Novum Icons [Appen]

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av xciter, 11 feb 2013.

  1. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    En fråga bara. Noterade att det fortfarande finns ikoner i spreadsheet som har flera packagename i samma cell. Hur påverkar det när man läser in scriptet? Bör varje app ha en egen rad, dvs gratis och betald osv..?
     
  2. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Om jag förstår det rätt så ska varje app bara ha en rad. I vissa fall två, en för paid och en för free.
    Jag har ändrat i det spreadsheet som "tillhör" appen så att det ser ut på det sättet.
    Har jag fattat det rätt om det ska se ut såhär i ikon-spreadsheetet?
    Spreadsheet för fungerande appar

    EDIT: Har nu kollat i spreadsheetet och läst om inlägget.
    Du menar alltså att "Package names (without underscores)" ska vara så som den är (vilket den måste vara för att kunna generera hela strängar) och att Package names (with underscores) Endast ska innehålla en rad, vilket är den rad som är appens paketnamn enligt länken på google play. Fast med _ istället för .

    Varför det är såhär är för att det scriptet jag använde tog rad för rad och satte ihop paketnamn+activitynamn och det blev enklare när jag skrev scriptet att ha det så eftersom att vissa av de långa strängarna (paketnamn+activitynamn) har samma paketnamn till flera olika aktivitetsnamn.

    Vi kanske menar samma sak?
     
    Last edited: 25 jul 2013
  3. Rixard

    Rixard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+

    Tjo, ursäkta om jag var otydlig :) hade lite åskstormar här hemma så skrev snabbt innan jag drog ur strömmen.

    Det kan hända att skriptet inte är perfekt än men det är en bra början.

    Det skriptet gör är att det finns fyra kolumner i spreadsheet.

    Namn, Ikonnamn, Paketnamn och aktivitetsnamn (kolumnerna måste ligga i denna ordning för att det skall fungera).

    Namn kan vara tom eller ha ett värde

    Ikonnamn måste ha minst ett värde:
    Detta för att en ikon kan inte heta mer en en sak

    Paketnamn kan ha flera värden för en App/Ikon men minst ett:
    När paketnamnet har fler än ett värde så skapas en item-tag för varje paketnamn. Det gör att om det är samma paketnamn flera gånger så skapas dubbletter.

    Aktivitetsnamn kan ha flera värden för en App/Ikon men minst ett:
    När det finns flera aktivitetsnamn skapas en item-tag för varje aktivitetsnamn. Detta görs för vardera paketnamn.

    Ex hämtat från spreadsheet:

    om vi har appen broken sword i vårt spreadsheet (se rad 70 i spreadsheetet) så ger det detta resultat;
    Namn: Broken sword directors cut

    Ikonnamn: uk_co_revolution_bs1dc & uk_co_revolution_bs1dc_es
    För detta ikonnamn så väljer skriptet det första namnet (uk_co_revolution_bs1dc)

    Paketnamn: uk.co.revolution.bs1dc & uk.co.revolution.bs1dc.es

    Aktivitetsnamn: uk.co.revolution.bs1dc.BS1DCLaunchActivity & uk.co.revolution.bs1dc.es.BS1DCLaunchActivity

    Vi har här två paketnamn och två aktivitetsnamn. Enligt skriptets sätt att se på det blir det därför 4 olika komibinationer som det är nu,

    obs! jag har insett att detta bör ändras till att para ihop ett paketnamn med ett aktivitetsnamn då dessa ofta hänger ihop? Isåfall bör det vara som det är nu att det i spreadsheetet är lika många paketnams som aktivitetsnamn och så ändrar jag skriptet till att para ihop resp. paketnamn med resp. aktivitet.

    Det skriptet även gör är att ignorera rader i spreadsheetet som inte innehåller ett aktivitetsnamn eller paketnamn eller både och.

    Iaf. resultatet ger detta:
    [​IMG]
     
    Last edited: 25 jul 2013
  4. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det borde vara så att Ikonnamn ska ha exakt ett värde.

    Precis, Nu blir det lite fel då varje paketnamn hör ihop med det aktivitetsnamn som står på samma rad. Och ska inte matchas för alla kombinationer. Så för appar med flera paket/aktiviteter så ska det bara bli exakt så många rader som det är i spreadsheetet.
     
