Fråga: Att köpa Optimus G..

Diskussion i 'Optimus G - Allmänt' startad av Barbie, 1 aug 2013.

  1. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Tjenare!

    Jag har börjat titta in på en LG Optimus G, har aldrig tidigare ägt en LG.
    Men nu är jag intresserad av att lägga vantarna på en!
    Efter att ha läst mycket om telefonen så känns det bra, men självklart vill man ju höra från andra ägare.

    Är ni nöjda med era telefoner?
    Vilka nackdelar finns det?
    Jag har läst att den ska vara väldigt hal att hålla i, stämmer detta?

    Ha det bra allesamman! :)

    [​IMG]
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hal att hålla i vet jag inte, kanske. Men köp ett skal så slipper du eventuella problem (precis som med Nexus 4).

    Jag är väl ganska nöjd med min. Tyckte det var lite dålig täckning på 4G först men det var ännu sämre på Galaxy S3 4G som jag lånade för att jämföra med så jag skyller på Telia...

    Lite surt att batteriet inte går att byta utan att skruva upp den (verkar dock inte så svårt, till skillnad mot t.ex. HTC One där det är helt omöjligt).

    Jag gillar att det är kapacitiva belysta knappar och inte en gigantisk fysisk knapp i mitten och sen små kapacitiva knappar bredvid den. Kunde varit MicroSD-kortplats men med 32GB så kommer man ganska långt. Störde mig på den dåliga svenska översättningen men det ska vara fixat i senaste uppdateringen.
     
  3. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Sämsta kameran någonsin trots sina 13mpx.
    LG är en död community.
    Positivt:
    Jävligt snabb.
     
  4. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Tack för dina svar! :)
    Blir telefonen mycket varm eller den håller sig till en "normal" temperatur?
    Hade en HTC som blev brännhet om man körde för mycket igång samtidigt och även vissa spel.

    Jag läste någon blogg, när de jämförde G, iphone 5, och HTC One.
    Samma motiv och det såg inte helt tokigt ut tyckte jag.
    Finns tydligen en moddad kamera som ska hjälpa G:et's bilder på traven.

    Alltid härligt att något är positivt!
     
  5. LGTestpilot

    LGTestpilot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En bra telefon med mycket kvalitetskänsla. Redan med Stock ROM en mycket trevlig telefon.

    Den har lite sämre utvecklarstöd än många andra, och LG är fortfarande inte de bästa på att släppa uppdateringar. Den känns allmänt ömtålig trots att den känns gedigen i handen, just på grund av att både fram- och baksida är i glas. Den utstickande kameran kan upplevas störande.

    Det är dock ett bra alternativ till den som vill ha mycket lur, men som inte vill lägga ut riktigt så mycket pengar som de absoluta toppmodellerna kostar.

    Jag var mycket nöjd med min, men efter att den ramlat i backen och fått skärmen förstörd skaffade jag en S4 då jag inte ville vara utan telefon under tiden det skulle ta att få den reparerad. Därför tänkte jag säga att om det nu stämmer att du redan har en S4, skulle inte jag bytt till Optimus G utan en riktigt bra anledning. Den större skärmen och den lite lägre känslan av ömtålighet är de främsta orsakerna till att jag väljer S4'an, för när det gäller snabbhet o.s.v. märker jag ingen jättestor skillnad.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Den har inte blivit så varm att man bränner sig på den, har spelat längre stunder och det har inte varit något problem. Den ska ha bättre värmeavledning än Nexus 4 som är billigare gjord.

    För att ringa, surfa och spela med fungerar den fint. Vill man flasha ROMs och mecka kanske man ska köpa något annat.

    S4 är laggigare i menyerna än Optimus G...

    Och slutsatsen du kan dra från LGTestPilot är att ett skal är ett måste, precis som med Nexus 4.
     
    Last edited: 1 aug 2013
  7. LGTestpilot

    LGTestpilot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo, givetvis hade ett skal hjälpt (Har alltid ogillat skal, men kände mig tvungen att ha ett på S4'an nu, efter att ha haft sönder LG'n), men jag hade nog ändå valt S4. Det kanske kan bero på att man haft Optimus G några månader nu och tycker det är kul med något nytt, det vet jag inte.

    Kommer nog få hem min Optimus G i nästa vecka (Efter att den varit iväg för reparation i mer än 3 veckor...), så jag kommer väl antagligen jämföra de båda då, återstår att se vilken som stannar, men det känns som S4.
     
  8. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta

    Tack för infon!
    Hur pass ömtålig är den egentligen?
    Skal tänkte jag ha, ett vanligt och även ett flipcover med "plånbok".
    Har ingen S4, har för närvarande ingen mobil alls faktiskt mer än en gammal jobbtelefon. Och jag tyckte att LGn lät bra, priset är ju dessutom ofantligt bra kontra alla de andra som kostar runt 5-6000:-



    Härligt att den inte blir brännhet då det var ett stort problem med en utav mina gamla telefoner.

    Självklart kommer jag ha skal till den.
    Funderar också på att satsa på ett skärmskydd, men jag vettefan om det hjälper så mycket egentligen.

