Guide: [Guide] Roota/Flasha/Återställa Galaxy SII

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Akillles, 6 jan 2012.

  1. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Finns säkert fler sätt, men detta var vad jag körde. Gick snabbt & lätt!
     
  2. thestaar

    thestaar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Okej thx m8

    En fråga till, kan man uppdatera telefonen som vanligt sen eller? Tänkte mer på när Jellybean kommer.
     
    Last edited: 29 jan 2013
  3. thestaar

    thestaar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Använde mig utav exonys abuse, typ oneclickroot, smidigt ;)
     
  4. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Haft min S2 avstängd i ~1 år, startade upp den nu och är inne på min 3e uppdatering OTA i följd... känns bra när man inte behöver sitta å vänta på uppdateringar.. ;)
     
  5. stillton

    stillton Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    ...
     
    Last edited: 8 feb 2013
  6. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    [​IMG]

    Vilken metod bör jag använda för att roota min telefon? Siyah?
    Finns det några nackdelar med att lägga in en annan kernel?

    Har läst om olika buggar där kamera, bluetooth eller gps har slutat fungera.
    Skulle verkligen uppskatta om någon kan ge mig ett tydligt svar på vilken metod som är bäst och säkrast. Senast jag rootade något var en Galaxy YP-G70 med superoneclick.

    edit: Jag löste det utan att flasha någon annan kernel.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1746794

    Metod 1, Root_SuperSU.0.96-Busybox.1.20.2-S2-signed.zip fungerade perfekt direkt från telefonen
     
    Last edited: 9 feb 2013
  7. Gorm

    Gorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag använder guiden för att återställa min SGS2 och installera Jelly Bean. Det gick hyffsat smärtfritt. Vad som inte funkade var:

    När jag skriver in koden står det: "Anslutningsproblem eller ogiltig MMI-kod". Det går dock att ringa, ta emot samtal mm utan problem. Vad gör koden ovan? Kan även nämna att min S2:a är operatörsobunden.

    /Johan
     
  8. lillajag1

    lillajag1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har haft Checkrom 6 nu i cirka ett år men nu kan jag inte använda telefonen riktigt. Får felmeddelanden hela tiden, kan inte kolla sms, kan inte ringa.

    Så nu tänkte jag köra in stockrom, t.ex 4.0.4
    Vilket är bästa, lättaste sättet? Har ju root sen jag lade in Checkrom via odin. Finns det någon guide? Tack på förhand
     
  9. MrSpokk

    MrSpokk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Vid återställning så försöker jag följa guiden men filen för nedladdning av unbrandad telefon finns ej tillgänglig längre. Vad göra?
     
  10. gazpoz

    gazpoz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en brittisk S2'a (ej rootad) som jag nu lagt in svensk orginal JB på med Odin och det var inga problem. Hade tidigare LPA (XEU) som CSC men efter uppgraderingen blev det "unknown" CSC (och det kanske är logiskt med en nordisk FW på en engelsk telefon).
    Jag har också sen innan haft problem med att appar inte kan uppdatera pga. "för lite minne". Därför tänker jag nu göra en wipe. Innan jag gör det vill jag gärna höra vilka steg man verkligen behöver göra för att "byta land" helt och hållet.
    En del talar om att man måste rädda undan EFS katalogen, en del snackar om kernel hit och dit...Jag blir bara förvirrad. Jag vill inte roota (om jag inte absolut måste). Jag vill bara få en fräch och "helsvensk" när jag är klar. Kör man *#1234# så har jag nu
    PDA:I9100XWLSD
    PHONE: I9100XXLS8
    CSC: Unknown
    Build info: Thu Jan 31 14:30:29 KST 2013

    Vad gör en S2'a helt svensk och vilka versioner gäller för JB (som jag gillar så här långt)?
    Antar att jag måste avsluta allt med att använda en jigg för att nolla räknaren, eller funkar någon softjigg på JB ?
     
