Kinesiska återförsäljare - bra och dåliga

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av dennta, 17 aug 2013.

  1. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag tänkte att folk skulle lista bra och dåliga återförsäljare av kina-plattor.
    Det verkar inte vara helt lätt att hita bra återförsäljare så dela med er av era erfarenheter för att underlätta för andra.
     
  2. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag försökte precis köpa en platta från elijah store på Aliexpress.

    Min order har nu blivit "cancelled" och jag har fått detta meddelande:


    Order Number:
    60041225768523

    Status:
    Transaction Closed

    Reminder:
    Your order has been cancelled for security reasons. The fund for this order hasn't been deducted by AliExpress. However, some banks may hold this payment, and the bank will reverse the payment for up to 7-10 working days before releasing back to the card holder. To avoid order cancellation in the future, please submit a claim for payment verification.

    Nån annan som varit med om detta?
    Har läst om andra som fått tillbaka pengarna men man blir ju lite orolig :/
     
  3. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har pratat med banken och mina pengar har bara blivit reserverade så jag kommer ha dom på kontot inom några dagar.

    Men nu vill jag köpa från något annatställe.
    Någon som kan rekommendera eller varna för något av följande ställen:
    dx.com
    pandawill.com
    geekbuying.com
    merimobiles.com
    banggood.com
    pipo-store.com
    pipomall.com

    Dela gärna med er av egna erfarenheter!
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Bättre du fixar ditt kort/dina uppgifter på aliexpress istället...
     
  5. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fast banken vet inte varför dom stoppade köpet. Kanske testar en gång till via Aliexpress innan jag tar en annan återfösäljare. Men varför skulle Aliexpress vara bättre? Dom andra använder ju paypal så det borde väl vara lika säkert att köpa via dom?
    Aliexpress ville ha bild på mitt pass och kontokort för att undvika att det händer igen. Känns inte helt okej att ge ut dom uppgifterna tycker jag. Känner ju massa folk som handlar via dom och ingen har behövt ge ut dessa uppgifter.
     
  6. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har beställt 3 gånger från pandawill och inte haft några problem med köpen.

    Har beställt 1 gång från aliexpress och fick exakt samma resultat som dig, var absolut inget fel på mitt kort eller mina uppgifter, har hållit mig undan därifrån sedan dess.
     
    dennta gillar detta.
  7. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja det känns ju lite skumt att dom vill ha bild på pass och kortet för att man ska kunna köpa. Känns inte okej att ge ut tycker jag.

    Nån som har handlat från banggood.com? Dom har sjukt låga priser, men jag såg att dom inte skickar plattorna i orginalförpackning. Känns lite märkligt att dom inte kan slå in orginalkartongen i skyddsplast.
     
  8. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har nu beställt en platta från merimobiles. Så vi får se om allt går bra. Valde fri frakt så det kan ju ta ett tag innan jag har plattan hemma.
     
  9. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu har min platta statusen shipped på merimobiles. Tracking numret fukar inte än men det är ju helt normalt att det tar några dagar från china. Än så länge är jag väldigt nöjd med merimobiles. Ruskigt bra support än så länge. Men det blir säkert sämre om något är fel :P
    men "so far so good" :)
     
  10. amarazzo

    amarazzo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har handlat från Aliexpress några månader och det är ju hur smidigt som helst!
    Min senaste pad (cube U30gt2) köpte jag just från Elijah, beställde den 16:e och kom idag! :-)
    Ingen tull och moms och fungerade helt perfekt...

    Sent from my U30GT 2 using Tapatalk 4
     
  11. Fr0zenFr0g

    Fr0zenFr0g Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vilket frakt alternativ valde du?
     
  12. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu är min platta i transport från kina till sverige med fungerande tracking nummer :) Hittills har merimobiles varit grymt att handla ifrån. Har alltid fått snabba svar via livechat om jag har haft frågor. Nu återstår det bara att se så att produkten fungerar som den ska :P
     
  13. amarazzo

    amarazzo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Singapore Post, det var deras default med fri frakt dessutom!

    Sent from my U30GT 2 using Tapatalk 4
     
  14. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Åh synd att jag inte upptäckte denna tråd tidigare, har nämligen skapat en identisk tråd tidigare, denna. Nu får vi två trådar med liknande info :(
     
  15. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Man köper ju ingenting FRÅN aliexpress, det är ju bara en e-handelssida precis som ebay, blocket eller tradera. Det finns ju olika handlare på aliexpress. Jag köpte en surfplatta från en handlare på en annan kinesisk e-handelssida, dhgate.com. Denna handlare. Bara positiva intryck, snabb frakt och dessutom gratis med DHL. Tyvärr tog inte heller de paypal men allt funkade fint ändå, och dhgate verkade hålla mina pengar tills jag fått produkten (liknande paypal alltså, aliexpress verkar ha en liknande funktion).
     
  16. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    precis man handlar "via", genom aliexpress. har då beställt minst 40 saker via aliexpress och fått allt. Kollar man bara upp säljarens omdömen mm fungerar det riktigt bra. Däremot konstigt med era kort. har både använt mitt egna och e-kort via swedbank utan problem...
     
  17. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Samma här, aldrig haft problem, handlat ett 20 -tal saker (mest småsaker) via aliexpress utan problem. Tycker omdömesfunktionen på sådana siter är guld värd! En handlare MÅSTE skärpa sig där för att få bra omdömen, och man handlar givetvis bara av dem med allra bäst omdömen. En vanlig site typ pandawill kan ju fula sig ganska mycket, folk handlar ändå... handlar mycket hellre från en handlare på aliexpress eller dhgate med 99% positiva omdömen, än från vilken annan sida som helst. Känns mycket tryggare.
     
  18. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    +1 på den
     
  19. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja det är riktigt surt att det inte funkar för mig. Har läst att fler har samma problem. Antar att dom tar "stickprov" så att folk inte använder någon annans kortuppgifter.
    Funderar nästan på att skaffa nytt kort bara för att få det att fungera. Men jag kommer väl inte beställa mängder av grejer från Kina just nu iaf så om merimobiles funkar som det ska kommer jag hålla mig till dom.
     
  20. dennta

    dennta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Merimobiles.com

    Nu har min platta landat i stockholm för sortering. Beställde den 19:e med fri frakt. Den 23:e fick den status shipped och idag är den i Sverige. Otroligt nöjd med hur fort allt har gått!
    Hittills kan jag verkligen rekommendera merimobiles, men jag har ju inte plattan än :P Har varit bra support hela vägen och är det något fel på plattan så är det ju inte deras fel. Bara att hoppas att det är lika bra support om något skulle vara fel :)
    Uppdaterar nästa gång från plattan förhoppninsvis :P