Problem: Skärmen fryser, värmeutveckling, återställning

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Xbaser, 1 okt 2013.

  1. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en till ytan väldigt fin S2 som jag kommit över som delbetalning vid en affär. Men efter att ha försökt använda den vid två tillfällen inser jag att något måste vara fel och kanske har någon varit med om något liknande?

    Efter några dagars felfri användning (båda gångerna) hakar skärmen plötsligt upp sig och vibrerar snabbt för att några sekunder senare bli svart. I samma stund utvecklas en tilltagande värme som strålar ut i området där sim-kortets sned-flik befinner sig, alltså strax under led-lampans position. En fingertopps stor värmepunkt som tilltar tills man plockar ur batteriet.

    Låter man batteriet sitta i och försöker starta telefonen, möts man endast av den svarta startskärmen med Samsung-loggan och en gul trekant med ett utropstecken. Trekanten i sig ska väl bero på att telefonen är rootad, vilket jag från början visste om men någon rom var inte inlagd enligt tidigare ägare utan telefonen skulle fungera som en vanlig S2.
    Efter att ha tryckt in den vanliga kombinationen med hemknapp, volymknapp och on/off så kommer man till en slags bootsida där jag valt återställning och sedan har telefonen fungerat igen men allt får läggas in igen.

    Nåväl, vad kan vara fel? Defekt chip/moderkort? Felaktig root?

    Har haft två olika batterier i vid dessa tillfällen. Ena gången ett originalbatteri, andra gången icke original.

    När det gäller root är jag helt blå och vet i princip ingenting. SuperSU och CWM finns och hör väl till rootningen?
    På Kompilernr står det XXMS1 NeatROM Lite v4.4 och basbandsversion är I9100XXLS8

    Finns det någon ledtråd i detta ovanstående?

    Tackar ödmjukast för svar. // Xbaser
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Du har aldrig märkt något problem med USB-uttaget? Dvs:

    - Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).
     
  3. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har ju en S2 som är lite över 2år och sen jag köpte S4an så är det mest ett av barnen som använder den. Igår fick den plötsligt problem, skärmen frös till och den blev varm vid SIM kortets sneda kant.
    Tänkte direkt att nu har USB uttaget gett upp, batteriet drogs också ur snabbt. Fick iofs inte de andra problemen med gul triangel, ser ut som den laddar jämt etc. Gjorde först total återställning utan förbättring. Tog då isär mobilen och provade först att koppla bort flatkabeln till USB kortet, startade om och det blev ändå varmt. Det kändes mest varmt under en svart avskärmningskåpa så jag sprutade rejält med silikon sprej i kåpans små öppningar + lite allmänt i området som blev varmt. Torkade rent, startade om mobilen och den blir inte varm längre. Sen i morse har batteriet minskat 6% i vila.

    Så tips till andra som råkar ut för samma, prova rengöra med silikon (CRC med ett rött tunnt rör) vilket är helt ofarligt för mobilen. Kan iofs påverka garanti så detta gäller väl mest S2 som är äldre än 2 år.
     
    Last edited: 3 okt 2013
  4. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej och tack för svar om möjliga ledtrådar.

    Har inte upplevt något laddningsproblem alls. Usb:n verkar inte sliten och något märkligt tapp av batterikapacitet på något av de batterier jag haft tillhands har heller inte uppvisats under den tid då mobil fungerat som den ska. DÄREMOT...de gånger den fryst och värmeutveckling uppstått har batteriet dränerats men det är ju inte så konstigt kanske. När batterierna placerats i en o-rootad S2:a så fungerar de bra.

    Inte heller har Vlingo:n visat sig vid endast ett knapptryck på hemknapp.

    Något jag upptäck under senaste dagarna dvs efter att jag startade tråden, är att frekvensen ökar. Felet har uppstått igen men denna gången fanns inga appar eller launchers installerade. Förutom TW förstås. Det märkliga denna gång var däremot att när jag nu istället bara lät telefonen ligga och "värma" sig bäst den ville, så hävdes till slut frysningen på startskärmen av sig själv och just nu fungerar den som den ska igen. Mkt märkligt!

    Men precis som det är mindre kul att köra en bil som man inte kan lita på, likaledes är det o-roligt att bruka och "personifiera" en mobil man inte kan lita på och som plötsligt bara ballar ur och sedan är allt bara borta förutom operativet i sig. :cry:

    Tanken nu är att jag när tid finnes, ska försöka (våga) ge mig på att unroota och lägga in stock för att se om det kan avhjälpa.

