Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Anledningen till att jag frågar är för att jag är sugen på att köpa den.
    :)
     
  2. drinside

    drinside Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Jag kunde inte hålla mig, så jag köpte en svart igår i Netonnets butik i Malmö. Efter några timmars lek och kel på kvällen och nu på förmiddagen kan jag konstatera att jag är riktigt nöjd med den. Kommer från en HTC One som absolut är ett mästerverk både i design och hård/mjukvara, men denna telefonen käkar HTC One till frukost.

    Designen är fantastisk. Det är en stor sak, absolut, men det gillar jag bara. Den känns stadig, ligger bra i handen och framförallt på bordet. Skärmen är riktigt fin också, den klår inte HTC One, men jämfört med Samsungs amoled skärmar är den en fröjd för ögat.

    Kameran som alla klagar på är inte alls särskilt brusig i autoläge, dock kommer den säkert bli ännu bättre längre fram efter en uppdatering.

    Telefonen är rapp som bara den i menyer och användande, jag har inte lyckats trötta ut den hittills. Dock har den väl inte direkt hårdtestats heller. Bra datahastigheter både på 3G och 4G samt wifi.

    Återstår bara att testa vattentåligheten nu, men det väntar jag lite med.

    Min åsikt är att du borde köpa den om du är sugen på den. :)
     
    nioh och Emptiness gillar detta.
  3. drinside

    drinside Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Jag knäppte en bild på soluppgången i morse på väg till jobbet. Bifogar en länk här till bilden i full upplösning. Bilden är tagen mad autoläget på. Man kan urskilja visst brus fortfarande om man zoomar in fullt, men absolut inte i den utsträckning som vissa bilder har visat.

    https://www.dropbox.com/s/7jqaiazacylhs4s/DSC_0003.JPG

    Edit: Det verkar inte som att delningen från dropboxen vill hänga med på 100% upplösning.
     
    Last edited: 27 sept 2013
    BenDover, Dentist, allthesame och 2 andra gillar detta.
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Kameran är det viktigaste för mig förutom själva telefonidelen såklart.

    Och i det dåliga ljusförhållandet tycker jag att din mobil presterade överraskande bra.
    Så det blir ett köp, ska beställa den i månadsskiftet. :)
     
  5. RilleN89

    RilleN89 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kommer också från HTC One. Och denna telefon är jag väldigt nöjd med.

    Den är väldigt rapp, grym hårdvara och kameran leverar helt okej. Hade förväntat mig lite till men det fixar sig nog med tiden :).
    Känns väldigt bra i handen. Inga vassa kanter eller dylik.

    Känns väldigt bra att den har minneskortplats. Har dock inte testat med mitt 64gb kort men ska göra det när jag får lite tid till de.

    Skärmen är riktigt bra tycker jag. Den ger kanske aningen starka färger ibland men det är bara ett plus enligt mig! Vattentätheten är en stor bonus. Har bara testat att filma och fota ute i regn väder och mer än så ska jag inte utsätta den för heller fastän den ska klara mer!

    Så väldigt mycket mobil för pengarna! Testa i butik när den finns så du vet hur den är i handen. Den är ganska stor men man vänjer sig ;)
     
    Dentist och nioh gillar detta.
  6. Natals Legacy

    Natals Legacy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är otroligt nöjd med min, köpte en lila från Netonet i förrgår! Fantastiska kort, AR funktionen är buskul. Har sköljt av den ett par gånger efter min lilla badning i vattenglaset bara för att man kan :P

    Den upplevs sjukt snabb särskilt som jag gått från en Xperia S -> Xperia P -> Xperia Z1. Ni kan bara tänka er skillnaden i upplevd hastighet på laddtider och allt....

    Kopplade upp den mot xboxen för att styra Youtube bla, otroligt klockren upplevelse utan lagg eller krångligheter. Batteritiden upplever jag ändå väldigt bra trots att jag använder den som hotspot hela dagarna på jobbet.

    Jag som har små händer upplever storleken som perfekt, jag var missnöjd med hur Xperia S låg i handen. Den här känner jag dock att den ligger bättre.

    Efter att ha svurit många gånger över min blåtandskoppling med bilens handsfree så har jag inte haft ett enda avbrott sen den köptes.

    Jag kan varmt rekomendera mobilen, det var längesedan jag kände sån hajp inför en mobil, och ännu längre sen jag kände mig så nöjd i efterhand.
     
