Tips: Fast Dormancy i Telias nät

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Blashkyrk, 22 sept 2011.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Men om du läste lite mer noggrant så hade du sett att Tre har ett helt eget firmware där det är många inställningar som är ändrade jämfört med den allmänna Nordic. Bland annat har de inställningen att aldrig gå över till GSM eftersom Tre inte använder GSM eller Edge som de andra näten i Sverige.
    Tre använder alltså inte NEE.
    Själv har jag stängt av det för mycket länge sedan, jag tänker bara på alla andra stackare som skall plågas av kortare batteritid och som inte ens läser forum som dessa. Alltså tyvärr minst 99% av användarna :)
     
    Last edited by a moderator: 27 apr 2013
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är väl medveten om att telefonerna har en 3Anpassad mjukvara om du köper den från 3 dock är NEE-versionen av mjukvaran också testad med 3. detta för att du ska i kunna köpa en nordisk telefon som fungerar i hela norden. The Phone House säljer til exempel NEE-enheter med 3Abonnemang.

    Du ska alltså inte behöva köpa en telefon direkt från 3 för att den ska funka bra i deras nät, den nordiska versionen behöver ju fungera med alla nordiska nät. Något jag tycker är rimligt!


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Som jag tidigare skrev kan Samsung mycket väl lägga in att FD kopplas bort när man ställer om till svenska, OM de andra nordiska ländernas nät stödjer det vilket jag tvivlar på. En stor majoritet av användarna i Sverige har operatörer som inte stödjer FD och då skall man naturligtvis inte ha detta påslaget när det nu ställer till så mycket problem.
    Jag ser att du har Tre men du måste väl också inse att de flesta INTE har Tre? Bör man inte kunna kräva att luren skall fungera bra för mer än en liten minoritet. De få Tre-användare som nu kör NEE kanske kan koppla om nu när det är så lätt? :)
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Saken är ju att det fungerar bra för majoriteten av användarna även om de har FD aktiverat och en operatör som inte har det aktiverat. Hade det varit ett mer utbrett problem skulle det ju inte se ut som det gjorde med att FD var aktiverat från start.

    Jag vet att de flesta inte har 3, varför skulle jag inte förstå det? Som sagt så fungerar det nog bra för majoriteten, annars skulle det pratas mer om detta. Alla mjukvaruuppdateringar testar Samsung i samarbete med alla nordiska operatörer och uppenbarligen har det inte visat sug vara ett problem med FD aktiverat.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  5. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Vad gör fd då?

    From my daycruiser
     
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Fast Dormancy är skapat för att enklare kunna hoppa mellan mobilmaster tror jag... Men när operatörerna inte har FD och du själv har FD aktiverat på din mobil så kan det sluka en hel del batteri!
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Hur vet du detta?
     
    Last edited by a moderator: 28 apr 2013
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Der säger sig inte ganska mycket, av sig själv att om majoriteten hade problem med detta skulle det skrivas mer om det här på forumet som ett exempel. Likaså hade nog operatörerna hittat problemet, det finns ju nämligen nättekniker och utvecklare hos dem.

    Om det dessutom var ett stort problem så hade nog tillverkarna löst det vid det här lagt på något sätt.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Du har alltså inga fakta om detta.
    Alla SGS2 som jag har kopplat av FD på för kompisar och andra har vunnit minst 20% i batteritid om man har Telia, Tele2 eller Halebop. Detta tycker jag är mycket med tanke på att batteritiden inte är lysande från början.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det har jag inte - det har jag inte påstått heller. Jag bygger upp det jag säger på det faktum att om det var ett problem som många upplevde skulle det pratas mer om det här och på andra ställen.
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Är inte många som känner till FD, det är det som är problemet! Skulle Aftonbladet gå ut med "monstret som sluuuukar ditt batteri" då jädran blir det pang i bygget, men just nu är det inte många som vet om det... Typ hälften av alla på Swedroid!
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det vet jag också, men det finns garanterat folk hos operatörerna som känner till att det eventuellt kan bli problem. Om de ansåg att det skulle vara ett problem för deras kunder, skulle de självklart kunna pressa på tillverkarna att se till att det fungerar bra. Om Telia och Tele2 slutade sälja Samsung-telefoner i de nordiska länder de är aktiva i skulle det nog ändras snabbt. Telia är ju aktiva i Norge, Danmark, Finland (m. Åland) och Sverige, Tele2 är aktiva i Sverige och Norge. Alltså har de två operatörerna en stor kundbas i Norden.

    Sen är ju ett annat problem också att vissa operatörer, exempelvis, Telenor har det aktiverat i delar av sitt nät, hur ska man då hantera det? Ska man fortfarande avaktivera det när man sätter telefon på svenska?
     
  13. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Står bara "ogiltig MMI-kod" när jag försöker
     
  14. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Sorry men Nordiska marknaden är en piss i oceanen! ;) Men ja, drömmen vore såklart att det skulle vara ett fungerande system, vore ju perfekt ;)
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vi får ju egna mjukvaruversioner, typ NEE. HTC har även gjort någon "nordic certified" HTC One, så det borde ju inte vara så svårt -egentligen :P
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Gammal tråd..

    Är Fast dormancy en utbredd lösning idag, som alla operatörer stödjer?
    Stödjer alla moderna telefoner det?