Fråga: Hjälp, reparatören hävdar att skadan var självförorsakad.

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av nioh, 13 nov 2013.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Min dotter som är 15 år fick för c:a 2 månader sedan en Samsung Galaxy S4 av sin mamma och mammans nya man.

    Någonting hände som gjorde att mobilen slutade fungera, bilden är jättekonstig, det blir som en blurrig fyrkant i nedren delen av skärmen till vänster när man startar mobilen, kort och gott det är den enda bilden man får vilket gör mobilen obrukbar.

    Jag pratade med min dotter om detta och frågade om hon hade tappat mobilen eller varit vårdslös på annat sätt?
    Hon sade att hon hade tappat mobilen en gång den första veckan hon hade mobilen men att ingenting hände med den då.
    Detta problem uppstod plötsligt ett par veckor senare, och hon hävdade bestämt att hon inte var vårdslös då när problemet uppstod.

    Hennes mamma skickade mobilen till verkstaden i tron att de skulle fixa detta på garantin, men icke. De hittade en liten repa på snett nedtill på bakstycket. Därför hävdar de att skadan är självförorsakad och att därför måste de betala reparationen på 2000:- för att få den fixad.

    Mobilen har bara varit i dotterns hand i c:a en månad när problemet uppstod.
    Kan verkligen reparatören hävda detta trots att vi å vår sida säger att problemet uppstod plötsligt? Jag tror på min dotters förklaring, dvs att problemet uppstod plötsligt. Det skedde när hon skulle starta upp sin telefon bara efter att den dog när batteriet tog slut. Hon hade den på laddning i en timme och sedan tryckte hon på powerknappen och då var telefon så där.

    När det har gått så kort tid, ligger inte bevisbördan på reparatören?
    För så vitt jag vet har de inge bevis för att min dotter faktiskt var vårdslös med telefonen.
    Det enda det hittade var en liten repa på skalet, och därför hävdar de att min dotter har sig själv att skylla.

    :(

    Är det någon här som vet vad som gäller i sådana här frågor?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    om dom hävdar att den är kass pga repan på bakstycker gör dom ju självklart fel men om dom kan berätta vad som gått sönder ist så är det ju en annan femma. om skärmen gått sönder ovh det finns tecken på skador som påvisar yttre åverkan så lär dom knappast fixa det. Hon har sagt att hon tappat den... reparatören har förmodligen rätt men inte utan nån form av förklaring och den du skrev nu låter ju minst sagt inte riktigt sanningsenlig... Dom sa förmodligen mer än så.
     
  3. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Att dottern tappar mobilen och så plötsligt nästan tre veckor efter att hon tappat den på golvet så uppstår problemet. Att det tappet orsakat detta problem finner jag osannolikt.
    Det är möjligt att de har gett någon mera förklaring, men mamman som har pratat med dem i telefon säger att det är det de hävdar. Att den lilla repan som de upptäckte beror på vårdslös behandling och att felet därför inte lagas på garanti.
     
  4. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Skickar PM till dig!
     
  5. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Tonårstjejer... Jobbade 7 år i butik och kan lätt säga att det är det värsta en stackars telefon kan råka ut för.

    Skulle helt ovetenskapligt gissa på att panelen knäckts eller skadats vid fallet, men utan att brytas isär så att den fortsatt fungerat. Sen har hon haft den i en ficka eller dylikt och flexat telefonen så panelen spruckit. Har sett några sådana fall där kunder säger att de tappat telefonen och vid ett senare tillfälle har panelen bara spruckit och slutat fungera.

    Garantin är förbrukad enligt verkstaden, och de går på Samsungs riktlinjer.

    Er chans är att hänvisa till Konsumentköplagen som säger att säljaren är ansvarig för produkten i 3 år från säljtillfället och att det är han som under de första 6 månaderna har bevisbördan för att visa att köparens omilda hantering är upphov till skadan.

    Normalt sett brukar inte en telefon dömas ut för en generell skada på skalet, utan reparatören brukar kunna visa exakt vad som är skadat.

    Har telefonen varit hos auktoriserad verkstad eller är det ett osnutet butiksbiträde som fabulerat ihop skaderapporten?
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Köp ett skal nästa gång...
     
  7. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det behövs väldigt sällan något "skydd" ^^

    Telefonen ska landa väldigt specifikt sätt för att den skall gå sönder.
    Min S3a (fylletelefon) har jag tex slängt in i husvagnar så det blivit bucklor i husvagnen och den höll hur bra som helst. Det som förstörde GLASET på den telefonen var när jag testa spela bowling med den, och ja en kägla trillade (Y)

    Sen är ju dock S4an lite känsligare då LCDn ligger närmare kanten men absolut inte så känslig så en normal användare som inte misshandlar den skall behöva ett ytterligare skydd på.
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om man inte litar på turen så köper man ett skal.
     