    Kan det vara så att t ex cpu är överklockad så till den milda grad att systemet blir ostabilt precis som på en vanlig dator?
     
  5. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Har haft en S Advance som komplement till min Note 2 i de situationer då en mindre mobil uppskattats men sedan uppgradering till JB hänger den inte riktigt med längre i snabbhet. Tänkte först skaffa en S4 Mini istället men har läst en del om dålig signalstyrka och dessutom tycker jag att den ligger något fel i pris. Därför blev det två st S2 i bättre begagnat skick till mig och frugan som skulle duga tills vidare som komplement. Hennes fungerar felfritt men det gör som sagt inte mitt exemplar och det känns lite surt när det inte finns en repa på telefonen.

    Ska eventuellt praktisera ditt tips här ovan och se om det får någon effekt. Vi pratar inte CRC 5-56 utan silikonspray alltså? Din beskrivning på problemet stämde ju väldigt väl in för övrigt.

    Den gula triangeln har efter vad jag förstått, att göra med att den är rootad och därmed signalerar att programvara som inte är godkänd av Samsung är installerad. Rätta mig om jag har fel, någon?
     
  6. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Olja kan påverka ytmonterade komponenter typ kondensatorer , silikon sprej är helt säkert.

    Kollade förbrukningen i morse och den var nere i 58% , plan kurva i 10 timmar , sen har det blivit lite brantare lutning. Möjligt att mobilen gått över till 3G. Det som dragit mest är Androis OS 45%, batteriviloläge 19%, viloläge 13% skärm 9% (aktiv 9 min) resterande rör sig om max 4%. Wifi har varit på hela tiden och jag har Samsungs extended battery. Får se vad som händer när grabben börjar ladda ned och spela spel som kräver rejäl cpu kraft
     
    Xbaser gillar detta.
  7. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, verkar stabilt. Mitt exemplar är oxå stabil så länge den bara ligger påslagen men oanvänd. Men jag ska testa ditt tips i helgen och sedan använda den så får vi se om den dummar sig igen eller inte.
     
  8. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur har det gått nu efter en tid? Fortfarande stabilt?

    För egen del verkar det ha hjälpt så jag tackar för tipset även om jag ännu inte känner att jag är helt säker över bron. Men jag hoppas! :)
     
  9. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jo, den är stabil , grabben har iofs inte sopat in så många spel än och har inte plågat den lika hårt som innan jag fixade den.

    Men nu var det nära att den blev kastad i väggen av ren ilska..... lyssnade på P4 sport i S2an , Brynäs - Modo 2-3 , suck, vilka klantarslen i Brynäs som sumpar match efter match

    Håller tummarna för att din håller fortsättningsvis och att fler provar tipset vid problem!
     
  10. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det går upp och ner i hockey. MoDo startade serien ganska bra men sen kom de i en svacka med bara förluster och åkte till sista plats. Sen har det vänt och nu har de vunnit 4 på raken.
    Bara att hålla ut och hoppas på sitt lag alltså! ;)
    Hur var det med tipset, du nämnde siliconspray, men det är för vagt för mig att hitta produkten. Har du något mera detaljerat, tex fabrikat, exakt prduktnamn eller liknande. 5-56 skall man ju inte använda...
    Är det denna produkt som avses:
    Clas Ohlson CRC spray
    Den verkar ju vara till för att fräscha upp vinylytor och liknande, hur kan den påverka uppvärmningen i en telefon?
     
    Last edited: 20 okt 2013
  11. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Japp,precis den sprejen köpte jag hos Clas Ohlson. Se till att du får med det tunna röda röret.

    Jag antar att sprejen driver bort ev fukt , eller nån korrosion som uppstått. Det är ju så mikroskopiska strömmar som krävs för att ett fel skall kunna uppstå. Ett sådant fel kanske får någon CPU, eller annan krets att löpa amok så den blir het. Kan tillägga att min S2a inte blivit utsatt för någon större fuktchock, men samtliga indikatorer visade ändå rött....

    Du kan ju även använda denna sprej för att fixa till vinylytor i bilen, gummilister , bil/cykel däck, gummidetaljer på skor som drabbats av uttorkning, fixa till tröga lådor i en byrå etc.