[telia] Hur ska jag logga tappad signal?

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av stigdaniel, 12 sept 2013.

  1. stigdaniel

    stigdaniel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det har med Telia eller min Xperia ZR att göra, men jag tappar signal riktigt ofta. Oftast kommer den tillbaka med fulla staplar efter någon minut men det har hänt att jag måste starta om telefonen.

    Min fråga är om det finns någon app för att logga hur ofta och hur länge signalen tappas? En app som mäter signalstyrkan under ungefär en sextimmarsperiod och där man lätt ser i loggen de perioder som signalstyrkan varit noll.

    Jag har lekt lite med gsm signal monitoring men grafen över signalstyrkan sträcker sig bara max tre minuter tillbaka i tiden och loggen går, vad jag kan förstå, inte att använda för mitt syfte.

    Tips och hjälp tas tacksamt emot!
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Den här kanske? Med reservation för att jag inte provat själv.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tappar du signal även om telefonen bara ligger på samma ställe och återfår du den med flera staplar utan att ha rört telefonen? Då låter det som något knas med simkortet eller telefonen och inte nätet - speciellt inte om det har pågått några dagar.

    Kanske inte svar på din fråga, men tänker att du kanske vill lösa det också? :)
     
  4. stigdaniel

    stigdaniel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @Buzz: Tack! Det ser ut att vara ungefär vad jag letar efter. Jag ska prova den.

    @cammen3: Jo, precis så är det. Telefonen ligger bredvid mig på skrivbordet, har fulla staplar och får plötsligt ingen mottagning. Sedan kommer staplarna tillbaka.

    Det tyder alltså på simkortsproblem, det låter ju bra. Tack!
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, simkortsproblem eller telefonproblem. Om du har möjlighet, testa gärna med ett annat Telia-sim i din telefon och se om det fortfarande krånglar.

    Om det fortsätter krångla är det troligtvis telefonen.
    Om andra upplever samma problem på samma plats, är det nätet.
    Om det fungerar bra med annat Telia simkort i din telefon är det simkortet :)
     
  6. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Skall bara säga att jag har nästan samma problem. Har samma operatör och telefonmodell, och tappar signalen sporadiskt. Som tex nu när jag läste detta meddelande så hade jag fullt på staplarna samt 4G på datamottagning, och fick plötsligt inga staplar, ett kryss på datamottagningen samt "ingen tjänst" (dvs inte "endast nödsamtal"). Jag löser det med att gå över till flygplansläge och sedan tillbaka.
     
  7. stigdaniel

    stigdaniel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    För det första. Appen Buzz tipsade om var klockren för att få en bild av hur ofta signalen tappas

    @Cammen3, Jag ska köra en felsökning. I första hand ska jag prova mitt simkort i en annan telefon men det är klart att det vore roligt om jag kunde hitta ett annat telia-sim att prova i min telefon med.

    Telia-kundtjänst trodde att det troligaste var fel på mobilen. Jag skulle återkomma efter att ha provat med ett annat sim.

    @repan01, vet du om det är ett vanligt fel till just ZR?
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Beställ ett gratis kontantkort, ladda med 50:- och kör slut på det medans du testar. Kan iofs ta några dagar att skickas ut, om du inte vill vänta så kanske du kan få ett i en teliabutik om du artigt förklarar ärendet.
     
  9. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Jag har nu också kört appen som föreslogs tidigare i tråden under ett par dagar. Det verkar som att jag tappar signalen runt en del av de geografiska områdena som jag uppehåller mig i, medans andra är helt ok.
    Det stora problemet med den tappade signalen är att när det sker, så återkommer kontakten ibland av sig själv, och ibland måste jag starta om telefonen/toggla fligthmode för att återfå signalen.
    Under ett sådant tillfälle när jag hade absolut ingen signal, gick jag in under listan för nätverksoperatörer (under inställningar, mobila nätverk), och efter en stunds sökande så hittades de flesta operatörerna, med bla Telia 4G. När jag valde just Telia 4G så visades det en text "registrerar på nätverk", och inget mer hände på ett par minuter. Startade då om telefonen och allt fungerade.

    Har nu det senaste även testat att logga utan LTE påslaget, och jag har inte ännu loggat ett enda "signal lost event", och då har jag rört mig i samma områden som jag tidigare har tappat signalen i.

    Jag har börjat och misstänka att det är något med mjukvaran/inställning som inte riktigt hänger med i växlingar mellan 3G och 4G näten (i de områden där jag inte tappade 4G signalen, fungerar den helt utmärkt utan störningar).
     
  10. Johan_90

    Johan_90 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag bumpar den här tråden lite grann :)
    Jag upplever exakt samma problem som ni gör/gjorde när 4G är aktiverat. Jag gick in i telefonen och upptäckte att den hade svåra problem att hålla en stabil 4G signal.
    Inatt gick jag då över till 3G och låste den där och voilá, inte en enda gång har den tappat signalen emot nätet.

    Däremot så kan mitt fel hända trots att jag var nära 4G masten, 2km bort, i en betongbunker eller ute i det fria.

    I mitt fall misstänker jag inte fel på simkortet, utan det känns mer som en mjukvarubugg som orsakar problemet.

    Jag kör vidare och rapporterar in hur det går :)


    **EDIT**
    Enligt min telefon har jag den senaste mjukvaran(4.2.2) och version 10.31.A.0.244, är detta senaste?
     
    Last edited: 30 sept 2013
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som det är idag är handovern mellan 4G <-> 3G/2G bedrövlig. Detta märks väldigt bra om man rör sig och åker utanför ett 4G-område. Ibland låser sig modemen och man tappar täckningen helt, ibland hoppar man över till 3G och sedan stannar man där. Mellan 3G <-> 2G fungerar det mycket bättre.

    Allt detta beror främst på att 4G-nätet är nytt, samma problem som ni upplever kunde man se när 3G-nätet var nytt.

    Ofta kan problem som dessa lösa sig med en mjukvaruuppdatering till enheten, ibland krävs det uppdateringar i nätet och ibland behövs både och.
     
  12. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Den senaste är 10.3.1.A.2.67. Fick den nyss OTA.