Telia satsar 5 miljarder på nätutbyggnad de närmaste 2 åren!

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Kate, 17 maj 2013.

  1. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Telia har insett att dom inte har det snabbaste nätet, men bästa kan ingen förneka att dom har...

    Kolla bara vilken operatör som har 50% av företagskunderna i Sverige Även fast deras 3G inte når 20 mbit/s.



    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror helt på vad man menar med "bästa" - deras yttäckning är störst men täckningen i deras 3G och 4G-nät är väldigt bristfällig i jämförelse med 3 och Telenor exempelvis.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är väl inte för att Telia är bäst på allt direkt... Telias Företagssupport är HELT jävla värdelös, det är 50% risk att man kommer till en sur jävel som säger att det man vill göra inte går och slänger på luren i örat på en. Oavsett vad man vill göra.

    På jobbet försökte vi BETALA EXTRA för 4G men det fick vi inte för "vi hade ju ett avtal, det kunde man ju inte bara ändra". Sen skulle de fixa ett tilläggsavtal men vi blev runtskickade till olika handläggare, folk som sa upp sig veckan efter vi fått dom som kontakt, folk som hade semester utan ersättare osv.

    Till slut gav vi upp och struntade i avstalsändring/tillägg eftersom vi ändå fick 4G utan extra kostnad (dock begränsat, fast det var ju en massa tjafs med kundtjänsten som förstås inte förstod och inte ville göra det Telia gått ut med i ett pressmeddelande några dagar innan, att alla Jobbmobil-abonnemang skulle få 4G).

    Att det blir Telia igen när nuvarande avtalet går ut är verkligen inte självklart.

    Nu är ju inte Tres 4G så mycket att skryta om heller...
     
    Last edited: 31 maj 2013
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om du menar yttäckning för röstsamtal så är deras nät överlägset. I alla andra avseenden så är det ett skämt jämfört med alla konkurrenter.

    Det är definitivt bättre än Telias i nuläget. Dock är Net4Mobility överlägsna båda.

    Telia kombinerar de sämsta 3G och 4G-näten med de högsta priserna. Det funkar inte och det tycks man lyckligt vis ha insett nu.
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tres 4G fungerar väl hjälpligt där det finns, men det verkar vara helt slumpmässigt var det finns. I centrala Uppsala finns ingen 4G, men ute i skogen bland en massa granar kan det stå en 4G-basstation. Telias 4G finns på fler centrala orter än vad Tre 4G gör. Sen får man lägre hastigheter med Tre än med de andra operatörerna inkl Telia (om man jämför där båda fungerar).

    Tele2 har ju ännu sämre 3G än vad Telia har.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag syftade inte på 3s 4G utan deras 3G-nät. Täckningsmässigt är inte 3s 4G alls i närheten av Net4Mobilitys, dock kan man på många ställen få högre hastighet med 3s 4G - speciellt utanför städer då de använder större frekvensutrymme än vad Net4Mobility gör.

    För övrigt fick 3 också det högsta hadtighetsresultatet i PC För Allas test.

    Men täckningsmässigt är det inte alls lika stort nej.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Uppenbart är PC För Alla ett gäng klåpare.

    [​IMG]

    och vid ett annat tillfälle

    [​IMG]

    och det är inte precis med Tre man får dessa hastigheter...
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det har redan varit uppe flera gånger - men BBKs mobilapp för Android är bristfällig i den mätmetod som används. För att få fram bättre resultat behöver man testa med en FTP-hämtning eller så - eller åtminstone använda samma mätmetod som de använde i testet - alltså test på en dator via bredbandskollen.se samt genom att hämta en 100MB fil från en FTP-server, i testet använde de en 100MB stor fil från Sunets testserver.

    För övrigt: LG Optimus G har stöd för LTE Cat3 vilket innebär hastigheter upp till 100Mbps DL - alltså kan du inte få högre hastigheter än så.
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tre har en lite annan strategi än Telia. Man bygger mest på landsbygden istället för tätorter. Sannolikt på platser där tillgången på fasta linor är dåliga och ingen annan operatör ännu täckt med 4G. Att vara först med 4G i ett område ger många nya kunder.

    Så visst finns Telias 4G i fler centralorter. Å andra sidan har Tre ett mycket väl fungerande 3G-nät på dessa platser istället så behovet av 4G är ganska litet.

    Problemet med Telias nät det är stora antalet platser som saknar såväl 3G som 4G. 2G duger inte till en smartphone.

    Se t.ex. mitt exempel med väg 40 mellan borås och ullricehamn. Alla andra operatörer har 3G och/eller 4G som täcker hela sträckan. Telia erbjuder enbart Edge och därmed bara röstsamtal. Denna väg är inte unik. Situationen är likadan i hela landet. Även längs stora huvudvägar.

