Telenor nya abbonemang

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Herrn, 21 maj 2013.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    I morgon kommer Telenor med nya abonnemang, där dom tar bort avgifter för samtal, sms, mms, man betalar för data mängden, minsta kostar 199 kr och ger en hastighet på 2-10 Mbit och datamängd 0,5 GB till det största som kostar 599 och ger en datahastighet 10-50 Mbit normal hastighet (upp till 100 Mbit) datamängd 10 GB ingår
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Haha, smart tänkt. Jag använde en gammal tråd....
     
  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    :D, jag tittade som snabbaste efter den andra tråden och upptäckte den efter jag hade lagt upp denna tråden, så det var inte riktigt meningen att det skulle bli så, men moderatorn får ta bort den om han vill, så det kan bli :D
     
  4. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Också hört rykten om nya abonnemang, de var på någon release igår ryktades det om.
    Fan 599 för 10gb.. Snittar på 60gb i månaden så det räcker inte, får väl köra vidare på mitt 399 pott med obegränsad surf och vänta på att 4g nätet byggs ut så de kan släppa större kvoter.

    Lär ju hände en del på 4g abonnemang framöver:)
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 953
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns ju redan en tråd om Telenors nya abonnemang, dock äldre. Så jag klistar in mitt inlägg här också med den fullständiga prislistan.

    Telenors nya mobilabonnemang från imorgon:

    Gemensamt för alla är fria SMS, MMS och samtal. Surfmängden, månadsrabatt på mobiler/tjänster och hastigheten skiljer sig däremot.

    De nya abonnemangen tillåter också surf inom Skandinavien (Sverige, Norge och Danmark) som då dras från surfpotten.

    Ett extrasim som delar datapotten kostar 29kr/månad oavsett abonnemang.

    XS - 199kr/månad
    Månadsrabatt: 0kr
    Datamängd: 0,5GB
    Surfhastighet: 2-10Mbit/s (upp till 10Mbit/s)

    S - 299kr/månad
    Månadsrabatt: 50kr
    Datamängd: 2GB
    Surfhastighet, normal hastighet (upp till): 5-20Mbit/s (40Mbit/s)

    M - 399kr/månad
    Månadsrabatt: 100kr
    Datamängd: 4GB
    Surfhastighet, normal hastighet (upp till): 5-20Mbit/s (40Mbit/s)

    L - 499kr/månad
    Månadsrabatt: 150kr
    Datamängd: 6GB
    Surfhastighet, normal hastighet (upp till): 5-20Mbit/s (40Mbit/s)

    XL - 599kr/månad
    Månadsrabatt: 200kr
    Datamängd: 10GB
    Surfhastighet, normal hastighet (upp till): 10-50Mbit/s (100Mbit/s)

    Surfar du mer än vad som ingår så sänks hastigheten till 64Kbit/s. Du kan också köpa till extra data för 29kr/GB.

    Telenor har även gjort lite förändringar i abonnemanget "Under 18" som nu ser ut som följer:
    99kr/månad (pott)
    0,69kr/minut
    0,69kr/SMS
    0,5GB surf
    0kr månadsrabatt
    2-10Mbit/s (upp till 10Mbit/s)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 953
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    och min åsikter :)

    För att inte stöka ner min förra post med åsikter:

    De nya abonnemangen Telenor har presenterat passar verkligen inte de som surfar mest och ringer lite. Då finns det bättre alternativ hos andra operatörer (exempelvis 3Surf Bas med 1GB surf för 99kr/månad , 3Surf Plus 5GB surf för 199kr/månad eller 3Surf Max för med 10GB för 299kr/månad). Fastpris med mycket mer surf finns också hos 3, för 50kr mer/månad får du dubbelt mycket surf hos 3 med 3Trygg Total för 649kr/månad eller Volym Hög hos Tele2 för 489kr/månad så får du 15GB surf.

    Sen finns ju Hallon också, som exempel där du får fria samtal, SMS och MMS för 249kr/månad. Här ingår ju dock ingen telefon - utan det var mer för att visa en jämförelse om man bara vill ha ett abonnemang.

    Ringer man lagom (eller mycket) och surfar lagom, så kan Telenors nya abonnemang verkligen passa. Det beror väldigt mycket på vad en eventuell telefon kostar varje månad och om månadsrabatten väger upp det.

