Kostnad utveckling VS iOS?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Spineshank, 29 okt 2013.

  1. Spineshank

    Spineshank Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Hej!
    Har nu träffat på två personer/företag som hävdat att det är dyrare att utveckla en app till Android än till iOS. Stämmer det? Isf, hur kommer det sig?
    Är det brist på utvecklare till Android, eller är det mycket krångligare att utveckla?

    Har ingen aning om vad det kostar att beställa en app till något av systemen, men nyfiken på det!
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Nej det är inte dyrare, men allt handlar såklart om vad som ska utvecklas, hur mycket osv.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Intressant. Jag är en Androidutvecklare som nu även börjat utveckla för iOS.
    Om man vill utveckla en iOS-app som har ett standardutseende, dvs. man använder alla komponenter rakt av med minimala ändringar, då går det nog väldigt snabbt att utveckla för iOS och då det till ett lägre pris. Det beror på att så mycket finns färdigt att använda out-of-box. iPhone-användare verkar också tycka att det är helt ok att allt ser ut som default och helt utan styling.
    I den app jag utvecklar för iOS ska allt ha ett annat utseende än default. Det är krångligt och jobbigt. iOS kämpar emot, men det går att vinna :)
    Att göra samma sak på Android tycker jag är betydligt enklare. Det känns som att allt är byggt för att enkelt kunna ändras.

    En mycket stor fördel på Android är det dynamiska layout-systemet där allt skalar automatiskt och anpassar sig till alla olika storlekar på skärmar.
    iOS är inte byggt för att hantera särskilt många olika storlekar på skärmar vilket gör det jobbigt nu när det faktiskt finns 3 olika storlekar på iPhone och 2 på iPad.

    Edit:
    Det jag kom fram till är alltså att på iOS kan det bli mycket billigare om man inte vill göra något särskilt snyggt utan bara köra standard-standard.
    Om man vill göra något snyggt så går det nog jämnt ut mellan iOS och Android...även om det nog är lite jobbigare på iOS, men jag är relativt ny på iOS och med mer erfarenhet så blir det nog helt jämnt.
     
    Last edited: 30 okt 2013
    baldr gillar detta.
  4. baldr

    baldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    e7andy:
    Intressant att höra dina erfarenheter, det stämmer bra med min bild.

    Spineshank:
    Tidigare har man ofta hört att det är dubbelt så tidskrävande att utveckla för Android som för iOS samtidigt som intäkterna ofta varit, och kanske fortfarande är, större på iOS.

    Men vad käller utvecklingstiden misstänker jag att detta påstående är förlegat om man riktar sig mot nyare versioner av Android -- låt säga version 4.0 och framåt (missar i dagsläget ca 25-30% av alla enheter, men den andelen kommer att minska med tiden).

    Från mina egna erfarenheter: Jag hade ingen tidigare erfarenhet av Android och det tog mig två veckor att utveckla HabitFlow från scratch. Min upplevelse generellt var att Android var relativt tillrättalagt för utvecklaren och Android Studio var en trevlig miljö.

    Jag har dock ingen hands-on erfarenhet av iOS för att kunna göra en direkt jämförelse. Har dock svårt att tro att jag skulle vara dubbelt så effektiv i iOS miljö utefter det jag sett.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    För ett par dagar sedan talade jag med en utvecklare som tar fram sina appar både för Android och IOS. Han funderade nu på att sluta supporta IOS.

    Det som han drabbats av är följande: Apple släppver IOS 7, detta rycker undan mattan under fötterna för hans App som slutar fungera. Han får telefonsamtal från arga kunder som undrar varför han har sålt en app som inte fungerar. Efter lite felsökningsfrågor kommer han fram till att appen i själva verket fungerade utmärkt tidigare, men slutade fungera då kunden uppgraderade till IOS7.

    För att göra sina kunder nöjda och glada sätter han genast igång att hacka frenetiskt och bränner en arbetsdag för att få appen att fungera med de nya förutsättningarna. Han laddar upp sin nya version till App store och väntar på att den fixade versionen skall bli hämtbar av kunderna. Normalt sett sade han att det brukade ta ca tre dagar från att han lägger ut en uppdatering tills den blivit godkänd av Apple och kunderna kan ta hem uppdateringen. Nu tog det i stället 16 dagar.

    Under drygt två veckor får han skäll av kunder som tycker att det är hans fel att hans app inte fungerar innan de kan ladda ned uppdateringen. Sedan släpper Apple version 7.03 och återigen rycks mattan bort under fötterna för hans app som slutar fungera...

    Jag har själv inte någon som helst erfarenhet av utveckling för IOS, men när det gäller Android så har jag fått intrycket av att uppdateringar av Android brukar vara bakåtkompatibla med gamla appar. Jag vet också att tiden från att man laddat upp en uppdatering på Google Play till dess att appen når användarna handlar om timmar snarare än dagar.

    m v h Henrik
     
  6. baldr

    baldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mycket intressant.

    Ang Google Play är min erfarenhet av väntetid densamma som din, brukar vara 2-4 timmar. Det är ändå lång tid när man sitter med en viktig fix man vill få ut. Hade det kunnat vara två veckor hade man knappt vågat göra release någonsin. ;)
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag undrar varifrån denna fördröjning kommit? För något år sedan när man uppdaterade en app på google play gick den att ladda hem direkt, men numera är det som sagt en paus på ett par timmar.

    m v h Henrik
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Google har väl börjat provköra apparna i någon sorts automatisk test-sandlåda för att åtminstone sålla bort de värsta fulapparna.