Parrot AR Drone 2.0

Diskussion i 'Off Topic' startad av dalton, 26 jul 2013.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nemas problemas. Tänkte bara att det var en kul sak att filma. Kan säga till nästa gång de kör! Oftast kör de i skogen men där går ju att filma rätt bra där också ;)

    Har btw helt snöat in på detta med RC sedan jag köpte dronen. Helt klart en rolig hobby! Har du några bra kontakter i den världen? Hade varit väldigt kul att komma och fota/filma/flyga på någon slags träff här i Göteborgstrakten.

    Edit, btw, du skall inte passa på filma världens största fartyg idag? Det dröjer ett tag innan fartygen hittar in hit igen, med fint väder, nu när de sticker mot asien.
     
    Last edited: 1 okt 2013
  2. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Tyvärr jobbar jag för fullt, synd att jag inte tänkte på det tidigare det hade varit häftigt att filma det. Dock är det nog inte tillåtet att filma där.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Ingår 720p med Parroten eller måste man köpa till den? Har sett oxå att det kommit en power edition med längre batteritid, är det ett batteri som blivit bättre eller bara att man får ett extra batteri? Grymt sugen på denna.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Allt ingår för att du kan köra igång och flyga så snart du laddat batteriet.

    Batteritiden är inte längre i power edition. Det är att de skickar med extra batterier (de större 1500mah) istället för standard 1000mah.

    Köp den vanliga och sen köper du batterier på nätet istället. BETYDLIGT billigare och minst lika bra batteritid. Skall slänga in ett par länkar.

    Edit,
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18207__Turnigy_nano_tech_1300mAh_3S_45_90C_Lipo_Pack.html
    Det batteriet är väldigt populärt. Det kostar nada och du får mellan 12 och 15 mins flygtid istället för de 7-10 du får med standard (som i sin tur kostar 250 jävla spänn). Detta som jag länkar till kostar $13. Oslagbart.

    Tänk dock på att du skall ha en annan laddare till för att ladda de batterierna. Jag köpte, som så många rekommenderade, en imax b6 ac-laddare. Finns från batterikungen.se för 595:- eller runt 300:- ifrån utlandet. Men till det priset ingår inte rätt laddkabel så det tillkommer runt 150 spänn till på det så skillnaden blir inte gigantisk. "Akta dig" för kopior också. Många säger skit samma (du får en imax b6 ac för typ 150:- ifrån ebay plus 150:- för kabeln) men många säger också att du i längden vinner på att köpa en bättre laddare eftersom livslängden på dina batterier ökar ganska markant. Eller så har du oflyt och får en som faktiskt förstör dina batterier.

    Batterierna är lipo och kan inte laddas riktigt som vanligt. Det är därför du måste se till att ha en bra laddare. Men en imax b6 ac funkar svinbra och är en n00b-laddare (enkelt att sköta och fullt med säkerhetsmekanismer) fast som laddar som en pro-modell.

    http://www.batterikungen.se/batteri/batteriladdare/imax-b6-ac-laddare.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...AC_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html
    (plus kabel)
    http://www.ebay.com/itm/iMAX-B6AC-B...70017?pt=Battery_Chargers&hash=item2ec8fdc5a1
    (överhängande risk att det är fejk och du måste köpa till kabel)

    Batterier förutom det ovanför som är fina att köpa är dessa:
    http://www.ebay.com/itm/Parrot-AR-D...t=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2c6ddb91ef
    De funkar tydligen ifrån de flesta säljare. Jag har ett sådant på ingång ifrån Canada. Dessa batterier, plus det du får med dronen då, kan också laddas i imax b6-laddaren eftersom den skickar med en bunt olika kontakter.

    Standardkontakten på dronen är "tamiya" och batteriet ifrån hobbyking.com här ovan kör med den vanligare "xt60".

    Edit2, en annan anledning till att det batteriet jag länkade till först (ifrån hobbyking) är bättre än de andra (det du får med och det jag beställt ifrån ebay) är att C-talet är högre vilket betyder att det kan leverera kraften bättre. Typ. Du får rappare "gas" och bättre batteritid. Bra skit helt enkelt och det är kombinationen av lite högre mah (1300), högre c-tal (vaffan det nu heter) och resultatet längre flyg tid för pengarna. De skall dessutom laddas snabbare. Har något med nano-tekniken i det att göra.