  5. Rixard

    Rixard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+
    Yes ikonomn skall ha exakt ett värde, dock så hanterar skriptet om det finns fler än ett värde genom att helt enkelt använda det första givna värdet. Jag ändrar inte detta i skriptet utan vi får helt enkelt se till så att det endast finns ett namn i spreadsheetet.

    Jag har lagt upp en v2 av skriptet nu som fixat ett paketnamn med resp. aktivitet, men för att det skall fungera så måste ett paketnamn motsvara ett aktivitetsnamn i spreadsheetet så nästa uppgift är att gå igenom det och fixa de som är fel.

    Edit: V2 verkar inte fungera än, löser det senare
    Edit2: v2 funkar nu, var en snabb fix

    Edit3: Exempel:

    [​IMG]
     
    Last edited: 26 jul 2013
  6. Rixard

    Rixard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+
    Har lagt upp en v3 nu som skapar de tre xml-filerna från spreadsheetet:

    appfilter.xml
    iconpack.xm
    och
    drawable.xml

    förutom detta ger den även info om vad som behöver fixas i spreadsheetet:
    vilka appar som saknar fält och vilka appar som inte har lika många paketnamn som aktivitetsnamn.

    Jag funderar på att göra så att den kollar vilka appar som är färdiga, t.ex. så att vi i spreadsheetet rättar till kolumnenen moved to proj folder till att indikera vika ikoner som har flyttats till "fullständiga namn"-katalogen. På så sätt skulle vi kunna lägga till enbart de färdiga ikoner i .xml-filerna. Vad tror du om det xciter?
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    När släppts paketet på Play? Det är ju betydligt enklare att uppdatera där än att behöva ladda ned apkn från Dropbox :)
     
  8. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det låter super, när du ändå håller på med skriptet, kan du fixa så att det blir en kommentar med appnamn överför alla rader som hör till den appen i alla tre xml-filer? Blir mycket snyggare i koden om man vill göra ngt manuellt. Eller bara hitta specifika saker när man behöver rätta till något

    Tapatalkat från Nexus 4.
     
  9. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Vi jobbar på det, ska fixa ett developer konto bara. Men absolut, det är enklare att uppdatera och vi får säkert mer användare också.

    Tapatalkat från Nexus 4.
     
  10. Rixard

    Rixard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+
    Fixat i v3.03, nu tar skriptet bara de appar som är grönade med ett "o" i kolumnen moved to proj-folder samt lägger en kommentar med namnet ovanför varje item.
     
  11. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jäklar, här händer det grejor. Tyvärr är det lite över min förmåga men det känns ju som det är i trygga händer hos dig RixardRixard; och xciterxciter; ;)

    Det är målsättningen. googleyegoogleye; tog på sig entreprenörhatten för projektet, så han får svar på hur det går med Swedroid-kontot ;)
     
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Håller koll här i bakgrunden :)

    Grymt bra jobbat hittills, så fort alla ikoner håller samma standard(hur många var det kvar?) känner jag att vi kan skapa ett konto. Sen är frågan vem som ska administrera kontot? Admins kommer att ha tillgång till det, men det behövs någon som laddar upp en ny version kanske en gång i veckan.

    Om ingen orkar kan jag självklart göra det men det är inte min grej så någon får först visa mig hur man gör :P

    Till sist, MatDiggyMatDiggy; Se till att ordna en grymt snygg banner nu(en bredare och smalare) som vi alla kan ha i signaturen :)

    EDIT: Kanske också så att admins borde skapa kontot och då är frågan hur donationer ska skötas, det får bernardbernard; svara på. Paypal konto?
     
    Last edited: 26 jul 2013
  13. Rixard

    Rixard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+
    Jajemensan :)

    Det känns som att skriptet för att sammanställa de nödvändiga .xml-filerna till appen är klar nu.

    Det som behöver fixas i nästa steg är att vi lägger in rätt aktivitetsnamn och paketnamn där det saknas. Efter en körning med skriptet har jag fått ut denna loggen på appar som saknar info:

    https://www.dropbox.com/s/tc3nj9dm1vzle4r/log.xml

    Om ni vill får ni gärna kolla igenom dessa appar och kolla ifall ni kan hitta de parametrar som saknas och föra in det.

