Problem: Risigt samtalsljud

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av Berg82, 13 nov 2013.

  1. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Upplever att samtalsljudet är relativt dåligt på min G2:a. När man ringer upp någon så är ljudet ganska lågt och om man höger ljudvolymen så blir det krispigt ljud. Det är som att högtalaren inte pallar med om ni förstår hur jag menar. Ungefär som att höja volymen för högt på en stereo, mer än vad den klarar av.

    Är det någon mer som upplever detta vid samtal? Eller har jag kanske fått ett dåligt exemplar?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Doft ljud upplever jag. Alltså so-so samtalskvalité. Dock inga andra missljud som du beskriver. Kan vara något knas med din högtalare kanske.
     
  3. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok, då kanske det är något galet. Väntar lite och ser om det är någon mer som kommer hit och skriver och har problem.

    Telefonen är bara en dag gammal inköpt i Telia butik. Någon som har koll på DOA regler om det nu visar sig att den är defekt? Är det bara att skicka på service eller kan man få den utbytt direkt?
     
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Har inget problem med samtals ljudet,du har1vecka på stt använda doa i telia butik,mrn du måste säga att du vill byta den på doa,hade jag varit dig så skulle jag gå dit så fort som möjligt
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag kommer från en note 2 där jag tyckte ljudet var väldigt dåligt samtalsmässigt och på min g2 kan jag nu gå mitt i sthlms-trafiken och höra allt. Tänk att alla ska ha det så jävla olika :D
     
  6. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick telefonen bytt idag. Den nya har inga problem alls. Skönt.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  7. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag kan uppleva lite likadant! Jämför med fenomenala Note II.

    Ska packa upp och jämföra med frugans G2:a imorgon.

    Edit: Jag har haft några samtal nu och jag vet inte om det låter trasigt, däremot orent och burkigt! Vissa toner blir sprak. Även då max volym ej används.
     
    Last edited: 15 nov 2013
  8. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Surt.... denna blir en DOA. Får se om LG får fortsatt förtroende...

    Taget från Swedroid LG G2 recensionen:
    "Vid telefonsamtal är ljudet i vår ände klart och tydligt och maxvolymen är väl godkänd. Vi hade kanske önskat oss något snäpp till på maxvolymen och aningen mer diskant, men då är vi väldigt petiga."

    Jag antar att detta är utan headset? Så upplever inte jag G2:an... tyvärr.
     
    Last edited: 15 nov 2013
  9. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jämförde du med frugans och det var bara din som hade problemet? Kör en DOA så fort som möjligt.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  10. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Har inte jämfört än, för om de säger i TRE butiken imorgon att så här ska det låta med en LG lur så returnerar jag hennes lur på en gång och min med om möjligt. Vågar alltså inte bryta hennes förpacking nu. Det får bli i butik...

    Men jag är absolut sugen att jämföra. Man kanske får returnera om man lämnar plasten kvar på luren osv?
     
  11. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Måste ändå fråga en gång till... för nu har jag ringt flera samtal och det är som du beskriver det i första inlägget även för mig!

    Det är alltså märkbar skillnad? T.o.m bra ljud nu med din nya lur?
     
  12. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja min första skrapade precis som jag beskrev i första inlägget. Pratade man med någon som pratade lite högt så hörde man det väldigt tydligt. Tycker jag märker en markant skillnad på den nya luren.

    Men bra kvalitet? Nja, jag tycker nog ljudet är bättre i min s4. Därför har jag så oerhört svårt att bestämma mig om jag ska behålla G2 eller S4.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Menar ni att ni... pratar i era mobiler? =O
     
  14. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hehe ja ibland men inte ofta. Problemet är väl att tekniknördarna som köper dessa telefoner inte ringer så mycket och inte heller bryr sig om samtalskvalitet. Jag hade en Nexus 4, eller flera stycken efter reparationer och på dessa var det problem med micen under samtal. Den man pratade med hörde ibland inte vad man sa.

    Läser man xda så ser man att även Nexus 5 har samma problem med micen. Hur LG g2 upplevs för den man ringer till, det vet jag inte än.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  15. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag stirrar på Note 2 eller G2... alt byta till annat. Är s4:an bättre på samtal?

    Alt börja använda headset lite oftare!? För antal problemet sitter i högtalaren?

    Under pågående samtal kan man välja "Röstförbättring". Jag inbillar mig kanske, men ljudet låter klarare och tydligare. Särskilt om man höjer volymen några snäpp. Prata med någon som har dov röst = På. Skarp kvinnoröst = Av. Var ungefär det jag kom fram till nu.

    Kanske är rätt ok ändå med Röstförbättring på! Vad säger ni? Prova! :)

    De jag pratar med säger att det låter tydligt, som om man stod bredvid dem.
     
  16. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tycker att S4 är betydligt bättre i samtal. Inget snack om den saken. Sen så är g2 en lite roligare telefon. Det gör valet svårt.



    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  17. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Även fast jag tycker g2 är lite vassare på mycket så ser jag fortfarande det som att s4 är bättre på följande:

    - Bättre kamera när man fotar rörliga objekt

    - bättre ljud i samtal även fast det är godkänt nu på min utbytta enhet.

    - Micen är bättre. G2 lider av samma problem som Nexus 4. Ring och prata in ett nytt mobilsvarmeddelande och lyssna sedan på det. Se till att vara i en helt tyst miljö och prata riktigt lågt. Nästan viska som att du har ett sovandes barn intill dig. Du kommer märka att rösten ibland försvinner och att kvaliteten är riktigt dålig. Jämför sedan och gör samma sak med en annan telefon.

    - En individuell sak, jag kan tycka den känns större än S4 ibland. Svårare att hantera med en hand. Men det är nog en vanesak.

    - knappar på baksidan har jag inte vant mig vid men det är nog inte det största problemet.

    - Whatsapp gör inte om filerna korrekt så man kan typ endast skicka 6 sekunder långa videoklipp. Finns säkert någon lösning På detta. Detta funkar galant på S4.

    Utöver dessa punkter så har jag lagt telefonerna bredvid varandra och testat att starta appar. Ingen större skillnad vilket jag trodde det skulle vara. Det är nästan så s4:an är ett snäpp Snabbare, även fast den kör touchwiz. Speciellt sedan 4.3 uppdatering kom förra veckan.

    G2:an vinner såklart på bättre skärm och batteriet samt att man vet att den kör bättre hårdvara.

    En jämn match tycker jag om inte samtalskvaliten varit sämre på G2. Nu funkar ju min andra lur efter Doan betydligt bättre än den första men det som stör mig mest är mikrofonproblemet. Har som jag nämnt tidigare haft stora problem med detta på min Nexus 4 och vet inte om jag orkar ha strul med detta igen.

    Nexus 5 ska tydligen ha samma mic problem. Både n4, g2 och n5 är byggda av LG. Hur kan dom missa på detta gång på gång?

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  18. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Testa att sätta på samtalsförbättring då
     
  19. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    3 butiken sade idag att min var DOA. Oj vad dåligt det hörs sade de. Tydligen ska g2 vara riktigt bra på denna punkt. Som swedroid recensionen antyder hoppas jag. :) Får ny lur hemskickad... Det förklarade det. Har inte fått 20min att testa frugans än. Brb i den frågan. Hoppas på en liten stund ikväll.
     
  20. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Intressant, då verkar det kanske som det är ett vanligt fel.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk