Allmänna frågor om android från en iphoneanvändare.

Diskussion i 'Allmänt' startad av More404, 6 jul 2013.

  1. More404

    More404 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    Det är så att jag funderar på att byta ut min mobila setup från 1st gen iPad och iPhone 5 till Android och Asus Padfone Infinity. Jag har lite funderingar som ni som är vana användare kanske kan svara på.

    1. Fungerar Zimbra på ett bra sätt? Sync av Mail, kalendrar etc

    2. Finns det något bra/snabbt/enkelt program för att göra 2d ritningar i skala?

    3. Det finns olika launchers som jag förstår det, som gör att man kan ändra utseendet på android. Funkar det på vilken telefon som helst?

    4. Finns det någon bra app för fjärrskrivbord till android som även tillåter filöverföring?(vi fotograferar mycket i jobbet och jag behöver överföra filerna till fjärrskrivbordet)

    5. Om du bytt från iPhone till android vad är det du saknar från iOS?

    6. Filöverföring är en sak som verkar mycket smidigare på android. Funkar detta även bra från en Mac?

    Hoppas någon av er har tid att svara på alla mina frågor.

    Tack på förhand.
     
  2. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    3. Ja precis. Det funkar på varje telefon. Utan root.

    Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
    More404 gillar detta.
  3. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    1. Vad är Zimbra? Google har egna synkningsgrejer samt att det finns tredjepartsapplikationer för det mesta, så ja det ska nog funka rätt så bra.

    2. No idea.

    3. Nej, det mesta funkar på vilken telefon som helst men sedan finns det standard launchers (Sony har en egen, Samsung en egen osv) som *endast* funkar med dessa. Sedan finns det hårdvaru/mjukvara krav på vissa men det är rätt så lugnt om du inte köper en av de äldre modellerna.

    5. Har själv inte gjort det men ett par jag känner har, en saknar en bra Twitter applikation (vet inte ens om han testat Falcon Pro) och de andra saknar ingenting.
     
  5. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    1. Vad är zimbra? Exchange funkar...

    3. Japp

    4. Splashtop funkar utmärkt. Vet ej hur det funkar med filöverföring via samma app dock. Har docl provat mot en windowsmaskin men kolla deras webbsida.

    6. Det är inga problem att ansluta till en server med exempelvis filhanteraren ES explorer i android.
     
  6. More404

    More404 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, tack för bra svar.

    Ni som inte vet vad zimbra är:
    http://www.zimbra.com/

    Det står på sidan att android funkar men man vill ju veta om det funkar bra.


    Om man skulle vilja köpa en enhet för att prova lite, är Nexus 4 en bra testenhet då?
     
  7. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    En Nexus 4 skulle nog vara en rätt bra enhet att testa med. Senaste Android versionen i sin renaste form, god prestanda och hyfsat bra pris. Kör på en sådan! :)

    Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  8. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    5. Jag har bytt och saknar absolut ingenting. Har visserligen inte en mac, men oavsett om man har det kan jag inte förstå varför någon skulle föredra att ha en telefon och tablet som inte går att styra över själv och där allt måste gå genom usla Itunes. Tror du kommer att bli riktigt nöjd!

    Om du inte har bestämt dig helt hundra för fonepad så kan jag verkligen rekommendera sony xperia z telefonen och sony xperia x tablet! ;)
     
  9. More404

    More404 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter bra :-)

    Det enda jag vet att jag kommer sakna är iMessage som är väldigt smidigt.


    Jag har fått erbjudande om att köpa en kamrats Xperia V för i princip lunchpengar, är det dumt att ha den som utvärderingslur?

    Tack för alla bra svar so far.
     
  10. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Jag skulle inte köpa en ny telefon utan 4G, 35ms ping är underbart :)
     
  11. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Fast man ska ju ha användning och nytta av det också :)

    Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    hangouts är Google svar på iMessage
     
  13. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Absolut, det ska ju gärna finnas 4G där man bor. Angående användning kan jag ju säga att jag fann störst glädje i att surfa och hämta appar eller andra vanliga filer som en pdf på 4G. Att surfa på 4G är riktigt trevligt pga den korta reaktionstiden :)...
     