    Vi behöver även få in de ikoner som enligt spreadsheetet skall finnas men ej är inlagda i projmappen (markerade röda med ett 'n'). Jag har markerat alla ikoner som ligger i "fullständiga namn"-mappen med 'o' (grönt) och de som finns i projektmappen men i andra kataloger med 'p' (orange).

    xciterxciter; de .xml filer jag tagit fram i programmappen borde fungera nu tilsammans med de färdiga ikonerna i projmappen, kan du testa att lägga in de i appen så vi kan provköra?

    Edit: Det är från detta spreadsheet jag menar förresten, såg att det fanns ett för appen med: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjJ2I0P2PBdodFJkWFM4RDlaeUFyU1U5bVRZaURpZEE#gid=0
     
    Last edited: 26 jul 2013
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Vi kan ordna ett PayPal-konto för ändamålet. Ett alternativ är att ha två versioner av appen: En gratisversion och en "donationsversion" i vilket fall inga fler konton kommer behövas. Eller kanske någon in-app-billing-historia för de som vill donera. Å andra sidan går 30% eller vad det nu är bort i Play-avgifter sådana fall.
     
  15. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Man skulle kunna göra endast en betalapp och erbjuda den gratis på Swedroid och kanske xda också. Men med paypal konto menade jag till kostnaden för ett developerkonto

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta
     
  16. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ja, den som jag har nu är ju lite av en skamfläck, men den gjordes extremt provisoriskt, och var inte tänkt att vara en officiel sig.. ;)

    Kanon, ska titta igenom och se vad som behöver läggas till. Som jag sa i ikon-tråden så har jag en hel del ikoner som jag inte flyttat ännu. Ser till att flytta dessa i helgen.

    Jag är absolut för en donations-version, men då måste det tillkomma något mer.. kanske ett lite mer utvecklat tema månne? :cool:
     
  17. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tycker att xml-filerna ser väldigt bra ut! Har inte hunnit testa än dock.
    Sätter mig med det nu.

    Ja det är det spreadsheetet du ska generera från, det spreadsheet som finns för appen är för att jag inte kan testa om alla ikoner verkligen fungerar.
    Tanken är att om man ser att en ikon inte fungerar så kan man fylla i det i det spreadsheetet så är det lätt för oss som utvecklar att titta på varför just den appen inte fungerar.


    Jag tycker att appen ska vara gratis för alla, var tänker ni att donationspengarna ska gå? Till alla som är delaktiga eller till swedroid?
    Om vi har tex ett paypal-konto och går på första alternativet, hur delar vi som varit delaktiga i projektet på pengarna? Någon kanske bara har gjort en ikon, men den borde få ta del av donationerna ändå och det blir nog svårt att dela ut % av hur mycket man tillfört.
    Bättre är att den är gratis och att man får skriva här på forumet att man är glad att den finns.

    Ang developerkonto kostar det endast 25$ och det borde vi kunna skramla ihop om inte Swedroid vill ha ett sådant, finns säkert fler användningsområden för ett.
     
  18. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tanken är precis så att vi som är engagerade i projektet står för den kostnaden, därav snacket om ett paypal konto.

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta
     
  19. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ser nu att flera av de ikoner som finns i "Fullständiga namn" inte fungerar då de har Versaler, jag byter namn på dom nu. Men se till att i fortsättningen bara använda [a-z0-9_.] i filnamnen.
     
  20. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    RixardRixard Verkar fungera bra med scripten! Finns det något smidigt sätt att generera rader att copy/pastea in i appens spreadsheet så att man kan snabbt skriva in vilka appar som lagts till i senaste versionen. Nu måste jag kolla manuellt för varje ikon eller kolla en diff mot förra versionen men ändå manuellt mata in rätt info i spreadsheetet.

    Vissa appar, så som camera/gallery och phone/contacts delar vissa paketnamn och gör att de får samma ikoner nu. Detta bör ses över så att det i spreadsheetet blir olika rader så att scriptet gör dom till två olika appar.