Fråga: Repas lätt?

Diskussion i 'Xperia Z Ultra - Allmänt' startad av fluppen, 4 nov 2013.

  1. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Såg en review på tuben just och såg att det är en plastfilm på skärmen som tydligen ska repas lätt och efter ett tag så blir man av med glidytan, då den blir trögare att glida med fingret över..

    Stämmer detta, det är en dealbreaker för mig, hatar skärmskydd i allmänhet..
     
    Last edited: 4 nov 2013
  2. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Hittade en tråd på xda, fick nog mitt svar där.. Den repas lätt.

    Frågan är hur jävla svårt är det att plocka bort filmen egentligen? Sen är det ju sitt att man ska behöva modda telefonen för att den ska bli som alla andra telefoner på markanden..
     
  3. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det stämmer bra, min har en hel del repor som jag inte bryr mig om. Jag väntar på att få hem flytande safir som jag kommer prova på en annan telefon. Blir resultatet bra får z ultran en stänk av safir också. Annars köper jag skärmskydd och sätter på.

    Så fort mina produkter kommer på posten kommer jag först och främst ta bort den främre laminatskivan genom att värma upp glasskivan med en hårtork. Och sedan pilla bort den försiktigt. Baksidan kan man slita bort utan vidare.

    Den oleofobiska beläggningen försvinner med tiden ja, det är en fruktansvärt äcklig känsla att känna denna försvinna på vissa delar på skärmen. Men i med att jag som ovan nämnde att jag ska plocka bort plastskivorna så är det här ingen dealbreaker för mig.
    Jag läste om den här telefonen redan när SONY Developers började prata om Z Ultran och har sedan dess följt utveckligen i med att jag sedan i våras hade bestämt mig att jag skulle köpa den här, ringde och beställde hem en direkt på förmiddagen när den kom ut på hemsidan. Låg på posten måndagen därpå. :D
     
    Last edited: 4 nov 2013
  4. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar, vad är flytande safir?

    Hur känner du för storleken på telefonen? Jag älskar stora telefoner, har haft Huawei Ascend Mate och alla i Note serien..
    Jag gillar inte dom döda ytorna på Z ultran, den är "onödigt" hög tycker jag, ändå lockas jag av den pga av dess storlek och att den verkar vara en bra telefon i övrigt.
     
  5. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det är en hemsida där personer använder crowdfunding för att starta produktion utav nyutvecklade produkter
    http://www.indiegogo.com/projects/liquid-sapphire-scratch-resistant-touch-screens
    Den här personen är redan omtalad för sin andra produkt "flash flood".

    Storleken är perfekt. Jag har äntligen hittat den perfekta telefonen för mina ändamål, den döda ytan är varken för mycket eller för lite eftersom det blir svårt att hålla i telefonen om man hade haft mindre dödyta.
    Nu i höst börjar uppdateringarna som rullar ut göra mjukvaran stabil om man vill köra stock rom så upplevelsen förbättras hela tiden. Vill man roota telefonen efter köp rekommenderas det att inte uppdatera utan direkt vid stock rom 510 köra Vroot och sedan göra en TA Backup. Detta i med att man inte ännu kan roota nyare versioner än 520. (Man ska helst göra en TA backup innan man låser upp bootloadern, därav de extra stegen)

    Det beror på vad man själv är ute efter. Jag ville ha en stilren, tidlös telefon som inte skyltar för mycket om vad det är för något. Plockar man bort laminatskivan på framsidan så försvinner även SONY loggan, vilket i sin tur gör att telefonen ser ut som en stor Google Nexus enhet.
     
  6. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Precis som du säger känner jag, förstår även vad du menar med dom döda ytorna, dom blir greppytor.

    Tack för dina svar, dom hjälpte mig.
     
  7. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Om man plockar laminatskivan på framsidan, får man inte fram obehandlat glas då? Borde det inte vara greppigt då?
     
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det stämmer, det finns inget oleofobiskt lager på glasskivan. Själv var jag med när det här kom till.
    Tror det snackades om det år 2009 och jag var hemskt skeptiskt till det här som trivdes med min gamla iphone utan sådan behandling. Tycker ärligt talat inte att ett oleofobiskt lager spelar någon roll för det blir lika många fingeravtryck i alla fall.

