Fråga: Sony z1 eller LG G2?

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av Tennisberg, 22 sept 2013.

  1. Tennisberg

    Tennisberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Började läsa lite om LG G2 nu ikväll, men har egentligen redan, bokat en Z1 så var kanske dumt att börja göra research nu. Men den går isåfall att avboka.

    Men, vad tycker ni om ni jämför z1 och G2? Vad är fördelarna som talar för en G2 eller en z1?

    Kameran sägs vara bättre på sonyn, men såg på några bilder där både Z1 och G2 jämfördes och tyckte nästan G2s bilder var bättre.
    https://swedroid.se/recensioner/t...cension-lg-g2/

    Dock är det ballt med kamerafunktionen med höghastighets fototagnignen som sony har, vet ni om G2 har liknande funktioner?


    Batteritiden ska ju vara riktigt grym på G2 och på z1 har det varit mycket rykten om kass batteritid så poäng till G2.

    Sen vet jag inte om jag gillar mindre kanter på g2 telefonen, blir väl mycket oavsiktligt tryckande? Och volymknapparna på baksidan ser helt galet fult ut enligt mig, men är kanske en vanesak. Man får ju helt klart en hel del med skärm för "pengarna/platsen" och skönt med en lättare och mindre telefon.


    Kanske man ska avbeställa z1 och vänta och känna på bägge i butiken och jämföra? Visst, skönt med en vattentät telefon, men man har klarat sig utan det innan.
     
  2. H0gberg

    H0gberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Om Z1 har samma ergonomi som Z så behöver jag inte veta mer om den, jag tyckte den var hemskt hård att hålla i med dess kanter. Det är ju dock min högst personliga åsikt.

    Batteritiden är ju ett stort plus på G2 medans Z är vattentålig vilket också det är ett stort plus.

    I slutändan är det nog vad man personligen högst värdesätter då de båda vilar på samma SoC med liiite lite annat runt om.
     
  3. Flaide Laise

    Flaide Laise Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som du själv skrev så tror jag nog också att det är en bra idé att känna på dem båda, och köpa i butik i stället. Med tanke på att mycket av det som får dig att tveka (knapparna m.m.) är ren smaksak, så är det nog lika bra. När det gäller batteritid, kamerakvalitet och andra saker som kan prövas någorlunda objektivt, så verkar du ju redan ha bra koll.
     
  4. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Det är svårt att säga vilken som har bäst kamera, bägge har inte klar mjukvara (typ varje uppdatering som kommer i Korea till G2 har lite bättre till kameran), däremot tror jag inte att man blir besviken på endera kamera. G2 har 1080p i 60fps, kan inte hitta något om detta på Z1 (kanske missat det?). Har även hört rykte om att G2 kommer få 4K video i oktober (ta detta med ett badkar nypa salt). Sedan har G2 OIS som i alla fall verkar ge lite bättre mörkerbilder (tycker jag) och mindre skakigare videos.

    Ska man kolla på fördelar så har vi
    G2:
    Mindre och lättare med större skärm.
    Bättre batteritid.
    1500:- billigare.
    (bättre ergonomi på grund av mera rundad om mindre kantig)

    Z1:
    Mera kvalité på material
    Minneskortsplats
    IP58
    (mjukvara)

    Det jag skriver inom parantes är upp till varje person, men som jag uppfattat det från att ha läst massa kommentarer.

    En sak att notera om du gillar att flasha roms etc är att när du låser upp Z1s bootloader så ger du upp din garanti. G2 som har låst bootloader så kring går man bara låset(finns) eller flashar ny bootloader(om/när det kommer), sedan kan man återställa den fullt stock utan att lämna några spår och behålla garantin.

    I vilket fall som helst är bägge otroliga mobiler och man blir nog inte besviken på vilken man än väljer.
     
    Last edited: 23 sept 2013
    Stonecold, Tennisberg och pmugghc gillar detta.
  5. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Har också kollat på båda de här telefonerna.

    Något som talar för Sony för min del är att jag inte gillar UI't på G2'n.

    Tycker även det känns skumt med låsknapp och volymknappar på baksidan.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  6. Tennisberg

    Tennisberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Alltid kul att vara först ute och har hela tiden väntat på Honami (aka Xperia Z1) eftersom jag trodde det skulle bli en riktigt bra mobil, vilket det säkert också är. Men batteritiden har gjort mig lite osäker på den och även kamerafunktionerna.

    Har aldrig haft en telefon direkt från release daton så hade varit kul att äntligen få en, men när det står och väger mellan dem, så är det nog bäst att vänta och hellre köpa i butiken efter att ha få klämt på bägge 2 och jämfört lite mer angående kamera och batteritid och Ui. Känner inte till LGs ui alls, aldrig haft en LG telefon så har därför ingen negativ historia med LG angående uppdatering av mjukvara etc...
     
  7. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Har inte fått min G2 än, men har haft min z1 sen måndags och gillar den skarpt. Kameran tar bra bilder, men ibland blir bilderna lite gryniga när den känner för det. Men något som antagligen fixas i en update. Batteriet tycker jag håller Ok, fick ju min N3 nyligen så blivit den jag kört mera just nu.(är lite fan av note serien). Men går man efter design vinner ju z1 direkt mot G2 för den känns till och med plastigare än S4:an. Men bara känt på G2 i butiken så inte fått den än, men en sjukt snabb lur..:)

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk 4
     
  8. Makkish

    Makkish Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    923
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Hur kan du säga att G2 känns mer plastig än S4:an då måste du ha känt på fel telefon, för jag kan bara säga att G2:an känns som bra bygg kvalitet med tanke på att den gjord i plast och inte är gjord i glas plus att den är mycket skönare att hålla i, batteritiden är riktigt bra det ser man redan på första laddningen
    [​IMG]

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 28 sept 2013
  9. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Z har jag inte ens snackat om, Z1 däremot har sjukt skön design, enligt mig i alla fall. Och mellan S4 och G2 är det ju plast mot plast. Men tyckte själv den kändes väldigt plastig, men säger ju inte att vissa kanske gillar den känslan.
    Och jämförde ju då inte mot den äldre Z, utan mot dom 2 andra som folk titta på dvs. N3 och Z1.
    Säger ju inget dåligt om luren, kommer själv testa den, och den är ju riktigt snabb och trevlig det lilla jag testade.

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk 4