Fråga: Vilka buggar har ni upptäckt i Jelly Bean för Xperia S?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av dragontrumpetare, 2 jun 2013.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har alltid tryckt ner hela vägen, men det verka att man inte får göra det för försiktigt.

    Men nu har min lur klarat över 21 timmar på en laddning. :-)
     
  2. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Jag har haft relativt få buggar, men jag blev fundersam när jag gick från full mottagning på mobila nätet till att få ett x istället och inte kan ringa, har jag tur så får jag tillbaka mottagningen efter en stund, men det är lite irriterande.

    Jag hade problemet med att batteriet tömdes väldigt snabbt, men så tog jag bort Google Nu, så försvann det problemet, så det blir intressant att se hur batteriet blir nu.

    Inga andra buggar än så länge, så jag känner mig rätt så nöjd.

    Edit: Jag kom på att efter att ha startat om mobilen så behövde jag aktivera SwiftKey igen.

    Skickat från Tapatalk
     
    Last edited: 3 jun 2013
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är en av de rapporterade buggarna att swypekey inte är standard efter om start...

    23 timmar på en laddning utan stamina mode.

    och nu 24 timmar...
     
    Last edited: 3 jun 2013
  4. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ställde en fråga på Xperia Care ang. buggen med att fullHD filmning laggar oerhört med JB och när en ev fix kommer...
    Deras svar:
    "Alexander: Det är ingenting jag har fått rapporterat"

    Vad ska man säga....

    Någon som märkt om det blir bättre om man ställer ner till 720p filmning?
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Konstigt nog ett standardsvar som man alltid får. Även om man vet att de faktiskt är ute och kollar i forum, så har de tyvärr noll koll. Hade varit bättre de svarar tvärtom att faktiskt erkänna problemet. Även om de inte känner till det.

    Men som det verka nu, är jag alltså helt ensam på punkten att OTG-kabel inte funkar på min lur?
    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 3 jun 2013
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men som det verka nu, är jag alltså helt ensam på punkten att OTG-kabel inte funkar på min lur?
     
  7. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jag testa spela in med 720p upplösning och det var en klar förbättring. Flöt på mer, både vid själva inspelningen samt uppspelning av filmen man spelat in.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
     
  8. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Jag backar upp till mitt usbminne nu. (men det kanske går ändå)
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ingen aning. Jag testade faktiskt min LiveDock mot en Samsung Note 2 och inga som helst problem. Den reagerade och allt. Nu sitter jag och funderar på om det blivit något fel i uppdateringen och någon drivrutin inte kommit med, för dettar har ju inte varit något problem på min lur med ICS heller. Så att funktionen lägger av känns konstigt. Köra en reparation kanske. Och lämna in den på reparation imorgon och då felanmäla porten.
     
  10. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Mina buggar so far:

    SwiftKey stängs helt av vid varje omstart
    "Verktygssymbol i varningstriangel" vid omstart ibland (?)
    Widgeten med senaste bilder visar "helröda" bilder ibland istället för den verkliga bilden (om ni förstår?)
    Business Calender widget kraschar/ballar ur hela tiden, särskilt om man försöker ha den delvis genomskinlig.
    Underlig batteritid - ibland bättre än tidigare, ibland avsevärt sämre?
    Batteriförlängningsfunktionen strular enormt med att inte återställa GPS m.m. när man går i drift = mer jobb, man måste starta en massa manuellt varje dag!
    Väder-widget uppdaterar avsevär långsammar än tidigare = ofta svart när man byter sida till den där den ligger.
    HaxSync stänger av sig vid omstart

    ...återkommer om/när jag kommer på mer!

    Fast fortsatt är ju, bortsett från felen, Jelly Bean avsevärt trevligare än ICS!
     
    Last edited: 3 jun 2013
  11. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Ni som har en massa underliga problem /buggar. Är eller har era telefoner varit rootade eller unlocked Boot loader?

    Vi har tre stycken XS och en XP i familjen och alla fungerar fint, förutom HD video. Ingen av dessa lurar har det mixtrats med. Jag bara funderar på vad som kan vara en gemensam nämnare till de som har bekymmer. På XDA har "många" dessa buggar och de flesta där har ju troligen rootat eller låst upp BL.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  12. Katsuaki

    Katsuaki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag upptäckte idag att min telefon har grupperat kontakter med samma nummer under en av kontakterna, vet inte om detta är ett JB-fel, eller om jag kan ha råkat göra något annat underligt.