  9. Svalan

    Svalan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Helvete vad dryg du är. Du behöver inte lägga dina syrliga kommentarer utan bara läsa vidare i denna tråd.
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    köp socker imorgon, du har surnat.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ja det måste vara bättre att bråka med butiken och tillverkaren och sen betala för att destruera den trasiga mobilen än att använda skal.

    Och att folk postar anekdoter som "jag har kastat min glas-mobil 1000 ggr i betonggolv från 10 meter och den har inte en skråma" är jävligt meningslöst, det betyder bara att någon har haft tur inte att man inte behöver skal.
     
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    man kan ju tycka att det är ganska odiskuteterbart huruvida ett skal ger en ökad säkerhet eller inte... Lite av en nobrainer faktiskt men det är klart det är ju bättre att chansa ;)
     
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, håller med om att tonåringar i regel behandlar sina grejer vårdslöst. Jag gav henne en Xperia Mini pro för två år sedan, hon gick omkring med den i sin sko i skolan en hel dag, den dog.
    Jag sade till henne att det gör hon inte om, att man är försiktig med sin mobil.
    Men hon trodde inte att det var det som orsakade problemet.
    Det lustiga är att mobilen dog inte direkt, utan sent på kvällen innan hon skulle lägga sig den dagen.
    Jag har också lärt henne att vara försiktig när hon stoppar i laddningskontakten, tonårs-tjejer är ofta otåliga och trycker gärna för hårt när det inte går.
    Så jag har sagt till henne att när hon måste använda ens lite våld eller tvingar i kontakten så gör hon fel. Jag har sagt åt henne att man ska stoppa i laddaren milt och rakt så håller kontakten längre.
    Om det är mörkt och hon ligger i sängen när hon stoppar i kontakten har jag sagt åt henne att tända lampan så att hon ser hur kontakten ska sitta.

    Mamman lämnade in mobilen där de hade köpt den, tror att det var på
    en Tele2-butik, förhoppningsvis har de i sin tur skickat vidare den till en auktoriserad reparatör.

    Ett skal kanske hade varit en bra idé i och med att det skyddar. De hade beställt skal till den men det hade tyvärr inte hunnit komma, leveransen från de som skulle skicka skalet var försenad tyvärr. Hade de levererat i tid är det möjligt att telefonen hade klarat sig, men det är jag väldigt osäker på i och med att skadan uppstod så plötsligt, och till synes utan vårdslös behandling.
    Batteriet laddades ur så att mobilen stängde av sig, varpå den sattes på laddning och när dottern skulle slå på den igen så var skärmen jättekonstig. Åtminstone är det så jag har upplevt det.

    Skärmen ger bild men den är som sagt jättekonstig, blurrig och bara en del av skärmen visar bild, medan större delen av skärmen är svart.
    Så det kan ha uppstått en mjukvaru-brick, just nu är mobilen på verkstad. Men får hon tillbaka den ska jag prova att flasha om programvaran helt i den. Dock är det något verkstaden torde ha provat redan, men jag vet inte.
     
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Tyvärr så är det nog så att det är verkstaden som har rätt, även om motiveringen skulle kunnat vara tydligare. Det var den kanske i förstahandsversionen iofs. Den lilla repan i skalet kanske inte är nånting i jämförelse med den jättespricka dom upptäckte när dom öppnade mobilen, och som inte rimligen kan uppstå på annat vis än genom yttre våld. Berättelsen om skadan i dotterns eller mammans version är kanske en mildare version av den verkliga händelsen dessutom. Telefonen behöver inte nödvändigtvis sluta fungera direkt efter ett fall, utan det kan ha startat en händelseserie som slutar med att telefonen inte fungerar längre. Ett annat typiskt sådant läge är ifall man tappar telefonen i en vattenpöl. Man torkar av den med jackärmen och provar och minsann så fungerar den fortfarande. Vad man inte tänker på är att det skitiga vattnet tränger in lite här och var och skapar oxideringar av kontaktytor som efter ett tag gör att telefonen inte fungerar som den ska.
    En försäkring skulle kunna ha hjälpt till lite här, även om det är en självrisk inblandad också. Ett skal eller väska också eventuellt, men det har andra nackdelar. S4:an är dessutom ganska stor, så en mindre modell hade kanske varit lämpligare.
     
  15. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Om dom utnyttjar hemförsäkringen kommer man väl undan med 1500kr, eller?
    Om du är lite händig kan du byta skärmen själv om det bara är den det är fel på. går att få tag på orginalskärmar på ebay för 1300 kr.
    Har bytt flera stycken, det är inte speciellt svårt.
     
  16. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, 1500:- är självrisken men det är det inte värt tycker jag, eftersom det kostar 2000:- att reparera. så det är bara en femhundring i prisskillnad till priset av mera strul.
    Troligen klarar jag att byta skärmen själv, så det alternativet ska jag titta på.

    Men jag är tyvärr inte alldeles säker på att det är skärmen det är fel på.

    OCH för att vara tydlig, det är ingen synlig spricka i skärmen, så vitt jag vet är det ingen spricka i skärmen.