Kraftigt höjda priser sista åren?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av wmb, 22 sept 2013.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag ska förvisso inte förlänga än på ett halvår ungefär, men började titta runt lite

    Det som slår mig är hur extremt dyrt, i kombination med knappt någon datatrafik, det blivit

    Har idag 3 Total för 349kr/månad med 10GB surf. Jag vet att det var väldigt bra

    Kompisen har Telenor pott 249kr/månad plus mobilens avbetalning och FRI SURF, då menar jag FRI SURF

    Att få 2gb, 4gb surf osv för hutlösa pengar kommer inte på fråga. Jag medelförbrukar 6-9GB

    Hittar absolut inget som ens kommer i närheten av detta.

    Tanken som slår mig är detta. Jag ringer och skickar sms väldigt sparsamt

    Finns det något vettigt surfabbonemang, alternativt mobilt bredband som man kan ringa med? Operatörerna är dåliga på att skriva ut vad som händer om du ringer med ett mobilt bredband, eller skickar mms
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Generellt sett har priserna gått upp, de priser som var vid kampanjerna våren 2012 har jag svårt att se kommer tillbaka - dock tror jag att det bli något slags priskrig inom kort när man kan börja förlänga abonnemangen igen.

    Det alternativet jag ser idag är att du tar ett billigt mobilabonnemang, t.ex 3Surf Plus med 5GB data. Om det inte räcker, tecknar du ett mobilt bredband till det t.ex 3Maxfart 30GB och lägger till tjänsten 3Dela Data. Då kommer du att ha en gemensamdatapott mellan mobila bredbandet och mobilabonnemanget, du kommer även att få ett USB-modem eller någon router som du kan använda till datorn eller så som mobilt bredband.

    Då blir priset som följer för 35GB data:
    3Surf Plus 199kr/månad
    3Maxfart 30GB 199kr/månad
    3Dela Data 49kr/månad
    Sparpaket -50kr/månad
    TOTALT: 397kr/månad

    Vill du ha ännu mer data, kanske detta är ett alternativ istället med hela 105GB data varje månad:
    3Surf Plus 199kr/månad
    3Maxfart Total 299kr/månad
    3Dela Data 49kr/månad
    Sparpaket -100kr/månad
    TOTALT: 447kr/månad

    Vill du ha en high-end telefon, det senaste alltså? Då passar detta nog mer. Då med 110GB data.
    3Surf Max 299kr/månad
    3Maxfart Total 299kr/månad
    3Dela Data 49kr/månad
    Sparpaket -100kr/månad
    TOTALT: 547kr/månad

    Lite mindre surf, 40GB/månad och high-end telefon
    3Surf Max 299kr/månad
    3Maxfart 30GB 199kr/månad
    3Dela Data 49kr/månad
    Sparpaket -50kr/månad
    TOTALT: 497kr/månad

    Om du som du skriver endast använder 10GB data, så är egentligen 3Surf Plus ett prisvärt abonnemang, där ingår 10GB data och du betalar för det du ringer.

    Som det är idag, finns det inget motsvarande abonnemang till det du har som är lika prisvärt. Om abonnemanget är viktigt för dig, så skulle jag nog rekommendera dig att istället köpa telefonen kontant om det inte kommer några bra mer prisvärda erbjudanden framöver.

    Självklart kan du kombinera ovanstående med ett ännu billigare abonnemang, bara som exempel. Detta ger dig 30GB data. Men de flesta mobiler osv kostar extra.
    3Pott 69 69kr/månad
    3Maxfart 30GB 199kr/månad
    3Dela Data 49kr/månad
    Sparpaket -50kr/månad
    TOTALT: 267kr/månad - då får du även ringa för 69kr/månad.
     
    PiZZaMaN gillar detta.
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Hm, mitt svar försvann. Gör ett nytt försök

    Jag tror du missuppfattade lite,men det gör inget. Jag ska inte ha någon delad data på extra simkort


    Det jag läser mellan raderna är att jag borde köpa en kontant telefon och invänta ytterligare supererbjudande!

    Tack för mycket utförligt svar
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inget extra simkort, utan två simkort som tillhör ett varsitt abonnemang.
    Simkort 1: mobilabonnemang, det du även kan ringa från
    Simkort 2: mobilt bredband, det du har för att öka den datamängd du får använda.

    Allt är alltså inlagt på ditt mobilabonnemang, anledningen till att jag föreslog dela data och ett mobilt bredband är för att du ska kunna få mer data på mobilabonnemanget.

    3Dela Data gör bara så att du kan använda de ansluta abonnemangens datamängd från båda abonnemangen. I princip slås alltså datamängden ihop till en gemensam. Detta är väl egentligen endast aktuellt om vi vill ha riktigt stora mängder data för din telefon.

