Telia satsar 5 miljarder på nätutbyggnad de närmaste 2 åren!

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Kate, 17 maj 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du får ett PM istället! :)
     
  2. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Nej nej, inte PM :D Grymt intressant diskussion, babbla vidare här ist! :P
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hahah, det jag sa i PMet var vart jag fick värdena från samt ställde en fråga hur hastigheten kan skilja sig så markant mellan Telenor och 3 även om de ska ha gemensam kapacitet till MNCerna. Annar skan man ju göra en ny tråd ang detta.

    Suedish har inte svarat där :(

    Men kan även tillägga detta:
    Hur kan jag då alltid anslutas till en viss cell med Telia-kortet i och alltid en annan med Tele2-kortet?

    Varför är det just två celler av dessa jag ansluts mot då, dessa är de två närmaste masterna. Där den som Telia-kortet ansluter mot är den absolut närmaste.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Man kan snacka en massa om RNC och Core osv men faktum kvarstår att Tele2 kan vara helt överbelastat och Telia fungerar relativt bra på exakt samma plats vid samma tidpunkt.
     
  5. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Absolut, det är inte orimligt alls. Så att Telia kör igång ett UMTS 900mhz projekt för att göra täckningen ännu bättre är väldigt spännande.
     
  6. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Haha ok vi kan fortsätta här givetvis, jag trodde vi spammade sönder tråden bara :)
    Att det skiljer sig i hastighet mellan olika operatörer som delar nät är inte konstigt, eftersom dom har olika core nät och är olika dimensionerade där. Men det sa jag från början också, att täckningen ska vara densamma men att hastigheten kan skilja sig.

    Vad gäller Telenor & 3 så delar dom dessutom bara 3G-nät (genom 3GIS) utanför Sthlm, Göteborg och Malmö. I dessa städer kör man egna nät. Men jag tror dock att Uppsala ligger i 3GIS och inte i deras "hemmanät".

    Den tidigare frågan då. Jag vet inte varför du skulle hamna på olika celler med Telia eller Tele2, med dom förutsättningarna jag nämnde tidigare så ska du hamna på samma. Var fick du fram dom cell id'na ifrån? Mobile Internet (eller vad den heter) mjukvaran? Vill du så kan du ge mig ditt Tele2 IMSI (via PM givetvis) och en tidpunkt när du kopplade upp dig så kan jag spana mer noggrant nästa vecka.

    Edit: Jag missade att jag hade ett PM att läsa :)
     
    Last edited: 9 jun 2013
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor och 3 delar 70% av sitt 3G-nät på 2100MHz genom det 3GIS, vilket motsvarar Sverige utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona (med omnejd) - Uppsala tillhör 3GIS-nätet. Utöver detta bygger 3 även som enda operatör (hittills) ut 3G på 900MHz - något som Telenorkunder inte får ta del utav.

    Ja, Bredbandsbolagets version av Mobile Partner. Det är ett Comviq-kontantkort, men det borde väl inte spela någon roll? Kan kolla upp det mer imorgon och ge dig tidpunkt på det :)
     
  8. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det ska inte spela någon roll, finns säkert andra begränsningar och skillnader men vilken cell du använder ska vara samma. Gör gärna det, så återkommer jag :)
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det är ju andra begränsningar i hastighet osv - men nu har du PM! Befinner mig på en annan plats idag - men samma fenomen uppstår fortfarande med Cell-IDn
     
  10. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag ska väl försöka svara här istället för i PM då. Du angav följande cell id'n:

    RSSI-värdet från med E392
    Comviq: 785BDD -103dBm
    Telia: 70098B -91dBm

    Den du kopplar ut dig mot med Telia är logiskt, den ligger typ 300-700 meter från den gatan du sa. Jag hade kunnat sagt en exakt siffra på distansen men jag vet inte vilket gatunummer det är. Dessutom är cellen riktad precis mot dig vilket är optimalt.

    Däääremot, om du nu befinner dig på samma adress och får den cellen du uppger med Tele2 så låter det konstigt. Den ligger 2700-3000 meter från din plats,är riktad NW medans du befinner dig NE om masten, samt att det med all sannolikhet är mycket byggnader i vägen. Visserligen är det en relativt hög mast, men den är inte alls byggd för att täcka det området.

    Jag kan inte förklara varför du får in den sistnämnda masten, det behövs bättre koll på plats för att ge en förklaring isåfall. Men däremot så har jag gjort ett antal drivetest med testutrustning genom/runt om Stockholm med både Telia och Tele2 och jag har inte sett det du beskriver. Nu har jag visserligen inte uttryckligen letat efter det scenariot givetvis, men det är inget jag känner igen och det är inte så det varken ska eller bör fungera.
     
    RNB gillar detta.
  11. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Finns det någon app som visar dina 'active sets' (din cell du ligger på, och övriga grannar tyyp) med respektive signalstyrka så får du gärna plocka hem den och posta infon :)
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har nu gatunummer i PM också ^^

    Konstigt då, vart ligger den masten? Jag vet ju hur området är - men jag kan tänka mig att det är den som ligger ganska nära korsningen mellan väg 272 och 55 - kan det stämma? För mellan mig och den är det typ endast lite träd, kolonilotter och industrihus á la K-Rauta envåningshus.

    Ingen aning - använder inte Tele2 själv pga täcknings- och hastighetsproblem med 3G här. Men kan kolla lite med Comviq-simkortet jag har och se om jag hittar någon bra app för det!
     
    Last edited: 10 jun 2013
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Detta var med en Galaxy Tab 2 som har mycket sämre täckning, oavsett operatör, än vad modemen har. Så denna hittade inte ens den cell jag var ansluten mot med modemen.

    Så, här är de närmsta cellerna och RSCP;
    705BDD -105dBm
    70098E -103dBm
    700A91 -99dBm
    700D37 -95dBm
    700991 -94dBm
    705C4F -92dBm
    700A9A -92dBm
    700A8E -91dBm
    700D3A -90dBm
    700D3D -88dBm

    Ansluten var jag mot: 70098E -103dBm
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Open Maps appen finns ju, där kan du se alla operatörer och vart master finns, dock så är den inte 100%ig i Sverige