    Last edited: 27 sept 2013
    nioh gillar detta.
  7. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Någon här som har ett Krusell FlipCover Kiruna/Malmö, kan ni ladda mobilen med en "Magnetiskt laddningställ DK31" då, med skalet på?
     
  8. drinside

    drinside Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Jag kan säga som såhä angående hur kameran presterar i mörka förhållanden: Jag kommer från HTC One, en telefon där kameran tagits fram speciellt för att prestera bra i dåliga ljusförhållanden. Denna kameran gör ändå ett bättre jobb än HTC One. Även utan nya kameramjukvaran. :)
     
    nioh gillar detta.
  9. hasona

    hasona Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag kan u summera allt så här: Enligt mina ögon så går allt för fort att jag behövt klocka ner hela processorn ner till 800mHz när jag bara gör vanliga saker.

    Jag är helt seriös just nu, att gå från en till dagens standard seg Xperia S till en übersnabb Z1 är som natt och dag. Att scrolla igenom menyn går för fort just nu för mig, kommer behöva vänja mig och kommer därför klocka processorn lite högre för varje dag/vecka som går för just nu så hänger mina ögon inte med.

    Som du säkert förstår av ovan betyder det att Mobilen är monster på alla sätt(35700 poäng på Antutu fick jag!

    Kameran har lite problem just nu, 2 updates har gjort den lite bättre so far så jag har förtroende för Sony om att de snart kommer att ha fixat den bästa Android kameran som finns på markanden.

    Skärmen är perfekt för mig, har lagt den på 0% i brightness!!!! Men den är ändå för ljus på kvällarna och den är perfekt i direkt solljus vilket är välkomnande.

    Så vad ska man säga liksom förutom att mobilen är super snygg så är den snabbare än Bolt och jag tror verkligen att Sony har prickat helt rätt med Z1 på alla fronterna som de var avsett att den skulle göra.
     
    nioh gillar detta.
  10. RilleN89

    RilleN89 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Enda negativa just nu med denna lur är att vi som tycker om custom inte kan unlocka den. Eller kan och kan. Kamera funktionen försvinner om man unlockar den nu men det är väl bara en tidsfråga så har sony löst problemet. Hoppas jag iaf!
     
    Robin_93 och nioh gillar detta.
  11. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kul kommentar, tror nog det är första gången jag läst att dom tyckt att telefonen är för snabb ;)
     
  12. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Lite kul att höra att två personer här hade HTC One innan och har köpt Z1 i alla fall, och dessutom upplever den som en uppgradering.
    Roligt också att läsa en kommentar om att mobilen upplevs som för snabb, det trodde jag aldrig jag skulle få läsa, men det är ju ett stort plus eftersom det ger ju framtidssäkerhet.

    Jag har ju känt på HTC One i affären och kan ju bara säga att jag kände mig väldigt sugen på att köpa den.
    Designmässigt så var den utsökt, och ger iPhonen en hård match. Faktum är att den till och med kändes bättre än iPhone för att den har nyare design, iPhonens design har man ju sett så ofta och så länge så man har tröttnat på den litegrann.
    Det som höll mig borta från köpet var faktiskt att 4Mpix-kameran är begränsande i dagsljus och att HTC One inte har kortplats för minnesexpansion.
    Jag har ju en Xperia S just nu, och de 32GB som finns räcker rätt bra, men har ändå känt att jag saknar möjligheten till SD-kort. Dels eftersom min dator hemma har kortläsare, då är det väldigt smidigt att kunna ta ut SD-kortet och plugga in i datorn när man vill göra filöverföringar. Dels också när man går över från en gammal mobil till en ny är det klockrent att kunna spara allt viktigt på SD-kortet såsom kontakter, bilder och medmera och bara plugga in i nya telefonen och importera.

    Bortsett från designen så var jag imponerad av Samsung S3 och S4, men höll mig borta från köp.

    Jag har ju också känt på Xperia Z i affären och tycker mycket om designen, Z1 tar ju det ytterliggare ett steg med Aluminiumramen.

    Det är väl främst att jag gärna ser lite Svensk ingenjörskonst bakom mobilen och att Sony/ Ericsson har gjort annorlunda designer på sina modeller som hållit mig kvar på Sony.