    Edit3, ajuste. Hobbyking har lite problem med lipo-batteriernas logistik just nu. De får inte exportera till privatkunder över USA:s gränser. Det håller därför just nu på att öppna småcenter i hela världen och vårt eu-center är klart. De säljer där ifrån redan idag. De väntar nog bara på att få ditt batterier så att vi kan beställa.
     
    Last edited: 2 okt 2013
  5. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Tack Dirk!
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Np. Information skall spridas :teeth:

    Kan ärligt säga att även om jag nu i efterhand investerat förbannat mycket mer än vad jag tänkt är jag supernöjd och vet redan vad för modell jag lär köpa som nästa nu till nästa sommar.

    Dronen gick på 2700 spänn.
    Batteri ifrån webhallen, 1000mah, ~250:-
    Batteri ifrån ebay, 1500mah ~200:-
    Imax B6-laddare, 600:-

    Sen lär jag lägga en beställning på minst ett hobbyking-batteri när vi kan köpa dem.

    Summa runt 4000 :ehm:

    Men laddaren kommer jag kunna använda till nästa drone, bil, helikopter, båt eller w/e. Om jag tänker till även så batterierna. Nästa köp kommer alltså på något sätt bli billigare.

    Varför jag inte köpte en dyrare nu var då jag ville lära mig på en lite billigare samt att det sitter en 720-kamera i som är helt okej. Du har säkert sätt men annars är detta jag som filmar lite:
    http://www.youtube.com/watch?v=l3B2fs-8HLE
    Till en dyrare drone tillkommer nästan aldrig en kamera. Du får köpa en gopro själv. Eftersom jag inte har en sådan skulle det blivit lite väl häftigt att som första flyg-rc-maskin någonsin köpa en för 4000:- + 2000:- + allt småpill man vill köpa till.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Just det. Vikt är något du måste tänka på. Att banta den 100g gör säkert ett par minuter på flygtiden. Därför är det inte så bra att sätta i ett 2200mah-batteri och tro att du skall kunna flyga i 20 min. Dronen får dessutom inte lika bra flygegenskaper. Folk sätter på gopros på den och eftersom den inte är stabiliserad eller alls förberedd för det krashas det ganska ofta och flygningen blir mer som en blimp än en lite myggjävel.
     
  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Kan rekommendera Blade 350 qx var ute och flög nu, den är helt underbar.
    Parrot är perfekt att börja med som Dirk skriver.
     
  9. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  10. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Shit, tack riktigt utförlig beskrivning. Blir till att fjäska lite här hemma :)
    Har du testat att lägga upp en rutt med waypoints?
     
  11. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nupe, då måste du ha GPS i den vilket inte finns. Det går att köpa till men det or inget jag behöver. Rutter känns roligare med flygplan som går snabbare :)

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nya proppar inköpta på Webhallen. Måste ha den helt stabil på söndag och det är aldrig fel att ha en extra uppsättning :)

    Skall balansera dem när jag kommer hem också. Blir spännande!
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Bytte proppar för att få bort skakningar i kameran. Bäst jag sätter den i staketet!

    <iframe width="640" height="480" src="//www.youtube.com/embed/tIcl2bfcIFc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    Inomhus-skyddet dog. Resten funkar bra. Dock små skakningar efter så det första jag får göra imorgon är att balansera helvetet.

    Lärdom: flyg inte på en liten lekplats inklämd mellan 20 meter drop och 10 meters vägg när det blåser så in i helvete. Stället jag flög på gjorde att luften verkade göra piruetter lite random.
     
  16. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Nu är den såld, önskar nya ägaren lycka till och tack för en smidig affär.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Med ljud! Woho!

    <iframe width="640" height="480" src="//www.youtube.com/embed/KciGB3ubrGY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    USB-minnes-inspelaren funkade fan perfekt med puffskydd ifrån Kjell för 29 spänn :)
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    "Bra att ha"-video! Använder PS3-kontrollen via blåtand för att styra drönaren!

    Väldigt enkelt att komma igång och fantastiskt mycket enklare att flyga!

    <iframe width="853" height="480" src="//www.youtube.com/embed/xJtMSE_hP5U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
     
  19. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  20. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Då kan jag tipsa om Gameklip.