Problem: xperia v sprucken skärm.

Diskussion i 'Xperia V' startad av Mortil, 20 jan 2013.

  1. Alex

    Alex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det är ju ingen rättegång Vidur, där man är skyldig tills man bevisat motsatsen. Människor är i regel oftast ärliga...
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du har aldrig jobbat i butik hör jag...
    Om du visste hur mycket lögner man får höra från folk när saker och ting går sönder hade du snarare sagt att folk brukar vara oärliga. Nu säger jag inte att det är så i dessa fallen men rent generellt är mina erfarenheter dom iallafall.
     
    vfsimon91 och datagubben gillar detta.
  3. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Oskyldig tills...

    Men hur som är nog skärmsprickor till 99,99% beroende på yttrevåld så det är inte lätt att hävda motsatsen.


    Sent from my Xperia V
     
  4. Mortil

    Mortil Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    kompisen hämtade ut telefonen igår. gick på 2500.
    har suttit vid skrivbord och jobbat hela dagen och idag kom han till mig och va rent av förbannad. flisa i nederkanten på skärmen redan och då ha telefonen legat på skrivbordet mestadels av dagen förutom då de ringt.

    dålig bild men den vita pricken syns ju vid kanten.

    [​IMG]

    och ja en telefon ska klara av att ligga på ett skrivbord eller användas för att gå mellan 2 adresser och NEJ den är inte tappad/kantstött/vandaliserad/atombombad eller andra dumma frågor..
     
  5. Legogris

    Legogris Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hört något? Jag har inte hört ett knyst från Tre sedan de skickade telefonen till verkstad nummer två, vilket är över en månad sedan.
     
  6. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ett tips för de som inte vill betala 2500 kr för att få en sprucken skärm utbytt.
    Jag bytte den själv på min mammas Arc S. Tog mig under 30 minuter.
    Jag vet inte hur det ser ut på V men på Arc är skärm och touch sammanfogade med dubbelhäftande tejp och omöjliga att ta isär.
    Ligger några Neo skärmar i början av listan
    Köp från eBay

    Hittar tyvärr inte någon instruktion för V men har heller inte ägnat någon större tid åt det. Men Arc videon kanske hjälper något?
    Plocka isär Arc
    Plocka ihop Arc

    Någon som vill ha en touch (utan LCD) till Arc S? PM:a mig isf.
     
    Last edited: 14 apr 2013
  7. Legogris

    Legogris Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har Tre (äntligen..?) nekat mig min reklamation, enbart baserat på Sonys besked att deras garanti inte gäller - åtminstone är det allt de sagt till mig.
    Jag har nu gjort en anmälan till ARN, förhoppningsvis tar den här processen slut någon gång... Har redan lagt ner bra mycket mer tid på det här än vad vilken telefon som helst egentligen är värd, men när jag väl kommit hit känns det som att jag får löpa linan ut.

    Av tråden verkar det som att ingen hittills lyckats få gehör för det här, men är det någon som sitter på relevant information eller erfarenhet får ni jättegärna PMa mig!
     
  8. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Hur har det gått?
    Jag blev nekad reklamation av min också.
    Sålde iväg den för 1700:- för att jag bara blev förbannad varje gång jag såg den.
    Sur förlustaffär.
    Synd att de bara är Sony som verkar kunna tillverka vattentäta modeller.
     
  9. Legogris

    Legogris Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterar tråden så fort det händer något nämnvärt - det kommer nog ta ett litet tag eftersom ärendet ska handläggas och Tre ska få tid på sig att svara.
     
    Last edited: 6 maj 2013
  10. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Bara och bara... Har haft en vattentät Motorola i flera år... Synd bara att prestandan halkade efter lite, annars en vattentät toppentelefon!
     
