[DEV][ROM] CyanogenMod 10.1 (Android 4.2.2) for V9

Diskussion i 'ZTE' startad av bamse88, 27 mar 2013.

  1. bamse88

    bamse88 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Sådär nu har en kille på modacos forum, ''PlaguedByPenguins'' portat över konstas 10.1 rom (zte blade rom) till våran platta :)

    Tråden finner ni här: http://www.modaco.com/topic/361573-devrom-cyanogenmod-101-android-422-for-v9/

    Verkar även som han eventuellt kommer fortsätta uppdatera denna :) För tillfället ska det mesta fungera, men blutooth kan vara lite krångligt.

    Håller på att installera denna nu, återkommer senare med mina intryck :)

    Saxxat från tråden på modaco:

    this is a CyanogenMod 10.1 based ROM for ZTE V9 - the resistive screen model. it is based on KonstaT's http://www.modaco.co...01-android-422/ for ZTE Blade and all the same caveats apply here. please read all of KonstaT's first 3 posts before trying the below. In particular please note that this is not an official CyanogenMod rom and expect it to eat all your data and brick your v9. you have been warned. having said that, it works fine for me :)

    cm-10.1-20130324-PenguinKANG-v9.zip
    md5sum 8f51747035e798878299d4d894095a13

    NOTE:
    - you will need >190MB in /system to flash this rom (my .au Optus v9 has 220MB), and initial boot will take ~5mins
    - this ROM is for the resistive screen V9's. there are a couple of files in this rom that know about capacitive models, but they are completely untested

    Working
    everything seems to work. specifically all those listed on KonstaT's page.
    AFAICT the only thing that's regressed from cm7 on V9 is
    - multi-touch (pinch to zoom) emulation from cm7 makes the browser go crazy on cm10.1, so it's disabled

    Issues
    known issues specific to this ROM
    - pre-surfaceflinger boot animation is wrong aspect and off centre
    - ElectronBeam power-on animation doesn't work (power-off does)

    known issues from upstream (AOSP or KonstaT or ZTE or ...)
    - AOSP keyboard gesture typing doesn't (won't ever?) work on arm6 devices
    - FM volume control works only after using Apollo first
    - no movie preview images
    - bluetooth scanning works but is unreliable

    suggestions and patches are welcome for all the above issues!!

    Bluetooth
    ah, bluetooth. sigh. there goes a week of my life. so the best way to scan to find a new bt device is to turn on bt from the main Settings screen and wait until bt is on for a few seconds before going to the Bluetooth devices screen. if scanning doesn't start immediately on that screen then it has failed, so go back to Settings and turn off bt and try again. be patient. scanning works about 30%-50% of the time using this method. once paired, bluetooth devices are ok - it's only this initial scanning stuff that's dodgy.

    Building
    - all sources are on my github
    - to build follow all KonstaT's instructions in his 3rd post, but except instead of getting the blade manifest, get my v9 manifest like this:

    curl -L -o .repo/local_manifests/manifest_zte_v9.xml -O -L https://raw.github.com/plaguedbypenguins/android_local_manifest/cm-10.1/manifest_zte_v9.xml



    ChangeLog
    2013-03-24

    fix for the StatusBar / SystemUI hang - turned out to be an AOSP bug with events that report identical times

    2013-03-22

    initial release
    changed governor to smartassV2
    backported uhid driver from 3.8 kernel so that BT keyboard etc. work
    ...

    Many thanks to all those working on CyanogenMod and armv6.
     
  2. bamse88

    bamse88 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Mina första intryck: hmm provat att göra full wipe x antal ggr, formaterat sd-kort osv.. men får inte ordning på det :( romen startar, kör ''startguiden'' osv. Men android phone hänger sig, market hänger sig och går inte att ladda ner nått, Allmänt segt nått så in i hoppsan. Får verkligen inte ordning på de :( cm7 åker tillbaka in på plattan sålänge...