    Jag förstår inte hur ledningen på fullt allvar kunnat tro att man kan erbjuda landets sämsta 3G och 4G-nät och samtidigt ta de högsta priserna. De andra operatörerna erbjuder inte lika bra täckning för röstsamtal i norrlands inland, men det är ett icke-problem för de flesta. Vad som däremot är ett problem är Telias undermåliga nät på trafikerade sträckor.
     
    Last edited: 31 maj 2013
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast jag får ändå uppåt 85-100 Mbit/s även om jag kör annat än bredbandskollen, och med tanke på Tres teoretiska maxgräns kan de knappast vara snabbare än så.

    Som jag skrev förut så verkar 3G-nätet rätt överbelastat eller vara långsamt (900 Mhz?) även hos Tre på många ställen (visst är det bättre än Edge men jämfört med 4G är 0.5-2 Mbit/s inte så mycket att hurra för).
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, de är inte snabbare än så. Du måste ha en väldigt bra placering i förhållande till masten om du får sådana hastigheter ofta - signalerna på 2600MHz störs väldigt lätt ut av olika saker. När jag har haft fri sikt till en Telenor/Tele2 2600-mast och testat har jag som mest kommit upp i 85Mbit/s, det var utomhus. Så fort jag gick in, skönj hastigheten till 70/75Mbit/s. Det var på vintern utan löv på träden, nu är hastigheten nere på 40/50Mbit/s på samma plats.

    Jag vet inte vart du testar - men på absolut majoriteten av alla platser där jag testat 3s och Telenors 3G har jag fått över 3/4Mbit/s - det har varit något enstaka ställe i typ Stadsskogen i Uppsala där jag fått under 1. Skillnaden mellan 3 och Telia är enorm där.

    Sen är det ju som så att ett bra 4G-nät kan inte väga upp för ett bristfälligt 3G-nät - här har Telenor en riktigt stor fördel :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är skillnad på långsamt och oanvändbart. Edge är oanvändbart i en smartphone. Det enda man kan göra är att ringa. Överallt där tre har täckning är hastigheten tillräckligt god för att man ska kunna använda en smartphone fullt ut.

    Telia har inte ens 3G/4G hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala. Trots att det är en av landets mest trafikerade sträckor och att tiotusentals personer pendlar den varje dag till jobbet. I övriga delar av landet är det ännu värre.

    Kort sagt: Telia är den enda operatör som varken har acceptabel 3G eller 4G på de mest trafikerade sträckorna i Sverige. Om man får 50 eller 100 Mbit på stureplan är rätt ointressant i skenet av denna brist.

    Uppenbarligen inser ju till och med Telia själva att detta inte duger. Man spenderar inte 10 miljarder på nätutbyggnad för skojs skull direkt.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Edge är inte alls oanvändbart. Edge är det som gör så att jag ens får något internet på mitt kollo och det fungerar bra och snabbt
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag tror att vi har olika definitioner på användbart och inte minst på snabbt...
     
  15. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men jag tror att du har en skev bild av vad en normal användare är.
    Bara för att användarna på detta forumet bryr sig om hur snabb hastighet dom har betyder inte att ALLA andra har det.
    Du sitter o skriver hastigheter som 80 mbit/s. Vad ska man med det till när jag surfar på webben eller streamar spotify? Pendlar GBG - Borås varje dag.
    Även fast jag har EDGE på vissa platser så fortsätter spotify och streama och webbsidorna kommer fram. Finns inte behov av 80 mbit/s...


    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  16. Twicefire

    Twicefire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2012
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Var väll på tiden dom bygger ut ;P
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det går inte att streama Spotify med edge såvida du inte har alla 8 tidluckor för dig själv, vilket nästan enbart sker långt ute på landet där du är nästan ensam på basstationen.

    Telia är den enda operatör som inte täcker de stora resvägarna med 3G/4G utan hål. Uselt av Sveriges största och dessutom dyraste operatör!
     
  18. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Dessutom är inte transmissionen till basstationerna ute i landet tillräckligt utbyggd för att hantera det. Samt givetvis de övriga orsakerna som andra redan tagit upp är helt korrekt.
     
  19. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tele2 och Telia har ett gemensamt 3G nät via SUNAB, så täckningsmässigt bör det vara exakt lika bra (eller dåligt). Sedan har dom ju egna core-nät, så det kan skilja i vissa extra features eller andra flaskhalsar givetvis som på verkar hastigheter. Men täckningen är samma eftersom det är samma basstationer, antenner, osv.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Täckningen behöver inte vara densamma, om kapaciteten Tele2 tillhandahåller till sina kunder för en viss mast börjar sina - så kan man istället bli ansluten till en annan mast än den man har bäst förhållande till. Detta gör då att du får bättre täckning med Telia.

    Så en av operatörerna kan ha både sämre hastigheter och täckning, även fast hårdvaran i deras 3G-nät är densamma.
     
    Last edited: 8 jun 2013