Android som spårsändare / tracker.

Diskussion i 'Applikationer' startad av GreaseMonkey, 11 maj 2013.

  1. GreaseMonkey

    GreaseMonkey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en liten grävmaskin som jag hyr ut då och då, och istället för en vanlig fordonstracker funderar jag på att använda en androidenhet med ett kontantkort.

    Men jag hittar ingen bra appar för ändamålet.
    Så nu behöver jag hjälp från en riktig geek, som kanske har koll på både det ena och andra. :teeth:

    Det här hade varit förträffligt att ha:

    1. Spåra maskinen i realtid Finns en uppsjö med program locator, mm
    2. Se vilken väg maskinen färdats samt vilken hastighet ekipaget haft vid transport.
    3. Om androiden blir utan ström och stängs av, ska den autostarta systemet, samt autostarta apparna när spänningen kommer tillbaka.
    4. Möjlighet att ta bild och skicka via mail.
    5. Stötavkänning. Om maskinen utsätts för en kraftig smäll, ska det sparas tid datum, samt kanske skicka mail/sms , borde gå via G-mätare att spara data.

    Finns mer att önska men detta kommer först på listan iaf. :)

    Har letat som attan men utan resultat, så vet ni någon bra app för ändamålet uppskattar jag verkligen om ni sjunger ut isf. :)
     
  2. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Om alt 5 inte är avgörande rekommenderar jag Cerberus! Kan alla alt. förutom 5 då Finns en trial i 7 dagar, efter det en engångskostnad, ca 25kr om jag inte minns fel.

    Edit: Kom på att ett konto kan användas till 5 mobiler och att man kan skicka SMS kommandon, t.ex aktivera wifi om man skickar ett förinställt meddelande.

    Edit2: Läste inte tillräckligt noggrant. Om mobilen blir strömlös och strömmen kommer tillbaka tror jag inte att en app kan lösa det men när den är igång kommer cerberus startas. Du kan se hur mycket batteri den har och om den laddas eller ej på www.cerberusapp.com
    Sent from my Xperia Mini Pro using Tapatalk 2
     
    Last edited: 11 maj 2013
  3. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Cerberus är ett väldigt bra alternativ, dock så måste du nog forska vidare på punkt 5. Du får kanske till och med anlita en programmerare för det...
     
  4. GreaseMonkey

    GreaseMonkey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.
    Ja jag kollade på Cerberus också och det verkar ganska kompetent, bra att det är en engångskostnad också.
    Men en autostartfunktion på systemet är nästan ett måste, med tanke på att GPS-program drar mycket ström och maskinen kanske blir stående ett par dagar och då tar batteriet slut, och får inte kräm förrän maskinen startas igen. Kanske ett externt batteri då borde det räcka en vecka kanske.
     
  5. Didgeridoohan

    Didgeridoohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Skaffa en Samsung galaxy s eller s2. Roota den och använd appen No moar powha för att starta telefonen när den börjar laddas. T.ex Tasker kan användas för att stänga av telefonen när den slutar ladda.

    Edit: Använd inte cerberus för att följa telefonen. Det strider mot cerberus användaravtal och de kommer att blockera appen för dig.

    Edit 2: Och då menar jag så klart att följa telefonen konstant... Att kolla upp var telefonen är om den är stulen är ju vad appen är till för...
     
    Last edited: 12 maj 2013
  6. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    En annan del i detta är PUL, som jag instinktivt känner inte bara borde utan även bör respekteras i fall som detta. Du vill inte råka bli påkommen med ditt lilla system.

    Det schyssta vore att meddela den som hyr i förhand om att du lagrar och för databaser med dennes körvanor och var denne befinner sig.
     
  7. GreaseMonkey

    GreaseMonkey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det är självklart att kunden informeras.
    Om oturen är framme och maskinen stjäls när den är ute på jobb är det dock väldigt bra att ha en funktion som jag letar efter.
     
  8. Gubbar

    Gubbar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER