Diskussion: Roota din Note 3 = Förbrukad garanti (E-fuse)

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av kendobendo, 25 sept 2013.

  1. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tycker denna information är viktig så därför skapar jag en separat tråd om det så alla kan ventilera och diskutera detta i denna tråden. Det är kanske inget som min morsa skulle störa sig på men alla som någon gång önskar pilla på systempartitionen eller göra någon sak som kräver root bör ta till sig informationen.

    Nedan gäller i princip alla Samsung mobiler och plattor som släppts de senaste åren. De som är bekräftat är iaf Galaxy S3 (snart), S4 (senaste firmwaren), dvs Alla enheter där Samsung gått ut och sagt att Samsung Knox kommer dyka upp till.

    Vad handlar det hela om då?

    Den korta versionen: Om du har en mobil med Samsung knox och du rootar telefonen då förstörs något som kallas eFuse, vilket är en elektronisk säkring. Det är en säkerhetslösning som bara kan ändras en gång. Tänk dig en säkring som brinner av. Den måste bytas efter den har motifierats, det är ingen mjukvara som bara går att fixa till. Varje gång man startar upp telefonen i bootloader-läge så syns det tydligt om du rootat telefonen. Om du aldrig rootar eller pillar under huven och aldrig ser någon mening med det så kan du ignorera detta helt och hållet.

    Den längre versionen: Samsung har släppt nya bootloaders för sina mobiler. S3:an kommer få en uppdatering framöver där SELinux aktiveras och sätts till restrictive. Detta har redan inträffat för Galaxy S4 i den senaste firmwaren. Så de som har installerat den är redan "rökta". De som har tänkt köpa Note 3 har den nya bootloadern direkt ifrån fabriken.

    Det nya med bootloadern är att den är en del i Samsung Knox. Detta betyder big problems för alla som vill roota. Effekten blir att om du ändå rootar din mobil efter denna uppdatering så kommer du sabba en eFuse (typ hårdvarusäkring) som har till funktion att kontrollera om säkerheten i telefonen är modifierad. När denna hårdvarusäkring är sabbad så är den permanent förstörd och du måste byta ett chip i hårdvaran. Så det finns inget sätt att undvika så inte Samsungs verkstad kan se att telefonen varit rootad.

    Som inte detta va illa nog så går det inte heller att nedgradera bootloadern på telefonen när den väl har fått denna nya bootloadern i firmwaren. Så äldre stock firmwares lär inte rulla på din mobil efter detta. Åtminstone inte så länge du kör Stock kernel.

    Vad innebär allt detta? Att Samsung pissar på alla sina kunder som önskar roota sina teleoner. De är inte omöjligt att vi ser en lösning i framtiden men just nu ser inte ens självaste Chainfire något ljus i tunneln. Men var införstådd med att din garanti kommer förmodligen att ryka så fort du modifierar din telefon och du kan aldrig återställa den igen utan att byta hårdvaran på moderkortet, vilket i princip gör de permanent.

    Mer info Chainfire G+:
    https://plus.google.com/+Chainfire/posts/5ggu7naWtaW
    https://plus.google.com/+Chainfire/posts/ZKuMQ3fNzuN
    https://plus.google.com/+Chainfire/posts/LCfF5A9fsTG

    Håll dig uppdaterad och läs mer här:
    https://plus.google.com/+Chainfire/posts

    Tycker du allt detta är ointressant så go for it. Köp Samsungs nyaste. Själv var jag sjukt taggad på Note 3 och så verkligen fram emot att köpa den. Men jag känner att Android har kommit långt men jag är inte riktigt beredd att lägga ner Root än. Jag vill kunna äga min telefon och inte bli ägd av min telefon.

    Om någon känner att de vet mer och anser att min tolkning ovan är felaktig får ni gärna komma med rättelser. Detta är vad jag har läst på XDA och G+.
     
    Last edited: 9 okt 2013
    J0nas_, Poontus, Lias08 och 12 andra gillar detta.
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja detta fick mig att säkra note 2 som min sista samsungmobil faktiskt.. nu blir det nexus ist. fick mig helt at ttappa suget efter note 3...
     
  3. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Kan man fortfarande lägga in stock rom istället för Tex tres modifierade utan att knox slår till?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    förmodlinge inte nej..

    eller jo kanske eftersom det är odin du kör. gissar på nej iaf dock. kommer väl nå hack för det förr eller senare. samsung känns mer och mer apple tycker jag :(
     
    Last edited: 25 sept 2013
  5. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Det finns dom som har flashat senaste MH8 igen på sin lur genom odin och den ändrade till 0x1

    GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Om ni läser trådarna som är i de G+ posterna jag länkat till i #1 så ser ni att även Odin failar efter du har uppdaterat din bootloader. Du kan bara flasha officiella Stock roms som har stöd för den bootloadern verkar det som. Så har du väl fått in den nya bootloadern så kan du inte nedgradera. Eller du kan, men om du gör de så bränner du din eFuse och då kan du lika gärna kyssa din garanti åt skogen! Så när jag säger att de inte går då menar jag utan att du riskerar din garanti dvs.