    Delge gärna era erfarenheter av romen. Själv tänker jag prova längre fram ^^
     
  3. misselina

    misselina Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag installerade 4.2.2 den 24/3 och den har fungerat klockrent för mig och snabbare än någonsin. Jag bara wipade data/factory, dalvik och flashade romen + Gapps direkt efter utan reboot. När det var klart rebootade jag och det tog säkert 5 minuter innan den startade upp så att jag kunde välja språk men sen flöt det bara på. Jag provade tidigare med en annan version jag tror det var 4.1 och den var så seg som du upplever att denna romen är. Kör om den en gång till och se om det hjälper. Lycka till!
     
  4. bamse88

    bamse88 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ok låter kanon de :) ska göra ett nytt försök här nån dag. Tror de kan vara systempartitionen som är för liten och ställer till det. men tänkte installera om original 2.2 via ftm läget, roota på nytt o installera om recovery o se om det fixar biffen :)
     
  5. bamse88

    bamse88 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nu funkar romen, pilla med den på plattan i ca en halvtimme-timme sen helt plötsligt så gick allt med racer-fart och har gort de sedan igår :) inga mer force-closes eller slowdowns. För att fixa problemet med market och ladda ner, så tog jag bort mitt google-konto från plattan och lade till det på nytt igen, då funka de sen :)

    Ska även lägga till att jag faktiskt installerade om teliasonera 2.2 via FTM-läget, för att säkerställa partitionerna. Sedan rotade jag om den. Men tror faktiskt att jag hade 220mb system innan med. Trodde väll bara inte att de skulle ta en timme innan plattan skulle funka med romen så gav väll upp för tidigt ;)

    Vill ni kolla vilken partition ni har så skriv df i terminalemulatorn i plattan :)

    Tänkte dela med mig av hur jag återställde till 2.2:

    1. Tanka ner dessa filer: OneclickstockrecoveryV9.apk, OneclickrecoveryV9.apk båda dessa finns att hämta här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1091312


    Kallt_kaffes z4root för v9 finns här: http://www.modaco.com/topic/337262-permanent-root-for-22-blades/

    Ladda även ner filen i post nr 2 i denna tråden: http://www.modaco.com/topic/342556-repartition-nand-for-optimal-cm7-setup-2011-08-15/

    ''And to restore original partition layout you can reflash the unoffical 2.2 release or the official TeliaSonera 2.2: ZTE_Light_Upgrade_Tools_V1.1_patched.zip (Just use the same method as above but with these files instead) ''

    ÅTERSTÄLLA TILL 2.2 ORIGINAL

    1. Först och främst lägg in OneclickstockrecoveryV9.apk, oneclickrecoveryV9.apk samt kallt_kaffes z4root på ditt sd-kort i plattan.

    2.Se till att du är på antingen en 2.2 rom eller en 2.3 rom, annars flasha in en sådan, Cm7 duger fint.

    3. Via en filhanterare startar du OneclickstockrecoveryV9.apk i din platta, installerar den och öppnar programmet. I programmet trycker du sedan på den gråa knappen och låter den installera stock recovery, plattan botar sedan om.

    4. när plattan startat om så stänger du av den och botar till FTM-läget. Detta gör du genom att hålla in vol- och powerknappen tills det står FTM med svart text och vit bakgrund.

    5. Anslut din platta till datorn med usb-kabeln. Använd dig nu av filen http://www.mediafire.com/?ec8ic9ajhvkuak7 packa upp filerna nånstans där du hittar dem.

    6. Följ nu kallt_kaffes instruktioner i 1a posten i denna tråden:http://www.modaco.com/topic/342556-repartition-nand-for-optimal-cm7-setup-2011-08-15/ MEN använd filen i post nr 2 och INTE den i post nr 1. Det är den filen som är direktlänkad i punk nr 5 här ovanför!