  11. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag funderar själv på att köpa en Xperia V då jag gillar vattentåligheten samt att formatet är precis lagom stort. Jag har googlat lite fort om spruckna skärmar och inte hittat något nämnvärt (förutom just här då). Kan man anta att det kan vara en dålig batch som någon redan antytt i tråden eller måste jag söka djupare? ;/

    Tråkigt för er alla som drabbats utan att få hjälp. Det skulle vara intressant att se om SVT Plus kunde göra något åt detta men chansen är väl lite att de nappar.
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Ja Plus gör ju riktigt bra reportage....
    Eller vänta nu. Det är ju just det dom VERKLIGEN inte gör. Deras "tester" är ju lika pinsamma som deras försök till att sätta dit företag. För 10 år sedan hade det kanske varit intressant om Plus tog upp något men nu är det ju fan mer dynga än vad Dynastin är.
     
  13. Cokeisit

    Cokeisit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nu har det hänt igen

    Jag erkänner, jag trodde inte heller på trådskaparen. En skärm spricker inte av sig själv. Jag har aldrig råkat ut för det och jag har haft en uppsjö av Ericsson/Sony Ericsson/Sony genom åren.

    Min Xperia V sprack också av sig själv häromdagen!

    Detta inträffade medan mobilen låg på ett skrivbord medan jag duschade. Tidigare hade jag varit ute i poolen på hotellet på Mallorca och tagit kort, filmat och doppat den och låtit alla tyska turister tappa hakan över att man kunde bada med en mobiltelefon ;)

    Ingen person var i närheten av mobilen när den sprack. Den har spruckit i nederkanten och diagonalt upp mot 1/3 av högra sidan. Skärmen har ingen touchfunktion kvar i det här området

    Riktigt irriterande att detta händer på semestern när man använder den på precis det sätt som Sony vill, dvs när man badar i poolen.

    Kan bara säga att det är förbannat trist att betala 2500kr för att få en ny skärm när det uppenbarligen är ett fabrikationsfel. Ännu tristare när man tänker på att en ny bara kostar 3500 mot nästan 5500 när jag köpte den när den kom ut.

    Jag köpte den bara för att den är vattentålig, älskar den funktionen men misstänker att just vatten är boven i dramat.
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Va och det hände i värme? I ditt fall måste det ju vara tvärtemot de andra. I deras fallar är det nog Snabbuppvärming samt snabb nerkylning. I ditt fall Snabbnerkylning och sedan snabbuppvärmning. Fans.... den här tråden gör mig orolig. Har ju precis skaffat mig en V. Man börjar liksom bli orolig för om det är ett större konstruktionsfel? Ni som har fått detta problem. När byggdes era lurar.

    MIn är gjord 13W01. Hur såg det ut med er som har trasiga skärmar? För om det är så att det är en specifik batch med detta problem så är det ju lätt att kolla när de är byggda. :-)
     
  15. Cokeisit

    Cokeisit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min är en av de tidigaste, köpte den i december. Tillverkad 12W47.

    Det känns lite som att de spricker på samma sätt som en bilruta. Ett stenskott som börjar som ett litet litet hack i rutan och som slutar med att rutan spricker när den utsätts för vatten och värme.


    Kan det vara så att när man har den i vatten tränger det in ytterst lite vatten mellan den av Sony påklistrade skyddsfilmen och själva glaset och när det sedan växlar mellan varmt och kallt, torrt och blött så spricker glaset?
     
    Last edited: 27 jul 2013
  16. braxen11

    braxen11 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  17. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nu har jag lessnat på den här produkten. Först la touchen plötsligt av och nu när jag fått en helt ny på garanti så SPRACK skärmen för en liten tryckning. Har aldrig varit med om liknande leksakskvalitet på mina telefoner.

    Om någon vill köpa en nästan ny Xperia V med spräckt skärm kan ni PM:a ett vettigt bud.

    Ajöss Sony.
     
  18. Cokeisit

    Cokeisit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tänkte bara berätta hur det gick med min självspruckna Xperia V.