    Till sist, till skillnad från många som har skällt ut Xperia S så känner jag mig nöjd med den. Jag har gulafläcken-problemet då och då på skärmen vilket är det jag känt mig minst nöjd med, men i övrigt tycker jag prestandan i den har räckt till, och kameran har blivit bättre och bättre med uppdateringar som har kommit.
    Jag har tappat mobilen ett antal gånger i marken under den tiden jag haft mobilen (1 och ett halvt år) men den har hållt ihop förvånansvärt bra, och programvaruuppdateringarna som kommit har gjort mobilen bättre och bättre hela tiden vilket gjort att jag inte behövt vara missnöjd med mitt köp.

    Men nu kommer jag beställa Z1 och om den känns som ett kliv över HTC One, så är det nog ett gigantiskt kliv upp från Xperia S.
     
  13. drinside

    drinside Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Det absolut bästa med denna jämfört med HTC One, designmässigt, är att den ligger stabilt på bord och andra plana ytor. Då HTC One var välvd på baksidan, vilket förvisso bidrog till god ergonomi i handen, så låg den ju itne still på ett bord. De gånger jag lade den på bordet och försökte använda den blev jag galen. Z1 ligger som en riktig sten på bordet, stabilt och stadigt.

    Sedan är den ju förbannat snygg, och skön att hålla, samt vattentät. :D Det enda jag kan se HTC One vinna på, och det är bara med en hårsmån, är kvaliten på displayen. Den skärmen är det bästa jag sett, men denna är inte dålig den heller. Den käkar amoled displays till frukost och skiter ut dem till lunch.
     
    calim och night77 gillar detta.
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    3/3 av mina sista SE har varit ojämna när de legat på bordet. Du har helt enkelt kunna vicka den som en stol, något som i alla fall gör så att undertecknad ser rött. Finns det fler som kan bekräfta att de inte har några problem?

    Det andra onda som har gjort att jag skytt SE/S är vassa kanter vid batteriluckor etc. Finns det något som stör er användare nu? Inklusive skydden för kontakter.

    Det tredje jag ogillade, dock mindre än de två ovan faktorerna, var mjukvaran. X10an var hemsk och så galet buggig det inte gick att ringa med den ett flertal gånger, Arc S var ju definitivt ett steg i rätt riktning. Lite segt med kamera-problemet vid unlock. Det känns lite skumt att de inte borde kunna låsa upp den utan kameran, kan det vara licenser/drivers de inte vill att folk "ska få tag på"?

    Söker i första hand svar på mina två första Sony-problem :P. Har ingen butik i närheten som saluför den, frågade en butik i Lördags som hävdade 2-3 veckor innan release.
     
  15. hasona

    hasona Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Z1 är helt jämn med plana ytor den är ju trots Allt en platt telefon.
    Mjukvaran har verkligen gjorts bättre än din gamla X10
    Kameran kommer säkert kunna unlock så fort Sony får sin kamera firmware fullständigt klar.
    Vassa kanter finns för mig bara på den magnetiska laddningsporten, lite irriterande men inte en dealbreaker.
     
  16. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    1) Baksidan är platt, helt platt. Om ditt bord är plant ligger telefonen plant utan att glappa.
    Bild: https://www.dropbox.com/s/umbn3ei4x2o0dl0/DSC_0159.jpg

    2) Inget som stör mig och jag förstår nog inte vad du menar med vassa kanter?
     
    Last edited: 30 sept 2013
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Vass kanter (läs även irriterande kanter), vad som är irriterande beror givetvis på användaren. Vet inte varför, men kan störa mig något enormt på det. Ta Arc S:en som exempel, batteriluckan blev en vass kant då den inte satt ihop riktigt med resten av skalet och höll jag telefonen normalt i en hand (vänsterhanden) så kom den här vassa kanten åt fingret hela tiden. Något som irriterade mig enormt.

    Så då blir frågan hur det blir med laddningsporten, hum.
     
  18. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Jag testade de olika greppen jag använder med en resp. två händer och porten är placerad så att jag inte kommer åt den. Jag har inga jättehänder och är högerhänt.
     
    Zooklubba gillar detta.
  19. silverkillen

    silverkillen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tok nöjd ! kommer från Samsung S3
     
  20. drinside

    drinside Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Som övriga redan svarat är telefonen platt, du kommer inte finna något att klaga på här.

    Beträffande vassa kanter och illa passande luckor är det lite si och så. Jag tycker förvisso att Sony gjort ett enastående jobb här, men självklart kan jag känna av luckorna lite grann. Inte så att det stör, men letar jag efter en lucka räcker det med att föra ett finger längs med kanten av telefonen, jag behöver inte leta med blicken.