Övrigt: Galaxy Note 3 fungerar inte med icke-europeiska SIM kort?

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av Tangz, 25 sept 2013.

  1. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Tur att man har rötter från HK :) problemet är att powerusers här på swedroid trots all djävulskap som Samsung hittar på: regionlåsning, knox, efuse köper mobilen. Oavsett vilken mobil Samsung släpper som innehåller funktioner som begränsar min fria rörlighet så blir det inget köp.

    Vi har vissa medlemmar som kör med resonemanget "det är inte så farligt det som Samsung gör, andra följer med, eller det här med efuse är inget problem", i mitt tycke är det naiva konsumenter. Nåja, varför skulle man ens tolerera sånt som konsument. Ger det er något mervärde?

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
    Last edited: 5 okt 2013
  2. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    haha... ge dig nu då... vi vet vad du står i frågan Samsung... det är bara tråkigt och enformigt att höra ditt gnäll... Sälj din mobil och gå vidare.

    Chainfire <3
     
    RogerP gillar detta.
  3. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Det är Samsung's mobiler och det gör vad de vill med sina prylar ändå. Vill man inte köpa det så låt bli.

    Mitt råd är till de som inte gillar Samsungs påhitt = köp ett annat märke.

    Jag visste innan jag köpte min note3 vilka restriktioner Samsung införde, och jag bryr mig inte för
    note3 är en fantastisk mobil, rootad eller ej!
    Ska bara låta min rulla några veckor och se att det inte är något fel på den sen bara invänta Chainfire och andra Devs att ev. lösa vissa "Samsung-problem".. :)

    Min note3 är awesome!!

    Chainfire <3
     
    Last edited: 5 okt 2013
    RogerP och stefan1 gillar detta.
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Det är tur att lagstiftarna inte resonerar så här annars skulle vi ännu fler prylar med inlåsning. Med masze:s resonemang så skulle vi konsumenter som faktiskt är den svaga parten. Varför har vi reklamationsrätt? Det är för att Samsung och andra tillverkare inte kan sälja mobiler som går sönder efter 3 månader och komma undan med det. Motiveringen "det är Samsungs mobiler, de kan tillverka de som de vill" är inte hållbart ur konsumentens synvinkel. Du har redan betalat för mobilen och driva en process där du har bevisbördan kostar ofantligt mycket pengar. Jag vet ju hur "garanti" funkar i Hong Kong :)

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  5. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Nu tycker jag att du hårddrar lite. All information om regions simlock stod klart och tydligt på boxen mobilen levereras i. Enkelt, välja att använda mobil eller returnera om man är missnöjd. Sen håller jag naturligtvis med om att det är förjävligt att Samsung inskränker på vår frihet.
    Det jag vänder mig emot i tråden är allt jävla gnäll, all information fanns hur Samsung har packeterat Note3, gillar man det inte, köp inte.

    Sen när olika devs. försöker lösa upp Samsungs galenskaper så är inte det heller bra, och gnället fortsätter..
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det var en viktig konsumentupplysning att man behöver root :)garantin försvinner återkallerligt med efuse) för att få bort regionlåset. Att man inte ska få säga det utan att bli påhoppad gör bara att du ser ut som en hopplös Samsung-fanboy.

    Att Samsung gång på gång gått ut med "vad som gäller" bara för att vi sedan får reda på att det var helt fel gör att det finns ett informationsunderskott i den här frågan redan innan. Så om de får en extra skopa gnäll på samma gång så är det väldigt välförtjänt.

    Det funkade betydligt bättre när jag lämnade in min mobil på garantin hos återförsäljaren i Shenzhen än vad det skulle gjort i Sverige, efter två veckor hade jag en reparerad mobil i handen (inklusive flygfrakten till Sverige). Rootad var den förstås när jag lämnade in den. Men en Samsung var det förstås inte.
     
  7. Viking 40

    Viking 40 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  8. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Läs mina inlägg igen. Och lugna ner dig.

    Har jag sagt i något inlägg att de som Samsung håller på med är bra?
    Fanboy??! hehehe...skojar du nu eller?

    Det jag säger att all information om att note3 är regions sim låst, stod klart och tydligt på boxen som mobil ligger i. Då hade man ett val att köpa eller inte köpa.
    Så sluta gnälla på det, när du öppnade och körde igång mobil så godkände du ju
    att den är regionslåst...eller hur?

    Efuse är en annan 5:a, det är riktigt dåligt av Samsung. Men som sagt, det är Samsung som tillverkar och gör väl som de vill med sina enheter egentligen, det blir ju upp till konsumenterna om de vill köpa en låst mobil eller inte. Men det löser sig nog även det. (förhoppningsvis)

    :)

    Skickat från min SM-N9005
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Egentligen är det höär en ickefråga för mig i och med att jag har sålt min Note 2. Jag hoppas inte att det här innebär att Samsung kan låsa den i efterhand. Det stämmer att Samsung har satt på en etikett att telefonen är regionlåst och därför är det ur marknadsföringssyfte helt korrekt. Förklaringen att låset ska automagiskt försvinna när man aktiverar telefonen i regionen eller att den försvinner efter 10 samtal fungerar lite si och så. Regionlås i sin natur rimmar ganska illa med Samsungs varumärke som skall ha varitn"offer" för Apples påhopp. Med detta drag visar det att Samsung nyttjar sin position som marknadsledande. Skulle HTC göra samma sak så hade användarna inte accepterat detta.