  14. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Offtopic:

    Jag har lägre än 35ms på 3g.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  15. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Med tre fick jag ketchup effekt dvs från dåliga ping till inget als under tio sekunder sedan kom massa data och inget alls. Hade tre modemet vid fönstret där man fick bäst mottagning, jämförde med min telia 3g mobil som gav ca 3.5 mbit liggandes vid skrivbordet och den var överlägset bäst. Teila var överlägset bäst tom i 3g jämfört med tre 4g, Testade telia 4g och det gav en grym hastighet och stabilitet på 60mbps ,men dom man får så lite data per månadskostnad att jag hellre valde ett värdelöst adsl abonemnag framför dom båda.

    Jag kollar på streamad tv via youtube och netflix och telia är prestanda mässigt perfekt men man får för lite data i deras abonnemang, tre får man mycket data men deras nät är instabilt och värdelöst.
     
  16. Anwest

    Anwest Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har verkligen blandade känslor, gick från tre raka Iphone-köp till en Samsung Galaxy S3 för ett år sedan. Men för att svara specifikt på dina fråga vad jag saknar:

    * iMessage och själva sms/mms-klienten i Iphone. Så gott som alla i min närmaste bekantskap och familj har Iphone, jag saknar att kunna nyttja de fria meddelandena när jag är utomlands (och använder wifi) och dessutom enkelt kunna se om mitt meddelande blivit läst.
    Mitt överlägset största bekymmer med bytet till en Android-telefon är att jag inte känner mig tillfreds med någon av de sms/mms-klienter som jag testat (vilket vid det här laget måste vara alla på Google Play), inklusive den inbyggda. Med en dotter på 1,5 år så har jag det senaste året fått drösvis med mms skickat till mig från min fru med foton på vår dotter, men en del försvinner på vägen (kan mycket väl vara operatörsberoende, men för mig började det i samband med att jag bytte till Samsungen och jag har felanmält det ett otalt gånger) och ingen klient visar upp fotona lika snyggt.

    * Facetime. I och med att min familj och släkt bor åt olika håll så har Facetime helt tagit över kommunikationen. Inte sällan sitter min dotter och hennes lika gamla kusin och äter på vardera håll (Stockholm och Göteborg) men ser och kan prata med varandra samtidigt. Visst finns det alternativ till Android, men det innebär att jag tvingar på de andra i släkten en app för något som fungerar sömlöst för dem redan.

    * "Mjukheten" i iOS. Det här är ett alltid hett debatterat ämne, men jag har aldrig känt av någon speciell prestanda i S3'an trots att den på pappret skulle vara rejält snabbare än min tidigare Iphone 4. Jag kör TouchWiz via Samsungs stockrom, har ett par widgets och inte speciellt många bakgrundsprocesser, ändå segar telefonen ihop sig efter lite användning. Min svåger som bytte till en HTC One X ungefär samtidigt upplever samma sak och vi har båda behövt göra fabriksåterställningar för att få tillbaka en högre prestandakänsla. Benchmarks är tydligen inte allt.

    Nu har jag låtit väldigt negativ, men jag svarade bara på din fråga :) Det finns en uppsjö av fördelar och jag uppskattar att jag får välja standardprogram själv. Jag tvingas inte öppna länkar i mail, på Twitter m.m. i Safari utan jag kan använda Dolphin (min favoritbrowser) som standardläsare. Google Maps är som bekant en mycket bättre karttjänst, som Apple godtyckligt slängde iväg och istället lanserade sin - mycket sämre - motsvarighet. Det störde mig enormt, att de bestämde vilket karttjänst jag skulle använda, när den är så pass central funktion i en smartphone i dag. Visst kan man använda Google Maps egna app, men trycker man på en gatuadress i exempelvis ett mail så startas Apples karttjänst och det går inte att ändra till Google Maps som standard.
     
    Ekofasc gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Motsvarigheten till iMessage heter Hangouts och fungerar utan problem mellan iPhone/iPad och Android

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4. Eventuella stavfel kan förekomma
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dock är det tyvärr inte lika smidigt som iMessage. Med iMessage behöver du inte en extra app utan allt samlas i vanliga meddelande-appen. Dessutom används iMessage till alla de som har iMessage, automatiskt. Med Hangouts behöver du ta reda på vilka som finns där, alternativt gå efter mailadresserna. iMessage sköter det automatiskt och du behöver inte ens ha personen i din kontaktlista.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  19. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Precis, iMessage fungerar helt automatiskt vilket egentligen är ett krav för icke teknikintresserade vänner, Hangouts är inte alls lika bra :/
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Även för mig som är teknikintresserad är det skönt att det samlas på samma ställe som SMSen :P


    Sent from my iPad using Tapatalk HD