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    tanka hem stockrom från sammobile.com
    flash den på pda i odin.
    Klart!
    (backup på allt du vill spara först, såklart)

    From me to you via tt™
     
  12. NewfarM

    NewfarM Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Nu när jag äntligen fick min S4:a i helgen så vågade jag mig på att roota min S2. Det var lockande med asop och Chameleon lät trevligt.

    Dock så stöter jag på patrull och vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag kan tillägga att jag är färsk på detta med rootning och custom ROM´s. Som mest så har jag lagt in JB Leak via Odin tidigare.

    Till problemet. Jag har använt mig av denna guiden för att roota med Speedmod Kernel
    http://touristinparadise.blogspot.se/2010/11/samsung-galaxy-s-how-to-install.html

    Detta går bra och telefonen startar som den ska.

    Sedan använde jag mig av denna guiden för att installera Chameleon
    http://droidfirmwares.com/how-to-in...-2-2-jelly-bean-rom-on-galaxy-s2-i9100.html/2 (Jag använde mig inte utav ROM:en som det länkas till i guiden utan chameleon-xwls8-3.0.1.zip från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1847600

    När jag sedan startar om telefonen så kommer "Samsung Galaxy S2" loggan upp för att sedan försvinna och komma tillbaka, efter det så går telefonen automatiskt in i Recovery. Där fastnar jag. Har flashat in Stock på telefonen nu och den är "normal" igen.

    Vad gör jag för fel?
     
  13. soisurface

    soisurface Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har fått ett lustigt problem, imorse kom det en uppdatering till min s2:a, jag installerade den och telefonen rebootades.
    När den väl startar upp igen så fastnar telefonen på Samsungloggan, jag har försökt att roota om den och sådant.
    Men problemet är att min dator inte vill hitta min mobil telefon, jag vet ej varför, men den vill absolut inte hitta den.
    Jag vet ej vad som är fel, supporten nämnde något med mjukvaran och att jag troligtvis var tvungen att lämna in den.
    Dock köpt den begagnad och jag antar att en reparation inte kommer vara så billig..

    Finns det något jag själv kan göra för att lösa detta eller är det att lämna in den som gäller?
     
  14. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Någon hjälpsam som kan hjälpa mig att fixa tillbaka mig att få tillbaka min s2 a till nordisk version då jag fixade in den spanska versionen innan den svenska kom .

    Ska lämna in mobilen på service innan jag ger den till min far . Vill ju inte få massa problem med att det är fel version på mjukvaran

    Basbandversion nu är I9100XXLS8

    kompileringsnr är JZO54K.I9100XWLSD
     
    Last edited: 14 maj 2013
  15. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fixat hittade en äldre och lagt in den med odin

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  16. janwin

    janwin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte ta och återställa telefonen. Vilken rom ska man lägga in för att den ska bli "original" igen? Har en usbjig så vill gärna att den fungerar att använda (kanske inte spelar någon roll men tänkte ändå fråga).
    Länkarna i guiden är något utdaterade.
     
  17. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    tanka hem stock från sammobile.com och flasha i odin.

    Sent from my I9300 by TapaTalk 4
     
    janwin gillar detta.
  18. janwin

    janwin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns bara Tre-brandad där. Hittade en i en annan tråd som borde fungera. Tack ändå :)
     
  19. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Du måste leta under Nordic!

    Nordic NEE
     
  20. rafflan

    rafflan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har använt min S2:a ett bra tag nu och har haft samma ROM ett bra tag också, men inte brytt mig om det. Utan har bara använt internet mycket på den och messat/ringt folk. Den har börjat blivi väldigt laggig. Ibland råkar jag komma åt hemknappen och då byter hela mobilen färg vilket gör att jag får starta om telefonen, och om jag startar om den då kan det försvinna 50% batteri bara sådär. Så vill fabrikåterställa den som den var när jag köpte den. Hur gör jag detta? Hoppas det kan göra att den blir snabbare, så skippar jag att roota den igen.