    Det verkar som de flesta är överrens att regionlåsning är till vår nackdel. Vissa accepterar detta och köper Samsungs telefoner medan andra inte gör det.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
    masze gillar detta.
  10. Huxflux

    Huxflux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Problemet är bara att det inte stämmer ännu, som jag skrev tidigare så vet inte servicecenter hur de ska låsa upp telefonerna utan väntar på besked från samsung, de har bara vidarebefordrat hörsägen på mobil.se
     
  11. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Ja ni som oroar er över detta kan nog vara lugna med att Samsung givetvis fixar detta så att inte vanliga konsumenter drabbas. Det minsta de vill ha är dålig reklam. Det kommer säkert en update som tar bort ev spärr :-)
     
  12. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De som egentligen har rätt att gnälla högst av alla och vara riktigt förbannade, de är alla våra stackars S4 ägare. Över en natt så smög Samsung ut eFuse till deras mobiler och fuckade den riktigt hårt vad gäller Root och custom roms. Jag hade varit heligt förbannad.. Alltså riktigt jävla upprörd om jag hade ägt en S4:a och blivit tagen på sängen så hårt av Samsung. Det är egentligen detta som gör mig mest irriterad.

    tycker de är skit trist att Androids största tillverkare har lagt om segel på detta vis och tar efter äpplet. Fast samsung går ju ett steg längre än äpplet när de dessutom använder eFuse. En jailbreakad äppel produkt går ju iaf att återställa relativt enkelt utan att någon på verkstaden ser något. Inte så med Samsung.

    Jag röstar på det enda sätt jag kan göra. Med plåboken!
     
    Tangz, pmugghc och Bilal gillar detta.
  13. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    de löser nog efuse-knuten ska du se..

    Skickat från min SM-N9005
     
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    På något sätt som känns det som moderator masze slätar över problemet "Efuse", förmodligen för att hen äger en Note 3. Inte ens Apple vågade göra såna grejer för jag kan inte se att skälet med regionslåsningen:

    "Är att ge kunder den optimala mobila upplevelsen i varje region har Samsung introducerat ett regionalt SIM-lås i Galaxy Note 3, Galaxy Note II och Galaxy S4. Det betyder att produkten endast är kompatibel med ett SIM-kort som utfärdats av en mobiloperatör inom regionen (identifierad på etiketten på förpackningen). När enheten aktiveras med ett SIM-kort som utfärdas i en annan region kan den låsas automatiskt, tills den låsts upp på ett dedikerat service-center. 

När en enhet aktiveras normalt släpper det regionala SIM-låset automatiskt. Användare kan nyttja roaming-tjänsten som vanligt samt att de kan använda den andra regionens SIM-kort vid behov."

    Om Samsung var så himla oroliga att inte ge den optimala mobil upplevelsen så kunde de faktiskt bygga upp en tjänst där kunden själv kan välja att låsa upp regionslåset via fjärr, utan extra kostnad. :)
     
    Tangz gillar detta.
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Kolla Play.. Chainfire har släppt en app som tar bort regionslåsningen. "Region Lock Away" och kostar en tjuga.
     
  16. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Jag ger upp... ni kan älta detta hur mycket ni vill. Nu är det som det är
    och det är väl bara att göra det bästa
    av saken.

    Och ursäkta att jag som är moderator
    lägger mig i era diskussioner. Tydligen
    sticker det i ögonen på dig.

    Så, nu kan ni diskutera... kör!

    Edit:
    glömde nämna att egentligen så spelar inte efuse restriktioner så jävla stor roll,
    Note3 funkar så enormt bra stock så just
    nu bryr jag mig inte så mycket..(men som alla andra vill jag naturligtvis ha min frihet och flasha min mobil som jag vill,
    och som jag sagt förut. ..jag hoppas att det löser sig..
    Och JA... jag har en note3 + ett gäng andra mobiler...
    ...så...nu ska du slippa mig i tråden.. :)




    Skickat från min SM-N9005
     
    Last edited: 5 okt 2013
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Man ska inte bråka med maszemasze; Han är ju cool :cool: :teeth:
     
    masze gillar detta.
  18. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    haha... tänker du på insta fotot nu? ;)

    Skickat från min SM-N9005
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Haha :teeth:
     
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Fattar inte varför folk tror att moderatorer inte får lov att vara som oss andra. Löjligt. Som att bara för du är moderator så måste du vara 100% neutral och "vuxen" i hur du resonerar. Va fan detta är ju ett teknikforum och vi har alla personliga preferenser för vad vi gillar och hur vi vill se teknik. Så fort man glider ifrån de minsta så blir man kallad fanboy eller whatever.

    Du är ju bara som oss andra masze, du gillar de du gillar och du accepterar situationen bara. Ibland orkar man inte bry sig och man kör bara på. Sure man är medveten att man ger lite pengar till ett företag som inte synkar 100% med ens egna värderingar men ibland får man ta den lite där bak för att få något som är skönt att leka med. :cool:

    Själv vill jag vänta och se vad Nexus lägret kommer upp med i detalj. Sedan ska jag ta ett beslut. Om Knox problemet inte är resolvat då så blir de förmodligen Nexus för mig. Fast de tar emot lite där också. Allt är inte bättre. Man får tacka nej till alla extra funktioner som Samsung klämmer in. AOSP-förespråkarna brukar kalla alla dessa funktioner för skräp men själv så gillar jag faktiskt multi-window prylen. Det finns inget som funkar riktigt lika bra för AOSP. Sedan har Samsung lurar batterier som lätt går byta och man kan för en liten peng utöka lagringskapaciteten med ett MicroSD. Men då har istället AOSP ett blixtsnabbt UI som förmodligen inte kommer börja lagga med tiden och man sitter alltid med de senaste och man får förmodligen det största mod communityt.

    Man får ta de goda med de dåliga så att säga, oavsett vad man nu väljer. Tror inte vi någonsin får se en helt perfekt mobil i alla avseenden. Man får helt enkelt ta den som passar en själv bäst. :)
     
    janhol och masze gillar detta.