    Finns där inga bra ROMs till LGn eller? :)
     
  9. LGTestpilot

    LGTestpilot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tappade den i och för sig kanske 3 gånger utan att det hände något märkvärdigt, förutom något litet märke i ett hörn. När den gick sönder ramlade den från höjden av en stol och landade platt på skärmen. Ett skal hade säkert kunnat rädda den. Och ja, det är som sagt en mycket bra telefon i förhållande till priset.

    Angående ROMs finns det ett par som är riktigt bra, men utbudet är inte extremt stort.

    Skärmskydd vill jag rekommendera, jag fick en repa på min skärm efter bara några dagar, och hade bara haft den i fickan då.

    Om du nu inte har någon lur sedan innan, så tycker jag att du gör ett bra val, om du bara skyddar den väl. :)
     
  10. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Telefonen är inte hal i handen utan när den ligger på soffan eller annan lutande yta. Av roms så finns det flera utav de populära nexus 4 romarna. För priset så får du mycket telefon för pengarna, du kan ju alltid vänta tills 7e då G2 presenteras, den kommer antagligen vara mycket prispressad den med, och med lite tur sjunker priset på OG med.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Annars finns ju Optimus G Pro, särskilt nu när det finns en Hongkong-version (E988) som har "typ" rätt 3G och 4G-band (till skillnad från den koreanska) och som dessutom går att köpa relativt billigt.
     
    Last edited: 2 aug 2013
  12. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Ahh. Ja men då ska den nog kunna överleva ett tag. :P
    Lät som om den vore jätte ömtålig och kunde gå sönder lite hur som. :P

    Har du något speciellt skärmskydd att rekommendera? Och som inte är svår att applicera. Hade ett skärmskydd en gång som var inprincip omöjlig att få till snyggt och prydligt.

    Okej, då är jag med!
    Jo jag tänkte vänta ett tag till. Då jag arbetar inom jordbruk så börjar vi snart vår skördesäsong vilket gör att man består av damm och smuts konstant. Och för den delen har man ingen fritid heller. Så om 3-4 veckor tänkte jag köpa mig en. Man kan ju alltid hoppas på att den sjunker lite extra. Det är alltid roligare att köpa en telefon med ett prissänkt pris än att köpa för att sedan se efter ett par dagar att priset sänks. :P
    (Det har jag varit om många gånger haha!)


    Jo jag såg den där G Pro också. Men den finns väl inte i Sverige ännu?
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Köp t.ex. http://www.ebay.com/itm/Nillkin-Thi...Cell_Phone_PDA_Cases&var=&hash=item4ac5e85b50 så får du både skal och skärmskydd på samma gång.


    Nej, och den kommer inte till Sverige heller. Men går som sagt att köpa HK-versionen för ungefär samma pris som OG kostar i Sverige...
     
  14. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Tusen tack för länken! :)

    Ahh, då är det inte intressant. Vill ha en telefon som jag kan hämta i butik utan krångel. :)

    <Tapatalk 4>
     
  15. LGTestpilot

    LGTestpilot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Alltså, det är just det jag vill varna för, den kan gå sönder lite hur som. Även om det inte är någon stor risk, så finns det exempel där den gått sönder till synes utan anledning (Framförallt baksidan). Bör dock inte avskräcka dig, vill bara att du ska vara medveten om det.

    Har ingen speciell rekommendation av skärmskydd, använde aldrig något själv, utan hade istället en liten "ficka" som den alltid var i när den inte användes.
     
  16. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Baksidan gör ju inte så mycket om den går i sönder, går ju ha köpa annan baksida/skal. Mest displayen som känns lite oroväckande. Det är nog enda anledningen till att jag tvekar lite. Men med ett bra skal och skydd så kanske jag slipper oroa mig så mycket. Telefonen kommer ju inte följa med mig ut på jobb eller andra dumma idéer (då kommer jag använda jobbtelefonen som tåler det mesta.). Sen kommer den alltid ha skal, och flipcover i handväskan.

    <Tapatalk 4>
     
  17. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  18. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Har du alltid skal kommer den nog aldrig spricka om du inte tappar den väldigt oturligt. Själv har min fallit från soffan ett 15 tal gånger ner i mattan eller trägolvet och inte fått en skråma, men det har ju lite med hur den telefonen man får är och hur den landar. Det finns en tråd på xda om att baksidan spruckit vid temperatur ändringar, varmt till kant oftast. Men flera har fått det utbytt på garantin gratis, bara vara lite påstridig om det inte finns några synliga bevis att den skulle tappats.
     
  19. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Låter kanon! :)





    Åååh, nu blev jag glad!
    Förhoppningsvis lär den aldrig braka samman. :)
    Och bra info om baksidan!
    Nu ska jag bara vänta in rätt läge och sedan ska jag slå till!

    <Tapatalk 4>
     
  20. homemadelion98

    homemadelion98 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    köpa 4x hd ist. det mycket billigare hålla mycket bättre om man tappa den, och det är minst lika bra. man kan byta batteriet osv. bara uppdatera inte till jb sen