    Mycket känslor mot Samsung just nu. Mest ilska om jag ska vara ärlig. Mina tankar går lite så Adam Outler skriver på G+: "E fuses are really nasty things. They could be used for good.. Like serial numbers and what not... But no, manufacturers are using them for evil and permanently marking a device because you've done something 100% reversible via software update. "
     
  7. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Tycker att det är lite väl förhastade slutsatser!

    Att roota sin telefon har så vitt jag vet alltid inneburit att man förlorar sin garanti enligt Samsung dock inte enligt konsumentköplagen och det är den som vi följer.

    Varför skulle vara annorlunda med Knox 0x01?

    Är det NÅGON som känner till att en Samsungtelefon som varit rootad inte har tagits emot för ett garantiärende???
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Det finns folk som åtminstone har hävdat att så har varit fallet i forumet. Fast hur mycket saning som har varit i det vet ju ingen förutom han som postade inlägget. Fast det finns ju flera saker än bara att garantin som ryker som är ett problem. Det finns tekniska bekymmer också. Om du exempelvis rootar din telefon så kan du aldrig köra Stock Kernel igen. Det kan få konsekvenser som vi inte kan förutse idag.

    Det är möjligt att custom kernels funkar perfekt men de vet vi inte idag. Jag stör mig iaf på själva sättet Samsung gör detta på. De berättade inget om vad de senaste firmwaren för S4 ägarna hade med sig för brasklapp. De borde ha skrivit något i stil med "Ny firmware: Om du installerar denna får du den senaste firmwaren ifrån oss men om du rootar din S4 efter detta så kommer du permanent förstöra något i din telefon som kommer skapa problem för all framtid."
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    skillnaden här är ju att du "fysiskt" pajar din telefon.
    kan tänka mig att detta kommer efterlevas hyfsat slaviskt i annat fall är ju hela grejen relativt meningslös att införa annars. samsung blev lite av en sour apple iom detta helt klart.
     
  10. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Har faktisk inga planer på att rota denna mobil... Kör man med Nexus att rota mycket viktigt..
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    de tär inte viktigare att roota på en nexus jämfört med något annat iof men ;) Titanium backup är skäl nog för root imo eller greenify.
     
    tidsoptimist gillar detta.
  12. DavidD.

    DavidD. Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, nu känner man sig dum som redan förköpt.
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vi känner till många HTC-ärenden som inte tagits emot för att mobilerna varit rootade (för att det står RELOCKED i bootloadern, lite samma som Samsung Knox Warranty...)
     
  14. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag skickade in en rootad Tab 10.1 p.g.a. oljefläckar och de fixade skärmen, med min garanti, och inget snack från dem om root.

    Kanske är en ny grej dock, men vi alla tar en risk när vi rootar. Det är bara pengar. Blir det problem kan man köpa en ny. KLARNA utan abonnemang och utan ränta. Det är, som sagt, endast pengar vi pratar om. Det är i alla fall min filosofi.
     
  15. Miro

    Miro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm, finns 2 saker som skrämmer mig med detta.
    1: Att devs blir ivägskrämda till andra mobiler
    2: Att andra apps kan komma åt och titta på denna flagga. Skulle bli sur om t.ex. HBOnordic kunde titta på denna e-fuse flagga.

    Detta borde ju egentligen inte påverka garantin, man har ju hört en del om att root inte borde påverka garantiärenden enligt lag.

    Inte heller telenor eller 3 har sagt något då jag och vänner lämnat in rootade samsung mobiler med custom roms
     
  16. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Mja det här gjorde ju en mindre sugen att köpa den... Z Ultra som gäller då eller? :/
     
  17. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Detta känns ju inte värre än vad HTC haft länge nu då man måste branda sin telefon på deras jävla äckliga HTCdev-hemsida. Troligen så kommer man inte bli nekad att lämna in sin telefon för hårdvaruproblem bara för att man har rootat, men jag kan ju ha fel.. Tråkig utveckling ändå såklart..
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det betyder ju bara att vi ska bojkotta HTC, inte att vi ska acceptera att Samsung gör likadant.

    Och jo, folk har blivit nekade av HTC i Sverige för de haft status RELOCKED.
     
    Viking 40 gillar detta.
  19. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Klart man kommer bojkotta HTC .. Ja frågan är vilka fall. Mjukvarufel med en rootad telefon är det ju stor chans att man själv orsakat, detsamma med knappar som slutat svara t ex. Däremot om telefonen knakar eller något annat rent hårdvarumässigt sker så borde man inte nekas, men det kan ju även det ha hänt..
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är ju folk som blivit nekade för uppenbara hårdvarufel för HTC One X både här och på Sweclockers. Nu är väl de flesta välkända ursprungsfel så om man bråkar och kräver att man vill reklamera för ursprungsfel och inte använda garanti så borde det funka.

    Dock verkar ju HTC (eller Telecareservice osv) streta emot så man kanske måste få ett utslag från ARN eller domstol. Dessutom så är det ju en massa onödigt bök jämfört med andra märken som inte bråkar med kunden. Och är det inte ett välkänt fel så kanske man inte kan få det fixat, även om det är fel på hårdvaran.