Sony QX100 and QX10 Lens Cameras hands-on

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av moody, 4 sept 2013.

  1. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  2. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Och om någon hittar ett fäste som klarar större telefoner är de angivna 75mm hojta gärna till. Har en note 2 som är 81mm..

    Med reservation för felstavning och särskrivning pga autokorrigering - tapatalked!
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm.... bara undrade. Är helt säker på att jag såg en film där det fanns ett fäste till Xperia Z1 i form utav ett backcase. Alltså ett skal. Men nu hittar jag inte det någonstans? Såg jag i syne?
     
  4. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Har oxå sett det så du har nogninte sett i syne. Dock är jag osäker exakt på vilken telefonmodell det gällde..

    Med reservation för felstavning och särskrivning pga autokorrigering - tapatalked!
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Aha då vet jag :-) men det fanns hihi

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4
     
  6. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Ny info till note 2 och andra större mobiler :

    Det verkar som att det medföljande fästet verkar fungera trots att specen säger annat. Ivf enligt denna recension :


    http://www.engadget.com/2013/09/18/sony-qx10-review/

    Med reservation för felstavning och särskrivning pga autokorrigering - tapatalked!
     
  7. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Någon som hunnit testköra lite själv? Min kommer förhoppningsvis imorgon...

    Med reservation för felstavning och särskrivning pga autokorrigering - tapatalked!
     
  8. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Jag hade bestämt mig för att köpa QX100:an, men ändrade mig i sista stund till QX10:an. Detta för att det är ju ett helt nytt produktsegment för mig och det känndes onödigt att kasta ut dubbelt så mycket pengar på något som jag kanske inte kommer att använda så mycket. Dessutom hoppas jag att Sony släpper nya framtida versioner som är "bättre än 10/100".

    Fick min QX10 i fredags, och jag är positivt överraskad. Det känns som man behöver ett nytt tänk kring om hur man kan använda kameran fullt ut. Bildkvalitén är det inget fel på.

    De nackdelar jag hittills har upptäckt har med vad som levererades i den något udda kartongen. Min kamera levererades med laddkabel (dvs en kabel där man kopplar samman kameran med en dator/laddare) men ingen laddade. Vad jag förstår är nog tanken att man laddar kameran via just dator eller liknande. Man kan köpa laddaren separat, men jag körde med en av mina laddare som jag har till mobiltelefonerna.
    Inget internt minneskort till kameran medföljde, dock i mitt fall så hade jag redan köpt ett just till kameran då jag hade en misstanke om att det (ev) medföljande skulle vara ett litet och långsamt.

    Eftersom bilderna som överförs till telefonen begränsas till 2M så kan ett minneskort vara bra att ha då kameran sparar dessa som 18M internt (detta framkom när jag läste manualen).

    Parkopplingen via NFC fungerar helt utmärkt, dock så har jag upptäckt att wifi ibland lämnas påslaget i telefonen när man stänger av kameran. Man behöver ha ett program som hanterar kameran samt inställningarna för den installerat, så än så länge är det playmemories mobile installerat, helst innan man parkopplar första gången.

    Man kan använda kameran helt fristående, vet dock ej hur det blir med fokus och sådant.
    Parkopplar man den med en mobil, kan man använda avtryckaren på kameran, och bilden överförs till mobilen automatiskt, eller så kan man givetvis använda avtryckaren i programmet.
    En sak jag var tvungen att testa var att ta en bild på skärmen som visar vad kameran ser, och jag använde avtryckaren på skärmen för detta, på "varannan skärm i djupled" ser man mitt finger, och de andra är fingret borta ..

    Just att man kan både hänga på kameran på mobilen eller använda den löst är den stora styrkan tycket jag. Om man använder den löst så kan man hitta udda vinkar och positioner och ändå se i mobilens display hur bilden blir. Hänger man på den på mobilen är det ju en traditionell kamera med god bildkvalitet.

    Två saker saknar jag för just mitt användande, ett litet stativ samt en väska till kameran. Såg att Sony har just en väska till just QX10 men har inte hittat någon som säljer den ännu. Scandinavian Photo där jag köpte min QX10 får in den i vecka 42.
     
  9. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Tack för det fina inlägget!

    Gällande laddare, batteri och väska har jag allt detta på väg hem också från min kompis som kallas eBay. Haha. Fristående laddare med extra batteri och sedan en väska av enklare snitt som sägs passa qx10. Den kostade 8 dollar eller nåt med frakt så kan vara värt att testa..

    Edit: en sådan här beställde jag:

    http://www.ebay.com/itm/AF1-Rhinoce...ra-/251348683130?ssPageName=ADME:L:OU:US:3160

    Med reservation för felstavning och särskrivning pga autokorrigering - tapatalked!
     
    kalleboston gillar detta.