mellan verkar ganska optimalt för stunden.

    Ska bli riktigt kul att leka med den när jag får den! I grund och botten diggar jag nog MeGoo/Blackberry mest då man sveper mycket men Android lyckas hålla fast i en med sin fantastiskt öppenhet och möjligheter.

    Desire Z --> Xperia Play ---> Lumia 800 ---> Nokia N9 --> Galaxy Nexus ---> Note 2 ---> Z10

    Ska jakten sluta på de 2 sista?
     
  5. seidse

    seidse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De är mycket vackra och kvaliteten är bra. Jag vet bara inte om de är effektiva nog att pågå i ett hjälpte. De är kända mer mode ;)
    Men hur är dina erfarenheter?
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Shit vilken härlig mobil Z10 är. Den sociala integrationen i hubben är ju bara helt fantastisk. Så jävla smidig och lättåtkomlig. Positivt överraskad helt klart.
     
  7. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Visst har du också använt Windows Phone? Vore intressant att höra dina erfarenheter och synpunkter mellan BB 10 och WP. Gärna bilder! Men skriv iaf dina tankar om BB.

    Det är nyttigt att testa olika OS än att fastna för ett system. Man får större perspektiv på smarttelefoni.
     
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Å andra sidan är det otroligt skönt att känna sig nöjd och sluta hoppa runt. Ser inte poängen med att byta om man trivs. Men alla är vi olika :cool:
     
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Langa upp bilder nu!
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det kan ja tänka mig! Men jag är så jävla nyfiken och måste prova på allt det är någon form av tvångshandlingar jag lider av :D Kul är det också!
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Yes kan langa upp lite bilder snart!
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har kört denna nu litegrann i några få dagar och tänkte ge lite snabba tankar ang. systemet som jag har hunnit skaffa mig.

    Jag har kört Android, Windows Phone och MeGoo. Blackberry är nu det senaste systemet som jag provar mig på.

    Som du kommer märka så är detta system uppbyggt helt på svepningar/gester med fingrarna. Det finns inga knappar på kroppen. Ingen hemknapp, bakåtknapp osv. Det behövs inte.

    ---

    Jag börjar faktiskt med tangentbordet. Stock tangentbordet är det bästa jag någonsin har använt till någon smartphone, inkluderat alla som finns att köpa till Android etc. Jag har inte använt det tillräckligt länge för att se hur bra det lär sig av mitt skrivande. Men det känns lika bra som Swiftkey i starten med sina predictions.

    Något som är annorlunda dock är sättet predictions visas på. Istället för en bar över tangentbordet så hamnar de över bokstäverna istället. Varför? Jo detta är riktigt smart och kräver mindre svängande med Ögonen. Skriver jag t.ex. "K", som kommer "Kul" upp över bokstaven "U", som är nästa bokstav i ordet. Över "O" så visas "kommer", över "A" så visas "Kanske". Alltså det är så jävla smart och smidigt så det är underbart att skriva på. Ordet kommer naturligt över just den bokstav som du ska trycka på härnest. För att använda ordförslaget så sveper man bara upp det från tangenten så flyger det upp i en fin effekt.

    Men smidigheten är inte slut där. Vill man ha ett enda specialtecken så kan man trycka in "?123" symbol knappen men istället för att släppa den håller man kvar fingret och sedan sveper till den symbolen man ska ha. När man släpper fingret på den så hoppar den tillbaka till bokstäver. Grymt smidigt när man ska ha en enstaka symbol.

    Finns även flera finesser såsom att svepa från höger till vänster så raderar du ett helt ord. Svep med två fingrar på samma sätt så raderar det 2 ord, tre fingrar så ja, du gissade rätt den raderar 3 ord bakåt. Där går gränsen dock.

    Svep 2 fingrar ned på tangentbordet och det åker ner. Svep 2 fiingrar uppåt från nederkanten och det åker upp (vart som helst i systemet). Alltså tangentbordet är så grymt och piskar alla andra virtuella tangentbord på marknaden på fingrarna. Telefonens större fördel faktiskt.

    ----

    Hubben är nästa sak som är en av huvudattraktionerna på denna telefon. Där finner du e-post, sms, samtal, whatsapp, facebook och andra aviseringar. Allt integrerar på ett och samma ställe.

    Denna hub kommer du fort åt vart du än befinner dig i systemet. Svep först upp från nederkanten, sen gör du ett svep åt höger utan att släppa fingret från skärmen någon gång. I form av ett upp och nervänt L alltså. Så när du får en notifikation från någonting så svep nedifrån och upp halvägs, då minskar fönstret man är i och visar vilka notifikationer man fått på vänsterkanten. Vill man se detaljer och läsa det just då så fortsätter man sveprörelsen åt höger så kommer man till hubben. Detta kan man som sagt göra vart som helst.

    När man väl är inne i hubben så är det lätt att växla mellan alla olika kategorier och svara på mail, skicka sms, ringa, posta facebook status, twitter etc... allt på samma ställe utan behov utav extern app.

    ---


    Ljudet. Det är riktigt fint! En liten "audiophile" telefon om man får säga så. Min Note 2 låter bra. Riktigt bra. Men först med custom kernel och EQ som får fram Wolfson ljudet.

    Z10 låter lika bra out-of-the-box. Riktigt sjyst ljud i mina Audio-Technica M50 hörlurar. Inget behov utav EQ eller andra mods det bara låter grymt från början.