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    När Telenor lanserar en bunt ganska kassa abonnemang så vill inte Tre vara bättre och lanserar 3Kontant Fastpris 300 kr. Som Hallon Stor fast 50 kr dyrare och sämre villkor o_O
     
  8. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Dyrt tycker jag, speciellt om man vill ha en mobil också...
     
  9. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag har varit kund hos Telenor i typ 10 år men detta var ju botten. 200 kr för 500 meg när varenda tjomme och hans katt sitter med en smartphone. Bra sätt att tappa privatkunder!

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller med, dem senaste 9 månaderna så har det ju bara blivit störtlopp/gått utför för Telenor. Helt otroligt hur dåliga dem har blivit, rekommenderade faktiskt Telenor förut för dem som ville ha obegränsat på riktigt
     
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Det finns inga argument att teckna nytt abonnemang hos Telenor, sämre villkor, sämre täckning, dyrare jämfört konkurrenterna. Tror Telenor kommer att lämna marknaden till slut.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  12. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Än så länge säljer vi fortfarande överlägset mest Telenor på mitt jobb (även nya abben) så att de kommer lämna marknaden tror jag inte.
    Sen vet jag faktiskt inte hur det fungerar med täckning heller. Skulle inte påstå att Telenor är sämre än någon annan operatör faktiskt. Väldigt individuellt vad som fungerar för en.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 953
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast beror inte det där lite på vilken operatör man som ÅF rekommenderar kunden?


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  14. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Visst är det så, självklart. Men det var det jag syftade på när jag svarade på det tidigare inlägget om att de skulle försvinna. Så länge en operatör vill att återförsäljare ska sälja dem och förhandlar fram avtal så kommer de inte försvinna.

    Edit: Skall också tillägga att jag helt och fullt håller med er om att abonnemangen har blivit mycket sämre de senaste månaderna. Hela familjen har Telenor (äldre varianterna med obegränsad surf) så vi får se vad som händer när det är dags att förlänga.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 23 maj 2013
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Brukar inte Telenor har ganska bra ersättning till just ÅF. Jag vet själv att många väldigt gärna säljer Telenor, för att de helt enkelt får mer pengar tillbaks utav Telenor. I Blekinge har vi även en favoriserande variant också. Telenor är ju det gamla Blekingska mobiloperatören Europolitan och har ju ett av sina huvudkontor i Karlskrona som då gör att många Blekingar då vill stödja detta företag. Men jag tyckte nog ändå att det är ganska hyfsade abonnemang ändå.
     
  16. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Telenors nya abonnemang tycker jag är absolut en av de bästa på markaden generellt sätt. Det finns två stora anledningar till det gnälls så mycket här på detta forumet:

    1. Folk som hänger på Swedroids forum är generellt mycket mer "hardcore"-användare när det gäller att surfa med mobilen, som dessutom är mycket mer pålästa om prisvärda teknologiska alternativ och som därför gärna har ett prisvärt surfabonnemang till mobilen så att man slipper köpa ett extra mobilt bredand eller fast bredband. Därför passar inte Telenors anternativ in här.

    2. Telenor har gjort VÄRLDENS vändning genom att första erbjuda sina kunder fri datatrafik och sen gjort en helomvändning och istället fokuserat på annat. Hade Telenor från början aldrig varit den enda operatören som erbjudit fri datatrafik med bibehålen hög hastighet så hade de nya abonnemangen inte varit lika konstiga i våra ögon.

    Men ser man på det vanliga folket i Sverige, de som redan har fast internet hemma med ett Wifi som de kan koppla till mobilen och även Wifi på jobbet, de som INTE streamar en massa film och musik via mobilen, som faktiskt inte de flesta gör, så är dessa abonnemang GULD.

    Telenor kommer inte att gå i graven, utan kommer med största sannolikhet bli mycket större i framtiden, välförtjänt dessutom.

    Jag jobbar som återförsäljare och säljer alla abonnemang med alla operatörer och Telenor är utan tvekan den operatören som våra kunder är mest nöja med och som har bäst täckning tillsammans med Telia, i alla fall i södra Sverige, även om även Telenor kan ha sina gråa områden.