    Min har varit rootad och upplåst, och inför uppdateringen var den bara rootad, vilket tyvärr försvann i och med uppdateringen. (dock har jag knappt upptäckt några buggar, snarare "ÅH! En ny trevlig funktion, den gillas!! :D ").
     
  13. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Inte mixtrat något någonsin med min lur!! Inte rootad eller motsvarande.

    Däremot återställde jag den efter uppgraderingen då jag fick för många problem - återställningen fixade flera av problemen men de av mig listade kvarstår.
    Har inte heller något "underligt" installerat på min mobil, använder den som tjänstetelefon. I princip inga spel (utom WordFeud, Quiskampen m.m.)
    Lite musikfiler, några filmer, Netflix, annars bara stort sett "standardsaker".....
     
  14. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Har aldrig låst upp bootloadern eller rootat. Har gjort en totalt, helt, fullständig fabriksåterställning men problemen kvarstår. En sak jag tänkt på ett tag är att internminnet är ungefär som en SSD. Det rekommenderas att köra en slags "trim" regelbundet. Gör man inte det så kan man få olika problem. Jag tänker på t.ex. när man lyssnar på musik från minnet och samtidigt skriver till minnet, då blir enheten riktigt seg och ryckig. Eller om man spelar in en film i FHD. Finns det något verktyg eller en app så man kan köra en "trim" av minnet?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
     
  15. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Ja en defragmentering hade säkert inte skadat. Men jag hittade ingen app jag kände direkt förtroende för på Play.
    Någon ville installera en massa saker och ha tillgång till mer grejer än vad som kändes rimligt.

    Ja felsökning av buggar kan vara oerhört svårt. Egentligen måste man göra en fullständig blåsning av luren och minneskortet samt att bara köra den utan någon form av synk eller installerade appar för att verkligen se om det är Sonys mjukvara som är buggig eller om det är andra appar som skapar problemen. Sen måste ju flera personer göra samma sak så man kan jämföra problemen. Det kan ju även vara något med hårdvaran i vissa fall.
    Sen får man installera sina appar en efter en och testa den emellan så att allt fungerar = segt och tidskrävande.

    Men testa att slå på alternativet i Inställningar / Utvecklar alternativ / Visa appar som slutar svara.
    På så sett kan man få en indikation vilka appar och processer som inte fungerar som de ska.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  16. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    mm. för jag kopplade in mitt usbminne och så kunde jag gå in på astro och se alla filer :)
     
  17. Katsuaki

    Katsuaki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har du kollat så att appen "usbotg" inte är inaktiverad?
     
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nej, men varför skulle den vara inaktiverad? Men kan kolla.

    Och nej, jag har lagt av med allt mixande i mjukvaran. Gjorde det med min X10, men sedan har jag inte känt behov av att mixtra med bootloadar eller något annat. :-)

    Nä, skall testa och installera om den igen. Testade å se om det fanns något test i servicemenyn, men inget som kollar om USB-otg är igång.

    Jag fattar inte... hur kan den ens Google Nu tror att jag säker efter en Jörgen Berglund, när jag säger Irene Berglund. Och Roger Berglund är helt omöjligt att säga, för den tror jag söker efter droger. Så den skriver... droger Berglund. Aaargh. När skall google now förstå dialekt?
     
    Last edited: 3 jun 2013
  19. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Google now är helt värdelöst IMO. Enda som är Okej är vädret, annars suger det mesta. Går hemifrån och 5min senare får jag anvisningar på hur jag tar mig tillbaka hem.. o_O Lokaltrafik, trafik, sport etc är alla åt skogen fel även om man ställt in allt. Kanske fungerar utmärkt i USA men tyvärr fail för Svea.

    Röstigenkänningen är oxå usel och kommer säkert aldrig fungera 100% i Sverige. :cry:
     
  20. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Kan ni ha koll på om ni förlorar widgets/inställningar när ni startar om? detta problem har funnits i vissa .197 och .200 leak samt officiella JB.

    # Oftast är det widgets från market (ej Sony widgets) som försvinner.

    # En annan bugg är att luren ibland inte känner att laddaren är urdraget och den tror att den laddas fortfarande och notifierngslampan lyser grönt konstant samt att batteristats inte nollställs.