    Ljudet är även högt och tydligt från högtalaren. Har ännu inte alls missat något samtal eller notifikation. Låter lite väl högt ibland när man är nära den.

    ---

    Låsskärmen är smidig. Du behöver inte trycka på någon knapp för att väcka skärmen. Svep nedifrån och upp till övre halvan och den låser upp sig. Svep lite kortare för att bara väcka den utan att låsa upp. När man då är på låsskärmen kan man svepa uppifrån och ner för att komma åt larmet. Låter man den dessutom stanna i detta nedsvepta läge så stänger den av notifikationer och lägger sig i "night mode". Smidigt även detta.

    ---

    Kameran. Inte testat denna mycket än. Kvalitén på bilder är OK men inte jättebra. I dagsljus blir det ofta fint men den lider lite i low-light. Men galleriet har inbyggda redigeringsverktyg som även de är smarta med svepa ut från effekten ut över bilden för att förhandsgranska effekten utan att applicera den. Bra med grejer såsom vitbalans, färgmättnad och olika effekter och ramar och allt det där.

    När man tagit en bild så hamnar en miniatyr i ena hörnet. Svep över den miniatyren och bilden förstoras/förminskas steglöst allteftersom man sveper. Släpp för att minimera bilden igen.

    ---

    Batteritiden. Här är det lite mer negativ klang. Jag är dock van med Note 2 fantastiska batteritid så allting bleknar ju i jämförelse med den. Denna har typ halva batteritiden. Den klarar sig nog på gränsen med en dags ganska hårt användande. Får se om det blir lite bättre med tiden. Här är jag lite besviken men som sagt så är jag van vid Note 2.

    ---

    Appar. Brist jämfört med andra system. 70.000 vis start början av Februari och 100.000 nu tydligen. Så det växer i alla fall. Men är du appberoende är nog inte detta något för dig.

    Man kan visserligen sideloada Android appar då Blackberry har en inbyggd Android emulator. Jag har sidoladdat Instagram och det fungerar bra. Väntar dock på mer officiella appar.

    ---

    Webbläsaren är den snabbaste på hela marknaden på mobiler. Riktigt jävla snabb. Fungerar för övrigt snarlikt de flesta andra. Men denna är tydligen erkänt bäst hittills på mobiler enligt tester.

    ---

    Hemskärm. Liknar gamla MeGoo. Du kan ha 8 stycken appar öppna samtidigt och de ligger som aktiva (en del) bilder på en hemskärm. Sveper man till vänster så kommer man till applista likt iPhone. Sveper man höger kommer man till hubben. Är man inne i en app och sveper nerifrån och upp så hamnar alltid den appen först i listan på hemskärmen. Fortsätt svepa åt höger i samma rörelse och du kommer som sagt till hubben då också.

    ---

    Flytet. Ungefär som en iPhone. Flyter för det mesta bra men på vissa ställen så kan det hacka lite. Lite blandat men på det stora hela så är flytet riktigt bra. Inget att hänga upp sig på.

    ---

    Så ja det var lite första tankar. På det jag har upptäckt än så länge. Är du beroende av appar så är detta inget för dig. Men tycker du om svepande upplägg samt ett otroligt kraftfullt socialt verktyg, privat som arbete så kan du nog tycka om detta.

    (Screenshots kommer lite senare)
     
    Khayman, tugge, Nobody och 1 annan gillar detta.
  13. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Mycket intressant läsning, tack för den! Funderar på att byta ut jobbtelefonen, en xperia s, till denna.

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
     
    dannejanne gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Här kommer bilder! (sorry för långa poster!)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jepp. Android --> Windows Phone ---> MeGoo ---> Android ---> Blackberry

    Jag gillar verkligen att testa olika system. Jag är inte den som låser mig fast vid enbart ett och försvarar det till varje pris. Jag vill upptäcka alla systems styrkor samt svagheter. Förutom iPhone dårå. Jag finner det så tråkigt och retro vid det här laget.

    Innan jag kände till Blackberry så var jag lite inne på Sailfish. Men det intresserar mig inte längre. Jag tycker BB har vidareutvecklat det på ett sätt (svepande uppläget) så jag tycker Sailfish verkar inferior nu. Det intresserar mig inte längre i alla fall. BB har prickat rätt tycker jag.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Just jobbtelefon har väl varit BB's starka sida hela tiden. Det märks även på den här då hubben gör sig väl till jobb.

    Jag har inte provat det själv, men det finns någon funktion så du kan separera mobilen till arbete samt privat. så du bara kommer åt vissa saker på arbetstid och annat på fritiden. Har som sagt inte spanat in denna funktion men det ska tydligen vara smidigt och en göra att den ska fungera bra som både privat samt arbetsmobil på en och samma gång.

    Går att läsa om det här: http://docs.blackberry.com/en/smartphone_users/deliverables/47561/als1342454359229.jsp
     
    Last edited: 25 apr 2013
    Maqqan gillar detta.
  17. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    var köpte du den?
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    På Blocket.

    Note 2 Tapatalk HD
     
  19. fdacic

    fdacic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skulle aldrig få för mig att köpa en BB igen, hade iofs inte BB 10 på min telefon.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nu har jag aldrig någonsin sett en äldre BB så jag vet inte hur de var men BB10 ska tydligen vara en radikal förändring såvitt jag har förstått. Både till det positiva och negativa.