    Lite långt inlägg kanske, men jag blev lite trött på folks gnäll.. :)
     
  17. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    De varslar ca 300 pers, inte nog med att arbetslösheten redan är låg här...

    Sen kommer de med urkassa abbonemang.

    Blir nog Tre nästa gång jag byter abbonemang iallafall...
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 953
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De är bra på det sättet att det ingår fria samtal och SMS - men surfen är för snålt tilltagen för dagens smartphones. Om någon okunnig person kommer in och vill ha det billigaste abonnemanget, så får hen kanske XS för 199kr/månad som innehåller 0,5GB surf - något som många faktiskt ganska snabbt surfar upp idag, då kommer man få alternativet att köpa till 1GB surf för hutlösa 69kr, det kan jämföras med t.ex 3 där de tar 29kr/GB.

    Om man istället tittar på Tele2 Volym, så ingår kanske inte lika mycket samtal - men fem timmar räcker nog för de flesta. Likaså räcker nog 300 SMS ganska långt också, detta för 189kr/månad. Du får även 1GB surf. Behöver du mer surf? 2GB extra för 40kr, alltså blir det då total månadskostnad 229kr/månad för 3GB surf.

    Fast utan mobil finns ju Comviq fastpris och hallon stor som kostar under 250kr/månad och båda ger 3GB respektive 5GB surf. För att få 2GB surf hos Telenor kostar från 299kr/månad och 4GB surf från 399kr/månad.

    Total månadskostnad hos Telenor för 1,5GB surf blev alltså 268kr/månad - hos Tele2 kan du få totalt 4G surf för samma pris.

    Kollar man istället på billigaste abonnemanget med Galaxy S3 som någon okunnig vill ha, så kostar den från 369kr/månad hos Telenor med Extra Small och 0,5GB surf. Hos 3 får du den för 349kr/månad med 2GB surf och obegränsade samtal, SMS och MMS. Tele2 tar från 439kr/månad om du ska ha det med fria samtal.

    Tittar vi på olika priser med Galaxy S4 så kostar den från 449kr/månad hos Telenor med 0,5GB surf, från 499kr/månad hos 3 med 5GB surf och 3000 minuter samtal och 3000SMS/MMS (eller 599kr/månad med 20GB surf och obegr. samtal/SMS/MMS), samt från 389kr/månad hos Tele2 med 1GB surf och 300 minuter samtal (eller 489kr/månad med 3GB surf och obegr. samtal/SMS/MMS).

    Så till slut blir inte Telenor så billiga - inte ens om du köper med en mobil. Sen förstår jag inte hur dessa abonnemang är särskilt prisvärda heller. När någon okunnig eller mindre kunnig går in i en telebutik och en säljare säger att Telenor blir billigast och prisvärdast - då litar personen på det - men gör man en jämförelse, så kan det snabbt visa sig att det kanske inte blev så billigt med Telenor som det hade blivit med Tele2.
     
    darkshippo och Sweden2 gillar detta.
  19. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Problemet med dina jämförelser är du är extremt inställd på att få det så BILLIGT som möjligt, med surfen som en hög prio, men ca 90% av alla jag träffar varje dag klarar sig utan några problem alls på 0.5gb surf per månad mellan jobbet och hemmet där de ändå anväder sig av Wifi.

    Sen måste vi räkna in det som jag nämde i mitt förra inlägg med, att Telenors kunder faktiskt generellt sätt är relativt nöjda med både täckning och sevice via Telenor.

    Så visst, Telenor är INTE billigast, det är inget som jag eller Telenor själva någonsin har påstått, MEN de är ett väldigt bra alternativ. I detta fallet så får man helt enkelt vad man betalar för och mängden surf är inte allt i denna värld, trots att det verkar som att de flesta på detta forumet tror det.. :)
     
  20. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Dessutom, vem köper telefoner direkt på Telenors hemsida?

    Det är Telenors abonnemang som vi diskuterar, inte vilket överpris Telenor har på sina mobiltelefoner, det är en helt annat historia. :)

    Köper du en S4 av mig får du den för totalt 399 kr/mån med Telenors XS. Samma pris gäller på på tex katshing.se, med en mindre kontantinsatts.