    Sony provtryckte den minst 3 ggr och konstaterade att den tog in vatten de första 2 gångerna, därefter rengjorde de luckorna och fick bort lite mikroskopiskt damm för efter det tog den inte in vatten längre. Riktigt dåligt att den tar in vatten med luckorna ordentligt stängda! Det syntes inget på indikatorerna i luckorna heller men det spelade ingen roll enligt Sony. Uruselt!

    Pga detta gällde inte garantin. Den var inlämnad dels för den spruckna skärmen men även för att kameralinsen immade igen.

    Telecare bytte dock ut kameran på garantin ändå eftersom den trots allt hade ett urprungligt fel. Ytan var "bubblig". Det såg ut som att det översta lagret var dåligt påsatt, ungefär som ett dåligt påsatt displayskydd.

    Nu har jag beställt en ny skärm från Hong Kong för 385kr Ebay

    Trots att Sony inte trodde på mig att skärmen sprack av sig själv och trots att mobilen tar in vatten med luckorna ordentligt stängda har jag införskaffat en... Sony Xperia ZR.

    Jag har endast haft Sony/SE/Ericsson sedan år 2000, hade en Nokia före dess. De senaste åren har jag avverkat X10 Mini Pro, Xperia Arc, Xperia V och nu Xperia ZR. Jag har aldrig haft problem tidigare, ingen mobil har någonsin gått sönder utan jag har bytt när man har känt att man vill byta :) Så därför får Sony en ny chans men om det blir något nytt idiotiskt fel som inte går på garantin blir det aldrig mer en Sony.

    P.s. Inte för att det var något fel på Xperia V men det är ändå ett lyft att byta till en ZR, dels är kameraknappen oumbärlig, displayen är större (samma upplösning dock) och den är snabbare :)
     
  19. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER






    +1 på kameraknapp!








    Sent from my Windows Phone using Tapatalk
     
  20. Cokeisit

    Cokeisit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nu har jag bytt skärmen själv på min Xperia V!

    Jag beställde en ny skärm med digitizer från Hong Kong. Den anlände på en vecka, snabbt och dessutom billigt. 385kr inklusive 3 verktyg, displayskydd och frakt. Sony ville ha 2000 för skärmen och 500 för reparationen hos verkstaden. Så om vi bortser från tiden jag la ner skiljer det 2115 kr :)

    Här är länken till produkten jag beställde via Ebay.

    Att ta loss skärmen tog ca 2 timmar. Att montera dit den nya tog ca 1 timme.

    Jag använde Casco Strong Epoxy Professional som lim. Jag fick på lite för mycket lim så det pressades ut lite i skarven där det normalt är luft mellan skärmen och ramen på ovansidan. Man ser alltså lite av limet, jag vågade inte försöka torka bort det nere i springan av rädsla för att förstöra skärmen med lim. Nu är detta en minimal kosmetisk brist som inte gör så mycket. Jag har gett mobilen till morsan och hon är nöjd med den iaf :)

    Jag tror inte att den är vattentät nu (eller jag är 100% säker på att den inte är det) och kommer inte ens att testa om den är det.

    Jag tog ett par olika filmer till hjälp.

    En rysk film som visar tydligt vad man ska lossa på: Xperia V

    En film med Xperia Z som visar hur man får loss skärmen. Jag värmde med en helt vanlig hårtork, jag fick värma på ett par gånger på ett par områden där den satt fast extra hårt. Min skärm splittrade sig på samma sätt som i filmen. Xperia Z skärm

    Jag lät limmet torka över natten innan jag monterade dit övriga komponenter igen.

    Ifall du behöver byta skärm och skiter i vattentätheten efteråt rekommenderar jag att du byter själv! Lite pilligt men skoj och dessutom lärorikt :)

    Nu håller jag tummarna att min Xperia ZR inte spricker, för även om det var skoj att byta skärmen så slipper jag gärna det ;)