    7. När plattan är återställd så kör du via en filhanterare kallt_kaffes z4root och låter den installera. Starta appen och välj permanent root. Nu startar eventuellt plattan om, minns faktiskt inte, men gör den det så vänta bara tills den startar igen :)

    8. Nu installerar du OneclickrecoveryV9 på din platta via filhanteraren i plattan, öppnar appen, klickar på den grå knappen så den installerar CWM

    9.Sådär, nu ska det bara vara att boota in i CWM som vanligt igen och flasha romar, fast med originalpartitioner så 4.2 har gott om plats :) (komma in i CWM: Stäng av plattan, håll inne vol- och power knappen)
     
    Last edited: 30 mar 2013
  6. Ahla

    Ahla Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag också provat att lägga CM 10.1 och nästan allt verkar fungera perfekt. Det enda jag har stört mig på än så länge är att man inte kan utnyttja "hela" hemskärmarna, dvs man kan inte placera genvägar nära kanten och widgets fyller inte ut hela skärmen. Fast det är kanske bara någon inställning som jag har missat?

    En annan trist bieffekt är att man måste använda orginal partitionslayout = mindre plats för appar. Är det någon som vet hur man kan göra en egen partitionslayout likt Kallt Kaffes, fast med 190 mb för rom?
     
  7. henke_e

    henke_e Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej hej, jag tänkte också prova 4.2.2 men stötte på patrull när jag skulle boota upp. Nu står det bara att snurrar på bootanimationen. Den hänger sig där liksom.
    Om jag försöker boota in i FTM så hänger den sig på ZTE-loggan.

    Är det kanske någon som har tips på hur jag kan gå vidare ur detta "död"-läge?
     
  8. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har också lagt in denna....
    Det rullar på helt kanon men till vilken nytta????
    Några appar och sen e de fullt. Stöder inte romen ext partition på sd-kortet???????????? :cry:
     
  9. Ahla

    Ahla Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu finns det en CM10 (4.1.2) rom som bara kräver 151 MB systempartition. Det gör att man kan använda en av "kallt kaffes" lite större partitionslayouter (~160 MB tror jag den var) och på så sätt få mer plats för appar.

    http://www.modaco.com/topic/362668-devrom-cyanogenmod-10-android-412-for-zte-v9/
     
  10. Newages

    Newages Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har fått köra in V9 igen och total återställning, nu kan jag bara skapa ett konto på Exchange vilket jag inte har-
    Nått tips?
     
  11. blorro

    blorro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har du installerat gapps ?

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
     
  12. Newages

    Newages Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Svar nej, har inte haft tid nu i midsommar, skall kolla i veckan som kommer.
     
  13. Newages

    Newages Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har testat att köra V 4.1.2 10-20130518-PenguinKANG-V9
    Jag har problem, minnet räcker inte längre till för att köra Sygic, 162Mb och har 18.2 Mb kvar, det sitter ett 16Gb kort i,
    funderar på att installera nått annat, men gapps funkar bra.
     
  14. stormer

    stormer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag rotade runt i mina lådor och hittade min gamla V9 och tänkte att man skulle få liv i den igen. Jag rootade den precis när 2.2 kom ut innan zte själva släppte 2.2. jag har testat att köra in zte 2.2 telia men det funkar inte så jag kanske har pajjat den? nu tänkte jag lägga in denna 4.2.2 CM10.1 men jag fastnar direkt på clockwork recovery, var finns den? hittade en i en tråd av kallt_kaffe men då saknar jag behörighet och sen bootar plattan om? jag är lite ringrostig erkänner jag men så här svårt minns jag inte att det var när jag höll på förut?
    Finns det några tips eller hjälpande guide att följa?
    /stormer
     
  15. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Post nr 5 i den här tråden innehåller väl det mesta.
     
  16. stormer

    stormer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tyvärr så fastnar jag på oneclickrecoveryv9.apk/oneclickstockrecoveryv9.apk då den inte får root access. jag hamnar i läget "stay tuned... Running exploit in order to get root access..." jag har cyklat batteriet. re-rootat, un-rootat. startat z4root och ser att z4root får su men som sagt, oneclickrecoveryv9.apk fastnar? Jag blir oerhört tacksam om någon vet vad jag kan göra.
    /Stormer
     
  17. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Löste det sig?