    Annars är ditt abonnemang riktigt bra och som det är idag skulle jag inte rekommendera dig att byta, om du inte vill ha en ny telefon inkluderat i ett abonnemang :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Last edited: 22 sept 2013
    wmb gillar detta.
  5. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Det som är närmast är tele2 volym 10GB det betalar du 449 kr för, dom hade samma fast 15 GB för 489 men det tog dom bort, jag håller med det har blivit dyrare och köpa extra data till är hutlöst tex Telenor 1 GB 69 kr,rent ocker, och Telenor är den operatören som jag anser har blivit sämst sedan dom strypte datamängden, men som du skriver köp telefonen kontant och vänta och se skulle jag ha gjort
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja precis, då kan man ju fortfarande förlänga och plocka ut ytterligare en telefon om det nu råkar komma något
     
  7. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Själv har jag 1 GB surf/månad och kan inget om abonnemang, men jag har ändå en liten fråga. Hur klarar ni av att surfa upp 10GB på en månad? Själv använder jag (som mest, när dropbox syncar filmer och bilder och appar laddas ner 24/7) 750 MB/månad.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder ca 1,3-1,5 GB per månad. Jag streamar en del RixFM musik via deras app, det drar en del. Sedan kanske en del använder sin mobil som internetdelning
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har man ett jobb där man kan surfa 24 timmar på en helg, dela ut data till ipad, tankar talböcker via torrent, Spotify osv så löser det sig rätt fort

    Skickat från min HTC One SV med Tapatalk 4
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu är jag ganska säker på att det blir allt svårare att hitta billiga abonnemang.

    Marknaden är i gungning och i maj så ryktades det om Tele2 som fröken Stenbeck då bekräftade att Kinnevik säljer om priset är rätt.

    https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=246969

    Sen nämns då Danmark och hela EU är ju i gungning så det kommer säkert att hända saker eller konsolideringar som Fröken Stenbeck uttrycker det och har man en massa röda siffror i boksluten blir det allt svårare med billiga abb.
     
  11. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    jag använder ingen internetdelning men streamar mycket och har bara wi-fi några dagar i veckan, når 10gb varje månad och sen stryps det med cirka 3/7 dagar kvar. skulle kanske få 12gb data i månaden om det inte ströps.
    streamar diverse media som youtube, netflix och Spotify men har mest musiken offline ändå.
    sen uppdaterar jag appar och laddar upp bilder som är ganska stora över 3G också!
    alla använder vi telefonerna olika.
     
  12. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jo, det är ju klart. Det blir ju ganska mycket om man använder den så.

    Skickat från min LT26w med Tapatalk 4
     
  13. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Inget för storförbrukarna av surf i mobilen, och endast för studenter, men Tele2 Kompis student är ok pris:

    Samtal till Tele2 & Comviq 0 öre/min
    SMS/MMS till alla nät 3 000 st/mån
    Ringa till övriga nät 69 öre/min
    Öppningsavgift 99 öre/samtal
    Mobilsurf 3 GB fri surf ingår **
    Månadsavgift 69 kr/mån
    (ord 99 kr/mån)
    Bindningstid 0 mån

    ** All surf i mobilen inom Sverige ingår. Efter förbrukad datavolym stängs tjänsten av och extra mobilsurf måste köpas för fortsatt surf i mobilen.

    Har själv en variant av denna som kostar 59/mån, med fri surf som begränsar hastigheten efter 1GB
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Bra deal för de som har de kraven, helt klart
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
  16. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu är det förvisso inte rätt att jämföra varken 3 eller Tele2s supererbjudande de hade förra året (345/349) då det enbart var ett sätt för operatörerna att plocka marknad, faktum är att de backar på de kunder som har dessa abb fram tills bindningen har gått ut, månad 25 börjar de alltså plussa på er.

    Jag vill dock inte påstå att priserna har blivit högre, marknaden kryllar idag av diverse fastpris abb, dessa abb fick du betala runt 600-700 för innan 3 och t2 kom in och började prischocka.
    Nu har dessa abb absolut stigit sen den kampanjen och du får räkna med 400-500 för ett fastpris med topplur.

    Märks även klart och tydligt att operatörerna inte har lika mycket fokus på abonnemang där du får betala för din förbrukning, som ex T2 kompis.

    Jag själv jobbar i butik och ser att majoriteten av kunderna som byter från abonnemang där du betalar för ringminuter, osv oftast får lägre månadsfaktura, visserligen är den fasta kostnaden högre, men den stannar där. Istället för att ha ett abb som kostar 299+100 förhöjd + 200 i ringkostnader
     
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Okej om priserna rent krasst är liknande, men antal gb data sänks ju hela tiden, vilket gör att det blir dyrare.

    Man kan nog säga att 3 halverat surfmängd ungefär
     
  18. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Det samma gäller telenor som har försämrat sina abbonemang rejält, från i princip haft fri data till att ha sänkt det till max 10gb, vilket är en jätteskillnad samt att dom tar 599 för abbonemanget med 10 gb data, förut hade dom 699 med fri data, så jag håller inte med Fructis när han säger att priserna inte blivit högre, men abbonemangen har blivit sämre och det som igår i abbonemangt har blivit sämre, så jag anser att totalt sett så har det blivit sämre och dyrare
     
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    345 kr/månad fastpris plus telefon i toppsegmentet var en riktig bra deal. Fast vi får se vad som erbjuds när bindningstiden går ut.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hallon Stor med 10 GB extra data för 249 + 149 Kr? Det ger dig fria samtal och 15 GB data för 398 Kr/mån
     
    wmb gillar detta.