    Men annars sätter man på ett vanligt skärmskydd som har en sådan här behandling. Det ser man ofta på förpackningen om de har specifierat om produkten har det här eller inte. Brukar vara lite dyrare än ett vanligt skärmskydd.
     
  9. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Det är inte fingeravtryck jag oroar mig för, jag vill bara åt den glatta ytan..

    Det finns ju sånt Tempered glass man kan sätta på skärmen, men hittar inte till Ultra?!
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

  11. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Jaså det är så jävligt, jag läste på xda om nån som värmde och kunde på så sätt få bort den inte stycke..
    Jag är också sugen på att plocka bort min, jag beställde glas från Glass-M och vill helst plocka bort min film först.. Kan du inte posta upp lite bilder på hur det ser ut under pågående avmontering?
     
  12. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Heh bilder? Nja några såna blev det inte. Det var två timmars intensivt arbete. En timme med en hårtork och två par skyddshandskar på händerna mot värmen. Och så satt jag med en liten tunn kniv och skalade bort bit för bit när det blev tillräckligt varmt i det området. Samtidigt som man måste justera för att det inte ska bli för varmt då laminatets olika lager särar på sig samt spricker som en glasskiva om det kyls ned igen, och även så att inte kniven repar glaset. Jag klarade mig utan en enda repa!
    Tror aldrig jag någonsin har koncentrerat mig så här hårt, så här länge förut. Och människans koncentrationsförmåga räcker ju som längst i en kvart, men här var det tjugo minuter mellan avbrotten med svordomar och gnällande.
    Därefter gick halva flaskan med aceton åt för att torka bort allt lim från laminatet, sedan en skvätt fönsterputs för att avsluta det hela.

    Written on the refrigerator
     
  13. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Fan va jobbigt, jag är inte rädd för att pilla och meka men är livrädd för att det ska gå snett, typ repas.

    Var började du? Du värmde först sen petade du in kniven och börja "bryta"?
     
  14. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag började i vänstra hörnet vid Sony loggan. Fick bort tre centimeter och gav upp. Vände på telefonen och började om från nederkanten. På den vägen var det, mycket vändande och pillande. När det blir tillräckligt varmt och du får tag i laminatet med fingrarna kan du inte stanna. Stannar du och det området kyls ned eller blir för varmt så bryts den biten av som härdat glas. Och så får man börja peta med kniven igen tills man får upp en bubbla under laminatet.

    Mot slutet hittade jag en annan metod som fungerade. Med kniven förde jag den mot laminatet och värmde aggressivt upp det området så att jag i stort sett lyfte limmet från laminatet utan att bort den med fingrarna. Det är lite svårare då man måste hålla ett perfekt tryck både framåt mot laminatet men även uppåt så att man inte riskerar att göra en repa i glaset då kniven hela tiden rör glasskivan med spetsen


    Written on the refrigerator
     
    fluppen gillar detta.
  15. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Kan man inte peta upp tillräckligt att få tag i med finger/rakblad och sen värma hela skärmen jämn och få loss allt i ett stycke?

    Hur känns glaset nu då? Det är ju obehandlat glas menar jag..
     
  16. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Nja hela telefonen var riktigt varm i sig, så jag vet inte riktigt hur man skulle lyckas med det. Hade i för sig en hårtork. Hade inte vågat använda värmepistolen, den hade säkert tänt eld på allt fastän man ställer den på lägsta värmen

    Written on the refrigerator
     
  17. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Okej.
    Men fan, det är ju ett skämt hur lätt den repas, jag har varit skitförsiktig med min telefon, typ lagt den på en servett när jag lagt den på bord osv.. Jag har hittills 5st repor på 3 dagar.. Mina andra telefoner är helt repfria och dom varken skyddar jag eller är överförsiktig med..
     
  18. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Och så vill sony att man ska använda typ bläck/blyertspennor som stylus o_O
     
  19. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Ja det är helt galet, man undrar ju om dom ens provat det själva innan dom bestämde sig för att marknadsföra den på det viset!
     
  20. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Har påbörjat arbetet med att pilla bort plastfilmen...riktigt trevligt, kan bli en lång natt!