Så här fungerar svenska mobilnät och androidmobiler

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Husknuten, 3 aug 2010.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte fel någon stans. Oftast så trycks man som Tele2 kund över på GSM nätet när man ringer, vilket resulterar i att man inte kan surfa samtidigt.

    Du har Comviq va? För där är det oftast så att man inte flyttas över till GSM nätet när man ringer.

    Detta kan självklart till viss del påverkas av vilken mobil man har samt om nätet i området där man befinner sig är överbelastat eller ej.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  2. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Blev alltid omöjligt för mig surfa samtidigt som ja ringde med tele2.

    Med 3 numera kan ja båda samtidigt. Sjukt bekvämt när man sitter i telefonkö
     
  3. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Jag har Tele2 och kör oftast med autoläget. Vid samtal växlar det endast över till 2g om 3g-mottagningen är lite halvdan. Absolut inte alltid.
    Vill man att det aldrig ska ske är det ju bara att låsa luren vid endast 3g så är "problemet" ur världen. Gör detta själv ibland, främst när jag ska använda gps i bilen och vet att jag ska ha längre samtal men fortfarande vill ha navigationen online, och har inga problem med brutna samtal eller så då heller.

    Att 3 aldrig växlar över till 2g under samtal är ju självklart eftersom de inte har något 2g-nät.
     
  4. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Fast Tele2 & Comviq är exakt samma nät och konfiguration så det är ingen som helst skillnad. Dessutom prioriterar Tele2 att samtal ska skötas i 3G-nätet.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag kan inte tala för hur det är nu - utan sist jag hade en egen Tele2 mobil var i typ mars/april. Med den trycktes jag alltid över till GSM-nätet när jag skulle ringa. Vart har du din fakta från?

    Det med Comviq och Tele2 är väl säkert rätt - men jag har själv märkt att jag oftare låg kvar på 3G-nätet vid samtal än vad jag gjorde med Tele2 - kanske bara var slumpen där.
     
  6. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Inside information :)
    Men som sagt, samtal prioriteras i 3G-nätet men sen är det en massa faktorer som spelar in ifall det verkligen görs i alla fall. Hur belastad närmsta UMTS-site är, hur täckningen är på platsen du befinner dig, hur bra antenn telefonen du använder har. Med tanke på att GSM-nätet ligger på en lägre frekvens ger den täckning på större ytor vilket oftast ger bättre täckning. Men jag har använt en iPhone 3GS i Stockholm och har aldrig haft några större problem med att telefonen gör en handover till GSM-nätet vid samtal. Får se om det blir skillnad nu när jag testar en Samsung Galaxy S3.

    Så att du upplevde att det fungerade bättre med Comviq måste varit en slump, eller att du använde en annan telefon då.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Använde en Samsung Galaxy S2 med båda och har även fått samma resultat med en Galaxy S samt X10 Mini Pro - de två sistnämnda hemma hos mig där Tele2s mast är mycket överbelastad, bekräftat av kundservice och att man får ut under 1Mbit/s som Tele2 kund i området :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  8. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag har en fråga som blivit aktuell i och med att jag har porterat till hallon.

    Tre har som som sagt inget 2g nät, men dom har 3g på 900 Mhz och 2100 Mhz. Tidigare (5 år sen) så nämde en tre säljare att en fördel med tre är att man inte behöver växla fram och tillbaka mellan 2g och 3g utan bara en antenn var igång vilket gjorde att telefonen inte drog lika mycket ström. Är detta fortfarande relevant?

    Jag har en Nexus 4 med CM 10.1, bör jag gå in i nätverksinställningar och välja att endast använda 3g nätet för att spara ström?
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det är fortfarande relevant eftersom det fortfarande endast är en teknik som används i nätet. Det i sig sparar ström, men sen att man kan uppleva 2G som mer strömsnålt, är en annan sak. Det är dock ytterst marginellt och visar sig främst vid samtal.

    Ja, du bör gå in och välja endast 3G :)
     
  10. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vore det inte en bra idé göra så att denna tråd inte längre är sticky? Huvudinlägget är väldigt utdaterat, och eftersom att användaren som skrev det är bannad kan inte det ändras.